بازدید 24931

گنجینه فرهنگ و تمدن ایرانی در رومانی

کد خبر: ۴۳۲۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰ 08 September 2014

فرهنگ و تمدن ایرانی که امروز ، میراث دار آن هستیم، گذشته باشکوه و پر افتخاری داشته که در پهنای جغرافیایی گسترده‌ای نفوذ و تاثیر داشته است. در کل منطقه بالکان و از جمله در رومانی فرهنگ و تمدن ایرانی هنوز جلوه و بروز دارد. در آکادمی علوم رومانی ده‌ها اثر و کتاب خطی قدیمی ارزشمند فارسی وجود دارد که شاخص این نفوذ و تاثیر است.

در همين راستا در ادامه برپايي سلسله همايش هاي ادبي و بزرگداشت بزرگان علم و ادب ايران در روماني و ارائه فرهنگ و تمدن ایرانی و معرفی مشاهیر و بزرگان عرصه علم و ادب کشورمان با ابتکار نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در بخارست و همكاري آكادمي علوم روماني و با حمایت مالی یکی از شرکت های موفق ایرانی در این کشور، مینیاتورهای داستانهای نفيس ترين نسخه دست نويس شاهنامه فردوسی در رومانی متعلق به قرن 18 میلادی که در کتابخانه آکادمی علوم رومانی نگهداری می شود با توضیحات به زبان رومانیایی به زیور طبع آراسته شده و منتشر گردید.

این شاهکار ادبی و اثر ارزشمند قرار است طی مراسم رسمی در روز چهارشنبه 19/06/1393 با حضور مقامات آكادمي روماني، مقامات وزارت امورخارجه و جمعي از مديران ارشد سازمان ها و نهادهاي دولتي، دانشگاهيان، فرهنگیان انديشمندان و سفرا و ديپلماتهاي مقيم در یکی از هتل های مجلل بخارست رونمایی شود.

همچنین در این مراسم بروشوری منتشر و توزیع می گردد که نمایشگر گنجینه فرهنگ و تمدن ایرانی موجود در رومانی است. این بروشور حاوی نمونه ای از نسخ خطی، مینیاتورها و نفشه های کهن ایران است از جمله دیوان حافظ، بوستان و گلستان سعدی نوشته شده در قرن نهم و دهم هجری (یعنی مدت زمان اندکی پس از سرودن آنها) و همچنین در همه نقشه ها نام خلیج فارس ذکر شده است، از جمله نقشه چاپ شده در سال 1542 و سال 1588 میلادی و کتاب جهان نما مربوط به قرن 17 میلادی که همه آنها در آکادمی علوم رومانی نگه داشته می شود .

در کتابخانه آکادمی علوم رومانی مجموعه نفيسي از آثار مشاهير ايراني، تذهیب و مینیاتور، نسخه هاي دست نويس قديمي، كتب خطي و كتب دست نويس قرون 15 تا 19 كه به زبان فارسي كه طي ساليان متوالي جمع آوري شده نگاشته شده، نگهداری می شود و بيش از يكصد عنوان كتاب در رابطه با فرهنگ و تمدن ايران كه در نيم قرن اخير از زبان فارسي به زبان روماني ترجمه و چاپ شده است در این کتابخانه موجود است. قرار است با همکاری این نمایندگی و آکادمی علوم رومانی کلیه نسخه‌هاي دست نويس قديمي به زبان فارسی در کتابخانه آکادمی علوم رومانی اسکن و به نحو مقتضی در اختیار مراجع ذی‌صلاح ایرانی قرار گیرد.

نکته قابل توجه اینکه در کتاب‌های نسخ خطی نقشه‌های کهن ایران مربوط به قرن‌های گذشته به نمایش گذارده شده که صراحتا از منطقه خلیج فارس نام برده شده است. در این رابطه برخی از این نقشه ها توسط نمایندگی در قالب تابلوهایی چاپ و به نمایش گذاشته شده است .

نسخه خط شاهنامه فردوسی متعلق به 400 سال پیش
نسخه خط شاهنامه فردوسی متعلق به 400 سال پیش
نقشه خلیج فارس مندرج درکتاب جهان نما ، مربوط به قرن 17 میلادی
نقشه خلیج فارس مندرج درکتاب جهان نما ، مربوط به قرن 17 میلادی
نقشه خلیج فارس مندرج در یکی از کتب منتشره در سال 1588 میلادی
نقشه خلیج فارس مندرج در یکی از کتب منتشره در سال 1588 میلادی
خلیج فارس در کتاب منتشره در  سال 1747
خلیج فارس در کتاب منتشره در سال 1747
خلیج فارس در کتاب منتشره در سال  1542 میلادی
خلیج فارس در کتاب منتشره در سال 1542 میلادی

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل