بازدید 9118

سیگار عامل بیماری «برگر»

کد خبر: ۴۳۴۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۴ 16 September 2014
یک فوق تخصص جراحی عروق با هشدار درباره ابتلای سیگاری‌ها و تریاکی‌ها به بیماری برگر و قطع اعضای خود به علت این بیماری، ترک سیگار و مواد مخدر را تنها راه رهایی از این بیماری خطرناک عنوان کرد.

به گزارش فارس، علیرضا کلانتر معتمدی، فوق تخصص جراحی عروق تصریح کرد: یکی از مشکلات و عارضه‌های مرتبط با عروق که دست پزشکان و جراحان نیز در رابطه با درمان آن بسته است بیماری برگر است که به نام کاشف یا تشخیص دهنده این بیماری نامگذاری شده است که در بین نژاد ایرانی و یهودی شایعتر است.

وی افزود: بیماری برگر به علت مصرف سیگار، تریاک، هروئین و کوکایین ایجاد می‌شود که باعث انسداد عروق ریز اندام‌ها در نتیجه سیاه شدن اندام شده که بسیار دردناک و آزاردهنده است و این بیماری تا زمانی که افراد سیگار می‌شوند پیشرفت می‌کند و در نهایت منجر به قطع عضو می‌شود.

کلانتر معتمدی خاطرنشان کرد: ماجرای عجیب در مبتلایان به این بیماری این است که این افراد با وجود از دست دادن تدریجی اعضای بدن وابستگی شدیدی به مصرف دخانیات و مواد مخدر دارند و به مصرف این‌گونه مواد ادامه می‌دهند که قطع عضو را در پی دارد.

این فوق تخصص جراحی عروق گفت: در حال حاضر بیماری به من مراجعه کرده است که دوپای خود را از بیخ ران و دو دست خود را از کتف از دست داده است ولی همچنان تلاش می‌کند با کمک دیگران سیگار مصرف کند.

وی تأکید کرد: 50 درصد قطع عضوهایی که در کشور صورت می‌گیرد ناشی از مصرف سیگار و بیماری برگر است.

کلانتر معتمدی خاطرنشان کرد: این بیماری در مراحل اولیه که تنها یک انگشت مبتلا شده و بیماری پیشرفت زیادی نکرده است اگر این افراد سیگار را کاملاً کنار بگذارند و در معرض دود آن قرار نگیرند با یک جراحی به نام سمپاتکتومی عضوشان را می‌شود نگه داشت و از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد ولی تا زمان مصرف سیگار نمی‌توان کمکی کرد.

این فوق تخصص جراحی عروق گفت: زمینه این حساسیت به دود سیگار که منحر به بیماری برگر می‌شود ممکن است زمینه ارثی داشته باشد ولی اینگونه نیست که بیماری به‌طور ارثی منتقل شود.

وی افزود: بیماری برگر در سنین جوانی از زمان سالمندی شایع تر است و خوشبختانه به علت مصرف پایین دخانیات در بین زنان ایرانی بسیار کم در بین زنان ایرانی دیده می‌شود تا جایی که می‌توان گفت نادر است اما در بین مراجعان به من زنانی بوده‌اند که شوهرانشان سیگار می‌کشند و این زنان به بیماری برگر مبتلا شده‌اند.

کلانتر معتمدی تصریح کرد: قریب به اتفاق بیماران جوان مبتلا به برگر سیگاری هستند و از انجا که امروزه جوانان کمتر تریاک می شوند ابتلا به این بیماری به علت مصرف تریاک را کمتر داریم اما موارد ابتلا به بیماری برگر به علت استعمال تریاک نیز وجود دارد و حتی در برخی موارد برخی افراد سیگار و تریاک را همزمان مصرف می‌کنند که وضع خطرناک‌تری دارند.

این فوق تخصص جراحی عروق گفت: کسانی که استعمال دخانیات و مواد مخدر را ترک می‌کنند و تحت جراحی سمپاتکتومی قرار می گیرند پس از عمل به زندگی طبیعی باز می‌گردند.

وی خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به برگر به علت درگیری شدن شریان و ورید دچار ارغوانی شدن اعضای بدن می‌شوند که این دقیقا مشخصه بیماری برگر است که این نشانه‌ای است که قبل از سیاه شدن عضو خود را نشان می‌دهد.

کلانتر معتمدی افزود: اگر فردی پس از ابتلا به بیماری برگر فوراً سیگار را ترک کند رنگ ارغوانی عضو نیز از بین رفته و به رنگ عادی باز می‌گردد اما متأسفانه در برخی موارد بیماران به ما مراجعه می‌کنند و از ترک سیگار خبر می‌دهند اما وقتی عضو مورد نظر را معاینه می‌کنیم متوجه می‌شویم که رنگ ارغوانی همچنان باقی است که حاکی از ترک نکردن سیگار است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان