بازدید 4190

حضور رئیس هیات تحقیق و تفحص در سایپا

دکتر علی علیلو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و رئیس هیات تحقیق و تفحص از عملکرد صنایع خودروسازی کشور با حضور در شرکت سایپا در نشستی با مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا به بیان نکته نظرات و راهکارهای برون رفت این صنعت از رکود کنونی پرداخت.
کد خبر: ۴۳۴۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۱ 15 September 2014
دکتر علی علیلو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و رئیس هیات تحقیق و تفحص از عملکرد صنایع خودروسازی کشور با حضور در شرکت سایپا در نشستی با مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا به بیان نکته نظرات و راهکارهای برون رفت این صنعت از رکود کنونی پرداخت.
 
به گزارش سایپا نیوز، دکتر علی علیلو نماینده مردم شبستر در حاشیه این نشست به خبرنگار سایپا نیوز گفت: سایپا طی انجام مراحل تحقیق و تفحص همکاری بسیار خوب و ارزنده‌ای با هیات تحقیق و تفحص داشته و در طول این مدت یار و همراه این گروه بوده که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی ادامه دادن این راه را بسیار مهم دانست و گفت: در تنظیم گزارش تحقیق و تفحص فعالیت‌های تحقیقی و می‌دانی گسترده‌ای صورت گرفته است، یقینا در این خصوص نیاز به دریافت اطلاعاتی بوده که سایپا در این مورد همکاری خوبی با ما انجام داده است ولی مسلم آنکه اجرای موارد اصلاحی که در گزارش مطرح شده، به انجام تغییر و تحولات اساسی در نگرش و عملکرد مدیران ارشد نیاز دارد و این امر بسیار مهم می‌باشد.

علیلو این نشست را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: موارد مطرح شده در این جلسه مورد تائید مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا بود و در این جلسه مقرر شد که کار گروهی مشترک با حضور کار‌شناسان دو طرف تشکیل و جزئیات موارد مطرح شده مورد بررسی قرار گیرد و راهکارهای مناسب و تحول ساز به منظور خروج از وضعیت نامطلوب فعلی ارائه گردد.

وی افزود: ادامه سکون و رکودی که در صنعت ایجاد شده باعث تغییر ماهیت آن خواهد شد و شفافیت عملکردی صنعت در صورتی که این روند پیش رود از بین خواهد رفت و ادامه این وضعیت به اساس صنعت لطمه وارد خواهد کرد. رئیس هیات تحقیق و تفحص عملکرد صنایع خودروسازی کشور، سوء تدبیر‌ها و بی‌انظباطی‌هایی که در چند دهه گذشته و در مقاطع مختلف در صنعت ایجاد شده را عامل مشکلات به وجود آمده در صنعت دانست و گفت: مدیریت امروز این صنعت وارث این موضوعات بوده و ادامه این روند با این باری که به دوش می‌کشد قطعا به سیستم و صنعت ضربه خواهد زد مگر اینکه عزم جدی بر تغییر و تحول در این زمینه وجود داشته باشد. وی افزود: البته اصولا انجام تغییرات برای سطح مدیریت و بدنه، سخت و انرژی‌بر است ولی با نگاه و دیدگاه مثبتی که مدیر عامل گروه گروه خودروسازی سایپا در این زمینه دارد، با لطف و عنایت الهی زمینه را برای تغییر و اصلاح مهیا می‌بینیم. البته در انجام این اقدام، زمان محدود است و محیط کسب و کار که بازار نیز جرئی از آن به شمار می‌رود نیاز به اعمال این تغییرات در مدتی کوتاه دارد و لذا باید سریعا به این وضعیت پایان دهیم و رونق را به این صنعت برگردانیم تا مجددا اطمینان مردم به این صنعت زیاد شود لذا باید انجام این تغییرات سریع‌تر باشد که با برگزاری جلسات کار‌شناسی و نشست‌های تخصصی با نگاه پویا سازی صنعت خودرو اقدام خواهد شد.

نماینده مردم شبستر قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت را مغایر با وظایف مصرح قانونی این شورا دانست و گفت: بر اساس قانون، شورای رقابت صرفا مجاز به تعیین چارچوب و دستورالعمل قیمت گذاری خودرو بر اساس شرایط و مولفه‌های تاثیر گذار است و تعیین قیمت خودرو توسط شورای رقابت خارج از ضوابط کاری این شورا است. وی افزود: با استناد به مفاهیم پایه علم اقتصاد، قیمت تمامی محصولات برحسب قانون عرضه و تقاضا و با لحاظ میزان رضایت مشتری از شاخص‌های کیفی محصول مورد نظر، توسط بازار تعیین می‌شوند و این مشتری است که بر اساس توان اقتصادی و میزان انتظار خود از کیفیت محصول تعیین کننده حجم بازار و در نتیجه قیمت محصول می‌باشد.

دکتر علیلو خاطر نشان کرد: مجلس به این نحوه قیمت گذاری اعتراض دارد و امیدواریم بر اساس اصول منطقی و در یک فضای مناسب و شفاف بر مبنای معیار‌های کمی وکیفی، قیمت خودرو با توجه به نظر مردم مشخص شود.

وی گفت: از صنایع مهمى که ارتباط نزدیکى با صنعت خودرو دارند مى‌توان به صنعت فولاد، آلومینیوم، مس، شیشه، لاستیک، نساجى، الکترونیک، رنگ و مواد شیمیایى اشاره کرد که به عنوان صنایع بالا دستى ورودى صنعت خودرو محسوب می‌شوند و دولت و مجلس به افزایش قیمت نهاده‌های تولید خودرو واقف است، ولی آنچه که بر اساس نتایج تحقیق و تفحص به دست آمده است خودروسازان باید با برنامه ریزی منسجم و واقع گرا نسبت به کاهش هزینه‌های مالی خود اقدام عاجل نموده و شرکت‌های زاید یا غیر مولد و یا زیان ده خود را مدیریت نمایند؛ بدیهی است که زیان و هزینه‌های سربار غیر مولد این شرکت‌ها به طور مستقیم بر روی هزینه‌های شرکت مادر سرشکن شده و در ‌‌نهایت بر قیمت نهایی محصول تاثیر نامطلوبی می‌گذارد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی انجام این تغییرات را به جراحی نمودن بیماری تشبیه کرد که باید هرچه سریع‌تر نسبت به درمان اقدام نماید، البته می‌توان به عنوان مسکن با حمایت‌های فاقد منطق و نابجا تدبیرهای کوتاه مدتی اتخاذ نمود ولی قطعا در آینده و در صورت عدم درمان قطعی و کامل، به جایی خواهیم رسید که دیگر امکان درمان و اصلاح از دست مدیران خارج شده و باید نظاره‌گر مرگ و نابودی این صنعت عظیم ملی باشیم. وی افزود: در این شرایط سخت اقتصادی این هنر مدیریت است که بتواند با قدرت تدبیر و پیاده سازی اصلاحات و رفتارهایی خاص پویایی و بالندگی را برای صنعت ایجاد کند.

دکتر علیلو گفت: صنعت خودروسازی یکی از صنایع مهم دنیا می‌باشد و کشور ما با پیشینه بیش از پنجاه سال در این صنعت نباید در رقابت با صنایع خودروسازی سایر کشور‌ها عقب بماند و باید با اصلاح هر جه سریع‌تر صنعتی که ملجاء سرمایه‌های عظیم منابع انسانی فنی و مهندسی این کشور هست جایگاه درشان خویش را بیابد. ما اعتقاد راسخ داریم به فضل الهی کشورمان ایران، می‌تواند همانند بسیاری از صنایع غرور آفرین کشورمان در صنعت خودروسازی نیز رکورد دار بوده و در صحنه بین المللی افتخار آفرین باشد.

وی در خصوص این نشست گفت: این نشست اولین جلسه مشترک پس از ارائه گزارش هیات تحقیق و تفحص با خودروسازان بود، بنده از برگزاری این جلسه بسیار خوشحالم و از این رویکرد مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا استقبال می‌کنم چرا که در این جلسه مشترک بسیاری از واقعیت‌ها مطرح و برای تمامی آن‌ها ارائه راهکار شد.

نماینده مردم شبستر گفت: گا‌ها شنیده می‌شود برخی بدون اتکا به گزارشات کار‌شناسی مطالبی را مطرح می‌کنند که موجب بروز لطمه به صنایع خودرو می‌گردد، بنده به عنوان رئیس هیات تحقیق و تفحص از عملکرد صنایع خودروسازی کشور از نمایندگان محترم مجلس درخواست کرده‌ام که در موضوعاتی به بیان نظرات خود بپردازند که گزارشات کار‌شناسی و مستندات کامل در اختیار داشته باشند اما باید در نظر داشت که مطابق قانون نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در بیان نظرات خویش کاملا آزاد می‌باشند.

وی آینده صنعت خودرو را در صورت وجود نگاه استراتژیک مبنی بر تغییر و تحول مثبت و بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: امیدوارم که به زودی و با ایجاد تحولی بنیادین، صنعت خودروسازی کشورمان یکی از صنایع مطرح در سطح دنیا شود.

نماینده مردم شبستر عملکرد مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا را مثبت ارزیابی کرد و گفت: وجود ایشان در سایپا باعث ایجاد بهبود خواهد بود و نگاه ایشان بسیار تحول گراست و بنده از طرف تیم تحقیق و تفحص و به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی از این نگاه تغییر آفرین و تحول زا حمایت خواهم کرد و قطعا این عملکرد مورد تائید دولت و به خصوص وزیر محترم صنعت معدن و تجارت هم می‌باشد و مدیر عامل سایپا با این نگاه و ایده‌های مثبت زمینه ساز فعالیت بهتر سایپا خواهند بود و موجب پویایی هر چه بیشتر این صنعت خواهد گردید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر