بازدید 6400

طلاق عاطفی، ثمره سرزنش‌های بی‌جاست

کد خبر: ۴۳۵۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۷ 18 September 2014
یک دکترای علوم تربیتی، طلاق عاطفی را ثمره سرزنش‌های بی‌جا دانست.

به گزارش ایسنا، قبادیان در رابطه با نتایج مخرب سرزنش در زندگی خانواده‌ها به‌ویژه زوجین گفت: باید بدانیم که سرزنش کردن بدون دلیل و استدلال و سرزنشی که بیهوده باشد تأثیرات منفی بر زندگی و رابطه زوجین خواهد داشت.

وی با بیان این‌که آرامش لازمه زندگی است، خاطرنشان کرد: سرزنش کردن به‌ ویژه سرزنش کودکان و اگر در جمع باشد تأثیر مخرب دارد و اعتماد به نفس را پایین می‌آورد.

قبادیان ادامه داد: گاهی یکی از زوجین همسر خود را در برخی مسائل با وجود اینکه به هیچ‌وجه در به‌ وجود آمدن آن مسئله نقشی هم نداشته است مورد سرزنش قرار می‌دهد که این سرزنش باعث سردی ارتباط بین زوجین خواهد شد.

این روان‌شناس طلاق عاطفی را ناشی از همین سرزنش‌های بی‌مورد و جبهه‌گیری‌های بی‌جای زوجین نسبت به هم دانست و تصریح کرد: طلاق عاطفی که بسیار مخرب‌تر از طلاقی است که در شناسنامه ثبت ومنجر به جدایی کامل زوجین از هم‌ می‌شود، می‌باشد در بسیاری موارد ناشی از همین سرزنش‌هاست.

وی با بیان این‌که البته سرزنش هم در برخی موارد سازنده است، اما باید موقعیت فرد سرزنش شونده و نحوه سرزنش کاملاً مورد توجه فرد سرزنش کننده قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: اگر ضعفی که در وجود یک فرد است همیشه به‌عنوان یک سرکوفت و سرزنش مطرح شود، معضلاتی را به‌ وجود می‌آورد و این سرزنش حتی اگر با هدف اصلاح رفتار باشد به آن جایگاه واقعی خود نمی‌رسد و حتی آرامش، صلح و استحکام بنیان خانواده را بر هم می‌زند.

این دکترای روان‌شناسی در بیان دیگر آثار مخرب سرزنش اذعان کرد: کسی‌که به طعنه، کنایه و سرزنش فرد دیگر را آزار می‌دهد، خودش نیز به‌ همان مشکل و ایراد مبتلا خواهد شد.

وی گفت: سرزنش زن یا شوهر نسبت به یکدیگر، خانواده را دچار بدبینی می‌کند و زوجین هر یک احساس می‌کنند در دل همسر خود جایگاهی ندارند در نتیجه زمینه تردید، بدبینی و سوءظن‌های حاد در خانواده ایجاد می‌شود.

قبادیان با یادآوری این‌که زوجین باید با نگاه محبت و صمیمیت به زندگی نگاه کنند، افزود: لازم است نگاه زوجین نسبت به زندگی یک نگاه مثبت باشد و اگر اطرافیان نسبت به غیبت یکی از زوجین در نزد دیگری اقدام کردند باید زن و شوهر هر یک در چنین مواقعی برای هم یک فرد مطمئن و تکیه‌گاه باشند.

وی با تاکید بر این‌که سرزنش نباید در ملاء عام باشد، گفت: از خانواده‌ها انتظار می‌‎رود هیچ‌گاه در نزد داماد یا عروس خانواده نسبت به هم بی‌احترامی نکنند، چراکه این باعث می‌شود احترام آن‌ها در نزد داماد یا عروس خانواده خدشه‌دار شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار