بازدید 7420

آموزش و پرورش و چرخه کجدار و مريزش!

هفته گذشته، جناب فاني (وزيرمحترم آموزش و پرورش) وعده اجراي تست‌واره يک ابتکار انگيزشي (ايجاد نشاط در مدارس مقطع ابتدايي) داده و قرار شده با آغاز سال تحصيلي، به يکباره در مناطق تهران، دوهزار مدرسه، صبح‌هاي پنجشنبه، دانش آموزان به مدرسه بيايند و فضاي نشاط انگيز مدرسه را تجربه کنند!
کد خبر: ۴۳۴۵۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰ 15 September 2014
مسعود پيوسته در مردم سالاری نوشت:

تا هفته آينده سال تحصيلي 94-93 آغاز مي‌شود و جامعه فرهنگيان کشور، بار ديگر در سال تحصيلي نو در تکاپوي آموزش و پرورش تازه‌ مي‌شوند. در سال‌هاي پس از انقلاب، به باور خيلي از معلمان کشور، دوره وزارت محمدعلي نجفي، شايد بهترين دوره‌ خدمت‌شان بوده است. هرچند طي 35 سال گذشته به دليل حساسيتي که بر جريان فرهنگ و آموزش و پرورش رسمي بوده، آمد و شدِ دولت‌هاي متنوع اصولگرا و اصلاح طلب، چندان در ريخت‌واره اين تشکيلات گسترده و بزرگ فرهنگي تأثيرگذار نبوده و عموماً افرادي که به عنوان وزيرآموزش و پرورش معرفي مي‌شده‌اند، داراي ريتم بطئي باهدف کنترل روند آموزش و پرورشِ متأثر از منويات هسته‌ مرکزي قدرت بوده‌اند.

دراين بين، حضور آقايان نجفي و حاجي در دولت‌هاي هاشمي رفسنجاني و خاتمي به عنوان وزيرآموزش و پرورش با رغبتِ کمابيش اصلاح گرايانه نيز موجب و موجد تغييرات بنيادي در نظام آموزش و پرورش نشده و حرکت آموزش و پرورش در هر دو زمينه‌ آموزشي و پرورشي و همچنين در زمينه سرويس و خدمات رفاهي خانواده بزرگ فرهنگيان کشور، کجدار و مريز بوده است. نهايتاً در دوره محمدعلي نجفي، جامعه معلمان کشور، شاهد افزايش بي سابقه حقوق خود بوده‌اند و مرتضي حاجي هم در حين وزارتش بر اين تشکيلات عظيم و پيچيده و بيشتر سنتي، گهگاه نگاهي به ساختمان و ساختار اين سازمان مي‌کرد و مي‌گفت: آموزش و پرورش، نيازمند تغييرات بنيادي و اساسي است. هرچند در دوره‌اش موفق شد معاونت پرورشي را از اين تشکيلات برچيند، اما چون هنوز روند مديريت‌ها در ايران، قائم به فرد است (حتي اگر آن فرد، وزير باشد) دوباره پس از چندي، وزراي محتاطِ اصولگراي آموزش و پرورش، معاونت پرورشي را اعاده و احيا کردند و دوباره آن شد که به زعم کارشناسان تحول خواه اجتماعي و فرهنگي نمي‌بايد مي‌شد!

با برآمدنِ دولت لبخند و تدبير و اميد، يکي از مديران و معاونين قديمي آموزش و پرورش که سابقه مديريتش در نظام آموزشي اين وزارتخانه شهره بود، در رأس اين وزارتخانه قرار گرفت و خيلي‌ها (اعم از معلمان و مديران مدارس و خانواده‌هاي دانش آموزان) اميدوار بودند با ورود «فاني» به وزارت آموزش و پرورش، بخشي از عقلانيت و تدبير اين دولت، با پشتوانه‌ آراي هجده ميليوني به آموزش و پرورش تزريق خواهدشد و هم شاهد مقدمات پي ريزي زيرساخت‌هاي قوي در آموزش و پرورش خواهيم بود و هم اينکه جامعه معلمان، اين بار، از سوي وزير، بالاخره دريافته خواهندشد و مقدمات مفاهمه و قرابت و تعامل و همگرايي (نه پوپوليستي، بلکه با رغبتي «افقي» و همفکرانه) وزير با بدنه آموزش و پرورش رخ خواهد نمود. اما اکنون در آستانه‌ ورود به دوسالگي وزارت آقاي فاني، جامعه فرهنگيان، به نظر مي‌آيد مأيوسانه به او و پندار و کنش وي مي‌نگرند و خيلي اميدوار به روند رو به تحول همه جانبه‌ آموزش و پرورش نيستند.

شايد برخي از معلمان جامعه از خود مي‌پرسند که خب، پس اين تجربه مديريتي و نظارتي بيست ساله‌ نظام آموزشي‌ وزير، کي موجب خواهد شد رگه‌هايي از شکوفايي و بالندگي آموزشي، پرورشي‌ همراه با امکانات رفاهي به همه اضلاع اين تشکيلات، اعم از معلمان و مديران، دانش آموزان و اولياي دانش‌آموزان حس شود؟! با آنکه يک هفته تا آغاز سال تحصيلي جديد باقي مانده، برخي معلمان، آن‌چنان شور و اشتياق و انگيزه براي ورود به آموزشگاهها ندارند. بخصوص آنان که هنوز «حق التدريس» ماه‌هاي ارديبهشت و خرداد خود را دريافت نکرده‌اند و گروه‌هاي بيشتري هم که پس از پانزده سال فعاليت در مقطع پيش دبستاني، هنوز در ساماندهي و جذب در آموزش و پرورش، بلاتکليف‌اند و گروه‌هاي ديگري از معلمان که دغدغه محتوا و متن در نظام آموزشي دارند، مايل‌اند بدانند در همين يک هفته مانده به آغاز به کار مدارس، وزارت آموزش و پرورش، با کتاب «مطالعات اجتماعي» خود براي مقطع دبستان، متناسب با نبض دولت عقلانيت و تدبير، چه کرده و اساساً چه تغييراتي در آن اعمال نموده است و دانش آموزان دبستاني و اولياء شان شاهد چه تغييراتي در کتاب درسي پايه چهارم خواهند بود؟

بماند که هفته گذشته، جناب فاني (وزيرمحترم آموزش و پرورش) وعده اجراي تست‌واره يک ابتکار انگيزشي (ايجاد نشاط در مدارس مقطع ابتدايي) داده و قرار شده با آغاز سال تحصيلي، به يکباره در مناطق تهران، دوهزار مدرسه، صبح‌هاي پنجشنبه، دانش آموزان به مدرسه بيايند و فضاي نشاط انگيز مدرسه را تجربه کنند! اين اقدامِ ناگهاني وزيرآموزش و پرورش با هدف ايجاد «نشاط» در مدارس، که بيشتر توأم با آزمون و خطاست، آدم را به ياد ابتکارِ ناسنجيده، احساسي و دفعي مرحوم کردان (وزير وقت کشور) مي‌اندازد که اعلام کرده بود: طرح نشاط ملي روي ميز کار من است، از همکاران خواسته ام که يک ماهه «نشاط» را به جامعه ايراني برگردانند! (قريب به مضمون) اين طرح جناب فاني نيز، به نظر صوري مي‌آيد و مي‌خواهد با بخشنامه و دستور، به زعم خود، فضاي نشاط انگيز در آموزشگاه‌ها فراهم کند. درحالي که همه مي‌دانند مقدمات اين نشاط مي‌بايد در وهله نخست در کانون خانواده‌ها باشد که شوربختانه، سال‌هاست که ميانگين خانواده‌هاي ما از نشاط حداقلي نيز به دورند. بنابراين اگر طرح و بخشنامه جناب فاني بخواهد در مدارس عملي شود، نهايتاً نشاطِ بدست آمده، جوششي و دروني نخواهد بود. چراکه، با «نشاطِ زوري» نمي‌توان به مقصد آموزش و پرورشِ بالنده رسيد.

به نظر مي‌آيد آنچه در روند يک ساله آموزش و پرورش دولت تدبير و اميد مشاهده مي‌شود، چندان تفاوتي با روند وزارت حسين مظفر (وزيرآموزش و پرورش در دولت خاتمي) نداشته باشد. ظاهراً آنچه پيداست درِ اين وزارتخانه، همچنان برهمان پاشنه‌ دهه‌هاي گذشته مي‌چرخد و رفتار کجدار و مريز آموزش و پرورش، انگار با جان اين وزارتخانه بزرگ و مهم و در عين حال کلاسيک آميخته است!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۵۴
انتشار یافته: ۳۷
باسلام وخسته نباشید
جناب وزیر محترم لطفا جهت ایجاد نشاط وانگیزه برای دانش آموزان به فکر معیشت وزندگی معلم باشید که با حقوق اندک زیر خط فقر زنده مانده است معلم با 22 سال سابقه یک میلیون سیصد دریافتی دارد در حالی که کارمندان دیگر ارگانها وادارات سه برابر این مبلغ را دریافت می کنند.
با تشکر
ما را به خير تو اميدي نيست لطفا شر مر سان همين
تابناک عزیز لطفا به پرتابل آموزش وپرورش سری بزنید می بینید فلان معاون با افتخار اعلام کرده در راستای اقتصاد مقاوتی 100 هزار ساعت از اضافه کار معلم های عزیز کم شده حالا شما یک معلم با هزار بدبختی وبدهکاری چه میکنید ؟
هیچوقت درست نمیشود! چون پول ندارد! درصورتی که تمام سازمانهای پولدار اعم از بانکها ، نفت و....، مدیون نیروی انسانیشان هستند وتمامی نیروی انسانی آنها از زیر دست آموزش و پرورش خارج شده اند. متاسفانه این وزاتخانه به باد فراموشی سپرده شده است! و آنها نقشی در کمک به اقتصاد این وزرارتخانه ندارند فقط در مواردی که مشکلی در جامعه ایجاد میشود همگی معلم بیچاره را متهم و از اون طلبکارند . این یکی از خصوصیات جهان سومیهاست!
یه فکری به حال معیشت معلمان بکنند.تا وقتی معلم از نظر معیشت در فشار باشه و این تفاوتهای حقوق و مزایا رو با سایر نهادهامیبینه نمیتونه روی کلاس و دانش آموز تمرکز کنه
بهترین وزیر حاجی بابایی بود.ناکارآمدترین حاجی.
اصلاح طبان هیچگاه وزیر آموزش و پرورش خوبی نداشته اند.
با تشکر از شما . به قول معروف ( جانا سخن از دل ما گفتی )
کشکولی بود از تقدیر از دولت، اصلاح طلبی، تحقیر وزرای آموزش و پرورش سابق و فعلی، و بی اطلاعی کامل از بدنه آموزش و پرورش و اتفاقات آن.
تشکر ویژه از جناب اقای فانی که از بدو ورودشان چنان اوضاع را به هم ریخته اند که هیچ معلمی احساس ارامش وامنیت نداشته باشد چگونه میخواهند نشاط به مدارس بیاورند ......
همان راه وزیر گدشته وبدون هیج برنامه واصلاح اموزش پرورش رارها کرده است
ضمن تشکر ازنویسنده جای تعجبه که ایشان جقدرراحت نسخه همه را می پیچد؟مگراموزش وپرورش خم رنگ ریزی است .چطور این همه مشکلات را میتوان یکساله حل کرد ؟وقتی بدون اطلاع حرف زدن امروزه یک سنت شده دیگه چه انتظاری میشود از توسعه اموزش وپرورش حرف زد؟هیچ زمانی مثل امروز اموزش وپرورش بر اساس عقلانیت واعتدال حرکت نمی کرده.چرا منافع شخصی را برمنافع جمع ترجیح میدهید؟چرا می خواهیذ با کلی گویی جامعه رادچار استرس کنید؟عزیزمن کمی صبر داشته باش.این فرضت طلایی را ازدست ندهیم وزیری از جنس خودمان بدون حاشیه وسیاسی کاری و عاشق اموزش وپرورش .مطمنیم ایشان بعد از4سال اموزش وپرورش را به جایگاه خودش میرساند.فقط اجازه دهید ارامش ایجاد شود وبا هیاهو های کاذب مقابله کرد.
آموزش و پرورش با سیستم آزمون و خطا در این 35 سال گذشته فقط در حال درجا زدن می باشد 2 سال است که خانواده ها با تعطیلی پنجشنبه ها سیستم کاری خودشان را تنظیم کرده اند و با حذف این تعطیلی در شرف بازگشایی مدارس دوباره آموزش و پرورش استرس و دلشوره را به خانه مردم وارد نمود.
باسلام وخسته نباشید
جناب وزیر محترم لطفا جهت ایجاد نشاط وانگیزه برای دانش آموزان به فکر معیشت وزندگی معلم باشید که با حقوق اندک زیر خط فقر زنده مانده است معلم با 22 سال سابقه یک میلیون سیصد دریافتی دارد در حالی که کارمندان دیگر ارگانها وادارات سه برابر این مبلغ را دریافت می کنند.
با تشکر
اقای فانی هنر داره وضعیت معیشتی معلم ها رو خوب کنه تا معلم شاد نباشه چطور مدرسه شاداب می مانه؟؟؟؟؟
شاید مطلب ربطی به این خبر نداشته باشد !
اما واقعا محیطهای مدارس در همه مقاطع و همچنین محیط های دانشگاهی در همه مقاطع دارای پایین ترین سطح علمی هستند. نمره گرفتن ها و حضور و غیاب و سطح پایین علمی معلمان و اساتید و نمره گرایی و ووووووووو .... از جمله عوامل پایین آمدن سطح علمی فارغ التحصیلان در همه مقاطع است. کاش زودتر فکری کنیم .... !!!!!!!!!! (البته چند تا مدرسه و دانشگاه هستند که واقعا بالاترین سطح علمی را دارند.)
یارو ی شاگرد داره میگن باید حتماً بیمش کنی! اونوقت این همه حق التدریسی دارن کار میکنن! جریان چیه، قانون برای کی قانونه... ؟
تمامي مشكلات اجتماعي ناشي از بي تفاوتي به اموزش و پرورش است . بپذيريم كلا اموزش و پرورش براي مسئولين مهم نيست!!!
معلمین را از نظر معیشتی تامین کنید انوقت همه ی تحولات صورت خواهد گرفت زمانیکه معلم سر کلاس هیچ دغدغه ای بجز درس وبحث تحقیق وپژوهش نداشته باشد می تواند دانش اموزانی تحویل جامعه بدهد که برای مملکت شکوفایی به ارمغان اورند
ما از این تصمیم های جور واجور مسئولین خسته شدیم بابا بچه های ما عروسک خیمه شب بازی نیستن هر مسئول بیاد یک چیزی روشون امتحان کنه
شما خودتو بذار جای من فوق لیسانس زبان دارم با سیزده سال سابقه ماهی یک و دویست زیر حکممه! حالا کسورات سر جاش.خداوکیلی کسی با این حقوق چیزی به فرزندان مملکت یاد میده کسی بگه اره بی انصافی کرده
نشاط؟ بعد از25 سال کارکردن تمام فکر و ذکرم اینست که به بدبختی پول جمع کنم که سرسال جوابگوی صاحبخانه باشم..حتی رویای خانه دارشدن هم ندارم! مسافرت؟ تفریح؟ خرید؟ مال ما نیست..بیخیال بزارین به درد خودمون بمیریم...
حقوق اموزش و پرورش كم است
دريافتي كاركنان آموزش وپرورش يك دهم بقيه ادارات است آنموقع دنبال نشاط مي گردندوزير كاركشته!!!
لطفا تا زمانی که مدیران محترم انواع توهین های اجتماعی رو به خاطر ایجاد فقر و بدبختی معیشتی نصیب فرهنگی ها کردند به جای حرف تحول جوک بگن بهتره.
با سلام
به درستی مرقوم فرمودید فرهنگیان هیچ امیدی به ایشان ندارند وبا ناامیدی وبدون انگیزه سال را شروع می کنند. اگر رفاه نیروی انسانی تامین نشود امیدی به اصلاح نیست .بر خلاف وزارت بهداشت که در این چند سال افزایش قابل توجهی در رفاه بوجود آمد در آموزش وپرورش بیشتر به دنبال اصلاح کتاب وپایه وتعطیلی و... بدون توجه به نظرات دبیرانی که انگیزه ای برای اجرا ندارند .دبیران از حقوق وبیمه وخدمات درمانی ورفاهی در مقایسه با سایر کارکنان دولت گله مندند و آقای فانی نه تنها تحولی بوجود نیاورده ونخواهند آورد بلکه وضع بدتر هم شده
نوشتاری بود با عینک جناحی که هیچ پیشنهادی برای اصلاح رویه موجود نداشت
طبق قانون اساسي تحصيل از مقطع ابتدايي تا پايان دوره متوسطه در تمام سطوح رايگانه است
مدارس غير انتفاعي خلاف قانون اساسي است
يعني جداكردن فقير از غني
يعني نشان دادن اختلاف طبقاتي به سبك اشكانيان
اين برازنده نظام اسلامي نيست
اين همه تبعيض .
باسلام به تابی وکاربران گرامی.
من مدیرمدرسه هستم.دبیرستان ما دارای 21کلاس با576 دانش آموزاست.که واقعا به علت کمبودامکاناتی نظیر زمین ورزش مناسب،توپ،تور،لباس،کفش ورزشی،میزپینگ پنگ،ورختکن و.......دربرگزاری ساعت ورزش(تربیت بدنی)کلاسی هم درمانده شدیم .مخصوصاً مسئولیت دبیرتربیت بدنی ومعاونین نسبت به دانش آموزان وکنترل ونظارت برآنها .اکنون سئوال اینجاست در روز5شنبه ها که21کلاس بدون کیف وکتاب چگونه درمدرسه به فعالیت های ورزشی وهنری و...بپردازندبدون معلم؟(چون وزیر و معاونینشان فرموده اند حضورمعلمین اجباری نیست!واگرکسی دوست داشت به صورت حق التدریس بیاید).درضمن الان آموزش وپرورش با کسری بودجه سنگینی روبه روست وهنوزبسیاری ازمطالبات همکاران را پرداخت نکرده،چگونه اقدام به کاری میکند که بودجه سرسام آوری میخواهد؟
باتشکر
آفرین تابناک ، من منتظر مطلب بعدی تو در مورد آموزش و پرورش در اواخر شهریور سال بعد هستم
نویسنده محترم، از دقت نظر حضرتعالی بسیار سپاسگزارم. کاش در خصوص بیمه طلایی هم صحبتی می کردید، که در دوران وزارت آقای فانی به بیمه آتیه سازان سپرده شد، و این بنگاه با اصطلاح بیمه صرفا به تمسخر و توهین معلمین پرداخته و یک قدم در جهت بیمه معلمین برنداشته است.
البته بار هاست که نظر گذاشتم ولی شما در سایت قرار ندادید یک بار دیگر نیز نظر میگذارم.جناب اقای فانی به جای پرداختن به اصل گیر بهدحواشی داده از روز اول روی کار امدنش فقط به تعطیلی پنجشنبه ها گیر داده در صورتی که از هر چیزی مهم تر در حال حاضر مسائلی مثل تالیف کتب کلاس هشتم ونهم ودهم ویازدهم ودوازده میباشد جناب وزیر ایا وحی منزل اومده که کتابهای همان سال را تالیف کنید خوب زودتر این کار رابکنید تا اشکالاتش هم باضمن خدمت زودتر معلوم شود وقبل از رسیدن به دانش اموزان رفع اشکال شود البته در مورد ابتدایی هم همینطور . شما اساس را ول کردین پنج روز هفته برنامه درست حسابی نمیشود ریخت اقا فقط فکر پنجشنبه هاست تا به این بهانه جیب مدارس غیر انتفاعی پر پول تر لشه
چرا غلط املائی را اصلاح نکردید ! چرا برای غلط املائی سایت ها جریمه نمی شوند ؟

مریض.
مدیر پایگاه بیننده گرامی این اصطلاح به همین شکل «کج دار و مریز» درست است و کنایه از این دارد که کاری را با همه ایرادها و کمبودها به درستی انجام داد و ارتباطی با مریضی و بیماری پیدا نمی کند
با سپاس از توجه شما
باچه دلخوشی ! هنوز حق التدریس سه ماهه ی سوم 93فرهنگیان فارس و 8 سال یارانه ی مسکن و سهم دولت در پرداخت بیمه ی طلایی واریز نشده . دندان هم از بیمه ی طلایی کنار گذاشته شده . تازگی به زور می خواهند فرهنگیان را زیر پوشش صندوق ذخیره ببرند و همین درآمد ناچیزشان را هم به زور از آنان بگیرند .
اگه آموزش وپرورش روتوسعه ندهیم مجبوریم زندانهاوسیستم قضایی ونیروهای انتظامی روتوسعه بدهیم.
موضوعی که درحال رخ دادن میباشد.
با سلام گذشته از مبحث حقوقی که عزیزان عنوان کردند بنده با 25 سال سابقه تدریس درمقطع دوره دوم دبیرستان در سال تحصیلی جدید مدیر جدید به مدرسه مان آماده است ونیمی از کارد مدرسه را ( که همگی مجرب وباسابقه بالا ) نخواست جمعی از همکاران جهت اعتراض به منطقه محل خدمت خود مراجعه کردیم حق را به ما دادند با این حال تعدایرا نخداست حا ل مدیریت جدید گفته حال آنهایی راکه به اداره برای شکایت رفته اندمی گیرد ایا این درست است این همه زحمت کشیدهایم ایا برخورد مدیر باید این گونه باشد . خواهش می کنم متن مرا منعکس کنید
بعد از چند سال یه بیمه طلایی گذاشته بودن که بد نبود یه گوشه ای از مشکلات درمانی را حل میکرد ولی امسال اونم عوض کردند که اولا هیج جا قبولش نداره دوما برای گرفتن فاکتورهاش باید کلی دوندگی کرد اینجوری چه نشاطی خواهیم داشت
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی