بازدید 6255

دلالان، سلطان بلامنازع بازار خرما

در سال‌های اخیر با وجود تلاش مسئولان، درد نخلداران دوا نشده و دلالان باز هم برنده ماجرا شده‌اند و بدون زحمت و تلاش، چندین برابر نخلداران و تولیدکنندگان، پول به جیب می‌زنند.
کد خبر: ۴۳۴۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۱ 15 September 2014
در سال‌های اخیر با وجود تلاش مسئولان، درد نخلداران دوا نشده و دلالان باز هم برنده ماجرا شده‌اند و بدون زحمت و تلاش، چندین برابر نخلداران و تولیدکنندگان، پول به جیب می‌زنند.

به گزارش فارس از دشتستان، خرما از محصولات استراتژیک و مهم کشور است و بخش عظیمی از مردم استان بوشهر و شهرستان دشتستان از طریق خرما ارتزاق می‌کنند.

در سال‌های اخیر به دلیل سیاست‌های نادرست متولیان کشاورزی و حضور نامیمون دلالان خرما در بازار، وضعیت تولیدکنندگان و زحمتکشان واقعی نخل و خرما بسیار بغرنج بوده و همواره این قشر در برابر زن و فرزندان خود شرمنده شده‌اند.

در چند سال اخیر با تلاش برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و پیگیری مسئولان، بحث خرید تضمینی خرما مطرح شد که اگر چه بارقه امیدی در وجود نخلداران زنده کرده ولی تجربه چند سال اخیر ثابت کرده که این مسئله نیز درد نخلداران را دوا نمی‌کند و دلالان باز هم برنده ماجرا شده‌اند و بدون زحمت و تلاش، چندین برابر نخلداران و تولیدکنندگان به جیب می‌زنند.

*امسال نیز نخلداران متضرر می‌شوند

تعدادی از نخلداران و فعالان کشاورزی دشتستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دشتستان خواستار تلاش بیشتر و موثرتر دولت برای مقابله با دلالان خرما در بازار شدند.

احمد بهرامی از نخلداران دشتستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دشتستان اظهار داشت: تمام طول سال عرق می‌ریزیم و در پایان این دلالان هستند که نفع می‌برند.

یحیی اسدپور از تولیدکنندگان خرما نیز گفت: با این وضعیت امسال نیز نخلداران متضرر می‌شوند و باید یکسال شرمنده زن و بچه‌هایمان باشیم.

کرم احمدی نیز بیان کرد: دلالان بازار را قبضه کرده‌اند و ما نیز از ترس فروش نرفتن خرماهایمان، با قیمت ناچیزی خرما را به دلالان می‌فروشیم و حتی پولی که هزینه کرده‌ایم نیز دستمان را نمی‌گیرد.

علیکرم رضایی نیز اظهار داشت: راه‌اندازی صنایع تبدیلی از راهکارهای مناسب برای خارج کردن دلالان از چرخه خرماست و باید دولت شرایط مناسب برای بسته‌بندی و تبدیل خرما فراهم کند.

*لزوم راه‌اندازی صنایع تبدیلی و بسته‌بندی خرما

رئیس شورای اسلامی آبپخش نیز یادآور شد: در چند سال اخیر نخلداران همواره ضرر کرده‌اند و مسئولان فقط وعده داده‌اند.

مصطفی رضایی افزود: سالانه 170 هزار تن خرما در استان بوشهر تولید می‌شود و بخش عمده این محصول توسط دلالان خریداری و در کشور توزیع می‌شود و کسی که نفع می‌کند نیز دلال خرماست.

وی گفت: راه‌اندازی شرکت‌های بسته‌بندی خرما و همچنین وارد کردن خرما در سبد خرید خانوارها می‌تواند مشکلات نخلداران را رفع کند.

رضایی تاکید کرد: خرید تضمینی باید با قیمت بالاتر و با نظارت مسئولان انجام شود تا دلالان نتوانند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

*قیمت 12 هزار ریال برای خرید تضمینی هر کیلوگرم خرمای دشتستان


دبیر اجرایی خانه کشاورز دشتستان نیز اظهار داشت: نخلداران همواره چشمشان به دهان مسئولان است تا گرهی از کار آنها گشوده شود.

حسن فریبرزی با اشاره به نفوذ دلالان در بازار خرما افزود: در سال‌های گذشته دلالان با تصاحب بازار خرما تلاش‌های یک ساله کشاورزان را نابود می‌کردند و عملا هیچ منفعت و سود اقتصادی عاید کشاورزان نمی‌شد.

وی با بیان اینکه اعلام دیرهنگام قیمت خرید تضمینی خرما در سنوات گذشته از مواردی بود که زمینه را برای جولان دلالان خرما هموار می‌کرد خاطرنشان کرد: دولت برای اعلام خرید تضمینی خرما، باید قبل از برداشت محصول اقدام کند.

فریبرزی با اشاره به اعلام قیمت تضمینی خرما توسط تعاونی روستایی اضافه کرد: در سال جاری شاهد اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی خرما بوده‌ایم و این امر توان جولان در بازار را از دلالان و واسطه‌گران گرفته است.

وی همچنین گفت: مسئولان تعاونی روستایی استان در سال جاری 12 هزار ریال را برای خرید تضمینی هر کیلوگرم خرما اعلام کرده‌اند که با توجه به زحمات کشاورزان نرخی منصفانه است.

فریبرزی تاکید کرد: مبلغ 12 هزار ریال کف قیمت تضمینی خرید است و در صورت بالاتر رفتن کیفیت خرما این مبلغ بالاتر نیز خواهد رفت.

وی یادآور شد: نخلداران در صورتی به موفقیت می‌رسند که دست دلالان و واسطه‌گران از خرما کوتاه شود.

*اخذ مصوبه هیئت دولت برای رفع مشکلات نخلداران


نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: برای نجات وضعیت بغرنج نخلداران جلسات متعددی با مسئولان ارشد کشور انجام داده‌ایم.

حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد با اشاره به نحوه خرید تضمینی خرما افزود: از نیمه دوم مهرماه خرید خرمای نخلداران آغاز می شود که این خرید تا پایان آبان ‌ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: قیمت تعیین شده برای خرید خرما از نخلداران 11 هزار ریال اعلام شده که در صورت افزایش قیمت خرما، مابه‌التفاوت قیمت خرما به نخلداران پرداخت خواهد شد.

وی گفت: البته این قیمت تضمینی در هر شرایطی به نفع باغدران است، چراکه در صورت کاهش قیمت خرما، همان 11 هزار ریال برای هر کیلو خرما پرداخت خواهد شد.

موسوی‌نژاد اضافه کرد: با تلاش‌های صورت گرفته، مصوبه هیئت دولت برای این مهم ابلاغ شده تا نخلداران برای فروش محصول خرمای خود دغدغه‌ای نداشته باشند.

*ارتزاق بخش عمده جمعیت دشتستان از طریق خرما


فرماندار دشتستان نیز بیان کرد: تلاش‌ها و مکاتبات زیادی برای رفع دغدغه نخلداران انجام شده و استاندار بوشهر به طور ویژه پیگیر رفع مشکلات کشاورزان و نخلداران است.

ارسلان زارع افزود: بخش عظیمی از جمعیت دشتستان از طریق نخل و خرما ارتزاق می‌کنند و نباید مشکلات معیشتی داشته باشند.

وی اضافه کرد: خرید تضمینی خرما می‌تواند بخشی از این مشکلات را مرتفع کند و البته مقابله با دلالان در برنامه ما قرار دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل