بازدید 4382
۲

نگاه شما: فاجعه آب در کردستان

بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۴۳۴۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۶ 15 September 2014
صدیق مینایی در مطلب ارسالی برای «نگاه شما» نوشت:

سالهاست که کارشناسان ادارات و ارگانهای غیردولتی فریاد می زنند که آزیر خطر برای آینده دشت بزرگ و حاصلخیز قروه و دهگلان به صدا درآمده و اگر شرایط موجود و نحوه برداشت آب از سفره های زیرزمینی تغییر ننماید این منطقه با پدیده های خطرناکی مثل نشست زمین بر اثر برداشت کامل آب از لایه های زمین و تبدیل شدن خاک مرغوب فعلی به شوره زار به علت رسیدن لوله های انتقال آب از طریق زمین به لایه شورآب روبرو خواهد شد.

در صورتی که این موضوعات تحقق یابد دیگر امکان جبران وجود نخواهد داشت و تاوان ایجاد حفره های بزرگ ، لغزش زمین ، نابودی کشاورزی و تأثیر منفی و نمک شوره زار بر شرایط اقلیمی و زراعت مناطق همجوار خواهد بود پس هر نوع درنگ در عمل خیانتی بزرگ و هر نوع توجیه غیرقابل قبول خواهد بود.

برنامه ریزان جلوگیری از برداشت اضافی ، انتقال آب سایر مناطق به این دشت و تخریب چاه های غیرمجاز از راهکارهای اساسی برای جلوگیری از رسیدن به نقطه فاجعه می دانند که انتقال آب از مناطق دیگر یک راهکار زمانبر و پرهزینه می باشد و با یک حرکت لاک پشتی در جریان است اما نصب کنتورهای هوشمند و برای جلوگیری از برداشت اضافه و تخریب چاه های غیرمجاز راهکارهای اورژانسی و قابل اجرا در زمان کوتاه هستند و مسئولان مربوطه استان باید با درک حساسیت زمانی و خودداری از ملاحظه کارهای معمولی برای پیشگیری از دشمن تراشی های بزرگ مجازی و خوش خدمتی و تعامل برای بقا میدان عمل آمده و با قدرت تمام به مقابله برخیزند.

براساسگفته های مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان از 9694 چاه عمیق و نیمه عمیق کشاورزی و صنعتی در استان تاکنون تنها برای 921 فقره کنتور هوشمند نصب شده است که نشان از کم توجهی مدیریت ارشد استان و مسئولان حوزه آب دارد و اگر قاعده تعامل مدیران برای بقا ، توجیه کاذب برای اقناع افکار عمومی و انکار واقعیات نبود به این راحتی نمی توانستند شیوه فعلی مدیریت را ادامه دهند که متضمن به بار آوردن تاوانهای سنگین و غیرقابل جبران خواهد بود.
شاید مدیران ارشد استانی و مسئولین حوزه آب این روزها که به علت نبود نهادهای مدنی فعال ، نظام رسانه ای جسور ، احساس مسئولیت دولت و تعقیب قضایی می توانند به راحتی از کنار این تصورات خطرناک بگذرند اما از پاسخگویی در مقابل خدای متعال ، تاریخ این مرز و بوم و وجدان بیدار انسانی نمی توانند معاف شوند پس پنبه ها را از گوش درآورند و خود را بیش از اینکه در مقابل فعالین جناح های سیاسی ، رانت جویان و توقعات غیرمنطقی مقامات مافوق مسئول بدانند به جوانب شرعی ، اخلاقی و علمی توجه کنند.

این توجیه مسئولین حوزه آب به ویژه شرکت آب منطقه ای کردستان که بودجه نداریم و منتظر متخصصین هستیم اصلاً قابل پذیرش نیست زیرا در این استان 17 سد درحال احداث می باشد تا آب کردستان را به استانهای همجوار انتقال دهد و سالیانه صدها میلیارد ريال برای آن هزینه می گردد و میلیاردها ريال صرف بودجه جاری و پرداخت حقوق و مزایای کارکنان این شرکت می شود اما نوبت به این امر ضروری می رسد واژه انتظار وارد کارزار شده و از اولویت می افتد درحالی که بایستی مسئولین حوزه آب ، مدیران ارشد استان ، نمایندگان منطقه در مجلس ، تشکل های مدنی و رسانه ها با تمام توان خود را جهت اجرای آن به کار گیرند.

این نوع مدیریت و احساس مسئولیت است که اعتماد مردم را سلب و اعتبار نظام رسانه ای و لایه های مخالف نظام را تقویت می کند.

تاکنون ما تلاش مدیریت ارشد استان و مسئولان شرکت آب منطقه ای به عنوان متولی اصلی مدیریت منابع آب جهت بسیج تمام لایه های نظام قدرت و سیستم مدیریت کشور برای تخصیص اعتبارات موردنیاز نصب کنتورهای هوشمند را ندیده ایم. چه زمانی این حضرات اقدام به برگزاری همایش فراگیر برای بیان واقعیات خطرناک پدیده افت آب سفره های زیرزمینی نموده اند؟ کجا این حضرات رسانه های کردستانی و ملی را برای اعلام شرایط وخیم فعلی جمع کرده اند؟ چه زمانی اقدام به نگارش نامه ای بدون تعارف به دولت ، وزارت نیرو ، مجلس ، نهادهای مدنی و رسانه ها نموده اند؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲
به پاییز رسیدیم. حل مشکل بی آبی کشور بماند برای تابستان بعد.
اوضاع آب در شهرستان قروه واقعا با چالش بزرگی مواجه است و مسئولین هم هیچ توجهی ندارند، خدا به داد نسلهای آینده این منطقه برسد!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی