بازدید 9184

چرا جان کري ايران را متهم مي کند؟

آمريکا در آستانه انتخابات کنگره قرار دارد اين در حالي است که دموکرات ها متهم هستند که در شمال آفريقا و خاورميانه بسيار ضعيف عمل کرده اند و تحرکي از خود نشان ندادند از اين رو احساس مي کنند که در انتخابات پيش رو بازنده خواهند بود
کد خبر: ۴۳۴۲۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۳ 14 September 2014
محمدجعفر قنادباشي کارشناس مسائل خاورميانه در خراسان نوشت:

هدف اصلي آمريکا از راه انداختن موج مقابله با داعش چيست؟ چرا در حالي که بسياري از تحليل گران معتقدند مقابله با داعش بدون حضور ايران امکان ندارد جان کري در اظهاراتي عجيب ايران را به حمايت از تروريسم متهم مي کند ؟

آمريکا از پيگيري ايجاد ائتلاف عليه داعش دو هدف را در سطح خرد وکلان دنبال مي کند اين کشور بعد از شکست رژيم صهيونيستي در جنگ 50 روزه غزه متوجه دو اتفاق و تحول مهم در منطقه خاورميانه شد. نخست ناکارآمدي رژيم صهيونيستي به عنوان ژاندارم شصت و چند ساله براي حفاظت از منافع آمريکا در منطقه خاورميانه به عبارت ديگراز نظر آمريکا اين رژيم نه تنها کارآمدي خود را از دست داده است بلکه در آستانه نابودي قرار گرفته است در مقابل جبهه مقاومت اسلامي در حال تبديل شدن به يک قدرت منطقه اي است چراکه در جنگ غزه تنها رژيم صهيونيستي شکست نخورد بلکه حاميان منطقه اي و فرامنطقه اي اين رژيم شکست را پذيرفتند.

نکته دوم اينکه آمريکا در آستانه انتخابات کنگره قرار دارد اين در حالي است که دموکرات ها متهم هستند که در شمال آفريقا و خاورميانه بسيار ضعيف عمل کرده اند و تحرکي از خود نشان ندادند از اين رو احساس مي کنند که در انتخابات پيش رو بازنده خواهند بود اين موضوع به کشته شدن سفير آمريکا در ليبي و حمله به سفارت آمريکا در تونس و در حال حاضر هم ناتواني سامانه گنبد آهنين در دفاع از رژيم صهيونيستي در جنگ 50روزه باز مي گردد به همين دليل آمريکا نياز دارد با راه اندازي يک ماجرا جويي بين المللي هم در منطقه و هم در داخل آمريکا فضا را به نفع خود تغيير دهد و به باز سازي خود بپردازد .

بد نيست براي روشن شدن ماجرا به پروژه شکل گيري داعش اشاره اي داشته باشيم اين نيرو چيزي شبيه به نيروي القاعده است که آمريکايي ها و انگليسي ها در تشکيل آن سهيم بودند ،پاکستاني ها در آموزش و عربستان به لحاظ ايدئولوژيک و مالي اين نيرو را حمايت کرده اند تا القاعده در افغانستان راه بيفتد اما با گذشت مدتي حاميان القاعده به نتيجه رسيدند که القاعده وارد مباحثي شده که براي منافع آنها خطرناک خواهد بود لذا نيروي القاعده را محدود کردند.اين سناريو هم اکنون در باره داعش در جريان است ،نيروي داعش توسط آمريکايي ها و انگليس ها به وجود آمده و در ترکيه آموزش ديدند و کشورهايي مثل عربستان ضمن تغذيه ايدئولوژيک به لحاظ مالي آنها را حمايت کردند.اما امروز منافع همين کشورها به خصوص آمريکا و انگليس از سوي داعش به خطر افتاده است . از اين رو در اولين قدم به داعش وجهه ضد آمريکايي دادندتا حضور منطقه اي آمريکا در نزد افکار داخلي و عمومي توجيه داشته باشد . به نظر مي رسد آمريکا با تشکيل اين ائتلاف به دنبال اهدافي است که توسط جبهه النصره،ارتش آزاد سوريه و داعش به دست نياورده است. در حالي که اگر آمريکا مداخله نمي کرد جبهه مقاومت اسلامي همانطور که با معارضين سوري برخورد کرد با داعش برخورد و آن را از بين مي برد . اما از آنجايي که به اين ترتيب به قدرت منطقه اي جبهه مقاومت افزوده مي شدآمريکا مانع شد به عبارت ديگر ،آمريکا با اطلاع از توانايي جبهه مقاومت اسلامي و براي مشخص نشدن قدرت اين جبهه به دنبال تشکيل ائتلاف بين المللي عليه داعش بود.

اهداف آمريکا را در لا به لاي ادعا هاي جان کري عليه ايران مي توان ديد آنها حضور و همکاري جمهوري اسلامي ايران را در برخورد با داعش نمي خواهند بلکه علاقه مند هستند که با سرکوب داعش قدرت ما را سرکوب کنند اين نشان مي دهد که اين حرکت در هدف نهايي خود، حرکت ضد داعشي نيست بلکه حرکتي ضد جبهه مقاومت اسلامي است که محور آن جمهوري اسلامي ايران و حزب ا... لبنان مي باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار