بازدید 55655
پایان روز ملی سینما با دو رویداد؛

فیلم: بخشش یک اعدامی در شبی که ملکه خوش درخشید

روز ملی سینما با برگزاری دو رویداد مهم و رونمایی از برگزیدگان بخش اصلی جشن شانزدهم سینمای ایران و همچنین رونمایی از سینماکارت در این دو رویداد به پایان رسید؛ اما مهم‌ترین رویداد روز سینما، جمع‌آوری دیه برای بخشش یک جوان در معرض اعدام با همت فرامرز قریبیان بود تا پیام این روز، بخشش باشد.
کد خبر: ۴۳۳۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۲:۴۰ 13 September 2014
روز ملی سینما با برگزاری دو رویداد مهم و رونمایی از برگزیدگان بخش اصلی جشن شانزدهم سینمای ایران و همچنین رونمایی از سینماکارت در این دو رویداد به پایان رسید؛ اما مهم‌ترین رویداد روز سینما، جمع‌آوری دیه برای بخشش یک جوان در معرض اعدام با همت فرامرز قریبیان بود تا پیام این روز، بخشش باشد.

به گزارش «تابناک»، روز ملی سینما در سال ۹۳ شکلی متفاوت داشت و با توجه به تأکید خانه سینما مبنی بر عدم برگزاری جشن بر خلاف سال‌های گذشته، فیلم اهدای جوایز به سینماگران در خانه و محل کارشان در یک قالب متفاوت تدوین و عصر روز جمعه در سالن اصلی برج میلاد و همزمان ده سینمای کشور به نمایش درآمد و از برگزیدگان جشن سینمای ایران در مقابل دیدگان برخی سینماگران حاضر در سالن برج میلاد رونمایی شد؛ فیلمی که به زودی در قالب لوح فشرده به شبکه خانگی خواهد آمد.

در این فیلم که مهتاب کرامتی، امین تارخ، فرامرز قریبیان، فرهاد توحیدی، حمید فرخ‌نژاد، غلامرضا موسوی، محمدمهدی عسگرپور، محسن امیریوسفی، سیف‌الله صمدیان، احمدرضا درویش، هومن سیدی، حبیب رضائی، نگار جواهریان، محمد سریر، رامبد جوان، مهناز افشار، محمود کلاری و... از هنرمندانی بودند که جوایز برگزیدگان جشن خانه سینما را در این فیلم اهدا کردند، فیلم‌ سینمایی «ملکه» با دریافت ۱۰ تندیس‌ جشن خانه سینما، رکوردار جوایز این جشن شد. برگزیدگان جشن خانه سینما و همچنین برگزیدگان مواد تبلیغاتی به شرح زیر معرفی شدند؛



بهترین فیلم: «ملکه» به تهیه‌کنندگی سیدابوالقاسم حسینی
بهترین کارگردانی: محمد علی باشه آهنگر برای فیلم «ملکه»
بهترین فیلم‌نامه: اصغر فرهادی برای «گذشته»
بهترین فیلم‌نامه اقتباسی: «پله آخر»
بازیگر نقش اول زن: هنگامه قاضیانی «روزهای زندگی»
بازیگر نقش اول مرد: میلاد کی مرام «ملکه»
بازیگر نقش مکمل زن: یکتا ناصر «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه»
نقش مکمل مرد: حمید آذرنگ «ملکه»
بهترین فیلمبرداری: علیرضا زرین‌دست «ملکه»
بهترین موسیقی: ستار اورکی «استرداد»
بهترین تدوین: حمید باشه آهنگر «ملکه»
بهترین طراحی صحنه: عباس بلوندی «ملکه»
بهترین طراحی لباس: ایرج رامین‌فر «استرداد»
بهترین صدابرداری: عباس رستگارپور «ملکه»
بهترین صداگذاری و میکس: امیرحسین قاسمی «ملکه»
بهترین چهره‌پردازی: عباس صالحی «روزهای زندگی»
بهترین جلوه‌های ویژه: محسن روزبهانی «روزهای زندگی»
بهترین جلوه‌های بصری: سید حسن ایزدی «ملکه»
بهترین فیلم اول: «خسته نباشید» به تهیه‌کنندگی سیدرضا می‌رکریمی
بهترین کارگردانی فیلم اول: افشین هاشمی ـ محسن قرائی «خسته نباشید»
بهترین مدیر تولید: علی قائم مقامی «چ»
تیزر: فیلم «برف» ساخته بهروز داودی
آنونس: فیلم «خسته نباشید» ساخته رامبد جوان
عنوان‌بندی: فیلم «برف» ساخته امیر مهران
عکس: فیلم «اشباح» سحاب زری‌باف
پوستر: فیلم «طبقه حساس» آرش صادقی لواسانی


همزمان جشن روز ملی سینما با حضور ۱۱۰۰ تن از فعالان سینمای ایران و علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ساعت ۲۰ شب جمعه، ۲۱ شهریورماه در هتل استقلال تهران برگزار شد. در این مراسم که نسبت به جشن روز ملی سینما در سال ۹۲، مختصر‌تر بود، ضمن تقدیر از محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما و فرهاد توحیدی، رئیس هیأت مدیره خانه سینما برای استقامتشان در حفظ این نهاد صنفی و تقدیر از رئیس شورای فرهنگ عمومی برای بازگردان روز سینما به تقویم‌ها، از سینماکارت رونمایی شد.

در آغاز این مراسم، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: روز ملی سینما و روز بازگشایی خانه سینما را به همه سینماگران تبریک می‌گویم و خوشوقتم که روز ملی سینما با تصویب شورای فرهنگی عمومی در تقویم سالانه کشور جای گرفت. در یک سال گذشته، توفانی آغاز شده و ما با همدلی و یکرنگی به آرامش در سینما رسیدیم. با توجه به تجربه یک سال گذشته و با اعتماد و احترام متقابل و تکریم و کرامت انسان‌ها، امید که بسیاری از گره‌ها گشوده شود.

وزیر فرهنگ افزود: سال گذشته در این روز‌ها، بسیاری از سالن‌های سینما بسته شده بود و هیچ روزنه امیدی برای بهبود وضعیت سینما دیده نمی‌شد؛ اما امسال ۳۰ سالن سینمایی افتتاح شده ‌و ۸۰ سالن سینما در حال ساخت است و حضور بخش خصوصی در سینما بسیار مؤثر بوده ‌و شعار سینمای امید، شعاری پسندیده و فیلم‌های بسیار خوبی با این شعار در حال تولید است.


وی همچنین گفت: شعار من از ابتدا شعار اقتصاد و فرهنگ است و خوشحالم که این امر در سینما در شرف تحقق است. به روز رسانی سالن‌های سینما از اولویت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد است و عدالت فرهنگی، گسترش سالن‌های سینما در تمام نقاط کشور، شفافیت و حمایت از سینماگران و همچنین طرح تأسیس مدرسه عالی سینما و اجرای طرح سینماکار برای گسترش حضور مردم در سینما‌ها مؤثر بوده است.

وی با اشاره به طرح‌هایی که در سازمان سینمایی دنبال می‌شود، گفت: خوشحالم که روز ملی سینما و روز سینماسلام با اجرای نیم‌بها شدن بلیت‌های سینمایی، باعث شده‌ که مردم به سینما‌ها برگردند و همه این تصمیمات مرهون مدیریت درست و کارآمد دکتر ایوبی است.

جنتی با اشاره به روزهای آغازین مدیریت در وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: برخی از سینماگران نسبت به انتصاب ایوبی اعتراض می‌کردند؛ اما همین دوستان وقتی شرایط سینمای امروز را می‌بینند، از ایشان راضی هستند. چابک‌سازی سازمان سینمایی، استفاده از صنعت سینما، میانه‌روی و اعتدال در بررسی فیلم‌نامه‌ها و نگاه باز نسبت به ارائه مجوز نمایش فیلم‌های سینمایی از جمله کارهایی بود که در یک سال گذشته صورت گرفت.

 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از خرده‌گیری‌های نابجایی که در حوزه سینما صورت می‌گیرد، گفت: برخوردهایی که در این حوزه می‌شود، باعث شده ‌خیلی از حواشی در سینما شکل بگیرد. در دوره جدید مدیریت سینمایی تلاش داریم که فیلم‌نامه‌های تصویب شود که بتوانیم آن‌ها را در زمان اکران مجوز نمایش به آن‌ها بدهیم.

جنتی تأکید کرد: ما به دنبال سوژه‌های مناسب و نشان دادن زیبایی‌های ایران در سینما هستیم. با توجه به اینکه فیلم‌های سینمای ایران به جشنواره‌های خارجی می‌شود، تلاش می‌کنیم زیبایی‌های ایران و سبک زندگی ایرانی، اسلامی را به دنیا معرفی کنیم. در ساختار فیلم‌های سینمایی به سینمای شادی‌آفرین بها می‌دهیم و متأسفم از ساخت برخی سریال‌های تلویزیون که به بهای نشان دادن مسائل اجتماعی و خانوادگی به صورت تلخ آن‌ها را بیان می‌کند.

وی در پایان گفت: از همه کسانی که برای بهبود وضعیت سینما برنامه‌ای دارند استقبال می‌کنیم.

در بخشی دیگر از مراسم حجت‌الله ایوبی گفت: وقتی اهالی سینما جمع می‌شوند با خود عهد می‌کنم که مشکلات را بیان کنم، ولی وقتی به شما می‌رسم درد‌ها را فراموش می‌کنم. جا دارد، ‌خوشحال و خوشوقت باشیم که سینما هم به تقویم ملی کشور برگشت و هم سینما به سبد خانواده ایرانی بازگشت و خوشحالم از اینکه سال گذشته خانه سینما در چنین روزی بازگشایی شد. البته نیاز است که پیامدهای بسته شدن و بازگشایی دوباره خانه سینما بررسی شود. خوشحالم که جشن‌های خانه سینما با همدلی اهالی خانه سینما برگزار شد.


ایوبی با اشاره به گفته وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: دوران مسئولیت ما با توفان و مشقت فراوان آغاز شد، ولی خوشحالیم که به آرامشی نسبی و البته پایدار رسیده است. اگر دستاوردی هم بوده، مرهون مدیریت هوشمندانه وزیر ارشاد بوده و اگر قصوری هم صورت گرفته، از جانب من بوده است.

رئیس سازمان سینمایی افزود: از معاونین و مؤسسات گوناگون که من آن‌ها را کاروان سینمای امید می‌دانم تشکر می‌کنم که با تمام عشق در راستای اعتلای سینمایی کشور در حال تلاشند. فضای سینمای امروز در مقایسه با سال گذشته نویدبخش روزهای خوشی را می‌دهد. آغاز به روز رسانی صنعت سینمای ایران، فاصله گرفتن از مدیریت کهنه و رویکرد جدید و نو، تعامل با اهالی سینما و اعتماد متقابلی که بین هنر و دولت شکل گرفت، همه این‌ها نویدبخش روزهای خوش است.

ایوبی با اشاره به طرح سینماسلام در روز ملی سینما گفت: بنده همچنان علاقه‌مند هستم یک روز‌ رایگان بلیت‌های سینما عرضه شود، ولی خردجمعی به این نتیجه رسید که بلیت نیم‌بها شود و گزارش‌هایی که از سراسر کشور می‌رسد، نشان داده که مردم از این روز استقبال کردند و انرژی سینما سلام همچنان برای اهالی سینما وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: ‌خوشحالم از اینکه شعار عدالت فرهنگی که وزیر در نخستین روز مدیریت خود وعده داده بودند در سینما در حال تحقق است. امروز ۳۲۰ سالن برای سینمای ایران وجود دارد که پاسخگوی مناسبی برای پتانسیل سینمای ایران نیست، ولی امیدواریم با حضور فعال بخش خصوصی سالن‌های سینمایی در حال ساخت آماده شده است.


ایوبی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جا دارد در سال پیش ‌روی مدیریت بحران پایان یاید و با آرامش و تمرکز برای سینما و اهالی آن کار کنیم. معتقدم باید در مورد برخی از واژگان که در بین رسانه‌ها و منتقدان شکل گرفته است، بررسی مجدد شود و سینمای سیاه‌نمایی و اجتماعی باز‌شناسی شود. در کجای دنیا فقر و تلخی وجود ندارد و واضح است که تصویر کردن فقر و نشان دادن مشکلات یک ملت سیاه‌نمایی نیست.

وی در مورد بیکاری برخی از اهالی سینما گفت: یکی از دغدغه‌های اهالی سینما مسأله سینماگرانی است که در فصول گوناگون بیکارند. تلاش داریم در خانه سینما حساب ویژه‌ای افتتاح شود و از همه کسانی که در سینما هستند و در فصولی بیکار می‌شوند بتوانیم حمایت کنیم.

ایوبی درباره جشنواره فیلم فجر هم گفت: تصمیمات خوبی برای سیاستگذاری فیلم گرفته شده است. جشنواره فیلم فجر یک جشنواره است تا یک جشن‌ و انشاءالله برنامه‌ها برای این جشنواره در آینده اطلاع‌رسانی می‌شود.

اما شاید مهم‌ترین اتفاق روز ملی سینما، نجات جان یک جوان از چوبه دار با بخشش اهالی سینما بود. در این مراسم، فرامرز قریبیان برای جمع‌آوری دیه جوانی بود که ناخواسته مرتکب قتل شد، گلریزان گرفت و هزینه باقی مانده دیه مقتول مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان توسط ایوبی، جنتی، کانون سینماداران و سایر اهالی سینما پرداخت شد؛ اتفاقی ارزشمند که از این منظر باید به این بازیگر پیشکسوتان سینمای ایران و مشارکت کنندگان در این امر خیر خسته نباشید گفت.

دانلود
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
مجددا اعدامش کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
اونهایی که منفی دادن جواب بدن این قاتل فردا تو جامعه چیکار میکنه؟؟؟!!!
كاش يكي هم به فكر آتقي بود كه 14 سال زندانِ
پاسخ ها
بهرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
مشکل ایشون فقط پول نیست.
مرسی آقای فرامرز قریبیان
ممنون آقای قریبیان. ممنون از همه
بالندگی وشکوفایی سینامی ما و حضور در جشنواره های خارجی میتونه نقش خیلی پررنگی در شناسوندن ما وفرهنگ وطنمون به دنیا داشته باشه
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
به شرطی که بی حجابی و بی عفتی نباشد دست دادن با نامحرم و اجنبی نباشد
بعدش هم عذر خواهی و...
دم برو بچه های هنرمند گرم که دارن فرهنگ انسانیت و نوع دوستی را توی جامعه گسترش می دن،امیدوارم کارتون همیشگی باشه یعنی افتتاحیه و اختتامیه با گل ریزان برای زندانیان کشور باشه هر چند تا از یک نفر تا هزار نفر و مطمئن باشید این کارتون بیشتر از بازیتون در نقش ها در حافظه جامعه می مونه.
بهترین کلمه ودعا همان برای این نوع هنرمندان بلا نسبت قلیلی از انها ان دعا دکتر شریعتی است که میگفت به معلم های ما دین به علمای ما شجاعت به جوانان ما شرف و....به هنرمندان ما در.....عطا کن
حیات یک انسان به انسانیت و اخلاق و تقوا و عفاف اوست. آنها که زحمت می کشند انسانی را از مرگ جسمانی رهایی می بخشند دستشان درد نکند اما تلاش کنند حیات معنوی و اخلاقی و عفت و تقوای خود را نیز بیش تر احیا کنند.
فقط حاج آقا ده نمکی
يكاري هم واسه آقاتقي همكارت ميكردي
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی