بازدید 16004
در واکنش به افشاگری «تابناک» آشکار شد؛

اسکان ۵۳ هزار تن در «بوستان ولایت» مصوبه داشت که باطل شد!

جا دارد از مسئولان بخواهیم برای مقابله با تصمیمات سودجویانه‌ای مانند تبدیل ۱۳۰ هکتار زمین های بوستان به مسکونی و تجاری، هم چگونگی مصوب شدن موارد خلاف قانون و نصایح مؤکد رهبر انقلاب در کمیسیون ماده ۵ شهر تهران را پیگیری کنند و هم...
کد خبر: ۴۳۴۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۳ 15 September 2014
پس از آنکه «تابناک» از طرح عجیب و غریب مسئولان شهرداری برای ساخت و ساز بیش از 53 هزار واحد مسکونی در 130 هکتار از محدوده بوستان 300 هکتاری ولایت پرده برداشت، مسئولان موضوع ورود و مصوبات متناقض با طراحی اولیه بوستان را باطل کردند.

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که افشای طرح عجیب مسئولان شهرداری برای ساخت و ساز وسیع در محدوده پادگان سابق قلعه مرغی به جای بنا نهادن بزرگ‌ترین بوستان خاورمیانه، نگرانی‌های بسیاری ایجاد کرده و موجبات شگفتی بسیاری را فراهم آورده بود، شورای‌عالی شهرسازی و معماری در نشست امروز خود (دوشنبه، ۲۴ شهریور)، به رویدادهای رخ داده واکنش نشان داد تا هم مانع دست بردن در زمین‌های بزرگ‌ترین بوستان خاورمیانه شود و هم ابعاد جدیدی از تخلفات رخ داده آشکار شود.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، این شورای‌عالی ضمن بررسی گزارش ارائه شده درباره «بوستان ولایت» و در اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت تخصیص حداکثری فضای بوستان ولایت (زمین های قلعه مرغی) برای تأمین فضای سبز، همه مصوبات قبلی کمیسیون ماده ۵ شهر تهران در ارتباط با این بوستان را باطل کرد تا آشکار شود اختصاص بیش از ۱۳۰ هکتار از زمین های بوستان به ساخت و ساز مسکونی و اداری، بر خلاف همه موازین قانونی، پیشتر در کمیسیون ماده ۵ شهر تهران به تصویب رسیده بوده!

به عبارت بهتر، آنچه در طراحی عجیب و غریب مسئولان شهرداری برای این پروژه درج شده بود (نسخه پی‌دی‌اف آن را از اینجا دانلود کنید)، مصوبات کمیسیون ماده ۵ را به عنوان پشتوانه به همراه داشت؛ در حالی که این مصوبات تفاوت آشکاری با طراحی اولیه این بوستان و تأکیدات صریح رهبر انقلاب نشان می‌داد.

شورای عالی شهرسازی و معماری پس از ابطال این مصوبات سودجویانه و غیرقانونی، یک گام فرا‌تر نهاد و مسئولان شهری را ملزم کرد که «طرح نهایی ساماندهی اراضی قلعه مرغی (بوستان ولایت)، شامل برنامه فیزیکی و طراحی سایت» را به تصویب این شورای عالی برسانند، تا مبادا در ادامه راه، بار دیگر طراحی بوستان بزرگ ولایت به ساخت برج‌های تجاری، مجموعه‌های مسکونی یا امثال آن‌ها گره بخورد.

در ادامه این نشست، ضرورت حفاظت از ابنیه تاریخی موجود در محدوده بوستان ولایت (آشیانه‌های پرواز و دیگر ساخت و سازهای مرتبط با نخستین فرودگاه راه اندازی شده در کشورمان) در حکم بخشی از میراث تاریخی شهر تهران و جانمایی آن‌ها در نقشه‌های طرح ساماندهی و ممنوعیت هر گونه ایجاد مستحدثات (ساختمان) در محدوده بوستان تا پیش از تصویب نهایی طرح ساماندهی زمین های قلعه مرغی به تصویب رسید و چند موضوع مرتبط دیگر با این پروژه نیز مطرح و درباره آن تصمیم گیری شد.

بدین ترتیب تلاش شد تا نکات ریز و درشت مرتبط با این بوستان مطرح شده و با تصمیمات مقتضی، تدابیری اندیشیده شود که واگذاری پادگان قلعه مرغی به شهرداری برای ساخت محدوده بزرگ فضای سبز، به بهبود اوضاع پایتخت منجر شده و در آینده هم از راه خود خارج نشود.

این در حالی است که توقع می‌رفت پس از افشای تخلفات عجیب و غریبی که در طراحی این پروژه رخ داده بود، مسئولان و نهادهای مرتبط با موضوع، از جمله شورای اسلامی شهر تهران به سرعت واکنش نشان داده و دست کم تحقیق درباره چگونگی تصمیماتی تا این اندازه عجیب در اجرای بزرگ‌ترین بوستان خاورمیانه در دستور کار قرار دهند که این گونه نشد.

از آن عجیب‌تر اینکه مسئولان شهرداری بدون آنکه اظهارنظری در خصوص این ماجرا داشته باشند، ترجیح دادند طرح تفصیلی و عجیب و غریب تبدیل بیش از ۱۳۰ هکتار از بوستان ولایت به توسعه مسکونی و اداری را از خروجی سایت سازمان پارک‌ها و فضای سبز تهران حذف کرده و با قرار دادن معرفی اجمالی این بوستان، به گونه‌ای عمل کنند که گویی نه خانی آمده و نه خانی رفته است! (پی‌دی‌اف طرح حذف شده را از اینجا دانلود کرده و نسخه جدید آن را اینجا ببینید (دانلود).

اینجاست که جا دارد از مسئولان بخواهیم برای مقابله با تصمیمات سودجویانه‌ای مانند تبدیل ۱۳۰ هکتار زمین های بوستان به مسکونی و تجاری، هم چگونگی مصوب شدن موارد خلاف قانون و نصایح مؤکد رهبر انقلاب در کمیسیون ماده ۵ شهر تهران را پیگیری کنند و هم از مسئولان شهرداری توضیحات لازم در این باره را بخواهند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴۷
انتشار یافته: ۳۱
از تابناک به خاطر پیگیری اینگونه مسائل و جلوگیری از سو استفاده از اموال عمومی تشکر می کنم.
متاسفانه این روزها از این دست موارد بسیار مشاهده می گردد فروختن پارکها ،میادین میوه و تره بار، ساختمانهای عمومی و ..... تحت مزابده های جهت دار و طراحی شده همه و همه از معضلاتی است که گریبانگیر شده است.
شورای شهر و شهرداری با فروش این اموال عمومی برای عموم مشکل می سازند و پس از آن با برگزاری همایش ها و سمینار های پر زرق و برق آنهم از جیب بیت المال به موشکافی مشکلاتی که خود پدید آورده اند می پردازند.
پارک،منابع طبیعی، اماکن عمومی ارث پدری هیچکس نیست ،اینها به همه ملت تعلق دارد و فروش آن غیر قانونی است.
تابناک عزیز واقعا دست مریزاد
کمیسیون 5 شهرداری اصولا کجای مدیریت شهری است. برای ما توضیح دهید ممنون می شویم. آیا در شهرها یا استانهای دیگر هم وجود دارد؟
این سردار دکتر خلبان شهردار قالیباف ....... این خط و اینم نشون ببین کی گفتم
تابی جون خوبه درمورد منطقه 22 که به یک کارگاه بزرگ عمرانی-خصوصا اطراف دریاچه-شده هم اشاره کنی قرار بود تو این منطقه برج اصلا ساخته نشه و آپارتمان هم حیلی خیلی کمتر از الان اما متاسفانه ببین چه قیامتیه -اکثرا هم برای نهادهای نظامی و شبه نظامی و شبه دولتیه که...
امیدوارم چند وقت دیگه دوباره مصوبه نشه.
چه انتظاری دارید؟ کافیه اسامی رو دربیاورید تا ببینید چه کسانی در این امور دستداشته اند تا دلیل عدم واکنش مشخص شود!
با سلام و تشکر از تابناک
مشابه همین اقدام توسط ........... در مجاورت شهرداری مهرشهر کرج در حال انجام است و در جایی که اجازه ساخت بیش از چهار طبقه در مهرشهر وجود ندارد بنیاد در حال ساخت برج های 17 طبقه است. خواهشمندم این موضوع را نیز پیگیری فرمایید تا تبانی ها بیشتر آشکار و از نخلفات جلوگبری شود. با تشکر از تابناک
برای همین است که غربی ها به مطبوعات می گویند رکن چهارم دموکراسی!
شهرداری از این کارهازیاد میکندمثلا بوستان کاج در شهرک چشمه
شهرداری از این کارهای عجیب و غریب انجام میده جای تعجب نداره بوستان مادر هم به این بلا دچار شد تابناک در خصوص اونجت هم بنویس لطفا
اینجاست که به جاست بپرسیم
پس جای سازمانهای عریض و طویل بازرسی و قضائی در اینگونه موارد کجاست؟
تا وقتی که درآمد شهرداری در جیب شهر داری میرود باید منتظر شهر فروشی هم بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
یعنی 1 کلام ختم کلام رو گفتی.
سلام
شاید شورای شهر خود یک سمت ماجراست، که بی صداست!!
تا وقتی روی شدن چنین موارد بزرگی، بی هیچ عواقبی برای انجام دهندگان است،
شما جای آن..................................
افسوس از عدم توجه مقام قضا ...


تابناک چرا درج نمیشه!؟ مگر توهین داره؟ مگر سیاهنماییه!؟ مگر دروغه!؟
تابناک جدیدا عادت کردی که وقتی می خای لینک بذاری می نویسی اینجا را کلیک کنید ولی در واقع هیچ لینکی رو ایجاد نکردی و "اینجا" فقط یک کلمه بدون پیوند هست.کپی پیست فک کنم دلیل اصلی این موضوع باشه.
با تشکر از تابناک برای افشاگری
واما اقای قالیباف تو دیگه چرا ..... !!!!!!!!!!!!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
اينجا شهرداريست جانم
اینها مهم نیست مهم طرح تفکیک کارکنان .....
پيشنهاد ميشود در مورد ميدان فتح هم اطلاع رساني شود در اين ميدان چندي پيش تعدادي زمين فوتبال و مجموعه ورزشي -تفريحي با کلي هزينه ساخته ميشود بعد ناگهان همه اين مجموعه نابود مي شود و عمليات ساخت پل هوايي شروع ميشود.اين همه برنامه ريزي و طرحهاي تفضيلي چه ربطي به اينگونه حرام کردن بيت المال و ضعف مديريت در شهرداري دارد.چه کسي بايد جواب هرينه هايي که در اين شهر به هدر مي رود بدهد.
جلوی خانه ما هم فضای سبز 6500 متری با درختان برگ سوزنی 40 ساله را تخریب و می خواهند 15 طبقه تجاری اداری بسازند.
اگر باز هم حوصله داشتید به سراغ مناطق 1 و 3 و 2 و ... برای بسیاری از تغییر کاربریهای بودار و پهنه های " امروز مسکونی ؛ فردا تجاری" بروید . انهم بروش ............. با سودهای هزار میلیاردی
تشکر از اطلاع رسانی تابناک. حال ببینید این شهرداری در خیابان مقدس اردبیلی و اطراف آن جه بلایی به این منطقه وارده کرده است. قطع مداوم درختان و ساخت برج های بیشمار و مجتمع های تجاری عظیم در خیابان های باریک و مملو از ترافیک. کوچک کردن پیاده روها حتی تا نیم متر (کنار سفارت مصر). افزودن طبقات بیشتر به ساختمان بعد از مجوز اولیه. به خطر انداختن عابران با کارگاه های ساختمانی بیشمار که محل کار را به فرا تر از پیاد ه رو ها کشانده اند. درمانده ام که این شهرداری واین شورای شهر جه در سر دارند نابودی محیط زیست تهران و به فلج کشیدن زندگی در تهران؟!
یاشاسین تابناک
یاشاسین رسانه های مستقل
جلوگیری از این فساد بزرگ نمونه شاید کوچکی باشد از کارکرد رسانه سالم و مستقل در جلوگیری از فساد و سو استفاده.
تبریک به تابناک
تبریک به مردم
تابی جون متشکریم . تابی جون تشکر تشکر
تابی جون متشکریم . تابی جون تشکر تشکر
تابی جون متشکریم . تابی جون تشکر تشکر
تابی جون متشکریم . تابی جون تشکر تشکر
تابی جون متشکریم . تابی جون تشکر تشکر
تابی جون متشکریم . تابی جون تشکر تشکر
از تابناک ممنونم خدایا دلسوزان این مرز و بوم را یاری بفرما
به منطقه 22 هم حتما سری بزنید و همینطور حریم منطقه 4
لطفا در مورد مجتمع مسکونی باغ بهشت در سعادت آباد نیز بررسی کنید، جای تاسف دارد که صدها درخت صد ساله قطع و بجای آن برج های بالا مرتبه ساخته شده است
اهالی تابناک خیر در دنیا و آخرت نصیب شما شود.
تابناک تشکر ...
مگر شما رسانه ها بتوانید چشم بعضی مسئولین عزیز را به دور و برشان باز کنید!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی