بازدید 57635

فیلم: تبدیل باغچه ماری‌جوانا به باغچه گل رز در تهران!

«تابناک» پنجم مردادماه در گزارشی به این رویداد عجیب پرداخت و تأکید کرد که پر‌مصرف‌ترین مخدر غربی‌ها در میان بی‌اطلاعی عموم شهروندان از شکل این گیاه، در سطح شهر و علنی‌ترین نقاط ممکن کاشته شده و پس از آن نیز مسئولان امر با ورود به این پرونده، پیگیر اتفاق رخ داده بودند.
کد خبر: ۴۳۲۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۲ 08 September 2014
پس از انتشار تصاویری از یک باغچه ماری جوانا جلو یکی از مجتمع‌های مسکونی ـ تجاری پایتخت و مباحثی که بر سر کشت بی‌سروصدای چنین گیاهان حاوی مواد مخدری در باغچه‌ها در‌گرفت، «تابناک» به محل کاشت این گیاهان رفت و دریافت که گل رز، جایگزین ماری جوانا شده است؛ مسأله‌ای که پیگیرش شدیم تا مشخص شود منشأ کاشت این گیاه و همچنین عامل حذفش چه کسانی بوده‌اند؟

به گزارش «تابناک»، اسفند سال ۱۳۹۱بود که «تابناک» در یادداشتی درباره كاشت «ماری جوانا» در ايران هشدار داد. ماري جوانا، گياهي که تا چند سال پيش تنها نامي از آن شنيده بوديم، حالا گويا در گوشه و کنار شهر پيدا مي‌شود؛ گوشه و کناری که در جيب اين فرد و آن شخص، میهمانی‌ها، پارک‌ها، گلخانه‌ها و حتی گلدان‌های داخل آپارتمان‌ها معنا می‌شود و مصرف آن در میان ایرانیان شیوع پیدا کرده است.

نام گیاه، کانابیس ساتیواست؛ همان شاهدانه خودمان. این روز‌ها اما برای کسانی که اهلش باشند به نام علف، گرس، وید یا جوینت شناخته می‌شود. برای کسانی هم که خیلی اهل ‌نباشند، همچنان‌‌ همان ماری جواناست.

کانابیس گیاه بومی خاص مناطق استوایی و آب و هوای معتدل است که از زمان‌های بسیار دور، در آسیای شرقی به عنوان ماده شادی‌آور مورد استفاده قرار می‌گرفته، ولی اکنون دیگر این گیاه متعلق به منطقه‌ای خاص نیست، زیرا در همه جا، از جمله ایران مصرف آن رواج دارد.


وقتی این هشدار داده شد، گمان آن نمی‌رفت که شاید ماری جوانا در باغچه‌های کنار خیابان‌های تهران و آن هم جلو مجتمعی با بیش از هشتصد واحد مسکونی و تجاری سر درآورد و در یک زمان غیرمنتظره تصاویرش ثبت شود و در اختیار «تابناک» قرار بگیرد؛ اما وقتی‌ شناختی از این گیاه نباشد، عجیب نیست ‌چنین چیزی را ببییم و هیچ یک از رهگذران نیز ندانند‌ این شاهدانه‌‌، همان گیاهی است که برگ و گلش را دود می‌کنند!

«تابناک» پنجم مردادماه در گزارشی به این اتفاق عجیب پرداخت و تأکید کرد، ‌پر‌مصرف‌ترین مخدر غربی‌ها در میان بی‌اطلاعی عموم شهروندان از شکل این گیاه، در سطح شهر و علنی‌ترین نقاط ممکن کاشته شده و پس از آن نیز مسئولان امر با ورود به این پرونده، پیگیر اتفاق رخ داده بودند.

در همین راستا، روز گذشته دوربین «تابناک» به مقابل مجتمع مسکونی ـ تجاری که ماری جوانا در باغچه‌هایش کشت شده بود، رفت تا از سرنوشت این گیاهان اطلاع یابد؛ اما آنچه دید این بود که گیا‌‌هان از ریشه درآمده‌اند و به جای آنها گل رز ‌کاشته شده است.

پیگیری‌های گروه مستند «تابناک» از محل این رخداد، حکایت از آن داشت که مدیران مجتمع مذکور به عنوان مسئول این باغچه‌ها، تأکید دارند این کاشت، کاملاً اتفاقی بوده است.

مدیر امور عمومی مجتمع «جام جم همت» در گفت‌و‌گویی عنوان می‌کند که احتمالاً تخم گیاه شاهدانه در کود ریخته شده در پای گیاهان بوده و‌ این گیاه از راه کود وارد خاک این باغچه‌ها و آن‌ها نیز تا زمان انتشار این خبر و دیدن تصاویر در جریان نبوده‌اند که به چه گیاهی آب می‌دهند که البته پس از آن، ‌این گیاهان را از ریشه درآورده‌اند‌.

هم‌اکنون فیلم «تابناک» را از این ماجرا می‌بینید.

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۵۱
انتشار یافته: ۲۵
حالا چیزی را هم که مردم بلد نیستند شما یادشون بدین
پاسخ ها
نیکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
انصافا ...
من که یاد گرفتم...
در مورد شادونه کلی تحقیق کردم و فهمیدم چه محاسن خوبی هم داره ....
از گذشته تا حالا این گیاه همه جا بوده ولی کسی از آن مصرف نا صحیح نداشته .بهتر است بزگنمایی نشود .تو بازار آزاد دارو از اون بهتر ارزانتر و در دسترس تر است .
تو شمال بعضیا تو باغچه هاشون میکارن و میدونن به چی آب میدن!!
چیز عجیبی نیست بذر آن در غذای قناری ها وجود دارد و پس از تمیز کردن قفس قناری در باغچه ها سبز می شود و در اغلب خانه ها و پارکها هم هست کسی اهمیت نمی دهد حتی نمی شناسند ولی شما خوب راهنمایی کردید !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
شما هم خوب راهنمایی کردید!
حالا می فهمم
چند سال پیش با پدر بزرگم یک همچین بوته بزرگی رو از تو باغ قطع کردیم و آتیش زدیم به هوای اینکه بوته هرزه است ولی تا چند روز هر دومون در عالم هپروت به سر می بردیم. فکر کنم دودش خورده بود به دماغمون، یادش گرامی
چه ماری جوانایی ، شاهدانه معمولی است .
شاهدانه داراي بذر خوشخوراك و روغني مي باشد كه در همه جاي ايران كشت ميشد ولي متاسفانه بدنبال استفاده از نادرست الان جز مواد مخدر شناخته مي شود،
پرندگان به بذر اين گياه علاقه خاصي دارند و با خود به حمل مي كنند و معمولا در هنگام حمل بذر بخاطر صيقلي بودن آن از منقار پرندگان مي افتد و درجا هاي مختلف رويش مي كند و لزومي به ژورناليستي كردن و متهم كردن مردم نمي باشد
اگر شاهدانه اي كه در عكس مي بينيم از شاخه هاش كنده شده بود ميشد به مصرف مورد نظر شما شك كرد ولي چنين چيزي ديده نمي شود
جهت اطلاع عرض مي كنم كه ماده موثره شاهدانه در درمان سرطان مؤثر مي باشد و كشت آن هم ممنوع نمي باشد كه شما گزارش جنجالي از آن تهيه كرديد
چرا می نویسید بی اطلاعی عموم شهروندان پس شهرداری چکاره است؟
از ریشه درآورده ، جهت استعمال بین مصرف کنندگان به صورت مساوی تقسیم کردند
جهت شوخی عرض کردم
لازم است بدانید ایران از جمله با فرهنگ ترین کشورها در رابطه با گیاه شاهدانه است زیرا کشت این گیاه در ایران برای بدست اوردن دانه های مغذی آنست نه برگ یا گل مخدرش! در ضمن زیبایی سبب کشت این گیاه نیز میشود
راست ميگويند من توي باغچه در حياطمان كود ريختم و بعد همچين بوته هاي به تعداد زياد سبز شد و خيلي هم بزرگ شد توي كل محلمون هيچكس نگفت كه اين چه گياهي است تا بعد از اينكه همسايه بغلي مان بنايي داشت و چند كارگر افغاني انجا كار ميكردن از همان روز هر روز از تعداد شاخه ها كم شد تا در اخر يك شب كل كل گياهان از ريشه كنده شد و بعد تاز ما فهميديم كه كار همان كارگران بوده كه ميفهميدن كه چيست و ان يك ماههه دلي از عذا در اورده بودند و به گفته كي از انها كي هم پول در اوردن
تابناک انگار که کشف مهمی کردی! این گیاه در همه جای ایران کشت می شود حالا چون در تهران عجیبه حساس شدین! برای مصرف مورد نظر شما با وجود فراوانی، در ایران استقبالی از آن نمی شود.
از این بوته ها در ایران خیلی زیاده.... همون شاهدانه های بو داده که دست فروشها توی پیاده روها می فروشند محصول همین بوته هاست....
چه جالب محله ما پره از این گیاه ها شده .میگم چرا وقتی شب میرم خونه حس می کنم سرخوش شدم نگو به خاطر اینه.ایول
شما از کجا می دونی مردم نمی دونند این گیاهی که عکس رو لباسشون هست چیه ؟؟ همه می دونند خوب هم می دونند ! به کسی هم مربوط نیست
به عنوان يكي از پرسنل ستاد مبارزه با مواد مخدر از اطلاع رساني به موقع سايت تابناك تشكر نموده اميدوارم اين حساسيت ها در جاي جاي جامعه و در رابطه با موضوعات مختلفي كه مبتلابه اجتماع است از سوي تمامي اقشار بيشتر و بيشتر گردد. لازم به ذكر است متعاقب انتشار خبر در سايت تابناك بلافاصله حوزه مقابله با عرضه مواد مخدر ستاد مبارزه با مواد مخدر از طريق شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان تهران و پليس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ وارد عمل شد كه با همكاري خوب مديريت مجتمع موضوع كه سهوي نيز عنوان شده حل و گياهان شاهدانه كشت شده امحاء گرديدند.
سلام
آقا یا خانوم نویسنده این مطلب گویا گیاه شناسیشون خیلی خوب بوده یا....خیلیا نمیدونن چه شکلیه.ایشون پشتکار خیلی خوبی دارن
والا ما از بچگی همیشه گندم شاهدونه بوداده تو جیبمون بوده و این چیزا را بلد نبودیم ممنون که مطلع کردید.....یعنی مادربزرگ ما هم آره ...
خوب يه كمي هم از مضراتش مي كفتين
خوب حالا اگر اینجا رز کاشت نمیشد کنفیکون میشد؟
حالا از اینهمه رز چه سودی بردید
بوته ماری دیگه شده اسباب بازیه اینو اون همه دیگه کاشتن یه روستا میشناسم کلی ماری میکاره بعد پکی 70 هزار میفروشه که هر بوته اش حداقل به قول یکی میگفت نزدیک به 60 تا پک ماری میده ... جلوگیری از این کار غیر قابل دسترسیه جز یکم فرهنگ سازی بشه که اونم نمیتونه کمک کنه ... شاهدانه چیزی نیست که نشه کاشت همه تو حیات خلوت 2 تا بوته اش رو دارن !
bekesh birounn roozi miresi bara taskin dardat mizani mikhandi be karaye allanet
من یکماه پیش از یک جاده پر تردد رد می شدم بیشتر از 20 تا مزرعه دیدم که شاهدونه کاشته بودن. از قدیم هم تو می کاشتن. اینقدر بزرگش نکنین دیگه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل