بازدید 4302
۲

نگاه شما: داشبلاغ،روستای سدهای خاکی

بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۴۳۴۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۰ 15 September 2014
مهدی کاظم پور در مطلب ارسالی برای «نگاه شما» نوشت:

این روستا در فاصله 45 کیلومتری شمالشرق استان آذربایجان شرقی واقع شده و یکی از روستاهای کم جمعیت این استان به شمار می آید(25 خانوار). این روستا در کنار روستاهایی از قبیل: گوللر، سیدلر و هلان در بستر رودخانه فصلی کجری شکل گرفته است. مراتع کوهستانی، زمین های نه چندان حاصلخیز جهت کشاورزی و بستر رودخانه جهت باغداری از عوامل اساسی در مورد توجه قرار گرفتن بستر این رود جهت اسکان به شمار می آید.

اقتصاد این روستا از گذشته ها ی دور متکی بر دامداری و کشاورزی بوده که با گذشت زمان و مواجهه با عواملی از قبیل: کمبود مراتع و کم آبی، اقتصاد مردم به سمت و سوی باغداری سوق داده شده است.

تمامی باغات این روستا، به صورت خطی، در امتداد رود کجری صف آرایی کرده اند. رود کجری در 7 ماه از فصول سال(آذر تا اردیبهشت ماه) دارای آب بوده ولی در 5 ماه سال(از خرداد تا آبان ماه)، با کم آبی مواجه شده و ساکنین را با مشکلات بزرگی مواجه می سازد. در جهت  رفع کم آبی ساکنین روستا، از گذشته های دور، به حفر چاه هایی به عمق 4 – 5 متوسل می شدند که این امر، جوابگوی باغات وسیع منطقه نبوده است.

بنابراین لزوم استفاده از تمهیداتی که بتواند باغات را در طول 5 ماه از خشک شدن محافظت نماید، در منطقه احساس می شد. در این راستا و با بهره گیری از نیروی تعقل و در راستای بهره گیری از آب فصلی رودخانه، ساکنین از 5 سال پیش، به ایجاد سدهای خاکی روی آورده اند. این سدها که با اتکا به پشتوانه جانی و مالی ساکینن خود روستا ایجاد می شوند زمینه مسائدی را جهت توسعه روستا فراهم آورده است.

این روستا که در حقیقت از آن می توان با عنوان،  روستای سدهای خاکی یاد نمود، همه ساله با برداشت هزاران تن میوه از باغات آن از قیبل: سیب، هلو، به، زردآلو، انگور و... نقش بسیار اساسی را در صادرات میوه شهر اهر به مناطق همجوار ایفا می نماید. نکته اساسی که از عزم و اراده ساکنین این روستا می توان آموخت و آنرا در اوراق تاریخ جاودانه ساخت: گذر از مرحله بحرانی و رسیدن به افق های روشن با اراده و توان فکری شخصی است که با ورق زدن صفحه های تاریخ، به نمونه های مشابه چنین مورد کمتر برخورد می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲
سلام درودبرشما لطفا چنانچه ازسدهای خاکی عکس موجود باشد ارسال فرمایید سپاس فراوان
" این روستا در فاصله 45 کیلومتری شمالشرق استان آذربایجان شرقی واقع شده "

یعنی کجا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار