بازدید 9969

علت سردردهای عصبی

کد خبر: ۴۳۴۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۷ 15 September 2014
یک متخصص مغز و اعصاب با اشاره به مقاوم بودن سردرهای عصبی به درمان گفت: درگیری‌های فردی و بین‌فردی، استرس و فشار روانی ناشی از کار، امور زندگی و اختلال افسردگی می‌تواند موجب ایجاد سردردهای تنشی و عصبی شود.

به گزارش فارس، فرهاد عصارزادگان با تشریح سردردهای عصبی و تنشی اظهار داشت: سردردهای تنشی جزو سردردهای اولیه به حساب می‌آید که یک علت بیرونی و ارتباط زمانی مشخص در آنها وجود ندارد یعنی نمی‌توانیم علتی مشخص برای ابتلا به آنها پیدا کنیم که از نظر ساختاری عامل به وجود آورده آنها است.

وی افزود: شایع‌ترین علت مراجعه به درمانگاه‌های مغز و اعصاب در سردردهای اولیه، سردرد تنشی و عصبی است که حجم بزرگی از بیماران را به خود اختصاص می‌دهد.

این نورولوژیست ادامه داد: سردردهای تنشی و عصبی مشخصات خاصی دارد که تشخیص آنها باید بر اساس این خصوصیات گذاشته شود. اولین مشخصه آنها زمانی است، سردردهای تنشی و عصبی از نیم ساعت تا 7 روز مداوم می‌تواند ادامه پیدا کند و همین جا می‌توان تفاوت آن را با میگرن دانست زیرا سردرد میگرنی حداقل 4 ساعت بدون درمان طول می‌کشد بنابراین اگر بیمار بگوید سردردهای کوتاه دارم میگرن نیست.

وی افزود: سردردهای تنشی و عصبی از نظر زمانی به سه دسته ناشایع، شایع و مزمن تقسیم می‌شوند. سردردهای ناشایع یکبار در ماه یا کمتر رخ می‌دهند، سردردهای شایع بین یک تا 15 بار در ماه و سردردهای تنشی مزمن نیز بیش از 15 بار در ماه ایجاد می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: نکته دوم کیفیت و ماهیت سردردهای عصبی و تنشی است، بیمار معمولاً از سردردی شکایت دارد که ماهیت فشار دهنده دارد و اظهار می‌کند که سرش را فشار می‌دهند یا وزنه‌ای روی سرش گذاشته شده یا نواری دور سرش قرار داده شده است که سر او را فشار می‌دهد این نوع سردرد در مقابل میگرن قرار دارد که فرد مبتلا ضربان و کوبش در سر احساس می‌کند.

وی افزود: سردردهای تنشی معمولاً همه سر را درگیر می‌کند و بیمار در فرق سر (بالا) احساس درد می‌کند همچنین سردردهای تنشی از خفیف تا متوسط است.

این نورولوژیست با بیان تفاوت این نوع سردرد با میگرن تصریح کرد: یکی از تفاوت‌های دیگر سردردهای تنشی نسبت به سردردهای میگرنی این است که مبتلایان به سردردهای تنشی قادر به ادامه فعالیت‌های روزمره خود هستند اما فردی که سردرد میگرنی دارد نمی‌تواند کار خود را ادامه دهد و مجبور است در اتاقی تاریک و ساکت استراحت کند.

نکته بعدی این است که در بسیاری مواقع بیمار مبتلا به سردردهای تنشی اظهار می‌کند که با این نوع سردرد بیدار می‌شود و می‌خوابد در واقع در طول روز این نوع سردرد همراه بیمار است همچنین سردرد تنشی با تهوع و استفراغ همراه نیست و برخلاف میگرن نور و صداهراسی به طور همزمان در آن وجود ندارد البته معمولاً صداهراسی در سردرد تنشی دیده می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در ابتدا فکر می‌کردند سردردهای تنشی به خاطر انقباضات عضلات سر و گردن ایجاد می‌شود. در حالی که این مسئله لزوماً علت این نوع سردرد نیست و فرد بر اثر تغییر ناقل عصب - رسانه در مغز ایجاد می‌شود همچنین ممکن است در سردردهای تنشی مسائل عصبی و روانی وجود داشته باشد.

وی افزود: درگیری‌های فردی و بین‌فردی، استرس و فشار روانی ناشی از کار، امور زندگی و اختلال افسردگی می‌تواند موجب ایجاد سردردهای تنشی و عصبی شود.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: این ارتباط 100درصد نیست. بیماری که سردرد تنشی دارد لزوماً به اختلال افسردگی مبتلا نیست چرا که ممکن است این سردرد بر اثر فشار کار روزانه باشد.

وی تصریح کرد: برای تشخیص نیاز به تصویربرداری نیست معمولاً برخی بیماران نگران هستند که حتماً MIR نوشته شود در صورتی که نشانه‌های نگران‌کننده‌ای وجود نداشته باشد نیازی به MIR نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سردردهای تنشی معمولاً نسبت به میگرن در درمان مقاوم هستند زیرا ممکن است پشت آنها مسائل عصبی و روانی وجود داشته باشد که توجه به آنها اهمیت زیادی پیدا می‌کند همچنین درمانهای دارویی معمولاً پاسخ بالایی نمی‌دهد.

وی افزود: مهمترین دارو در سردردهای تنشی و عصب ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای است که در میگرن هم استفاده می‌شود. آمی‌تریپتلین، نورتریپتلین و داروهای مشابه از این خانواده جزو ضدافسردگی‌های سه‌حلقه‌ای هستند همچنین درمانهای دیگر شامل ضد اضطراب‌ها و داروهای شل کننده عضلانی است.

این نورولوژیست ادامه داد: درمان اصلی در کنار درمانهای دارویی شامل بیوفیدبک، ورزش سبک و اصلاح اختلالات عصبی و روانی است.

وی خاطرنشان کرد: بیوفیدبک روش‌های تمرین فکری است که طی آن به بیمار روش‌هایی آموزش داده می‌شود تا اضطراب و تنش‌های روزانه خود را کاهش دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها