بازدید 11225

متادون اشتباهی، جان دختر 8 ساله را گرفت

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان راور گفت: دختر بچه‌ای 8 ساله ناخواسته قربانی متادون شد.
کد خبر: ۴۳۵۱۳۹
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۳ 17 September 2014
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان راور گفت: دختر بچه‌ای 8 ساله ناخواسته قربانی متادون شد.

"سید مهدی قویدل" در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر اظهار کرد: پدر این طفل به تصور شربت دیفن هیدرامین به فرزند خود متادون داده و به گزارش پرونده پزشکی موجود در پرونده علت فوت نیز مسمویت ناشی از این امر عنوان شده است.

وی در چگونگی رخداد این حادثه تصریح کرد: یکی از بستگان کودک به منظور ترک اعتیاد متادون مصرف می‌کرده و به دلیل عدم برچسب مخصوص بر شیشه حاوی این ماده مخدر و نگهداری در شیشه دیفن هیدرامین، به این دختر بچه خورانده شده و وی دچار علائم مسمویت شد و بعد از گذشت چند روز، با پیشرفت علائم فوت کرد.

وی با اشاره به اینکه طعم شربت متادون شیرین است و مصرف کنندگان در برخی موارد آن را به همراه چای یا نوشابه مصرف می‌کنند، افزود: متادون به‌عنوان داروی ترک اعتیاد امروزه در بسیاری از منازل یافت می‌شود و متاسفانه در برخی کلینیک‌ها و مراکز مجاز درمان اعتیاد این ماده اعتیادآور را در قالب داروی ترک اعتیاد بدون اطلاع‌رسانی و ضابطه خاص به متقاضیان ارائه می‌کنند.

دادستان راور با ابراز نگرانی از فراوانی عرضه این ماده در شهرستان تاکید کرد: برخی از کلینیک‌ها بصورت غیرمجاز و خارج از مجاری قانونی و برخی از مغازه‌داران اقدام به فروش این ماده می‌کنند که مستلزم اتخاذ تدابیر ویژه و کنترل و نظارت جدی است.

قویدل تحویل شربت در دوزهای پایین در شیشه‌های غیردارویی و عدم تحویل دوز مورد نیاز به صورت روزانه و عدم نصب برچسب مخصوص هشدار دهنده حاوی نام فرآورده و توضیحات لازم را از عوامل اصلی تهدید کننده سلامت اطرافیان معتادان متقاضی ترک دانست و گفت: برای پیشگیری از بروز فجایع ناخواسته ضرورت دارد دستگاه‌های متولی در این زمینه ضمن نظارت دقیق اطلاع‌رسانی لازم داشته باشند.

این مقام قضایی در ادامه یادآور شد: متادون خود نوعی ماده مخدر مصنوعی است که به صورت قرص، آمپول و شربت مورد استفاده قرار می‌گیرد و اشتیاق معتادین به مصرف مواد را تا 24 ساعت کنترل می‌کند اما آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که متادون خود نوعی اعتیاد است و نه درمان.

وی هشدار داد: دلخوشی خانواده‌ها به ترک با متادون سرابی بیش نیست و مشکلی که مصرف کنندگان برای ترک مواد تجربه می‌کنند، ترک خود متادون است که می‌تواند ماه‌ها یا سال‌ها به طول انجامد و مصرف کنندگان و بستگان آنها از تاثیر تخدیر و تخریب این ماده بر سلامت جسمی فرد بی‌خبرند.

قویدل تصریح کرد: ساماندهی و نظارت دقیق بر عرضه، تقاضا و توزیع این ماده نیازمند مشارکت فعال مرکز بهداشت، مراکز ترک و درمان اعتیاد و شورای مبارزه با مواد مخدر است.

دادستان راور خاطرنشان کرد: خرید، فروش، توزیع، تولید، ساخت، مصرف و نگهداری متادون جرم بوده و با توجه به مقدار مواد طبق قانون، مرتکب به مجازات حبس، جزای نقدی و شلاق محکوم خواهد شد و حتی در مواردی مجازات مرتکب اعدام و مصادره اموال نیز خواهد بود.

قویدل هشدار داد: متاسفانه گزارشاتی مبنی بر سوء استفاده برخی از مراکز درمان و متصدیان و مغازه‌داران سطح شهرستان واصل شده که برخورد قاطع با اینگونه افراد در دستور کار قرار گرفته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار