بازدید 25138
مرور روزنامه‌های پنجشنبه بیستم شهریور؛

از «آغاز عملیات وسیع انصار حزب‌الله» تا « زنجیره‌ای‌ها علیه حجاب»

در حالی که همیشه آغاز فصل گرم سال، اختلافات درباره حجاب را به اوج می‌رساند، این بار در آستانه پاییز و در پایان هفته‌ای که روحانی از پاسبان و ون سخن گفت، سیاسیون بر سر حجاب صف‌کشی کرده‌اند. تحولات سیاسی در پرسپولیس و مذاکرات هسته‌ای با اروپا، دیگر مطالب مهم روزنامه‌های پایان هفته هستند.
کد خبر: ۴۳۳۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰ 11 September 2014
از «آغاز عملیات وسیع انصار حزب‌الله» تا « زنجیره‌ای‌ها علیه حجاب»در حالی که همیشه آغاز فصل گرم سال، اختلافات درباره حجاب را به اوج می‌رساند، این بار در آستانه پاییز و در پایان هفته‌ای که روحانی از پاسبان و ون سخن گفت، سیاسیون بر سر حجاب صف‌کشی کرده‌اند. تحولات سیاسی در پرسپولیس و مذاکرات هسته‌ای با اروپا، دیگر مطالب مهم روزنامه‌های پایان هفته هستند.

از «آغاز عملیات وسیع انصار حزب‌الله» تا «زنجیره‌ای‌ها علیه حجاب»


روزنامه‌های هوادار دولت، ‌یکپارچه از آغاز به کار گروه‌های سیار انصار خبر داده‌اند. ابتکار با تیتر کردن این جمله که «میدان عمل در تهران بسیار وسیع و حجم عملیات بالا خواهد بود» نوشته: گروه انصار حزب‌الله روز گذشته در دیدار با خانواده «علی خلیلی» جانبازی که چندی پیش در حین امر به معروف و نهی از منکر به دست اوباش مجروح و چندی بعد به شهادت رسید، با لحن شدیدی خبر از دور جدید فعالیت‌های خود داد. در گزارشی که پایگاه خبری انصار حزب‌الله منتشر کرد، دبیرکل این گروه خبر از «عملیات گسترده کشوری» این گروه باسابقه داد و اعلام کرد «با عملیات گسترده مفسدان را منکوب و حامیانشان را حذف می‌کنیم‌».

این سخنان تند عبدالحمید محتشم در حالی بیان می‌شود که چندی پیش این گروه اعلام کرده بود که گشت‌های موتوری این گروه در خیابان‌ها حاضر خواهند شد و به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر خواهند پرداخت. موضوعی که با واکنش مقامات سیاسی وزارت کشور مواجه شد که لازمه این کار را «داشتن مجوز قانونی» اعلام کرده بودند. با این همه سخنان روز گذشته دبیر کل این گروه، که با انتقاد از دولت نیز همراه شده نشان می‌دهد که فاز تازه‌ای در فعالیت‌های گروه انصار حزب‌الله در زمان دولت تدبیر و امید آغاز شده است. در بخشی از گزارش سایت انصار حزب‌الله آمده است: روز دوشنبه ۱۸ شهریور ماه، خانه محقر پدر شهید «علی خلیلی»، میزبان جمعی از خواهران و برادران «انصار» بود که ساعاتی در آن فضای متبرک حضور یافتند در سجاده شهید اقامه نماز کردند و با روح پر فتوح او و اربابش حسین علیه السلام، عهد بستند در راهی که آن‌ها شهید شد ثابت قدم بمانند و به اذن الهی آن را ادامه دهند.

فلسفه دیدار این هیأت‌ که نمایندگی۲۰ گروه میدانی امر به معروف و نهی از منکر سازمان یافته را بر عهده داشتند پیش از آنکه یک برنامه متداول تقدیر از یک شهید امر به معروف باشدبه نوشته این سایت «اعلان رسمی آغاز به کار گروه‌های سیار» امر به معروف و نهی از منکر انصار حزب‌الله بود. اعلام به کار رسمی گروه‌هایی که البته در مدت تکمیل سازماندهی نیز در قالب تیم‌های چند ده نفره برادران و خواهران، در نقاط مختلف شهر، مأموریت خود را بدون آنکه بعد رسانه‌ای داشته باشد به شکل مقدماتی به اجرا گذاشته‌اند چنانکه هیأت نماینده نیز پس از این دیدار بلافاصله به محل مأموریت تعیین شده خود رهسپار شدند. حجت الاسلام «اسکندری» در ابتدای جلسه دیدار، به ایراد سخن پرداخت و ضمن عرض تبریک به مادر شهید خلیلی برای تربیت چنین فرزندی، اظهار داشت که جمع حاضر نماینده عده زیادی از افرادی است که پای در راه شهید خلیلی گذاشته و علم او را افراشته نگاه داشته‌اند. وی ضمن ارائه گزارش گونه‌ای از نحوه فعالیت گروه‌های سیار امربه معروف و نهی از منکر «انصار» به مادر شهید، به اطلاع وی رسانید که این تیم‌ها در عرصه‌های مختلف وارد میدان عملیاتی خواهند شد و آماده شهادت هستند.

در مقابل کیهان در آغاز یکی از خبرهای ویژه خود با تیتر «زنجیره‌ای‌ها دست به کار شدند این بار علیه حجاب» نوشته: روزنامه زنجیره‌ای اعتماد ارگان فتنه‌گران در لندن همزمان با انتشار مقاله‌هایی حجاب را موضوعی عقیدتی که نباید اجباری شود و نباید به خاطر عدم رعایت آن سخت گرفت معرفی کردند!

روزنامه جوان هم در گزارشی با تیتر «تجدیدنظرطلبان در حمله به اسلام از قصاص به حجاب رسیدند» به قلم محمد اسماعیلی نوشته است: همان‌ طور که پیش بینی می‌شد با تحقق شرایط جدید، موج «‌توهین به مقدسات اسلامی و باورهای انقلابی» آغاز شد و طی ۱۳ ماه گذشته روندی صعودی را تجربه کرد و امروز وارد فاز تازه‌ای شده و پیش‌بینی می‌شود در طول ماه‌های آتی گستره بیشتری به‌خود بگیرد.

البته موتور محرکه این پروسه، جریانی سیاسی با پیشینه‌ای روشن و عملکردی شفاف در حوزه دین، فرهنگ، سیاست و اجتماع بوده که توانسته برخی از سطوح مدیریتی وزارت فرهنگ و ارشاد را در دست گرفته و با انبوه رسانه‌های خود به آسان‌سازی اهداف در این مقوله بپردازد. جریانی که خود را «‌مدعی آزادی بیان»، «‌ مدافع دموکراسی»، «‌ حامی توسعه سیاسی» و «‌ هواخواه لیبرالیسم» معرفی کرده و امروز توانسته به مانند هشت سال حاکمیتشان بر قوه مجریه، باور‌ها و اعتقادات خاص خود را بر صفحات رسانه‌های مکتوب درج و به افکار عمومی تحمیل کند. رونمایی از اندیشه‌های اعتقادی جرگه دوم خرداد در حالی شکل رسانه‌ای به خود گرفته که مرور کارنامه اصلاحات ـ طی سال‌های ۷۶ تا ۸۴ – تصویری بدون رتوش از نوع باورهای اعتقادی، معرفتی و سیاسی از منسوبان این جریان را به نمایش گذاشته، تصویری که امروز به‌‌ همان شکل و البته با کیفیت بهترقابل رویت است.

به هر روی با بررسی عملکرد رسانه‌های وابسته به این جریان طی ۱۳ ماه گذشته می‌توان از حرکت زیرپوستی و هوشمندانه تئوریسین‌های این جبهه با هدف «‌ تغییر باورهای مردم» و «‌ عادی‌سازی توهین به مقدسات اسلامی و انقلابی» پرده برداشت. در این طرح به رسانه‌های زنجیره‌ای تکلیف شده است تا چند هفته‌ای یک بار به صورت نوبتی و دوره‌ای بخشی از احکام شرعی و اسلامی را زیر سؤال ببرند و با این حرکت در این مسیر از یک سو اذهان عمومی را با ایجاد شبهات جدید از مفاهیم اسلامی رویگردان کرده و از سوی دیگر مقابله با باورهای دینی جامعه را عادی‌سازی و به عنوان اصلی روزانه در رسانه‌های داخلی جاسازی کنند.

نویسنده در پایان درباره «اهداف هواخواهان لیبرالیسم» نوشته است: هر چند که در طول ماه‌های آینده باید منتظر باشیم تا رسانه‌های زنجیره‌ای عملیات پرحجم‌تری را علیه مبانی و اصول اعتقادی و ارزشی دنبال کنند و با انتشار مطالب موهن و ضد‌ دینی به صورت نرم با اعتقادات مردم ساز جدایی کوک کنند اما می‌توان راهبرد این طیف در سناریوی مورد ذکر را اینگونه تشریح کرد:

۱ ـ «‌لیبرالیزه کردن جامعه» و «‌ تغییر فضای ارزشی جامعه» به وسیله تضعیف ارزش‌های اسلامی و انقلابی را باید نخستین هدف دانست.

۲ ـ «‌تضعیف غیرت و تعصب دینی» در جامعه با حرمت‌شکنی و قداست‌زدایی از مقدسات دینی را هم باید مورد توجه قرار داد، با توجه به آنکه بار‌ها تئوریسین‌های این جناح از غیرت دینی به عنوان یکی از رذایل اخلاقی یاد کرده‌اند.

۳ ـ «‌دوقطبی‌سازی جامعه» هدف میانی دیگری است که با به صحنه کشاندن افراطیون و جسارت بخشیدن به آنان برای تداوم روند قداست‌شکنی امکان‌پذیر است.

۴ ـ «مظلوم نمایی اجتماعی» با توقیف نشریات افراطی توسط مراجع قانونی با توجه به نیاز دوم خردادی‌ها برای ایجاد مقبولیت عمومی هم باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

۵ ـ «سند‌سازی حقوق بشری» برای نظام سلطه که درصدد است تا اسناد و مدارک تازه‌ای را جهت افزایش تحریم‌ها و تشدید فشار‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کند باید یکی از مهم‌ترین اهداف جریان مذکور دانست.

۶ ـ یکی از مهم‌ترین مبانی «‌جنگ نرم» غرب در مواجهه با ایران «تغییر باورهای اعتقادی، فرهنگی و سیاسی جامعه» بوده و با توجه به این «تغییر در باور‌ها و اعتقادات» نهایتا باید به «تغییر در افکار و اندیشه»، «تغییر رفتار»، «تغییر ساختار حکومت» در جمهوری اسلامی ایران بینجامد.

خانه‌تکانی «سیاسی» در پرسپولیس


شهروند از جمله روزنامه‌هایی است که در صفحه نخست خود جایی هم به تحولات تیم فوتبال پرسپولیس داده‌ و در گزارشی با تیتر «نتایج ضعیف باشگاه را به‌هم ریخت» نوشت‌: بالاخره شایعاتی که چند هفته‌ای است زمزمه‌هایی از آن به گوش می‌رسید دیروز به حقیقت پیوست و پرسپولیس یک روزه زیر و رو شد. همانطور که پیش بینی می‌شد رحیمی و دایی با هم رفتند تا شاید وضعیت بحرانی این روزهای سرخپوشان پایتخت به پایان برسد و روزهای خوبی در انتظار هواداران این تیم باشد. بحث تغییرات جدی است که باعث شد منتقمی و درخشان جای رحیمی و دایی را بگیرند اما اینکه چطور این اتفاقات رخ داد، کاملا جای تامل دارد. در ادامه ماجرای زلزله ٨ ریشتری پرسپولیس را از آغاز تا پایان با هم مرور می‌کنیم.

دوشنبه شب رئیس هیأت مدیره سرخپوشان پس از تلاش فراوانی که داشت، موفق شد تا با وزیر ورزش و جوانان دیدار کند. سیاسی که قصد داشت خیلی زود‌تر از این‌ها رحیمی و دایی را از پرسپولیس کنار بزند، بعد از شکست مقابل تراکتورسازی به شدت عصبانی بود و به دنبال عملی کردن تصمیم خود به وزارت ورزش رفت. در این جلسه وزیر ورزش و جوانان که خودش در ابتدای فصل از طریق امیررضا خادم، علیرضا رحیمی را به هیأت مدیره تحمیل کرده بود، حالا در غیاب نماینده تام الاختیار خود (خادم) که همراه با تیم کشتی در ازبکستان به سر می‌برد، به رئیس هیأت مدیره سرخپوشان دستور داد تا تغییرات اساسی در این باشگاه را ایجاد کند. در جلسه عصر سه شنبه هیأت مدیره که در غیاب رحیمی برگزار شد، اعضا تصمیم به برکناری دایی گرفتند و این تصمیم را ظهر دیروز علنی کردند.

با توجه به حمایت‌های بی‌شائبه رحیمی از علی دایی از ابتدای فصل تا پایان هفته هفتم پیش بینی می‌شد که در صورت برکناری دایی، رحیمی نیز از سمت خودش کنار برود زیرا دیگر هیچ حامی در این باشگاه نداشت. بعد از اعلام خبر برکناری دایی و سرمربیگری حمید درخشان در حالی که خبرنگاران انتظار حضور رحیمی را در باشگاه می‌کشیدند، او طی نامه‌ای اعلام کرد که دایی همچنان سرمربی است و هیچ کس جز او نمی‌تواند اسطوره ملی ایران را برکنار کند. رحیمی در نامه شدید الحن خود به از دستور پنهانی وزیر ورزش برای برکناری دایی نیز پرده برداشت تا اعضای هیأت مدیره نیز خیلی زود او را هم از مدیرعاملی برکنار و منتقمی را که از دوره رویانیان به عنوان قائم مقام به یادگار مانده بود، به عنوان سرپرست جدید باشگاه معرفی کنند.

بعد از صحبت‌های علیرضا رحیمی علیه وزارت ورزش و خطاب به رئیس جمهوری که اعلام کرده بود: «یک بساز و بفروش در باشگاه پرسپولیس همه کاره شده، چشمتان روشن!»، وزارت ورزش سریعا اطلاعیه‌ای صادر کرده و مثل دفعات قبل هر گونه دخالت در امور سرخابی‌ها را تکذیب کرد: «اظهــارات اقای رحیمی مدیر عامل باشــگاه پرسپولیس مبنی بر دستور وزیر محترم ورزش و جوانان به هیأت مدیره باشگاه برای برکناری سرمربی تیم و تهدید وی به برکناری از مدیر عاملی در صورت اجرا نشدن این تصمیم کذب محض است و ناشی از فرافکنی مدیریتی ایشان برای حل مسائل باشگاه مردمی پرسپولیس می‌باشد‌».

پس از خبر برکناری دایی و رحیمی همه منتظر بودند تا ببینند در تمرین پرسپولیس چه اتفاقی رخ می‌دهد. بیش از ۵٠٠ هوادار که اکثرا از حامیان دایی و رحیمی بودند در مقابل ورزشگاه درفشی‌فر حاضر شدند و با در دست داشتن عکس‌هایی از دایی، شعارهایی علیه سیاسی و حمید درخشان سر دادند. حتی درگیری‌های زیادی نیز میان برخی مخالفان دایی با دیگر هواداران رخ داد که پای نیروی انتظامی را هم با درفشی فر بازکرد. از طرفی برخی به خاطر برکناری علی دایی شیرینی پخش می‌کردند اما از سویی دیگر اکثر هواداران در حمایت از علی دایی علیه سیاسی، درخشان و وزیر ورزش شعار می‌دادند.

علی دایی نیز در تمرین پرسپولیس حضور یافت و بعد از دقایقی که با بازیکنان روی نیمکت نشسته بود، در فضایی احساسی تصمیم به خداحافظی گرفت. او که عنوان کرد فقط مدیرعامل می‌تواند او را برکنار کند، بدون اینکه با درخشان و سیاسی روبه‌رو شود و در حالی که اشک از چشمانش جاری شده بود، با هواداران و بازیکنان خداحافظی کرد. حکم برکناری دایی ابتدا به پنجعلی داده شد که البته چون در آن حکم از کلمه «جدایی» به جای «برکناری» استفاده شده بود، دایی حاضر به ترک درفشی فر نشد تا بتواند با دریافت حکم برکناری‌اش حق و حقوقش را از باشگاه بگیرد. همچنین محمد پنجعلی نیز به صورت شفاهی از سرپرستی تیم استعفا داد.

علی دایی پس از حضور در محل تمرین پرسپولیس و در واکنش به خبر برکناری‌اش می‌گوید: «این مسائل طبیعی است به نظرم هر سرمربی یک روز به تیم می‌آید و یک روز هم می‌رود به هر حال برای من هم این اتفاق رخ می‌داد. مگر من چند سال پیش راحت از پرسپولیس نرفتم. من دنبال این مسائل نیستم اما روش غلطی در پیش گرفته شده است. افتخار می‌کنم روزی که از تیم ملی رفتم احمدی‌نژاد مرا کنار گذاشت و حالا وزیر ورزش چنین کاری انجام داد. سر من برود همیشه حقیقت را می‌گویم. کسی که نمی‌داند فوتبال چیست و معلوم نیست از کجا آمده و فقط به صرف پول داشتن و به قول آقایان در وزارت به سه تیم ایرانی کمک می‌کند به پرسپولیس می‌آید همین اتفاقات هم باید بیفتد و برای پرسپولیس تصمیم می‌گیرد‌». وی همچنین می‌افزاید: «تاکنون هیچ حکمی مبنی بر برکناری به من ابلاغ نشده، اگر حکم اخراجم را نزنند فردا (امروز) به نشست خبری می‌روم و جمعه هم مقابل نفت مسجد سلیمان روی نیمکت می‌نشینم‌».

وی همچنین می‌افزاید: «همه چیز برعکس شده اما من تابع مدیرعامل باشگاه هستم. از آن چیزی که فکر می‌کردم رحیمی مرد‌تر است. امثال رحیمی در کشور به اندازه انگشتان دست هم نمی‌رسد‌».

حمید درخشان، سرمربی جدید سرخپوشان نیز بعد از معرفی‌اش به «شهروند» می‌گوید: «طی صحبت‌هایی که انجام شد و با توجه به نتایج اخیر پرسپولیس، هیأت مدیره باشگاه از من درخواست کرد تا سرمربیگری این تیم را بپذیرم که من هم قبول کردم. پرسپولیس خانه من است و هیچ وقت از این تیم جدا نبوده‌ام. عشق بچگی، جوانی و می‌انسالی من پرسپولیس است و امیدوارم با حضورم در این تیم بتوانم هواداران را خوشحال کنم. پرسپولیس شرایط سختی دارد و با این وضعیت به کمک هواداران و رسانه‌ها نیازمند هستم. امیدوارم بار سنگینی را که در دست گرفتم سالم به مقصد برسانم‌».

رضا شاهرودی از تغییر در پرسپولیس استقبال کرده و به شهروند گفته: امیدوارم این تغییر و تحولات به نفع پرسپولیس باشد. به هر حال خون تازه‌ای در این شرایط به این تیم تزریق می‌شود. به حمید درخشان هم تبریک می‌گویم او کار سختی در پیش دارد و دقت بیشتری باید داشته باشد. به هر حال نتایجی که برای پرسپولیس رقم خورد در شأن و شخصیت این تیم نبود و در خیلی جا‌ها تغییرات صورت می‌گیرد تا افراد خوشبین شوند اما پرسپولیس بازیکن لازم را ندارد و این موضوع دست سرمربی را می‌بندد. به هر حال امیدوارم پرسپولیس بتواند نتایج خوبی کسب کند. احساس می‌کنم پرسپولیس بازیکن ندارد اما همین تغییر و جابجایی هم خون تازه‌ای به تیم تزریق می‌کند و تفکرات جدید وارد تیم می‌شود که همین مسئله می‌تواند مثبت باشد.

ناصر ابراهیمی پیشکسوت این باشگاه هم در مطلبی با تیتر «برکناری دایی راه چاره نیست» در روزنامه آرمان نوشته است: بدون شک پرسپولیس در هفته‌های گذشته بازی ضعیفی نشان داده و در رتبه غیر قابل قبولی قرار گرفته است. این تیم در هر بازی با نوساناتی مواجه شده و بیش از هر مساله دیگری نیاز به ترمیم دارد. در هیچ یک از بازی‌ها دروازه‌بان این تیم مقصر نبوده و نیست ولی وقتی به سایر خطوط نگاه می‌کنیم اوج ضعف و مشکلات را به وضوح مشاهده می‌کنیم. در تیم پرسپولیس هر کس ساز خود را می‌زند و یک نوع بی‌برنامه‌گی در این تیم وجود دارد وقتی به خط دفاع این تیم نگاه می‌کنیم. ضعف بازیکنان دفاعی کاملا مشهود است و خط هافبک‌ این تیم معمولا‌ شرح وظایف شخصی ندارد و همین مسائل باعث بحران در تیم شده است. وقتی ما بازی می‌کردیم اگر هافبک راست پیشروی می‌کرد به فاصله دفاع جای او را پر می‌کرد ولی وقتی در بازی اخیر پرسپولیس ماهینی‌ و حسینی پیشروی می‌کردند کسی جای این دو را پر نمی‌کرد و باعث ضعف تیم پرسپولیس در مقابل بیشتر تیم‌ها می‌شد و همین مساله در بازی اخیر این تیم را با تراکتور صادق بود. به نظر من در شرایط کنونی بر کناری علی دایی نمی‌تواند راه چاره پرسپولیس باشد بهتر بود مسئولین باشگاه تا نیم فصل صبر می‌کردند و در صورت برآورده نشدن انتظارات دست به تغییرات می‌زدند. تغییرات هم در راس کادر فنی و هم کادر مدیریتی به سود پرسپولیس نبوده و نیست.

ایران و اروپا پس از ده سال به هم رسیدند


دنیای اقتصاد در گزارشی با تیتر «پیش‌درآمد نیویورک در وین» نوشت‌: مذاکرات هسته‌ای ایران با بریتانیا، فرانسه و آلمان؛ امروز در پایتخت اتریش آغاز و هفته آینده در نیویورک ادامه می‌یابد

تنها یک هفته مانده به مذاکرات‌ ایران با اعضای گروه ۱+ ۵ در نیویورک، مذاکرات هسته‌ای چهارجانبه میان ایران و سه کشور اروپایی شامل بریتانیا، فرانسه و آلمان، امروز در وین پایتخت اتریش برگزار می‌شود؛ این خبر را دفتر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده است. مذاکرات چهارجانبه در شرایطی در سطح معاونان وزارت خارجه چهار کشور در وین برگزار می‌شود که هفته گذشته مقام‌های وزارت امور خارجه ایران و آمریکا دیدار دوجانبه خود را در شهر سوئیس برگزار کردند.

مذاکرات امروز که با حضور عباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌الملل و مجید تخت روانچی معاون امور اروپا و آمریکا برگزار می‌شود، با هدف نزدیک کردن مواضع و کاستن از اختلافات طرفین پیش از آغاز دور جدیدی از مذاکرات جامع اتمی با هدف حل و فصل نهایی پرونده ایران است. از یکسو، خبرگزاری رویترز دیروز در گزارشی این مذاکرات چهارجانبه را در راستای تلاش‌ها برای یافتن راهی صلح‌آمیز برای برنامه هسته‌ای معرفی کرده است؛ از دیگر سو اما مجید تخت روانچی این مذاکرات را برای مشخص شدن آخرین مواضع کشور‌ها خوانده است. این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای از لزوم مذاکره در چارچوب مشخص و با حسن‌نیت سخن گفت و تاکید کرد: «از طرف خودمان مطمئن هستیم و در چارچوب مواضعی که برای ما تعیین شده و برد ـ برد است، مذاکره می‌کنیم و امیدواریم طرف مقابل هم با حسن‌نیت وارد شود‌».

دور هفتم مذاکرات جامع هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+ ۵ ‌‌از پنجشنبه هفته آینده (۱۸ سپتامبر برابر با ۲۷ شهریور) به سرپرستی محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و کا‌ترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در نیویورک آغاز می‌شود. برخی از گزارش‌ها حاکی از احتمال حضور وزرای خارجه شش کشور در این نشست است. تخت‌روانچی در خبری دیگر با اشاره به مذاکره محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با همتای روسی خود در مسکو اعلام کرد: «در حاشیه اجلاس شانگهای با وزیر امور خارجه چین دیدار و گفت‌و‌گو خواهد کرد‌». اجلاس شانگهای، امروز در «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان برگزار می‌شود.

مذاکرات جداگانه ایران با اعضای گروه کشورهای ۱+ ۵، در شرایطی برگزار می‌شود که یک هفته مانده به آغاز دور هفتم مذاکرات جامع هسته‌ای میان ایران و این گروه، گمانه‌زنی‌ها نیز درباره احتمال پایان مذاکرات هسته‌ای در نیویورک آغاز شده است. این در شرایطی است که مقام‌های ایران بر این باورند که توافق نهایی هسته‌ای در مذاکرات نیویورک حاصل نخواهد شد؛ در این باره عراقچی دو روز پیش، با تاکید بر این نکته که نیویورک ‌ایستگاه آخر مذاکرات نیست، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ادامه مذاکرات خبر داد و اعلام کرد: «تا آخرین لحظه مذاکره می‌کنیم‌». عراقچی پیش از این نیز از ترجیح ایران برای رسیدن به توافق هسته‌ای در مهلت مقرر خبر داده بود.

حال اما مجید تخت روانچی دیگر مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران از احتمالی دیگر درباره نتیجه مذاکرات سخن گفته است؛ او در گفت‌وگو با «ایرنا» اعلام کرد: «که اگر طرف مقابل واقعا علاقه‌مند به حل این موضوع باشد، فکر می‌کنیم تا قبل از سوم آذر (۲۴ نوامبر) می‌توانیم به نتیجه برسیم‌».

ایران و ۶ قدرت جهانی (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) با هدف دستیابی به توافق جامع، مهلت سوم آذر (۲۴ نوامبر) را مقرر کرده‌اند.

دو روز پیش هم معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در امور پادمان‌ها، در یک جلسه فنی توجیهی در وین، با ارائه توضیحاتی درباره نحوه همکاری‌ها و جزئیات فنی از نظارت‌های صورت‌گرفته روی برنامه هسته‌ای ایران ازجمله اجرای توافق‌نامه ژنو، بار دیگر تاکید کرد که هیچ انحرافی در برنامه‌های هسته‌ای ایران دیده نمی‌شود.

براساس آنچه «ایرنا» گزارش داده است، ترو واریورانتا از ادامه همکاری ایران و آژانس برای حل مسائل موردنظر سخن گفت و از نشست فنی دیگری در آینده‌ای نزدیک خبر داد؛ موضوعی که ازسوی رضا نجفی سفیر و نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تایید قرار گرفت. او که از دیدار نمایندگان ایران و آژانس در آینده‌ای نزدیک «شاید تا آخر سپتامبر» خبر داد، همکاری‌های ایران و آژانس را نشانه شفافیت کامل برنامه هسته‌ای ایران دانست و گفت: «کار با آژانس در مسیر عادی آن قرار دارد و برخلاف جنجال‌های رسانه‌ای درحال پیشرفت است‌».

فریدون مجلسی نیز در روزنامه شرق در مطلبی با تیتر «اهداف مذاکره ایران و تروییکا» که نسبت به انگلیسی‌ها به نظر بسیار جانبدارانه می‌آید، نوشت‌: براساس خبر‌ها، امروز، پنجشنبه، تیم مذاکره‌کننده ایران در وین با سه‌عضو اروپایی گروه «۱+۵» مذاکراتی جداگانه دارند. مذاکرات با تروییکای آلمان، فرانسه و انگلیس در دولت اصلاحات نیز سابقه داشت و در آن مذاکرات جک‌استراو وزیرخارجه انگلیس می‌کوشید راه برون‌رفت مناسبی برای ایران بیابد که با بدبینی رادیکال‌ها در ایران به نتیجه‌ای نرسید و با وخیم‌ترشدن روابط ایران و غرب استراو را نیز از وزارت خارجه بریتانیا برکنار کرد.

اما این‌ بار وضع فرق می‌کند. در آن زمان ایران می‌کوشید با مذاکره مستقیم با تروییکای اروپایی درواقع با دورزدن طرف اصلی یعنی آمریکا به توافقی دست یابد که عملا نمی‌توانست موثر واقع شود. اما توفیق مخالفان در به‌دست‌گرفتن عنان اختیار مذاکرات، موجب تصویب کاغذپاره‌ها و اجرای تصمیمات حادتری حتی با توافق روسیه و چین شد که دولت‌دهم را با وجود بیشترین درآمد نفتی تاریخ ایران در عرصه شطرنج اقتصادی جهانی و داخلی «آچمز» کرد. اکنون یک‌سال از آن زمان می‌گذرد. تصور نمی‌شود برنامه مذاکرات کنونی با تروییکای اروپایی بازگشت به تروییکای بی‌حاصل پیشین و تلاش بی‌حاصل دیگری برای جدایی‌افکنی در جناح غرب باشد. زیرا مذاکرات مستقیم در سطح بالا میان ایران و آمریکا هم برگزار شد.

در واقع سیر تحولات طوری بوده که در مذاکرات ۱+ ۵ روسیه و چین ممانعت و مشکلی با ایران ندارند تا مذاکرات جداگانه‌ای را برای جلب حمایت آنان ایجاب کند، با این حال مذاکرات دوجانبه آقای ظریف در سفر یک‌روزه به مسکو در حاشیه کنفرانس دریای خزر نیز بی‌ارتباط با مذاکرات هسته‌ای نبوده است، به‌ویژه اینکه روس‌ها امیدوارند ساختن نیروگاه‌های تازه‌ای به آنان واگذار شود. به نظر می‌رسد مذاکرات تروییکای جدید، نه برای جداسازی بی‌اثر در جناح غرب، بلکه برای جلب حمایت بیشتر آنان از مواضع ایران در دور بعدی و اصلی مذاکرات باشد. خاصه آنکه برخی از اروپایی‌ها، خصوصا فرانسه که از بیشترین منافع اقتصادی در ایران بهره‌مند بوده است، نواهای مخالفی، ساز می‌کند. آقای روحانی پس از سفر آسیایی به «نیویورک» خواهد رفت و مذاکرات اصلی در آنجا ادامه خواهد یافت. در شرایطی که جنگ آمریکا با «داعش» به مرحله‌ای جدی و به یارگیری بین‌المللی کشیده است، جا دارد درباره حضور ایران در آن بازی خطیر نیز عرصه را برای دیگران باز و به روی ایران مسدود نکند. این عرصه‌ای است که می‌تواند به گشایش بیشتر در حل مسأله هسته‌ای و نیل به توافقی آبرومندانه کمک کند. هرچند رادیکال‌ها در آمریکا و اسرائیل و ایران با این دیدگاه موافق نیستند.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس