بازدید 4065
آیت الله مصباح یزدی:

توکل به خدا با دوستی با آمریکا همخوانی ندارد

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم گفت: اگر کسی به خدا توکل کرد قطعا پیروز خواهد شد وگرنه تکیه به آمریکا و دوستی با انگلیس ما را به جایی نمی رساند.
کد خبر: ۴۳۵۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۰ 17 September 2014
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم گفت: اگر کسی به خدا توکل کرد قطعا پیروز خواهد شد وگرنه تکیه به آمریکا و دوستی با انگلیس ما را به جایی نمی رساند.

به گزارش مرکز خبر حوزه ، وی روز چهارشنبه درمراسم آغاز سال تحصیلی مدرسه علمیه معصومیه قم ، توکل به خدا را مهمترین عامل پیروزی بر مشکلات دانست.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن می فرماید؛ من که خالق زمین و آسمان و مخلوقات هستم، آیا برای بندگانم کفایت نخواهم کرد که شما به دنبال مخلوقات دیگر من هستید که مشکلاتتان را رفع کنند؟ باید یاد بگیریم که اگر توکل می کنیم تا انتها باید از خدا بخواهیم نه دشمنانمان.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: در واقع سود و ارزش، مصداق بارز دنیا و آخرت است؛ مظهر دنیا سود است و مظهر اخلاق و آخرت، ارزش است؛ باید به دنبال ارزشها باشیم که اگر به دنبال آن باشیم در دنیا هم ضرر نخواهیم کرد، زیرا این وعده ای است که خداوند به ما داده است.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: انگیزه های طلاب نباید تضعیف شود و این مساله نیازمند آن است که در ابتدا طلاب انگیزه های خود را از طریق دانش و معرفت و عوامل شناختی بالا ببرند.

وی گفت: چهل سال پیش شاگردی داشتم که بی نهایت در درس موفق بود و در تهذیب و اخلاق هم مثال زدنی بود و در ابتدای هر درس تا دست اساتید خود را نمی بوسید نمی نشست؛ در اداره کلاس هم همیشه یار من بود، ولی همین ضعف در عوامل شناختی و انگیزه ها باعث شد که امروز حرفهایی بزند که نزدیک به الحاد است؛ چنین افرادی باید عبرت دیگران باشند تا بدانند که چگونه ممکن است یک انسان از این همه پاکی و تقوا به چنین جایی برسد.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی بیان کرد: یکی از وظایف طلاب علاوه بر مطالعه مداوم و دقیق و عمیق، یافتن پاسخ تمام شبهاتی است که در ذهن او در خصوص دین وحوزه شکل می گیرد.

وی گفت: تحصیل در حوزه نیز دقیقا بر اساس همین دو عامل شکل می‎گیرد، ولی در ادامه ممکن است شناخت و انگیزه ومیل نیز به نسبت هم تغییر کنند و باعث تغییر در عمل اختیاری فرد شود؛ مثل اینکه ما اسلام را با تحقیق و علم پذیرفتیم و امروز باید انگیزه های آن را نیز در خود تقویت کنیم.

این استاد حوزه تصریح کرد: طلاب باید روی روش مطالعه در دین تمرین و ممارست داشته باشند؛ باید منابع شناختی یعنی عقل و وحی را به خوبی بشناسند و به آنها هم عمل کنند.

وی با ذکر این مطلب که نقش مربی نیز در تقویت ایمان و طی این مسیر بسیار مهم است، گفت: غیر از تقویت فکر باید انگیزه‎های خود را تغییر دهیم تا یک میل منحرف ما را از میل به معلم و حوزه و دین واندارد.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: تنوع طلبی در دین کار عقلانی نیست و انسان را به هلاکت می رساند در مقابل ثبات در دین مطلوب است و باید در آن ثابت باشیم.

آیت الله مصباح یزدی یکی از راههای مصون ماندن در مقابل لغزش ها را تعریف صحیح و دقیق از دین دانست و گفت: اگر حد و مرز آن را ندانیم ممکن است در تعریف‎ها و حدود آن به تردید و شک برسیم و آن وقت است که دیگر نمی توانیم دین داری مان را به ثبات برسانیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر