بازدید 12147

پُرکارترین مناطق کشور کدامند؟

یک نفر از هر دو نفر شاغل در استان‌های همدان و تهران در هفته بیش از 49 ساعت کار می‌کنند و به دنبال اضافه کاری هستند. در عین حال، گرایش به اضافه کاری در استان‌هایی مانند یزد، خراسان جنوبی، کرمان و لرستان حدود 50 درصد کمتر از سایر مناطق کشور است.
کد خبر: ۴۳۴۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷ 13 September 2014
یک نفر از هر دو نفر شاغل در استان‌های همدان و تهران در هفته بیش از 49 ساعت کار می‌کنند و به دنبال اضافه کاری هستند. در عین حال، گرایش به اضافه کاری در استان‌هایی مانند یزد، خراسان جنوبی، کرمان و لرستان حدود 50 درصد کمتر از سایر مناطق کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر، اضافه کاری موضوعی است که از سوی نیروهای شاغل در بخش های مختلف اقتصادی کشورهای مختلف جهان صورت می گیرد و امروزه شاید کشوری نباشد که دست کم بخشی از مردم آن ساعات بیشتری از وقت های معمول قانونی را در محل های کار سپری نکنند.

با این حال، دلایل اضافه کاری در کشورها متفاوت است. هرچند اولین تصوری که از نام اضافه کاری به ذهن افراد می رسد تلاش برای کسب درآمد بیشتر است، اما اضافه کار همیشه به این مفهوم اتفاق نمی افتد و چه بسا بنگاه هایی را نیز داریم که با مجبور کردن افراد به اضافه کاری، اتفاقا حقوق آن را نیز نمی پردازند.

در مواردی اضافه کاری ها به دلیل درخواست کارفرمایان برای افزایش تولید، حفظ بازار، ارائه محصولات جدید، باقی ماندن در رقابت با سایر تولیدکنندگان و انجام تعهدات و قراردادهای کاری هم اتفاق می افتد که البته با پرداخت حقوق اضافه به نیروی کار همراه است، اما ممکن است بخشی از نیروها تمایلی برای اضافه کاری نداشته باشند و تنها به درخواست کارفرما باشد.

مفاهیم مختلف اضافه کاری

اما به مفهوم کلی و آن چیزی که به عنوان اولین مفهوم از اضافه کاری به ذهن افراد می رسد، هدف درصد بسیار بالایی از شاغلان را برای انجام اضافه کاری تشکیل می دهد. افراد معمولا برای کسب درآمد بیشتر و حقوق بالاتر، دست به اضافه کاری می زنند و از این طریق ساعات بیشتری را در محل های کاری می مانند و یا تعهدات بیشتری را برای انجام کار در بیرون از بنگاه می پذیرند.

در ایران و بسیاری از کشورها، اضافه کاری ها غالبا به این مفهوم صورت می گیرد. با اینکه به دلایل ذکر شده مانند رونق تولید و فروش، تلاش بنگاه ها برای پذیرش تعهدات بیشتر و در نتیجه بهبود وضعیت حقوقی نیروی کار و مواردی از این دست، اضافه کاری همیشه بد نیست؛ اما نکته حائز اهمیت در مورد افزایش گرایش جامعه به انجام اضافه کاری؛ پیامی است که می توان از این نوع رفتار افراد شاغل در جامعه دریافت کرد.

پیام روشن و صریح شاغلان در بنگاه های بخش های مختلف اقتصادی کشور با انجام اضافه کاری است که هزینه های زندگی آنها با درآمدها مطابقت ندارد، در تامین مخارج معیشتی خود دچار مشکل هستند و میل به تغییر این شرایط دارند.

این پیام در مورد ایران می گوید وضعیت حقوق و دستمزد نیروی کار مناسب نیست و با افزایش هزینه تامین معیشت در جامعه همخوانی ندارد. بنابراین هرچقدر به صورت سالیانه به حقوق افراد اضافه می شود به همان نسبت و در مواردی تا چند برابر به هزینه های زندگی به ویژه در کلانشهرها افزوده می شود و این مسئله باعث می شود تا افراد خواسته و ناخواسته به اضافه کاری تن بدهند.

اضافه کاری در اشکال دیگری نیز خود را نشان می دهد که همان دوشغله و چند شغله شدن افراد است. گرایش به مشاغل کاذب، نیمه وقت، فعالیت در بازارهایی که افراد اطلاعی از نحوه سرمایه گذاری در آن مانند بازارهای سکه، ارز، طلا، بورس و ... ندارند نیز معانی دیگری از اضافه کاری افراد است.

همدان رکورددار بیشترین اضافه کاری کشور

با این حال، مرکز آمار ایران در آخرین گزارش مربوط به فصل بهار تحولات بازار کار ایران صرفا اضافه کاری به مفهوم حضور افراد با ساعات کار بیشتر در محیط های کاری مشخص را مورد بررسی قرار داده و وضعیت استان ها را اعلام کرده است.

در گزارش مرکز آمار بررسی ها به گونه ای است که وضعیت حضور با ساعات بیشتر از معمول هفته در محل های اصلی و رسمی کار افراد مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است. به عنوان نمونه آمار ارائه شده نشانگر تمامی فعالیت های افراد در زمینه های گوناگون به نحوی که شرح داده شد نیست و صرفا وضعیت حضور در یک رشته شغل تحلیل شده است.

بر این اساس، در استان همدان طی بهار امسال بالاترین میزان اضافه کاری در کشور انجام شده به نحوی که از هر دو نفر شاغل، یکنفر در هفته اشتغال بیشتر از 49 ساعت را در هفته تجربه کرده است. 55.4 درصد شاغلان ساکن در استان همدان در بهار امسال، اضافه کاری کرده اند.

پس از آن تهرانی ها در جایگاه دوم انجام بالاترین میزان اضافه کاری قرار دارند. طی بهار سال جاری 53.6 درصد پایتخت نشینان بیشتر از 49 ساعت در هفته کار کرده اند. در پایتخت نیز هر دو نفر شاغل، یک نفر اضافه کاری کرده است.

این وضعیت در مورد استان های دیگر نیز قابل مشاهده است. در آذربجان شرقی نیز 4 نفر از هر 10 نفر اضافه کاری می کنند. این وضعیت در مورد اردبیل تقریبا 5 نفر از هر 10 نفر شاغل است و در البرز نیز از هر 10 نفر 4 نفر دارای ساعت کار بیشتر از 49 ساعت در هفته هستند.

پُرکارترین و کم کارترین استان ها

زنجانی ها نیز دارای آمار اضافه کاری بالایی هستند به نحوی که در این استان نیز نزدیک به 5 نفر از هر 10 نفر اضافه کاری می کنند و این وضعیت در قزوین و کردستان نیز وجود دارد که البته در این دو استان 4 نفر از هر 10 نفر شاغل اضافه کاری انجام می دهند.

شاغلان در گیلان، مازندران و هرمزگان نیز دارای ساعات کار بیشتر از 49 ساعت در هفته اند و از این بابت جزو استان های با میزان اضافه کاری بالا محسوب می شوند. در نقطه مقابل وضعیت حضور افراد در بازار کار برخی از استان ها بسیار کمتر از مناطق یادشده است که می تواند به بُنیه مالی افراد، بافت فرهنگی منطقه، پایین تر بودن هزینه های زندگی نسبت به مناطق یادشده، قانع بودن افراد و یا وجود نداشتن بستر مناسب برای انجام اضافه کاری مربوط باشد.

به صورت کلی، استان های مانند ایلام با 25.1 درصد، خراسان جنوبی با 19.6 درصد، سیستان و بلوچستان با 27.9 درصد، کرمان 27.3 درصد، لرستان با 27.8 درصد و یزد با 21.2 درصد؛ دارای کمترین آمار اضافه کاری شاغلان هستند و نسبت به استان هایی مانند تهران و همدان تا 50 درصد کمتر است.

.

جدول وضعیت اضافه کاری شاغلان در استان ها

استانسهم شاغلان با بیش از 49 ساعت کار معمولاستانسهم شاغلان با بیش از 49 ساعت کار معمول
آذربایجان‌شرقی41.2سیستان‌وبلوچستان27.9
آذربایجان غربی37فارس37.7
اردبیل45.4قزوین44.7
اصفهان33.6قم36.7
البرز41.5کردستان40.7
ایلام25.1کرمان27.3
بوشهر39.7کرمانشاه37.5
تهران53.6کهکیلویه‌وبویراحمد31.5
چهارمحال‎وبختیاری36.9گلستان33.3
خراسان جنوبی19.6گیلان48
خراسان رضوی30.6لرستان27.8
خراسان شمالی36.8مازندران45.2
خوزستان33.3مرکزی37.9
زنجان46.8هرمزگان43.2
سمنان33.2همدان55.4
-------یزد21.2

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۲۵
من تجربه کار در دولت را دارم. اکثر ادارات دولت کاری نیست که کسی بخواد اضافه کاری کنه. اون چیزی هم که اغلب اوقات ازش به عنوان اضافه کاری تو حقوق اضافه میشه عبارت است از کرم(بخشش بیت المال) مدیر و یا کم لطفی کارمند در بیخودی اضافه کاری هست!
پاسخ ها
بهار
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
تایید میکنم ولی به گفته شما اکثر ادارات نه همه
جواد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
دقیقا همینطوره. من هم با تجربه ای که در کار دولتی دارم، می دانم که اضافه کاری در ارگان دولتی یعنی برداشت نا موجه از صندوق بیت المال ولی در بخش خصوصی مساله فرق می کنه و دقیقه دقیقه کار زیر ذره بین صاحبکار قرار داری.
اضافه کاری ها اغلب خروجی ندارد، حتی کار روزانه کارمندان هم خروجی ندارد.
با این درامد و هزینه ها همیشه هزینه از در امد بیشتر است از وقتی که من یادم میاد زندگی کردن در ایران یعنی همین .استرس ، اضافه کاری، خستگی، کار بی نتیجه، قسط و هزار بدبختی دیگه که اینها مواردی است که در سایه اونها بتوانی فقط زنده بمونی حالا حساب کن بخوای برایی آینده خودت وبدتر از اون آینده خانوادت بخوای برنامه ریزی کنی. این یکی رو بزار پخش بشه خبر گزاری محترم تا بفهم چقدر لایک شده.متشکرم
درود بر هرمزگان!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
اضافه کاری یعنی توانایی استان در گرفتن بودجه و پخش کردن بین کارمندانش هیچ ربطی به ساعات کار اضافه تر ندارد . دقیقاً هم استانهای محروم تر اضافه کار کمتری دارن
در مورد فارس و شيراز چي؟؟؟
مبلغ اضافه كاري مبلغي است كه در واقع بايد به آن گفت :" ترميم حقوق" وگرنه واضح و روشن است كه كارمندان در ساعات اداري هم خيلي ها كار واقعي ندارند تا چه رسد به اضافه كاري
منتهي امر برخي مقررات در سازمانها باعث مي شود كارمند صوري هم كه شده در محل كار باقي بماند بدون اينكه كارمفيدي انجام دهد كه باز بايد گفت لطمات اين روش در خانواده هاي شاغلين بسيار است چرا كه باعث گسست خانواده ها مي شود پدري كه ساعت 8 شب به خانه برسد ديگر حس و حال بازي و با فرزندان و در كنار خانواده بودن را ندارد
مراکز دولتی توی ساعتشون کار انجام نمیدن اضافه وایمستند اضافه کاری
اضافه کاری که همه را مجبور میکنند سر کار بییایند بدون هیچ کارایی مفیدی بعد اخر ماه نور چشمیها حتی اگر نیامده باشند از همه اضافه کاری بیشتری دریافت میکنند چه عدالتی است !!!!!! شک نکنید در ادارات دولتی کارایی و شایسته سالاری جای خود را به فامیل بازی و رانتخواری داده
په ،اين وسط زندگي خانوادگي و زناشويي و تشكيل كانون گرم خانواده و غيره ........ ؟ بد نيست يك نگاهي هم به آسيبهاي اجتماعي اين شهرها هم داشته باشيد ؟
اضافه کاری=مجبوری کاری!!!
اگر توجه كرده باشيد اين اضافه كاري با فرهنگ مقتصد بودن آنها يه جوري گره خورده
خنده اور ترین مساله در ایران اضافه کاری است
گاهی طرف در ماه 100 ساعت اضافه کاری براش رد می شه
البته برای ازمابهترون بیشتر
22 روز کاری در ماه داریم
روزی هم هشت ساعت کار
یعنی اضافه کار کنها باید روزی 12 ساعت و نیم کار کنند
به زبان دیگه از 8 بانداد تا 8.30 شب
من که ندیدم کسی چنین کنه
اگر کسی دیده به من بگه
مالياتي كه يك كارمند مي پردازد برابر 10 طلا فروش است!
آه همدان...
اینا که خیلی کمه.ما هر هفته 72 ساعت کار میکنیم اونم با حقوق پایه.تازه اگه جمعه کار نباشه
اضافه كاري بين 25تا35درصد حقوق يك كارمند را تشكيل ميدهد در برخي موارد اضافه كار بدليل اين است كه كارمند بازده كاري پاييني دارد وچون نمي تواند در ساعات كارقانوني كار ارجاعي را انجام دهد مجبور است درساعت اضافه كار انجام وظيفه نمايد .از طرفي اضافه كار دربخش دولتي در عمل اتفاق نمي افتد ودر واقع صوري ميباشد .قانون مديريت خدمات كشوري هفته اي 44ساعت كاررابراي كارمند معين كرده مازادبراين اضافه كار است .حال چطور ادارات دولتي كه از ساعت 7و اغلب 7:30شروع و ساعات 15تعطيل ميشوندو پنجشنبه ها هم تعطيلند درماه هر كارمند بين 70تا 120ساعت چطور بدست مي اورد
خیلی ممنون تابناک که مساله رو روشن کردی. فکر می کردم شیراز کمترین اضافه کاری یا حتی کسر کاری داشته باشه و این موضوع توی آمار استان فارس نمود پیدا کنه.
آذربایجانیها پرکارترین قوم ایران هستند
37.7 (آمو بعیده از ما شیرازیا!!!!!!!!!)
پر کاری دلیل بر کارآمدی نیست مهم راندمان و اثر بخشی کار است !!!....
یاشسین آذربایجان میلتی
به جز استان مازندران و هرمزگان بقیه استان های پرکار ترک نشین یا با اکثریت ترک هستن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان