بازدید 4181

تصویب مطالعات «چشمه بل» در شورای فنی

مجری طرح سد داریان با بیان اینکه بررسی راهکارهای حفظ چشمه بل کنار دریاچه سد داریان از در سال 1386 به شرکت مهندس مشاور واگذار گردید؛ در نهایت در دی ماه 1386 گزارشات مطالعات اولیه به همراه پیشنهادهایی به ما ارائه شد گفت: مطالعات ابتدایی رودخانه سیروان از سال 1381 در ساختگاه سد داریان آغاز گردیده است.
کد خبر: ۴۳۴۷۳۸
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۳ 15 September 2014
مجری طرح سد داریان با بیان اینکه بررسی راهکارهای حفظ چشمه بل کنار دریاچه سد داریان از  در سال 1386 به شرکت مهندس مشاور واگذار گردید؛ در نهایت در دی ماه 1386 گزارشات مطالعات اولیه به همراه پیشنهادهایی به ما ارائه شد گفت: مطالعات ابتدایی رودخانه سیروان از سال 1381 در ساختگاه سد داریان آغاز گردیده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران؛ محمود مشیری ادامه داد: پس از بررسی های جامعی که در مرحله اول مطالعات شد انجام مرحله دوم مطالعات نیز از سال 1389 به مهندس مشاور واگذار شد و تقریبا دو سال طول کشید و در نهایت در بهمن سال 1391 به نتیجه رسید و گزارش نهایی برای انتقال آب این چشمه به تراز بالاتر از تراز  نرمال سد طی گزارش مفصلی شامل حجم زیادی مطالعات صحرایی، گمانه ها و تونل های اکتشافی و... ارائه گردید.

وی تصریح کرد: نهایتا در بهمن 1392 طرحی ارائه شد که مورد تصویب شورای فنی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: اقداماتی که از اسفند سال گذشته برای اجرای طرح نهایی صورت گرفته شامل احداث تونل و شفت است که آب چشمه را از تراز 717 به تراز 837 یعنی تراز نرمال دریاچه سد می رساند.

مشیری با بیان اقدامات صورت گرفته برای حفظ چشمه گفت: حفظ چشمه بل جزو برنامه شرکت آب و نیرو قبل از اجرای سد داریان بوده و در حال حاضر هم این کار در حال انجام است.

مشیری افزود: این سوال بعضا مطرح می شود که چگونه می‌توان از اختلاط آب چشمه با آب مخزن سد با وجود فشار مثبتی که از سوی مخزن به چشمه وارد می‌شود جلوگیری کرد؟ که در این مورد موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، پژوهشگاه زلزله شناسی، شرکت های مهندس مشاور واجد صلاحیت و بعضی از بزرگترین کاست شناسان ایران و جهان اظهار نظر کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: به گفته کارشناسان چون ورودی این آب از ترازهای ۳ هزار متر وارد چشمه می‌شود بنابراین تراز مثبت آن خیلی بیشتر از تراز آب رودخانه بوده و در صورت پلاگ دهانه چشمه و انتقال آن به ارتفاعات بالاتر در نهایت این آب چشمه است که به سمت دریاچه مخزن سد روان می‌شود و نه برعکس.

وی تصریح کرد: آمادگی داریم اگر نیاز باشد به متخصصینی که در این زمینه ابهامی دارند توضیحات کافی ارائه نمائیم.

مجری طرح سد و نیروگاه داریان با اشاره به اینکه بحث‌های فنی تکنیکی که کل ظرفیت مهندسی کشور بر روی آن کار کرده است نباید به یکباره زیر سؤال رود، اظهار کرد: نیاز به نگران کردن اذهان عمومی نیست و ما انتظار داریم متخصصان دلسوز استان با مهندسین مرتبط مجری طرح به بحث کارشناسی بپردازند.

**برای حفظ "کانی بِل" باید مظهر چشمه را پاک‌سازی می کردیم

مجری طرح سد و نیروگاه داریان گفت: وقتی می‌خواهیم مظهر چشمه را پلاگ کنیم تا آب را به تونل وارد و به سمت بالا هدایت کنیم نباید پلاگ بتنی را بر روی سنگ‌های واریزه‌ای و ماسه‌های لوز قرار می‌دادیم بنابراین به برداشت این سنگ‌ها و پاکسازی مظهر چشمه اقدام کردیم تا به یک سنگ بستر مناسب برسیم و بتن‌ریزی کنیم.

مشیری با بیان اینکه عملیات بتن ریزی بر روی مظهر چشمه طبق نقشه مشاور طرح انجام شده، اظهار کرد: اگر این کار را انجام ندهیم پلاگ نمودن مظهر چشمه امکان پذیر نبوده و در نهایت آب چشمه به مخزن سد وارد می گردید.

وی تصریح کرد: برای حفظ چشمه بِل راهی جز پاکسازی مظهر چشمه نداریم که این مهم را برای مدیران کل محیط زیست کردستان و کرمانشاه تشریح نموده ایم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل