بازدید 4792

طراحی مبلمان شهری، نیازمند روانشناسی شهروندان

کد خبر: ۴۳۵۳۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۵ 18 September 2014
یک کارشناس ارشد معماری گفت: مبلمان شهری باید ترکیبی از عملکرد و هنر باشد.

به گزارش ایسنا، عبدالرحمن قلاوند افزود: مبلمان شهری نمایانگر هویت هر شهر بوده و از لحاظ معماری مانند چیدمان مبلمان خانه است و در راحتی شهروندان نقش موثر دارد.

وی بیان کرد: فرض کنید جای تلویزیون و یخچال را در خانه‎تان اشتباه انتخاب کنید، مسلماً آنجا احساس راحتی نخواهید کرد و مبلمان شهری نیز همین ویژگی را دارد که در صورت عدم انتخاب صحیح جای استراحت‎گاه، پارک و... آرامش از شهروندان سلب خواهد شد.

این کارشناس ارشد معماری ادامه داد: مبلمان شهری عکس زوم شده و بزرگتری از مبلمان خانگی است که کاملاً باید ترتیب و چیدمان فضای سبز، پارک، المان‎های شهر، استراحتگاه‎ها، نمازخانه، سرویس‎های بهداشتی و... را در آن رعایت کرد.

این مدرس دانشگاه پیام نور خرم‎آباد اضافه کرد: رعایت پارامترهای مبلمان شهری در آرامش بصری و نحوه زندگی ما تأثیرگذار است و اگر به این المان‎ها توجه نشود شهروندان نمی‎توانند به آرامش فکری برسند.

قلاوند تصریح کرد: تا حالا پیش آمده که دلتان بگیرد و بخواهید بیرون بزنید؟ اگر مبلمان شهری در برگیرنده نیازهای عاطفی شهروندان نباشد، دلمان از شهرمان می‎گیرد و این مسأله خوشایند نخواهد بود.

وی یادآور شد: طراحی مبلمان شهری باید متناسب با روانشناسی شهروندان باشد؛ ابتدا باید فهمید که نیاز روحی انسان‎های ساکن شهر چیست؟

این مقام دانشگاهی خاطرنشان کرد: همچنین در طراحی مبلمان شهری باید دانست چه امکاناتی لازم است که وقتی بیرون می‎رویم، به ما سرویس دهند.

قلاوند با تأکید بر اینکه معماری شهری و منظر شهری روی روحیات انسان تأثیر می‎گذارد، گفت: نیاز فکری و اجتماعی شهروندان را باید در مبلمان شهری مهیا و فراهم کنیم؛ چراکه نیازهای بصری و رفاهی انسان در گرو مبلمان شهری زیبا و زیبنده شهر است.

وی افزود: یک مبلمان شهری زیبا و با رعایت نیازهای روانی شهروندان باعث می‎شود که از روزمرگی شهرها کاسته شود.

این مقام دانشگاهی بیان کرد: مبلمان شهری ترکیبی از عملکرد و هنر است، چرا باید هم نیازهای عملکردی و هم جلوه‎های معماری و زیبایی را به ما بشناسند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار