بازدید 19340

علت حادثه انفجار در قم در دست بررسی

عصر روز دوشنبه بود که انفجاری شدید خیابان امام‌زاده ابراهیم قم را به لرزه در آورد. ساعت ٥٣: ١٨ دقیقه بود که رهگذران و ساکنان اطراف ٢ کارگاه چاقو و موتور سیکلت‌سازی در شوک حادثه‌ای هولناک فرو رفتند
کد خبر: ۴۳۵۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۴ 18 September 2014
وقتی پدر جوان از قفسه داروهای یکی از بستگانش شیشه شربت دیفن هیدرامین را برداشت هرگز تصور نمی‌کرد مرگ دختر ٨ساله‌اش را رقم بزند. یک اشتباه کوچک کافی بود تا خانواده دختربچه‌ای ٨ ساله در راور کرمان در برابر مرگ کودک‌شان قرار بگیرند. پدر جوان قصد داشت شربت دیفن هیدرامین به دختر بچه خود بدهد اما به اشتباه شربت متادون داد. دختر بچه به علت شدت مسمومیت روی تخت بیمارستان جان سپرد. با مرگ مرموز این دختر، جسد او به پزشکی قانونی منتقل شد تا علت مرگ مشخص شود.

به گزارش شهروند، با گذشت ٣ روز از انفجار دو کارگاه تولیدی در شهر قم، تعداد کشته‌شدگان این حادثه هولناک به ٤ نفر رسید.  این درحالی است که به علت شدت انفجار تیم کارشناسان آتش‌نشانی برای بررسی علت حادثه همچنان در محل انفجار مستقر هستند.

ابعاد وسیع حادثه


عصر روز دوشنبه بود که انفجاری شدید خیابان امام‌زاده ابراهیم قم را به لرزه در آورد.  ساعت ٥٣: ١٨ دقیقه بود که رهگذران و ساکنان اطراف ٢ کارگاه چاقو و موتور سیکلت‌سازی در شوک حادثه‌ای هولناک فرو رفتند. در یک چشم به هم زدن ساختمان یک واحد تجاری فرو ریخت و اجسام به هوا پرتاب شد.  هنوز چند دقیقه از این انفجار نگذشته بود که صدای آژیر خودروهای آتش‌نشانی در مرکز شهر قم شنیده شد. امدادگران با بررسی زوایای حادثه عملیات خود را آغاز کردند. این عملیات که حدود ٤ ساعت‌ونیم به طول انجامید در آخر با کشته شدن ٢ نفر و مصدومیت ١٧ نفر به پایان رسید. به گفته مقامات مسئول مصدومان حادثه به تمام مراکز درمانی سطح شهر قم منتقل شدند. اما با گذشت ٣ روز از حادثه درحالی‌که کارشناسان هنوز علت دقیقی را برای این انفجار اعلام نکرده بودند، ٢مصدوم دیگر روی تخت بیمارستان به کام مرگ فرو رفتند.

علیرضا بابا احمدی مدیر عملیاتی آتش‌نشانی قم در رابطه با این خبر به «شهروند» گفت: «در روز اول حادثه وقتی آتش‌نشانان دست به امداد و نجات زدند مشخص شد ١٧ نفر بر اثر شدت انفجار مصدوم شده‌اند که حال چند نفر از آنها وخیم بود. یک نفر دیگر هم درحالی‌که همان دقایق اولیه انفجار به کام مرگ فرو رفته بود از زیر آوار بیرون کشیده شد. اما روز سه‌شنبه بعد از ظهر از طریق مرکز فوریت‌های پزشکی و اورژانس بیمارستان متوجه شدیم یک نفر دیگر از مصدومان هم به علت شدت جراحات روی تخت بیمارستان جان سپرده است. تا این‌که روز چهارشنبه بر شمار قربانیان این حادثه افزوده شد و بنا به گزارش‌های رسیده صبح روز چهارشنبه یک نفر دیگر از مصدومان این انفجار به کام مرگ فرو رفت.»

بررسی علت انفجار


اما گذشته از افزایش شمار قربانیان به گفته کارشناسان آتش‌نشانی قم به‌دلیل شدت حادثه و فرو ریختن آوار عملیات سختی پیش روی تیم کارشناسی قرار گرفته است. حمید کریمی مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی قم در رابطه با تیم‌های کارشناسی برای علت‌یابی حادثه انفجار به «شهروند» گفت: «با توجه به این‌که در این حادثه ساختمان دو کارگاه به شدت تخریب شده بود و عملیات امدادرسانی در روز اول حادثه تا بامداد روز سه‌شنبه ادامه داشت، تیم کارشناسان آتش‌نشانی عملیات شناسایی کانون انفجار را در محل حادثه آغاز کردند. 

با توجه به این‌که محل انفجار، کارگاه تولید چاقو بود، در زمان امدادرسانی این اجسام بُرنده باعث مصدومیت ٤ آتش‌نشان هم شده بود. تیم کارشناسان به کمک عوامل شهرداری به ساختمان تخریب شده اعزام شدند و همزمان با آغاز آواربرداری توسط تیم‌های شهرداری آنها نیز تحقیقات خود را آغاز کردند. شایعات زیاد بود و فرضیه‌های مختلفی برای وقوع این انفجار وجود دارد. انفجار دستگاه هوا برش، انفجار گاز پیک‌نیک، انفجار سیلندر گاز یا گازشهری از فرضیه‌هایی است که توسط تیم کارشناسان شهرداری درحال بررسی است. کارشناسان با جست‌وجو در میان قطعات تکه‌تکه شده داخل ساختمان مخروبه در حال شناسایی کانون و علت حادثه هستند.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار