بازدید 4939

ظریف: تحریم‌ها برای آمریکا به هدف تبدیل شده

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بامداد پنجشنبه به وقت تهران، در سخنانی در اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی، با انتقاد از سیاست های اشتباه آمریکا گفت که تحریم ها برای واشنگتن به یک هدف تبدیل شده اند.
کد خبر: ۴۳۵۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۰ 18 September 2014
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بامداد پنجشنبه به وقت تهران، در سخنانی در اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی، با انتقاد از سیاست های اشتباه آمریکا گفت که تحریم ها برای واشنگتن به یک هدف تبدیل شده اند.

به گزارش ایرنا، ظریف تاکید کرد: حل و فصل مساله هسته ای ایران بسیار آسان است اگر هدف اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران باشد .

وی افزود: ایران می تواند با انجام اقدامات شفاف ساز و تغییراتی در رآکتور آب سنگین اراک این اطمینان را ایجاد کند.

ظریف تاکید کرد: اما مشکل اینجاست که دولت واشنگتن در بحث تحریم ها غرق شده و کنگره آمریکا خواستار باقی ماندن تحریم ها است.

وی با اشاره به افزایش 19 هزار و 800 سانتریفیوژهای ایران در زمان تحریم ها گفت : این افزایش یکی از دستاوردهای تحریم ها برای آمریکا بوده است.

ظریف افزود: افزایش نفرت مردم ایران از آمریکا به دلیل اثرات ناشی از تحریم ها یکی دیگر از دستاوردهای تحریم ها برای آمریکا است.

وی تصریح کرد: موضوع تحریم برای آمریکا کالای ارزشمندی نیست که بخواهد بخاطر آن ، دورنمای حل و فصل موضوع هسته ای و همکاری با ایران را از بین ببرد.

ظریف گفت: در اینجا نیز برخی ها آدرس اشتباه را رفته و از پارادایم ها و ابزارهای تحلیلی قدیمی استفاده کرده اند که نتیجه ای نداشته اما ما متعهد به حل و فصل مساله هسته ای هستیم.

وی در ادامه تصریح کرد: برنامه غنی سازی ما برنامه ای صلح آمیز برای هدفی مشخص است و آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها گفته که ایران به تمام شروط توافق ژنو عمل کرده است.

تاسیسات نظامی خارج از محدوده نظارت

ظریف در ادامه این جلسه در پاسخ به پرسش یکی از حاضران در جلسه که خواستار توضیحی درباره سایت پارچین شده بود، گفت:

آژانس دو بار از این سایت مورد اشاره شما بازدید کرده و 42 نمونه محیطی از آن برداشته است.

ما هر بار گفتیم که این یک تاسیسات نظامی است و خارج از محدوده بازرسی است و این بار آخری است که از اینجا بازدید می کنید.

اما آنها بر اساس گزارش های اطلاعاتی نادرست انتظار دارند که در اینجا چیزی پیدا کنند و ظاهرا می خواهند آنقدر بازدید کنند تا چیزی را که وجود ندارد پیدا کنند! ما به آنها می گوییم که خواستار ایجاد شفافیت هستیم اما طبق هر توافقی ، تاسیسات نظامی خارج از محدوده بازرسی ها هستند. می توان یک بار یا دو بار بازدید کرد اما تعداد بازدیدها محدود خواهد بود.

نشست پاریس 'ائتلاف ندامت' بود

ظریف در بخش ابتدایی این جلسه در سخنانی با تاکید بر این که ایران به عنوان یک قدرت مسئول برخورد واقع بینانه ای با مسائل داشته است، به موضوع داعش و کنفرانس اخیر پاریس اشاره کرد و گفت: بیشتر حاضران در نشست پاریس به طریقی به ایجاد و توسعه گروه تروریستی داعش کمک کرده اند و در نهایت یک 'فرانکنشتاین' ایجاد کردند که به سراغ خالقان خود رفت. از این رو ، من نشست پاریس را 'ائتلاف ندامت' می دانم. داعش نه دولت است نه اسلامی است بلکه یک سازمان پیچیده تروریستی است.

وی افزود: اما ایران به تائید مقامات عراقی ، اولین کشوری بود که برای حل این مشکل به کمک عراقی ها آمد. ما در کمک به دوستان خود برای برخورد با این تهدید تردید به خود راه نمی دهیم.

به اعتقاد ما لازم است با این تهدید برخورد کنیم زیرا این تهدیدی علیه یک کشور یا منطقه خاص نیست بلکه یک تهدید جهانی است و هزاران جنگجوی خارجی در عراق و سوریه حضور دارند .

داعش با بمباران هوایی از بین نمی رود

ظریف در ادامه سخنانش گفت: داعش یک پدیده بسیار خطرناک است و باید بدانیم چگونه باید با این پدیده برخورد کنیم. این تهدید با بمباران هوایی از میان نمی رود و ما نیاز به ابزارهای جدیدی برای برخورد با واقعیت های جدید داریم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل