بازدید 15336

کاسبی با حیوانات در بوستان های تهران!

کد خبر: ۴۳۴۲۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۱ 14 September 2014
در یکی از بوستان‌های تهران مرکز نمایش خزندگانی وجود دارد که کارکنانش حیوانات کوچکی مانند بلدرچین، خرگوش و موش زنده را مقابل مار و کروکودیل قرار می‌دهند و این حیوانات گوشت‌خوار هم این جانوران کوچک را می‌بلعند. تماشاگران نیز برای دیدن این حیوانات بلیت تهیه می‌کنند.

البته مدیر این مجموعه معتقد است که کارشان در چرخه‌ی طبیعت، قرار می‌گیرد ولی کارشناسان حقوق حیوانات چنین حرکتی را مصداق خشونت علیه حیوانات می‌دانند.

به گزارش ایسنا، استفاده‌ی ابزاری از حیوانات برای گذران اوقات فراغت مردم و البته کسب درآمد در همه جای دنیا شایع است. حتما دیده‌اید سیرک‌هایی که حیوانات اهلی و وحشی را برای شادی‌های لحظه‌ای مردم به هرکاری واداشته‌اند یا باغ وحش‌هایی را که گردانندگان آن‌ حیوانات را در گونه‌های مختلف پرندگان، خزندگان، پستانداران و غیره از طبیعت که خانه‌ی آن‌هاست جدا کرده‌اند و به قفس انداخته‌اند و گاهی مردم هم با انداختن زباله‌ و خوردنی‌های غیرمجاز، حیوانات را مورد نوازش محبت‌آمیز خود قرار می‌دهند!

به نظر می‌رسد که موضوع آزار و اذیت حیوانات روزبه‌روز فراگیرتر شده، دایره‌ شمول بیشتری هم پیدا می‌کند و علی‌رغم تلاش فعالان حمایت از حقوق حیوانات، نمایش آن‌ها در شرایط غیر طبیعیشان همچنان یکی از جاذبه‌های پرطرفدار گردشگری است.

***

به زعم کارشناسان، ایران هم جزو کشورهایی است که در آن حیات وحش در معرض تهدید جدی قرار دارد. فارغ از بحث شکارهای غیر مجاز و نحوه‌ی نگه‌داری حیوانات در باغ‌های وحش‌های ایران و نحوه‌ی برخورد مردم با آن‌ها،‌ به نظر می‌رسد که بسیاری از مراکز نگه‌داری از حیوانات، از نمایش خشونت علیه حیوانات و حتی در مواقعی پول درآوردن از این راه هم ابایی ندارند.

مارها را با اجرای زنده‌ موسیقی ببینید!

در پارک آب و آتش تهران به تازگی مرکزی با نام «zima zoo»، افتتاح شده است که خزندگانی مانند انواع مار، کروکودیل و آفتاب‌پرست را نمایش می‌دهد. این مرکز که ورود آن مستلزم پرداخت هفت‌هزار تومان ورودیه برای هر نفر است، از قفس‌های شیشه‌ای شکلی تشکیل شده است که این قفس‌ها در یک راه‌روی مزین و شیک، در دو ردیف رو به‌روی هم قرار گرفته‌اند. هر کدام این قفس‌های شیشه‌ای که به شکل ویژه‌ای تزیین و نورپردازی شده‌اند، محل نگه داری یک خزنده است که اطلاعات و شناسنامه‌اش در مانیتوری در کنار قفسه ثبت شده است.

در انتهای این راهرو یک آتلیه‌ عکاسی قرار دارد که در آن عکاسی مشغول گرفتن عکس از یک مار عظیم‌الجثه بر گردن تماشاگران است. این آتلیه بابت هر عکس به تناسب ابعاد عکس مبلغ 30 یا 40 هزار تومان از مشتریان می‌گیرد. خبرنگار ایسنا در این بازدید کودکی را دید که به شدت از این مار می‌ترسید ولی به اصرار خانواده‌اش مار را دور گردنش انداخته و عکاس از او عکس می‌گرفت.

مار ببینید و نوشابه‌ 40 هزارتومانی میل کنید!

در راهروی این مرکز نگه‌داری از خزندگان، عکس‌ گرفتن ممنوع است. یکی از کارکنان این مجموعه در پاسخ به چرایی این موضوع می‌گوید که چون ما اینجا آتلیه‌ عکس داریم، اجازه نمی‌دهیم کسی عکس بگیرد؛ چراکه عکاسی مخاطبان باعث می‌شود کاسبی بخش عکس ما از رونق بیفتد. او همچنین از افتتاح کافه‌ای در این مرکز خبر می‌دهد که قرار است به زودی افتتاح شده، در آن نوشابه‌های 40 هزار تومانی تایلندی سرو شود. علاوه بر این، کارکنان این مجموعه می‌گویند که در آینده‌ای نزدیک در این مکان موسیقی زنده اجرا خواهد شد و به گفته‌ آن‌ها، امکاناتی اضافه می‌شود که نباید تماشای آن‌را از دست داد!

خرگوش بی‌دفاع طعمه‌ مار می‌شود...

اما از این‌جای ماجرا به بعد، به نکته‌ قابل توجه و البته تکان‌دهنده در نگه‌داری این خزندگان می‌رسیم که گردانندگان این مرکز در مواقع گرسنه شدن این حیوانات، یک بلدرچین زنده، خرگوش زنده یا موش زنده را در قفس خزندگان گوشت‌خوار می‌اندازند تا به گفته‌ خودشان، خوراک این خزندگان را تامین کنند. در مواردی هم دیده شده که حیوان طعمه که موقعیت خطرناک خود را حس کرده است، چندین ساعت در گوشه‌ قفس نشسته تا حیوان گوشت‌خوار احساس گرسنگی کرده، دور او بپیچد، آن‌را خفه کند و البته او را ببلعد.

گاهی هم دیده شده که بخشی از بدن این مارها باد کرده است و کارکنان درباره‌ آن توضیح داده‌اند که حیوان به تازگی خرگوش و بلدرچین را خورده و هنوز این جانور در بدنش هضم نشده است. البته آن‌ها در پاسخ به این سوال که چرا برای غذا دادن به این حیوانات از چنین روش‌هایی استفاده می‌کنند، می‌گویند که خرده شدن حیواناتی نظیر خرگوش توسط مار جزو چرخه‌ی طبیعت است و اشکالی ندارد. آن‌ها در ادامه می‌پرسند مگر شما خودتان گوشت گوسفند و مرغ را نمی‌خورید؟ چرا برای شما اشکالی ندارد، ولی برای مار بد و زننده است؟!

در نگاه اول به نظر می‌رسد که صاحبان این مرکز از صحنه‌ پیچیدن مار به دور حیوان طعمه به منظور خفه کردن آن و البته خوردنش برای جذب گردشگر استفاده کرده‌اند. ولی خودشان می‌گویند که چنین منظوری ندارند. چنانچه مدیر این مجموعه که ماری به گردن دارد و در فضای این مرکز جولان می‌دهد، می‌گوید حتی این مرکز تلاش می‌کند که مخاطبان، صحنه‌ بلعیده شدن حیوانات زنده را نبینند، چون بازخورد مثبتی نسبت به این موضوع نداشته‌اند. ضمن اینکه خود مار هم دوست ندارد جلوی مردم غذا بخورد! چون خجالت می‌کشد!! او صبر می‌کند که مردم از مقابل قفسش بروند و بعد از آن اقدام به خوردن خرگوش یا بلدرچین می‌کند.

تا قرعه به نام کدام افتد...

او توضیح می‌دهد: من 15 سال برای برخورد با خزندگان از جمله مار در تایلند آموزش دیده‌ام. برای تاسیس این مجموعه هم که زیر نظر موسسه‌ پرورش گل شهر گل است، از 18 مرکز از جمله سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت اطلاعات مجوز دارم. ضمن اینکه اجازه‌های لازم را از مقامات دینی و مذهبی هم گرفته‌ام.

مدیر این مجموعه بیان می‌کند: حیوانات نگه‌داری شده در این مرکز را که شامل بوآ دم قرمز، برمس پینتون، رتیکولتید پیتون، ایگوانای قرمز و آناکوندا می‌شود، از استرالیا، آفریقای جنوبی و آسیای شرقی وارد کرده‌ایم و هیچ‌ یک از آن‌ها سمی نیستند و اغلب حیوانات گوشت‌خوار برای خوردن غذا، طعمه‌ خود را خفه می‌کنند. حیوانات طعمه را هم معمولا از خیابان مولوی می‌خریم. هر یک از طعمه‌ها را با مبلغی حدود 6 هزار تومان می‌خریم و یک‌روز درمیان به مارها غذا می‌دهیم.

بی‌نوا کبکی که یک گوشه می‌لرزید

یکی از حاضران در این مجموعه که زنی 44 ساله است و شاهد بلعیده شدن یک بلدرچین توسط مار سفیدرنگ این مجموعه بود، درباره‌ این صحنه توضیح می‌دهد: صحنه‌ بسیار تلخی بود. ضمن اینکه من دیدم کبک بی‌نوا گوشه‌ قفس کز کرده بود و می‌ترسید و زمانی که مار به آن حمله کرد، هیچ دفاعی نمی‌توانست از خود بکند. دیدن این صحنه برایم اصلا خوشایند نبود و دیگر به این مرکز نخواهم آمد. با دیدن این صحنه با خود فکر می‌کنم که چرا ما به قتل و کشتار انسان‌ها آنقدر واکنش داریم ولی هر بلایی که دوست داریم بر سر حیوانات می‌آوریم؟!

یکی دیگر از حاضران که پسری 27 ساله است، می‌گوید: انداختن پرنده و حیوانات کوچکی مانند موش در این قفس‌ها کار شایسته‌ای نیست. این حیوانات فرصت فرار ندارند. ولی به هر حال مارها هم گرسنه‌اند و گوشت‌خوار. اگر به آن‌ها غذایی داده نشود، می‌میرند.

این رفتار مصداق خشونت علیه حیوانات است

رضا جوال‌چی - رییس انجمن حمایت از حیوانات - درباره‌ این موضوع، اظهار می‌کند: در جواب دوستانی که در توجیه انداختن جانور زنده مقابل حیواناتی مثل مار توجیه می‌کنند که این چرخه‌ی زندگی طبیعی است، می‌گویم که قطعا زندگی در شیشه طبیعی نیست. جانور در طبیعت حق دفاع از خود را دارد. اصلا طبیعتی در این حالت تصنعی که جانور را در قفس انداخته و حق دفاع را از او بگیریم، وجود ندارد.

او ادامه می‌دهد: ضمن اینکه برای تغذیه‌ این موجودات از غذای جایگزین می‌توان استفاده کرد. این اتفاقات به این دلیل می‌فتد که عده‌ای اطلاعات کافی ندارند. البته پیش‌تر نیز اتفاقات این‌چنینی برای حیوانات می‌افتاد. دیده شده بود که در ساری، الاغی را در قفس شیر می‌انداختند. این قضیه با پیگیری ما متوقف شد. در این مورد هم با اطلاع از چگونگی ماجرا جلوی چنین رفتاری را خواهیم گرفت.

جوال‌چی می‌افزاید: چنین رفتاری ترویج خشونت است و بدتر آنکه چنین صحنه‌هایی در مقابل چشم مردم و کودکان انجام می‌شود. واقعیت این است که این زندگی طبیعی نیست و این مصداق خشونت است که ما حیوانی را در قفس دشمنش قرار دهیم.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۳۶
خب حالا جلوشو میگیرن یا نه اجازه میدن بازم به همین منوال خشونت علیه حیوانات ترویج بشه؟؟ خدا نگذره از اونهایی رو که مجوز سیرک توحش رو دادن!
ما کجا مومنیم؟ ما حتی از مسلمانی هم بویی نبردیم!! بعضا از انسانیت هم خیلی دوریم خیلی دور!! بعد انتظار داریم خدا درهای رحمتش رو بر ما باز نگه داره!!!
پاسخ ها
ماهان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
هموطن عزيزم، حق با شماست. اي كاش خيلي از ما مردم، سطح فرهنگ و شناخت شما رو داشتيم. كاش ميتونستيم مثل شما به دنيا نگاه كنيم. مثل شما زندگي رو درك كنيم. افتخار ميكنم كه هموطن شما هستم.
به نظر من باید جای جالبی باشه و از موسسین این مرکز حمایت کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
بيچاره، آدم مريض حالي به نظر ميرسي. آدمهاي مثل تو خيلي خطرناكن، براي خودشون، خانوادشون و جامعه. امثال تو بايد دست در وضعيت اون خرگوش زوبن بسته قرار بگيرن. . . .برات بهترين ها رو آرزو ميكنم.
اميد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
خيلي برات متاسفم با اين طرز تفكر بيمارت
این رفتارها عین توحش است خود توحش است...

همه موجودات زنده از حق زیستن برابر با انسان برخوردارند...

حق زندگی کردن موهبتی ست که خداوند آنرا به همه موجودات زنده برابر بخشیده است...

افرادی که به این راحتی در طبیعت دخالت می کنند و دست می برند یکروز تاوان ظلمی را که در حق طبیعت روا داشته اند بازپس خواهند داد...

این وعده خداوند است:

و من یعمل مثقال ذره شر یره

و هرکس به اندازه مثقال ذره ای بدی کند آنرا می بیند.

لعنت به اون تایلند عقب مونده که مرکز فساد و فحشای دنیاست و یک عده به آموزش دیدن در اونجا فخر می فروشند و پز می دهند...
پاسخ ها
امير
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
خدا انسانهاي مومن و درستي مثل شما رو حفط كنه كه نگاهي به اين زيبايي به انسان، حيوانات و دنيا داريد.
فکرش روبکن!یکی ازاین مارهای پیتون یاآناکوندافرارکنه بره تویه پارکی باغی جایی پنهان بشه بعداززورگرسنگی یه آدم بخوره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
بله برای اون ماره کاملا هم طبیعیه
آخر چرا توی این کشور ما هرکس هرجور حوس کند قیمت گذاری میکند عکس 40هزارتومانی!!!! جل الخالق مگه این پول کاغذ وجوهرش چه قدر هست!!یارو میخوادهمه هزینه های ایجادشغلش را توی دو روز از مردم بگیره!البته دولت هم از این کارها زیاد میکنه مثلآ توی ده ما دولت هزار متر لوله پلاستیکی از اعتبار خشکسالی داد مردم چشمه آبی که توی باغهای خودشون بودرالوله کشی کردن آب آوردن در خونه هاشون بعد از یک سال آب و فاضل آب آمده براشون کنتورآب نسب کنه!درصورتی که لوله ها از یک اداره دیگربود مردم هم لوله ها را کندن بردن جلوی آب وفاضل آب خالی کردن خودشون لوله خریدن وچشمه خودشون را لوله کشی کردن الان یکی از معدود روستاهایی است که کنتور آب نداره
آقا شما تازه بیدار شدی؟ برو توی کیش ببین چه خبره! راه می‌ری ازت پول می‌گیرن... می‌شینی ازت پول می‌گیرن... می‌خوابی ازت پول می‌گیرن... آب می‌خوری سوبل پول می‌گیرن... گشنه‌ت بشه چوبل پول می‌گیرن... از جایی به جای دیگه بری پوبل پول می‌گیرن...
حالا و با این اوصاف به نظر شما ایرانی ها یکی از بی رحم ترین ملتها نسبت به حیوانات نیستند؟؟؟
نمی دانم بعضی ها این افسانه بهترین ملت و مهربانترین آدم ها را از کجا در آورده اند. ما که چنین لطف و مهربانی را از ایرانی ها به خصوص در رابطه با حیوانات و گیاهان و صد البته آدم ها ندیدیم. (شاید فقط 10 تا 20 درصد ملت در این تعریف خوب بودن صدق کنند)
افسوس که عده ای برای پول هرکاری می کنند!
اینکه خوبه!! آدم میکشند!
درطبیعت هر جانوری راهی برای فرار...استتار وحمله ویا دفاع در خود دارد..اینکه همه اختیار وامکان را در اختیارفقط مار قرار بدهیم صحیج نیست..خود حیوانات با غریزه خدادای از وجوددشمن مطلع میشن وخودشونو مهیا میکنن برای فرار یا دفاع یا استتار..این روش اصلا طبیعی که نیست مصنوعی هم هست
واقعاً چرا ما اینقدر بیرحم و بی فرهنگ شدیم ؟ یا شاید بودیم و نمی دانستیم ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
تاراي عزيز، به قول استاد بهرام بيضايي: "اشكالي در كار دنيا هست، كه با گريه رفع نميشود".
خشونت علیه حیوان وقتیکه تو یک بلایی سر یک حیوون بیاری که یک عمر ازار ببینه مثلا پای موجود رو بکنی و... اما اینکه بکشیش فرقی به حالش نداره
اتفاقا فرصت مناسب است كه شهرداري موشهاي تهران را گرفته وبه خورد اين خزندگان بدهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
اصلا چطوره مارها رو ول کنه توی جوی آب ؟
سلام
با تشکر از این که این موضوع را رسانه ایی نمودین. بنده به همرا دو فرزند و همسرم شاهد صحنه های مشابه در باغ خزندگان اصفهان بوده ام. احساس بسیار بدی به همه ی گردشگران از جمله ما دست داد. خواهشا پیگیری شود.
تابناک ممنونم از شما
بهتر است مسئول محترم این مکان را درون همان شیشه ما ر ها انداخت تا نحوه نیش زدن و بلعیده شدنشان را مردم نگاه کنند ؟؟ آیا واقعا مردم از دیدن چنین صحنه هایی لذت می برند ؟ ایا این ترویج خشونت نیست و بی رحمی ؟ آیا این تاثیر فرهنگ غرب نیست ؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
پس فرق شما و ایشون چیه ؟
بايد يررسي شود كدام سازمان مجوز صادر كرده . اگر آن مار پيتون دور گردن افراد و براي عكاسي , تحريك شود و دور گردن يا كمر بپيچد , مرگ شخص حتمي است . كي پاسوخگو ميشود ؟
طبیعت ایران الان دچار بحران هست این فعالیت چه تناسبی با چرخه زیستی طبیعی داره
من که خیلی ناراحت شدم. چطور است یک میدان هم به سبک رومیان قدیم درست کنید برای نبرد انسانها و کشتن یکدیگر و بگوئید با میل خودشان است؟!
آقا اگر مردم علاقه و اشتیاق ندارند چرا پول می دهند بلیت می خرند؟ اگر مردم بلیت نخرند این کاسبی یک هفته ای جمع می شود!
اینکه حیوانات وحشی یکدیگر را بخورند اشکالی ندارد اما به شرط آنکه همه چیز در شرایط حیات وحش و آزاد باشد . یعنی نگهداری حیوانات شکارچی در قفس از پایه ایراد دارد.
این کار یک کارآموزی برای به عضویت درآمدن در گروه داعش است.
تو طبیعت حیوانی که طعمه هست می تونه فرار کنه و برای جانش تلاش کنه ولی این کار اینها طبیعی نیست.
با این کار فقط خوی وحشی گری رو پرورش میدن نه زیبای طبیعت.
من که خیلی ناراحت شدم. چطور است یک میدان هم به سبک رومیان قدیم درست کنید برای نبرد انسانها و کشتن یکدیگر و بگوئید با میل خودشان است؟!
محیط زیست یا هر اسم دیگری در تعطیلات تابستانی تشریف دارند ...
چند راه حل ساده :
کسانی که به مساله غذا دادن به حیوانات به این نحو انتقاد دارند لطفا توضیح دهند :
1- چرا در میادین تره و بار ماهی قزل آلای بیچاره را زنده زنده سلاخی میکنیم و می خوریم.
2- مگر گاو ، گوسفند یا مرغی که از گوشتشان داریم استفاده می کنیم در دل طبیعت رها شده اند و هموطنان ما برای شکار انها در طبیعت به دنبال آنها میافتند یا اینکه همگی به صورت خشنی سربریده و سلاخی می شوند.
3- و ....
اینها مثالهایی است که نشان می دهد ما اغلب اوقات سعی می کنیم خود را جای حیوان یا فرد ضعیف تر قرار دهیم و از آن زاویه مساله را تحلیل کنیم.
واقعاً این بوستان همان "دشت بی فرهنگی" ماست.
بسیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــار متأسفم.
خشونت یعنی انجام دادن هر کاری بر خلاف طبیعت،و لزوماًطبیعت حکم می کند شکارچی به دنبال شکار رود نه اینگونه جنگولک بازی ها.
"بشر"بزرگترين بلاي به وجود آمده بر سر حيوانات است...
در باغ وحشهای تمام دنیا از این موجودات به عنوان طعمه استفاده میشود ولی آنها را زجر کش نمیکنند و بصورت مرده در اختیار گوشتخواران قرار میدهند.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی