بازدید 17954
درباره معرفی فیلم ایرانی-افغانی به عنوان نماینده افغانستان به اسکار؛

سینمای ایران به نقطه صدور رسیده یا این تنها یک اتفاق است؟

این ملودرام گیرا که به تازگی در سینماهای افغانستان اکران شده و جزو آثار اکران نشده سینمای ایران است، داستان زندگی یک دختر افغان را با پسر ایرانی روایت کرده که در سال‌های مهاجرت افغان‌ها به ایران روی داده است؛ ماجرای عشق غم‌انگیز صابر و مارونا در یکی از کارگاه‌هایی که تعدادی از مهاجران افغان در ایران در آن در شرایطی دشوار مشغول کار و زندگی غیرقانونی‌اند که در ‌‌نهایت یک فینال تکان‌دهنده دارد.
کد خبر: ۴۳۵۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳ 17 September 2014
معرفی محصول مشترک سینمای ایران و افغانستان به عنوان نماینده سینمای افغانستان برای اسکار ۲۰۱۵ در روزهای اخیر، این پرسش را پیش آورد که آیا سینمای ایران موفق در چند سال اخیر به نقطه‌ای رسیده که توان صادرات فرهنگی به کشورهای منطقه را یافته و شاهد یک اتفاق مهم در این عرصه هستیم؟

به گزارش «تابناک»، اتحادیه سینماگران افغانستان که دو فیلم را برای گزینش و معرفی به اسکار ۲۰۱۵ نامزد کرده بود، در ‌‌نهایت فیلم «چند متر مکعب عشق» ساخته جمشید محمودی را در رقابت با فیلم «مردی در آرزوی زن پنجم» به کارگردانی صدیق عابدی با بیشترین امتیاز برای معرفی به کمیته اسکار برگزیده شد.

وقتی فیلم نود دقیقه‌ای «چند متر مکعب عشق» محصول مشترک سینمای افغانستان و ایران است که سال گذشته در جشنواره سی و دوم فیلم فجر در ده بخش نامزد ‌و برنده دو سیمرغ بلورین شد، کسی در جریان نبود که فیلم جمشید و نوید محمودی، افغانی‌الاصل هستند؛ اما اکنون مشخص شده ‌این دو فیلمساز ـ که اتفاقاً اثری قابل دفاع و متفاوت نسبت به پناهجویان افغانی ساخته بودند ـ افغانستانی هستند.

این ملودرام گیرا که به تازگی در سینماهای افغانستان اکران شده و جزو آثار اکران نشده سینمای ایران است، داستان زندگی یک دختر افغان را با پسر ایرانی روایت کرده که در سال‌های مهاجرت افغان‌ها به ایران اتفاق افتاده است. ماجرای عشق غم‌انگیز صابر و مارونا در یکی از کارگاه‌هایی که تعدادی از مهاجران افغان در ایران در آن در شرایطی دشوار مشغول کار و زندگی غیرقانونی‌اند که در ‌‌نهایت یک فینال تکان‌‌دهنده دارد.

سینمای ایران به نقطه صدور رسیده یا این تنها یک اتفاق است؟

سال گذشته ۷۶ کشور، فیلم‌های خود را به حضور در رقابت اسکار خارجی معرفی کردند که سرانجام فیلم ایتالیایی «زیبایی بزرگ» ساخته «پائولو سورنتینو» موفق به کسب اسکار خارجی شد تا ایتالیا همچنان پرچمدار این بخش از جوایز اسکار ‌بماند. آخرین مهلت فرستادن آثار برای حضور در بخش بهترین فیلم خارجی اسکار ۲۰۱۵، اول اکتبر است.

پانزدهم جولای ۲۰۱۵ آکادمی علوم و هنرهای تصویری اسکار پنج فیلم منتخب از میان تمام آثار کشورهای مختلف را به عنوان نامزدهای بخش بهترین فیلم خارجی معرفی خواهند کرد. مراسم معرفی برندگان و اعطای جوایز اسکار ۲۲ فوریه ۲۰۱۵ در سالن «دالبی» هالیوود برگزار خواهد شد.

هرچند بعید است این فیلم برنده جایزه اسکار شود، ‌این پرسش مطرح است که یا سینمای ایران به نقطه صدور رسیده و شیوه فیلمسازی ایران در کشورهای دیگر کاملاً ملموس شده و حتی تولیدات مشترک کشورمان با دیگر کشور‌ها نیز به اسکار راه می‌یابد و یا به زعم برخی این اتفاق در حال رخ دادن است و ایران دست‌کم در سینما و تلویزیون منطقه تأثیرگذار بوده و این تأثیرگذاری رو به افزایش است؛ اما در سینما فعلاً این موضوع به یک اتفاق بیشتر شباهت دارد تا یک جریان تازه که منطقه را تحت تاثیر خود قرار دهد.

با این حال این اتفاق ساده می‌تواند تکرار شود و آهسته آهسته سینمای ایران، به یک جریان موثر بدل شد؛ سینمایی که جذابیتش متاثر از دو پارامتر بسیار مهم سکس و خشونت به عنوان دو عامل تاثیرگذار در فروش بسیاری از فیلم‌های روز جهان نیست و اکثر آثار تولیدی در آن نیاز به رده بندی سنی برای پخش ندارد و در عین حال درام‌های گیرایی را در دل این عرصه فرهنگی کشورمان می‌توان یافت.

جمشید محمودی در این باره گفته است: «من سال‌های زیادی است ‌در ایران مشغول ‌زندگی هستم. تمام اندوخته سینمایی‌ام مدیون ایران است و فکر می‌کنم اگر چند متر مکعب عشق افتخاری در اسکار به دست آورد، دو کشور در این افتخار سهیم هستند‌». او بسیار خوشحال است که توانسته ‌به بخشی از دغدغه‌های مهاجرین در ایران بپردازد و سینمای ایران نیز باید از این اتفاق خوشحال باشد اما این خوشحالی زمانی به اوج خواهد رسید که آنچه درباره «مکعب عشق» رخ داد تکرار شود و این اتفاق، به عنوان امری نادر ثبت نشود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۷
مزاح میفرمائید قربان. یه بنده خدایی از خاطرات دوران زندگی در ایرانش فیلم ساخته. ربطی به صادرات نداره. اصولاً این سینمای ویرانه ی ما توانایی تامین داخل رو هم نداره چه برسه به صادرات !
پاسخ ها
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
سینمای ایران توانایی وحرفای زیادی برای گفتن داره ...البته اگه مجال حرف زدن بهش داده بشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
اشتباه میکنی بهزادجون افغانستان تاجیکستان ازبکستان اوزگلستان وکلی ....ستان دیگه مشتری پروپاقرص فیلم های ایرانی هستندچون خودشون فیلم ندارندازایران اجاره می کنند
عباس اراکی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
ما می توانیم
.
.
.
اما نمی خواهیم
.
.
.
چه خوب گفتم!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
دیگه اون جوری هم که شما می فرماین نیست. سینمایی ایران چه ضعیف و چه قوی سینمای مولف بوده و هست. حالا اوج و فرودش یه بحث دبگه است.
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
در مورد سیستم سینمای ایران شاید حف شما درست باشه... ولی در مورد اینکه ایران حالا بنا به شرایطش، همه شرایط رو میگم، ایده های خلاق و بکری داره نباید شک کرد.. ایده های که قابلیت صدور دارند میشن.....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
تبریک به آقایان محمودی. امیدوارم همینطور با موفقیت کارشونو در ایران ادامه بدن.
چییییییییی؟؟؟؟ توانایی صادرات فرهنگییییی؟
خداییش فیلم مترو پل و فیلم امروز رو دیدید؟ کلی هم ادعا داشتند سر این فیلما
در ۵ دقیقه هر دوتای این فیلما رو میشد جمع کرد
اول باید فیلماموون بین مردمان خودمون پذیرفته بشه بعدش بریم برای صادرات
توهم خیلی زیبایی بود
چَه کار می کنیم ؟ فیلم صادر می کنیم!
گزینه ب این یک اتفاق است . یک اتفاق معمولی خیلی خیلی معمولی
افغانستان !!! omg
ببخشید شما آقای بهزاد فرهانی نیستید ؟احیانا
چکو میکنی با ای فیلمویی که میسُزی؟!
فکر نمی کنم فیلم جالبی باشه، اگر فیلم خوبی بود حتما تا حالابعضی ها خواستار توقیفش شده بودند.
جمشید و نوید محمودی افغانی هستند. این چه ربطی به سینمای ایران داره؟ از کدام صدور فیلم حرف میزنید؟
این فیلم عالیه پیش نهاد می دم ببینید
خیلی زیاد کاربران خودتان را تحقیر می کنید
ظاهرا خود را طلبکار انها می دانید
بازتاب ندادن نظر کاربران در واقع همان مردم یعنی شما شما اهمیتی ندارید یعنی متکلم وحده بودن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس