بازدید 17836

چه پروژه‌ها و برنامه‌هایی باید به خاطر کمبود آب تعطیل شود؟ (گفت‌و‌گو‌ آنلاین)

مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش گفته ‌که طرح آموزش شنا به دانش‌آموزان به دلیل کمبود و نبود فضای مناسب با مشکل روبه‌رو شده است؛ این تنها نمونه‌ای کوچک از پروژه و طرح‌هایی با مصرف فراوان آب است که به دلیل فراموش کردن این واقعیت، که ایران کشوری خشک و کم‌آب است، کلید خورده‌اند. به نظر شما، چه برنامه‌های دیگری به خاطر کمبود آب باید تعطیل شود؟ دیدگاه‌ه‌ای شما در این باره تا ساعت ۱۹ به صورت برخط منتشر شد.
کد خبر: ۴۳۲۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰ 07 September 2014

مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش گفته ‌که طرح آموزش شنا به دانش‌آموزان به دلیل کمبود و نبود فضای مناسب با مشکل روبه‌رو شده است؛ این تنها نمونه‌ای کوچک از پروژه و طرح‌هایی با مصرف فراوان آب است که به دلیل فراموش کردن این واقعیت، که ایران کشوری خشک و کم‌آب است، کلید خورده‌اند.

کارخانه‌ها و طرح‌های اقتصادی که در جای نامناسب قرار دارند و شهرهایی با کمبود منابع آب، نمونه‌های دیگری از بی‌توجهی به واقعیت خشکی و کم‌آبی ایران هستند.

به نظر شما؛

* چه پروژه‌ها و برنامه‌های دیگری باید به خاطر کمبود آب‌ تعطیل شود؟

* کدام یک‌ از این پروژه‌ها بیشترین آسیب را به زندگی شما زده است؟

* برای تکرار نشدن چنین پروژه‌هایی، چه می‌توان کرد و چه کسانی بیشتر در ایجاد اوضاع وخیم کنونی نقش داشته‌اند؟

دیدگاه‌های شما در این باره تا ساعت 19 به صورت برخط منتشر شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷۴
انتشار یافته: ۱۶۸
آقا قیمت آی خیلی پایین هست. به اندازه فرهنگ مسئولین و ما مردم ... فرهنگ استفاده اتداریم. بخش کشاورزی که قربونش برم به همراه صنعت ورشکسته ما دارن 80 درصد آب رو هدر میدن ... قیمت آب باید خیلی بالاتر از این باشه. مصرف بخش کشاورزی کنترل بشه ... ضمنا از هجوم مردم به شهرهای پرجمعیت مثل تهران که با کمبود آب مواجه ان جلوگیری بشه ... آقا ما فرهنگ استفده نداریم ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
درست به شرطی که هشتشون گرو نهشون نباشه. اگه مثلا درامد بالا تر میبود یا اینکه از اونور قیمت یه چیزی مثل خوار و بار کم میشد خوب بود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
آب پاشی خیابون و جلوی در خانه ها توسط صاحب خانه یا سرایدار باید متوقف بشه یا جریمه سنگینی داشته باشه!
حتی اگر آب چاه باشه!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
یکی از مهمترین موارد مصرف آب در بخش گاوداریهاست
آبا می دانید جهت تهیه یک کیلو گندم باید حدود 10 لیتر آب مصرف کرد در حالی که برای تهیه یک گیلو گوشت حدود 400 لیتر آب نیازه
به این مقدار باید آب مورد نیاز جهت کاشت سویا ، ذرت را هم که خوراک اصلی دام حساب میشه رو هم اضافه کرد ..... مردم می تونن با مصرف کمتر گوشت قرمز در حل بحران آب به دولت کمک کنن .. ضمن اینکه اصلی ترین گاز گلخانه ای co2 که بیشترین محل تولیدش از معده گاوهاست ..... پس در صورت مصرف کمتر گوشت قرمز به کاهش دمای کره زمین هم کمک میکنیم که موجب خشک سالی شده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
ما باید برگردیم به اینکه طبیعت چگونه این سرزمین خشک را سیراب می کرده؛ ما مسیر رودخانه ها را تغییر داده ایم، سدهای بیخود و بی مصرف بر روی رودخانه ها زده ایم، حقابه تالابها را با حفر چاههای مکرر نداده ایم، مخازن نگهدارنده ی آب شامل رودخانه ها و کوهها و درختان را نابود کرده ایم، آب را هم تا می توانیم به بیهودگی حرام می کنیم و توقع داریم هیچ اتفاقی هم نیفتد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
در تایید صحبت آقای محمودی قیمت آب ربطی به درآمد ندارد وقتی میانگین مصرف یک ایرانی در شبانه روز دو برابر یک اروپایی است وقتی قیمت آب در بلژیک که کشوری پر آب است چندین برابر ایران که کشوری خشک است دیگر توقع پایین بودن قیمت آب بی فایده است
شهرام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
متاسفانه اکثر دوستان حداقل نکات لازم جهت مقایسه بین ایران و سایر کشورها رو در نظر نمیگیرند .
مشکل ایران اینه که فقط یک نوع آب در دسترس مردم هست .
بنده به کدام آب غیر شرب دسترسی دارم که باغچه خونمون رو باهاش آب بدم یا ماشینمو بشورم ؟ بله آب شرب فیمتش باید بالا باشه بشرطی که آب غیر شرب هم در دسترس مردم باشه .
زینال بندری
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
اگر تمام دنیا جمع شوند و بگویند در ایران کم آبی وجود دارد برای من پشیزی ارزش ندارد ما کم آبی نداریم کمبود ما مدیر و آدم کاربلد است ما مدیر باسواد نداریم
آب کارواش ها از آب شرب نباشد و حتی الامکان کارواش ها از سیستم شستشوی بدون آب استفاده کنند
پاسخ ها
علش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
اقای کارشناس کارواش اب زیادی مصرف نمیکنه بیشتر او چیزی شما میبینی هواست
Hasan
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
من می گم در تائید حرف شما که کارواش ها اصلا از آب استفاده نکنند و فقط با کف شستشو را انجام دهند. و چون کف هم یه ریزه آب مصرف می کند از هوای خالی استفاده کنند
هیچی .
اب شرب را جدا کنید.
اب فاضلاب ها را مجددا تصویه کنید
کشاورزی ها را کنترل کنید. همین
پاسخ ها
مصعود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
بهترین نظر همین بود.
سید کاظم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
من قبلا هم گفتم خودروسازی رو تعطیل کنید پولی که در صنعت خودروسازی مصرف میشه به بخش کشاورزی وبهینه ساری مصرف آب کشاوزی اختصاص بدید قول میدم ظرف چند سال در خیلی از محصولات کشاورزی خودکفا و حتی صادر کننده هم باشیم مشکل آب هم حل میشه . حتما لازمه ما ادای خودروساز رودر بیاریم واین همه هزینه براش و کشته های بعد اون بکنیم
ناشناس
| United States |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
سید کاظم ..... نظرت درست ولی فکر نمیکنی مدیر این کار را نداریم ! تو اون هم یک گندی بالا میاد
ممانعت كردن از روش ابياري بر اساس غرقاب كردن زمين ها
جريمه هاي سخت براي مشتركين پر مصرف همچون قطع كردن اب
پاسخ ها
جواد محسنی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
به عنوان یک کشاورز جزء این حرف شما رو تایید می کنم. خواهش میکنم کمی حوصله کنین و این نظر رو بخونین.
بنده و پدرم از حدود یک هکتار زمین درآمدی معادل سالیانه پنج یا شش میلیون تومان داریم. کشاورزی و باغداری ما منشاء غارت منابع آبی کشور هست. اولین چاه عمیقی که در شهر ما حفر شده در عمق 16 متری به آب رسیده ولی سال گذشته شاهد این بودیم که با جرثقیل ها و دکل های پیشرفته آستان قدس رضوی یک چاه در دست احداث در عمق 180 متری هم به آب نرسید. دشت نیشابور نشست کرده و منابع آبی که از اعماق زمین بدست میاد به راحتی هرچه تمام تر هدر میره. اونوقت آقایونی که دکترای آبیاری دارن در مجلس شورای اسلامی به دنبال استیضاح فرجی دانا هستند.
تازه این بخشی از مضرات باغداری و کشاورزی ماست. آلودگی شدید محیط زیست در اثر استفاده از کودهای شیمیایی و سم پاشی های غیراصولی رو هم اضافه کنین.
سیستم آبیاری سنتی قطع و سیستم قطره ای جایگزین شود
پاسخ ها
دانشیان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
احسنت
در ابوظبی یک مهندس ایرانی به نام شمس 35 سال پیش همین کار را کرد و این منطقه بسیار سر سبز است
طرح افزایش جمعیت باید متوقف شود. برای 75 میلیون جمعیت آب نیست چه برسه به بیشترش...
کمبود آب هم مربوط به شرایط طبیعی و خدادادی این منطقه است و قابل افزایش نیست. دقت کنید که کمبود آب داریم نه کمبود آب بهداشتی یا شرب، یعنی منابع آبی ایران محدودیت دارد ربطی هم به تکنولوژی و نحوه استفاده نداره.
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
آفرین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
ربط داره اگه یه کم کشاورزی و صنعت کم مصرف تر بشن منابع لازم برای چندین میلیون نفر به دست میاد
با سلام. یکی از این برنامه های بیهوده که در این بی آبی باید تعطیل شود همین چالش آب یخ است. می دانید اگر هر شخصیت مشهور اعم از سیاسی، هنری و ورزشی بخواهد این کار را انجام دهد چه مقدار آب اسراف می شود؟ بعد هم این کار چه نتیجه‌ای دارد؟ این همه فرهنگ خوب از غرب وجود دارد اونوقت ما تحت تاثیر یک سری مسائل بیهوده هستیم. باید یه سر به مناطق محروم از آب در جنوب کشور زد تا پی برد چه خبر است. ما پایتخت نشین ها عمرا بتونیم یک ساعت با شرایط این مردم محروم زندگی کنیم. یا علی
پاسخ ها
پژمان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
ممد رضا برنامه ريزي واسه ايندرو ميگن داداش
مصعود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
اینکه مقطعیه...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
خدا شفات بده
توقف احداث شهرک های جدید مسکونی،جلوگیری از حفر چاه های آب جدید و تخریب چاه های آب بدون مجوز،جلوگیری از گسترش سطح زمین های کشاورزی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
چرا شهرک جدید احداث میشه، چاه جدید یا بدون مجور حفر میشه و زمینهای کشاورزی گسترش مییابند؟
جواب در نظر بالا - علی 15:38
ضمنا"
لزومی ندارد آبهایی که مثلا در سیفون منازل استفاده میشود از آب شرب باشد...

لوله های از پیش طراحی شده ....با اتصال به منابع جدید در هر منطقه و محله با یک سیستم بازیافتی آب مصرفی سیفون ها را تأمین کنند
ساختمان سازی آقا! ساختمان سازی!
باید به طور جدی جلوی ساختمان سازی گرفته شود.
هر جا آب نیست از ایجاد صنایع و تاسیسات دارای مصرف زیاد آب جلوگیری بشه و اینا در جاهایی که منابع آب کافی موجود است تاسیس شوند.
کشاورزی مکانیزه بشه
قیمت آب به نسبت مصرف صعودی بشه
پایتخت با این همه مالیات که شهرداری میگیره سیستم فاضلاب نداره(البته دو سه تا لوله با قطر نیم متر دو سه جا گذاشتن)
شهرهای جدید در مناطق پر آب ایجاد بشن نه اینکه اطراف تهران هی شهرک بسازیم
آب شرب و آب جاری تفکیک بشن
فرهنگ استفاده رو جا بندازیم
بعضی صنایع مقدار آبی رو که مصرف می کنن صادر کنن سود دهی شون بیشتره
و اینکه نگران نباشید به زودی علم این مشکل رو حل می کنه
طبق اظهارات خود آقایون فقط 30% اتلاف در لوله های پوسیده انتقال آب داریم. اگر همین الان زیرساختهاشون رو اصلاح کنند و در ضمن اصلاح زیرساختها طرحی اجرا کنند که بشه بواسطه اون آب شرب رو با بهای بیشتر و آب مورد نیاز برای شستشو و سایر موارد رو بهای مناسبتر بصورت مجزا در اختیار مردم قرار بدن فکر کنم مشکل تا حدود زیادی حل میشه. جلوی این چاههای عمیق رو هم بگیرن که ریشه زمین ها رو خشکوند.
البته فکر کنم باید تاسیسات استحصال آب شرب در آب دریا رو هم کم کم راه بندازند دانشمندان توانمندمون!!!
خیلی از کارهایی که قبلا کردیم باعث کاهش منابع آب ما میشوند.
آیا میدانستید درصد بالایی از آب ذخیره شده در پشت دریاچه سدها بخار میشود؟
ما هیچ راهکاری جهت حفط بارشها نداریم. اکثر آبی که به صورت بارش میاید تبخیر میشود و هیچ اقدامی هم در این جهت نمیشود. بهتر است از پایه کار کرد نه با جیره بندی و ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
اگه بشه مصالح کف حیاطها و پیاده روها و معابر عمومی جوری باشه که آب بارون جذب زمین بشه، شاید مقداری برگشت آب به ذخایر زیرزمینی صورت بگیره. من شنیدم تو آلمان حیاط خونه ها چمن کاری می شه و نه کاشی کاری برای برگشت آب به زمین
صادرات نفت و گاز قطع بشه و با این انرژی خدادادی آب شیرین کن راه بیاندازند و کشاورزی مدرن بشه اون وقت خواهیم دید چه کسی غذای صادراتی ما رو می تونه تحریم کنه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
تن پرورها که به صادرات نفت عادت کردن از این پیشنهاد وحشت زده شدن
کارخانه ها یی که آب را جهت خنک کردن دستگاهها و مصارف غیر خوراکی استفاده میکنند آب مصرف شده را داخل استخری ریخته و پس از تصفیه مجددا استفاده نمایند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
همين كار رو انجام ميدن
باید باغداری به شیوه سنتی بخصوص در شهرهای کویری و نیم کویری تعطیل شود
مثل باغات پسته که از این نعمت الهی (اب)فقط برای سود شخصی استفاده میشود
کشاورزی سنتی محصولاتی مانند برنج و صیفی جات باید متوقف شود چرا که وارد کردن آنها در دراز مدت به نفع محیط زیست بوده و هم مقرون به صرفه تر است.
خيلي راحته...كافيه مستقيما از مردم بخواين براي جلوگيري از قطع آّب حداقل 30 درصد كمتر مصرف كنند ..نه در اطلاعيه عمومي بلكه در ابلاغيه رسمي به ساكن خانه همراه قبض آب...همچنين پيشنهاد خوب را از طريق فراخوان دريافت كنيد....ما ايراني هستيم، همه ما به اندازه پاكي قطره هاي آب ميتونيم پاك و درست عمل كنيم و راه هم خيلي زياده...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
میدانید چند درصد مصرف آب در ایران مصارف بهداشتی و شرب شهری است؟
کمتر از 3درصد (یک جستجوی ساده در اینترنت ) پس باید بدانیم که این کم مصرف کردن آب شرب و بهداشتی یا جدا کردن آنها، راه حل نیست و تاثیری هم در کمبود مزمن آب در ایران ندارد. به نظرم فقط یک کار تبلیغاتی و تهییج کننده مردم است.
واقعا مشکل کمبود آب فقط 30 در صد از 3 درصد یعنی نه هزارم است؟؟؟
ما باید برای هر استان در کنار دریای عمان و خلیج پارس یک کارخانه آب شیرین کن که با نیروی اتم کار بکند بسازیم و آب شیرین را بوسیله لوله به استانهای کشور برای استفاده کشاورزی و شرب انتقال دهیم و کشاورزی کشور نیز باید مجهز به آبیاری تحت فشار بشود...
پاسخ ها
یزدان کرد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
دوست عزیز اون وقت قیمت هر کیلو گندم میشه 20000 تومن!!!!!!!
استفاده نکردن از پکیج در آپارتمان ...برای حمام کردن حداقل باید چند دقیقه آب باز باشد تا آب به دمای مورد نیاز برسد..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
با هوش جان اگر كسي از پكيج داخل آپاتمان استفاده كند در عرض شايد 20 يا 30 ثانيه ميتواند آب گرم داشته باشد ولي اگر منبع آب گرم كه در بعضي از ساختمانها كه در زير زمين در شوفاژ خانه قرار دارد چند دقيقه طول ميكشد؟
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
واقعا با این نظر موافقم از زمانی که ابگرمکن دیواری وارد شد مصرف آب افزایش پیدا کرده و اکثر استفاده کنندگان از این وسایل به جهت این که آب سرد نشود هنگام دوش گرفتن حتی به مدت نیم ساعت تمام آب را یکسره باز می گذارند که این یکی از دلایل اسراف آب طی سال های اخیر به ویژه در شهرها بزرگ می باشد.
مصعود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
مصرف آب و گاز پکیج خیلی زیاده... مخصوصا اگه برای گرمایش از کف استفاده بشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
ناشناس 16:08
سیستم آب گرم شوفاژ خونه با اون چیزی که تو ذهنتونه فرق میکنه.
با استفاده کردن پکیج هم تو آپارتمان مخالفم به خاطر اسراف آب ...من هم پکیج داشتم و هم شوفاژ..در خصوص اسراف آب پکیج سنگ تموم میزاره و با سرویس کارای پکیج و آبگرمکن دیواری صحبت میکردم همشون اتلاف و اسراف آب رو تائید میکردند..
ناشناس
| United States |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
چرا وقتی نمیدونین نظر میدین ؟! چرا تو چیزی که نه تخصص دارید و نه مطالعه اظهار فضل میکنید ؟!!!
هنوز متوجه نیستید که 4% مصرف اب در ایران شهری هست ؟ و نود درصد در کشاورزی مصرف میشه !!!!!!!!!!!!!!!
چمن کاری بیهوده اطراف بزرگراه های تهران باید متوقف بشه .شهری که مردمش اب برا خوردن ندارن دلیلی نداره شهرداریش اینقدر چمن بکاره . درخت بکارن باز اشکال نداره چون یه منفعتیداره ولی چمن نه...
اگر بودجه اي كه در زمان احمدي نژاد هدر رفت صرف تاسيس آب شيرين كن مي شد الان تمام ايران سبز شده بود

به اميد ايران سبز و آسمان آبي
از قدیم ایران یک منطقه خشک بوده، منتها با جمعیت خیلی کمتر. ما در کنار تغییر روشهای مصرف آب و استفاده از تکنولوژیهایی که مصرف آب رو چه در کشاورزی و چه در صنعت و چه خانگی کم می کنند، به شدت نیازمند آموزش و فرهنگ سازی از سنین کم هستیم. شاید بچه های ما از خودمون بافهمتر بشن.
مگه انرژی هسته ی نداریم؟؟؟؟؟این همه تحریما رو تحمل میکنیم که بتونیم باهاش اب شیرین کنیم و در خدمت اقتصاد باشه پس کووووووووووووووووووووووووو؟؟؟؟؟؟؟؟نظر من اینه که جمعیت رو به 150 میلیون برسونیم خود به خود مشکل آب و محیط زیست و اقتصاد و تورم و...حل میشه
جلوگیری از ساخت برج به همراه سونا و جکوزی و استخر و همچنین دریاچه مصنوعی !!!!!!!!!!! که البته در این زمینه مقصر شهرداری است.
3 _ آب در نظر گرفته شده در آبیاری فضای سبز و سیستم های خنک کننده منازل بزرگ یا مجتمع های مسکونی وارد سیستم فاضلاب شهری نشده و وارد منبع زمینی بشود

سپس با سیستم چرخشی به صورت حوض و فواره ضمن راکد نبودن و برخورداری از نور آفتاب , مجددا استفاده شود
افزایش بهای آب و همچنین درست کردن ساختار آبیاری در کشاورزی ایران بر پایه برترین فناوریهای روز
جلوگيري از حفر چاههاي كشاورزي- جلوگيري از سدسازي- جلوگيري از شهرك سازي هاي بي قانون و بي برنامه كه بافت هاي طبيعي را نابود مي كنند و ابهاي زيرزميني را تماما خشك مي كنند. جلوگيري از فعاليت كارگاههاي صنعتي در مناطقي كه بيشترين درصد خشكسالي را دارن. فرهنگ سازي براي مصرف درست اب
آخه تابناک جان شما هم سوال پرسیدی در حد تیم ملی!؟
شما میگی چه پروژه هایی باید تعطیل بشه؟! اخه ملت بیچاره از کجا باید بدونن چه پروژه هایی وجود داره و یا در دست کلید خوردن هست که باید تعطیل بشه!!
مگه کسی به این ملت اطلاع رسانی هم میکنه که با خبر باشن؟!
یه کم به نظرات محترم دوستان نگاه کن.. کسی نامی از پروژه ای نبرده (با اینکه شما گفتی کدوم پروژه ها)، همه میگن صرفه جویی و مشکلت اب کشاورزی و اب شرب و ....

یادمه یه وقتهایی تو یه دولتی یه بنده خدایی گفته بود که آب خلیج فارس رو بیاریم توی کویر لوت ول کنیم تا اونجا آباد بشه، خدا رو شکر کنسل شد! یه طرحی دیگه ای هم بود واسه اتصال دریای خزر به دریاچه ارومیه که اونم کنسل شد. اخه وقتی سطح آب دریاچه ارومیه بالاتر از دریای خزر هست چطوری میخوان آب دریا رو بریزن تو دریاچه من موندم که کدوم بنی بشری این نظریه رو داده!!!

و من الله توفیق
تعطیل کردن هیچ پروژه وبرنامه ای صحیح نیست وپاک کردن صورت مساله است . در کشوری که راندمان استفاده از آب در تمام بخش ها اعم از شرب وبهداشت ، صنعت و کشاورزی کم تر از پنجاه در صد بوده و خانواده هائی هستند که در حد یک سوم متوسط مصرف سرانه ، آب مصرف می کنند ؛ چه نیازی به تعطیلی برخی فعالیت ها ست که تعطیلی آن ها خود عوارض خاموش و روشن دیگری را در پی خواهد داشت . در شرایطی که با مصرف یک متر مکعب آب در کشت هاتی گلخانه ای تا ده برابر محصول بیشتر می توان برداشت کرد ؛ در شرایطی که با الگوی پیشنهادی برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه ضمن ثابت ماندن سطح زیر کشت وتولید ، با کاهش مصرف آب به میزان چهل درصد ارزش تولیدات به مقدار چهار برابر افزایش می یابد و در شرایطی که در صنعت سخن از17 بار تصفیه آب مطرح وعملی است سخن گفتن از نکاشت ، تعطیلی برخی فعالیت ها و برنامه ها به بهانه کمبود آب فرار از مسئولیت بوده و غیر قابل بخشش می باشد .
جلوگیری از کشت محصولات کشاورزی که مصرف زیاد آب دارند به امید صادرات این محصولات مثل سیب زمینی .باید هر محصول به اندازه نیاز و در مکان مناسب کشت بشه و این نیازمند یک برنامه مناسب و یک الگوی دقیق کشت است
بجای حمام کردن مثل مرغ تو خاک غلط بزنیم!!!امتحان کنید جالب
در ایران ابی که در سیستم انتقال به علت قدیمی بودن و پوسیدگی هدر میره خیلی بیشتر از این حرف هاست که بتوان از اون چشم پوشی کرد باید اول یه فکری به این مسئله کرد
چرا باید طرح های بسیار بسیار پر آب بر تولید کاشی و سرامیک و نیز طرح های فولادی که جزو طرح های صنعتی بسیار پر آب برهستند , در خشک ترین استان کشور - یزد - احداث شود؟
آیا صرفا انگیزه توسعه صنعتی و اشتغال زایی میتواند توجیه کاملی برای احداث یک پروژه صنعتی در یک استانی باشد؟
چرا در آمایش صنعتی کشور که اصل وجود و اجرای آن همیشه در کشور غایب بوده , موضوع تامین آب به عنوان یکی از مهمترین پارامتر های تصمیم گیری مورد نظر نبوده است/
چرا طرح های بسیار پر آب فولادی که مصرف آب فراوانی دارد باید در اصفهان شکل بگیرد تا آب ارزشمند زاینده روز را ببلعد؟
چرا این گونه طرحهای صنعتی که توان مصرف آب دریا را هم دارد در کنار سواحل (شمالی یا جنوبی ) شکل نگرفت و نمیگیرد؟
آب با کیفیت آشامیدنی و کشاورزی که در طرح های صنعتی بسیار آب بر در یزد و اصفهان احداث شده اند و می شوند میتوانستند از آب کم هزینه و بی کیفیت دریا استفاده کنند و میلیون ها متر مکعب آب که در این دو استان در طرح های صنعتی مصرف میشوند صرف شهر ها و کشاورزی شود و امنیت غذایی کشور را تامین کند و در ضمن آن طرح های صنعتی نیز که در لزوم وجود آنها شکی نیست در کنار سواحل شکل گیرد>؟
به عنوان مثال جالب است بدانید که طرح فولاد مبارکه در ابتدا باید دراستان هرمزگان احداث میشده و با رایزنی هایی این طرح به اصفهان منتقل می شود که هم ماده سنگ معدنی را باید به انجا حمل و نقل کنند و هم از آب ارزشمند آن منطقه استفاده کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
بله، زرنگی زیاد سبب جوانمرگی میشه!
در حدود 90درصد مصرف اب تو بخش کشاورزیه.اگه کشاورزی رو اصولی کنند بسیار موثر خواهد بود
خشک کردن دریاچه ها و سد سازی های زیاد.
میانگین بارندگی در ایران یک سوم میانگین جهانی ست
میانگین مصرفمان دو برابر میانگین جهانی ست
یعنی ما 6 برابر دیگران به منابع ابی خودمان فشار می اوریم
. رئیس ابفای تهران گفته بودند که هزینه تصفیه اب تهران متر مکعبی 2500 تومان است در حالی که این اب متری 250 تومان به مردم فروخته می شود.
تهران هم بالاترین مصرف اب کشور رو دارد
معادل هر ثانیه 30 متر مکعب. دو برابر میانگین دبی رود کرج
راه اصلی گران کردن اب است. برای همه مردم و همه نهادها
حتا شهرداری ها
همه چیز باید واقعی شود تا یادمان بیاید کجا داریم زندگی می کنیم!
فقط تغيير مديريت
تغيير فكر و رويكرد
طرح بزرگ افزایش جمعیت اولین طرحی است که به خاطر کمبود آب می بایست متوقف شود چرا که تنها به ازای هر فرد سالانه بیش از یک تن مواد غذایی مصرف می شود که به ازای هر کیلو مواد غذایی حداقل 500 لیتر آب می بایست مصرف شود. بنابراین پر مصرف ترین طرح همین طرح افزایش جمعیت است.
پاسخ ها
hamid
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
راستی یادم رفت فرهنگ سازی مصرف هم خوب تو میان مدت جواب میده. ضمنا دریای آزاد رو در کل جنوب داریم به نسبت سایر کشورهایی که شرایط مشابه ما دارند چقدر از تکنولوژی برای نمک زدایی و تصفیه آب به منظور استفاده در صنعت، کشاورزی و شرب استفاده می کنیم. موارد بسیار زیاد دیگری هم هست ولی از حوصله این بحث خارجه.....
شماره 4

منازل پرمصرف جریمه و آبشان قطع گردد!!
آب بايد با توزيع جمعيت مديريت شوند.
اين امر به برنامه ريزي و مدير و مدبر نياز دارد.
بنا براين ابتدا با پيكار وبي سوادي مديران عالي بايد برخورد شود.
تخصيص آب بر حسب اولويتها:
1- انتقال صنايع الونده ومصرف كننده اب به ساحل درياي عمان (هماند صنعت فولاد، خودروسازي..)كه هزينه بارگزاري هم كمتر مي شود.
2- طبقه بندي آب بر حسب شرب، شستشوي خانگي، آبياري زراعي و.. براي شهروندان
3-اعمال مطالعات زيست محيطي در هر پروژه عمراني
4- تلاش براي احيا محيط زيست در طولاني مدت
5- تنها شمال ايران و چهارمحال بختياري وخورستان منابع اب كافي دارند كه مي توانند قطبهاي كشاورزي و دامپروري كشور گردند
اولا به نظر مي رسد يك اعلام حهادگونه در مورد آب از طرف مسئولان اعلام شود مبني بر:1 مي دانيد كه 90 درصد آب ما در بخش كشاورزي مصرف مي شود كه 70 درصد آن هم هدر مي رود.كجاي دنيا هنوز زمينهايشان را به روش مردمان تمدن بين النهرين آبياري مي كنند؟2-مسئولان از لجاجت ساختن بومي سيستم جمع آوري فاضلاب و تصفيه آن براي بخش كشاورزي دست بردارند و هرچه سريعتر كشورهاي صاحب تكنولوژي را به ايران سرازير كنند. تا طرح هاي فاضلاب و تصفيه خانه هاي وطني رنگ بگيرند ديگر آبي نخواهيم داشت كه در بخش خانگي مصرف كنيم تا آنها تصفيه اش كنند.
3 دست از لجاجت بر سر خودكفايي در همه محصولات كشاورزي برداريم .واقعا توليد خيلي از محصولات كشاورزي در كشور ما مقرون به صرفه نيست.آقا جان از آمريكا ياد بگيريد كه در عين مشكلات بسيارش با چين بسياري از صنايعش را در اين كشور مونتاژ مي كند چون مقرون به صرفه است..
اينقدر به مردم گير نديد ...كل مصرف آب در بخش خانگي فقط 4 تا 7 درصد است .مسخره تر اينكه از اين مقدار هم مقدار زيادي در شبكه لوله گذاري قبل از رسيدن به خونه هاي ما تلف مي شود ...
آخر اينكه آه از....
1 - طرح هاي تشويقي به مشتركين كم مصرف . مثلا مصرف تا 30 تا رايگان يا اهدا شيرالات رايگان
2 - سفرهاي استاني دولت برچيده شوند .
3 - طرح افزايش جمعيت كنسل شود .
شماره 5

در همه جای ایران

ار خانه گرفته تا رستوران و پادگان و اداره و مدارس و دانشگاه ها .... مساجد....

سیستم هوشمند " چشمی " برای شیرآلات مصرفی اجباری گردد ...
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
به این 4% گیر دادی از 96 % دیگه هیچی یا نمیدونی یا ........... نمیرسه
آب بايد مديريت شود.اين جمله را مي توان به چند روش تفسير كرد.اما بايد بدانيم مديريت آب بايد بر طبق ظرفيتها و الگوي جغرافيايي و محيطي هر منطقه بايد شكل گيرد.احتمالا تا كنون ذهن بسياري به سمت سد سازي يا آبياري قطره اي رفته است اما دوستان اين ها درست اما سرمنشا مشكلات امروز ما نيست.مشكل از آنجا آغاز شد كه دولت شروع كرد به ساخت سد آن هم به روش افراطي.سدسازي امروزه به عنوان جنايت عليه محيط زيست در غرب شناخته شده و انميشنهايي هم در اين زمينه ساخته شده است.سد هاي ساخته شده در ايران تعادل آب را به هم زده اند يعني آن چرخه آب خوب رخ نمي دهد.تبخير_ابر شدن_بارش_جاري شدن آب_نفوذ در سفره هاي آب زير زميني_چشمه_رود_دريا
اين خلاصه چرخه بود.در ايران آب اجازه نفوذ به زير زمين ندارد چون حتما در طبيعت آب زياد بايد جاري باشد تا بتواند خوب نفوذ كند ولي سدها مانع هستند و در نتيجه اين چرخه حساس خوب كار نمي كند.يعني چاهها آب ندارند آب پشت سدها تبخير مي شود و آب كافي روي زمين جاري نمي شود/
فقط اعدام
خشک کردن دریاچه ها و سد سازی های زیاد.
اگر دولت و سازمان آب همت كنند و جلوي هدر رفتن 30% آب كه به علت فرسودگي ميباشد بگيرند و نوسازي كنند نيازي به اين همه فشار بر مردم نيست البته بايد با فرهنگ سازي و استفاد بهينه در مصرف آب همه همكاري كنند.
کاشت شالی در مناطق کم بارش که صدمات جبران ناپذیری به منابع آب زیرزمینی میزنه باید متوقف بشه
توسعه نیروگاه‌های تولید همزمان آب و برق. مانند آنچه در قشم داریم.
نيرو گاههاي برق آبي كه در تمام دنيا از رده خارجند
لوله های انتقال آب نوسای شوند. درصد زیادی از آب آشامیدنی در لوله ها از بین می رود
با سلام
متاسفانه مشکل ما فقط یک چیز است و اونم عدماحساس مسئولیت در مقابل دیگران است. فکر می کنیم فقط خودمان مهمهستیم و دیگران نه
اگه این طور نبود قطعا برای این که همه هموطنان از نعمت آببهره مند باشند کمی در مصرف آب مان دقت می کردیم
تو شهر دزفول كشاورزي هنوز به صورت سنتي و جوي و كرت انجام ميشه هنوز باراني نشده
پس چرادرياچه مصنوعي چيتگر را ساختيد
بابد مثل آمريكا پليس آب تشكيل بشه
صنايع سنگين به خارج از شهر ها و اصولا در مجاورت دريا تاسيس شوند و از ساخت كارخانه هاي مولد گرد و خاك در مسير جريان هواي شهر جلوگيري گردد همين امر باعث صرفه جويي در شستشوي خانه ها و اتوموبيل ها و خيابانها ميگردد
تعطيل كردن آبياري درختان هلو و بادام كه در دولت قبل با بستن آب زاينده رود در بالا دست (چهارمحال) در زمينهاي باير و اطراف اين رود كاشته شد و به بهانه آن ويلا سازي و فروش زمينها به مردم انجام گرفت. (آب زاينده رود با پمپهاي قوي و با برق ارزان تعرفه كشاورزي به ارتفاعات منطقه مي رسد و هيچ حاصلي جز از بين رفتن موقعيتهاي صنعتي و كشاورزي پائين دست اصفهان منجر شد)
اونوقت تو این شرایط مردم و مسولین اصفهان میخوان برای حفظ ظاهر شهر اب بالادست را از مردم چهارمحال بگیرند و تو باتلاق گاوخونی هدر بدهند
پاسخ ها
محمد حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
اقای عزیز در چهارمحال هیچ باغی وجود نداشته شما اومدین جلو اب را گرفتید برای خودتون باغ احداث کردید فکر کشاورز بدبخت اصفهان را نمیکنید مگه ظالم بودن شاخ و دم داره؟ این اقایونی که باغدار شدن قبلش چکار میکردن؟ برن سر شغل قبلیشون! کشاورزای شرق اصفهان جد و ابادشون کشاورز بودند و هیچ راه امرار معاشی جز کشاورزی ندارند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
آقای محمد حسین شما که خیلی راست میگی ... یا معنی باغ را نمی دونی ... یا امسال به دنیا اومدی ... یا ماشینهای پلاک 13 که تمام آخر هفته تو باغهای چهارمحال تفریح میکنند از کره مریخ اومدند...استثمار دیگه کافیه
با سلام
متاسفانه مشکل ما فقط یک چیز است و اونم عدماحساس مسئولیت در مقابل دیگران است. فکر می کنیم فقط خودمان مهمهستیم و دیگران نه
اگه این طور نبود قطعا برای این که همه هموطنان از نعمت آببهره مند باشند کمی در مصرف آب مان دقت می کردیم
5 تا نظر دادم دیگه نمیگم تا پول بدید


راه کار مفتی مفتی که نمیشه !!! ؛)
پاسخ ها
خشایار
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
هاها

آره دارند تخلیه استعداد میکنند خودشون راهکار بلد نیستند مشاوراشون هم راست راست راه میرن پول میگیرند

اینجا از استعدادها رایگان استفاده میکنند
انتقال آب خزر(چه از خود دریاچه و چه از سرشاخه ها) ، به شهر کویری سمنان ، اصلا و ابدا منطقی و عقلانی نیست.

فاز 0 آن هم نباید کلید بخورد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
کاملاً موافقم. کویر هم جزیی از اکوسیستم زمین است و فواید خاص خودش را دارد و نباید آنرا تبدیل به مزرعه کرد.
ما باید مثل کشورهای اروپایی باشیم در زمستان آبهای سطحی که از بارشه باران وبرف به دست می آید جمع آوری شود و جزء ذخیرها باشد تا با کمبود آب موجب نشوم همچنین آموزش درست مصرف کردن از طریق صداوسیما آموخت
الکی دریاچه چیتگر ساختید که به درد هیچ کس نمی خوره هی می گید اب کم تهران انقدر رطوبت دار شده که نفس کشیدن توش سخت انگار رفتی شمال
ما باید فرهنگ سازی کنیم و فرهنگهای وارداتی را سریعا به نحوی خنثی کنیم .
همین چالش بزرگ سطل آب یخ را به راحتی میتونیم مدیریت کنیم و مثلا به جای آن ، سطل آب جوش را فرهنگ سازی کنیم
. مطمین باشید اگر فقط یک نفر این سطل آب جوش را اجرا کند و جلوی دوربین جزغاله شود و رسانه ملی هم غیر مستقیم ان را تبلیغ کند دیگر کسی جرات رفتن به طرف اب سرد را ندارد و خواهید دید که با هزینه یک سطل اب چقدر عایدمان میشود
دوستان پیشنهاد های خوبی ارائه می کنند که تقریبا همه آنها کاربردی است .من در حیطه کاری خودم می گویم.در شهر صنعتی که در آن شاغل هستم بیشتر از 400 کارخانه فعالیت می کنند که مقدار زیادی از آب شرب را برای پروسه تولید و خنک کردن دستگاه ها مورد استفاده قرار می دهند .جالب اینجاست که در طراحی اولیه اینجا نزدیک به 40 سال پیش تصفیه خانه ای بزرگ برای تصفیه پساب و برگرداندن آن به سیستم آب مصرفی غیر شرب در نظر گرفته شده ولی متاسفانه کار برگردان آب انجام نمی شود .با راه اندازی کامل و توسعه این تصفیه خانه در این شهر صنعتی و سایر شهر های صنعتی به میزان بسیار زیادی می توان در مصرف آب صرفه جویی کرد .مسئول عزیز توجه کن لطفا
جلوگیری از رشد جمعیت....
وقتی مشکل آب و برق با جمعیت حالا هست با جمعیت بیشتر چه میخوایم بکنیم؟؟؟؟
- به حداقل رسوندن استخرها
- افزایش تعدا آب شیرین کن ها در کنار دریاها
- جلوگیری از انتقال آب به سایر کشورها
- نوبتی شدن مصرف آب
- جداسازی آب شرب از مصرفی در منازل
- محدودیت برای مصرف آب در ادارات و مراکز
- جلوگیری از ساخت و ساز بی رویه
- استفاده از تانکر برای هر منزل و گذاشتن مقدار مصرف در طول یکماه
-
به مردم بگویید لطفا آب را هدر بدهید و زیاده روی کنید.
اخبار ساعت 19 و 21 شبکه یک و 20:30 از مردم بخوان که صرفه جویی نکنند و فقط اسراف کنند.

ما مردم لجوج ، لج کرده و صرفه جویی خواهیم کرد.
نمونه:
مرغ
نان
شیر
دلار
و...
محصولات کشاورزی قابل کشت در هرمنطقه ای باید سازگار با شرایط اقلیمی آن منطقه و از لحاظ تامین منابع مورد نیاز برای کشت قابل توجیه باشد. مثلا کشت برنج در منطقه بیابانی و کم آبی مانند یزد یا اصفهان باید با محصولات با مصرف آب کمتری نظیر گندم جایگزین گردد.
تکنولوژی آبیاری در کشاورزی باید به روز گردد.
صنتعت بازیافت آب از پساب ها باید تقویت شده و به روز گردد.
سیاست ها و قوانین آبخیز و آبخوان داری به شدت نیازمند اصلاح و تقویت وحمایت است. خشک شدن دریاچه ارومیه به عنوان سمبل و تحلیل رفتن و نابود شدن بسیاری از سفره های آب زیر زمینی مصداق واضح ناکارآمدی این سیاست هاو قوانین است.
شبکه های توزیع آب دارای طراحی نامناسب و فرسوده و در نتیجه تلفات زیاد آب است و باید اصلاح گردند.
شبکه های توزیع آب شرب و آب غیر شرب باید از هم جدا گردند.
توسعه صنایع پر مصرف آب نظیر صنایع ذوب فلزات پتروشیمی ها و پالایشگاه های نفت و گاز در مناطق کم آب و بیابانی کشور باید متوقف و برای صنایع حاضر نیز که امکان جابجایی آنها به سواحل جنوبی کشور مقدور نیست (مانند فولاد آلیاژی یزد یا ذوب آهن و فولاد مبارکه اصفهان یا فولاد اسفراین) راهکاری برای تامین آب از منابعی به غیر از آبهای جاری و زیرزمینی همان مناطق اندیشیده شود.
استفاده از تکنولوژیهای جدید در تولید آب مورد توجه قرار گیرد.
بخش کشاورزی بیش از 90 در صد ذخایر آبی را مصرف می کند. مثلاً میتوان کشت برنج و سایر اقلامی که به آب زیاد نیاز دارند را به کلی ممنوع نمود. کشت این نوع محصولات کشاورزی با ید در مناطقی صورت گیرد که منابع آب از سر کولشان بالا می رود، مانند هند و بنگلادش و کشورهای آسیای جنوب شرقی و برخی کشورهای آمریکای لاتین و...
راه های فراوان می شود پیشنهاد داد:
1- تبلیغات درست باشد مثلا" این جمله نوشته شود. " آب را هدر ندهیم چون در زیر زمین و منبع اصلی برایمان ذخیره می شود و برای روز های مبادا می ماند.
2- در دوره دبستان تبلیغ شود.3- اگر کسی آب را بیشتر هدر می دهد به زندان و ... برود توسط پلیس تذکر جدی داده شود.
3- برخی جاها گاز شهری داده نشود ذرات گاز مانع تشکیل ابر می شود( بحث و تحقیق شود). نفت یا مشابه آن استفاده شود. ذرات نفت بزرگتر هستن و جلوی ابر دوام ندارد و سنگین است. البته جای بحث توسط متخصصان شود.5- نقیله عمومی فروان و در دسترس و سرعت آنها زیاد باشد. 6- برخی مغازه ها از لامپ های زیاد استفاده می کنند و می گویند پولش را میدیم به کسی ارتباط ندارد. 7- سفر به شمال ایران محدود شود منظورم دود ماشین ها است. 8- ساختمان ها محکم ساخته شود و عمر بالا خراب نشود که دوباره آب مصرف شود. نظارت قانونی و چند مهندس تایید کنند البته ساعت و تاریخ آنها در پروژه نوشته شود و برخی همسایه آنها را تایید کنند و یا پلیس مهندسان پروژه هاشان محدود شود. برخی خیلی دارند و وقت ندارند و حسابهایشان چک گردد. 10- قطعات شیر ها استاندارد و جوابگو باشند برخی تجهیزات مناسب هر منطقه نیستن مثلا آب لوله ای پلاستیکی در منطقه یخ می زند زمستان انتخاب درست شود. لوله را مقداری آب داغ می ریزی تا باز شود.11-....
آقا بیا ببین چاه های شخصی وسط حیاط
از پول دار و گردن کلفت و کارمندش بگیر
تا باغ دار و بساز بفروش و تاجر و ملاک و بازرگان و کار چاق کن

اینایی که گفتم تو حیاط خونشون یا باغشون ، چاه شخصی غیر مجاز دارن.
راست راست میچرخن ، استفاده و تفریح می کنن به ریش پدر منم می خندن که میره حموم با طاس رو سرش آب میریزه
اولا" نمايندگان محترم مجلس بدون كارشناسي وصرفا" بخاطر جلب آرا پيشنهاد هاي كم بازده ويا غيراقتصادي براي بدست آوردن راي ندهند دوما" ازمزيت هاي هراستان جهت پيشبرد مقاصد اقتصادي استفاده شود سوما" از تكنولو ژي جديد جهت تسويه پساب هاي صنعتي وفاضل آب جهت استفاده مجدد درچرخه آب استفاده شود .باتشكر
دولت نمی تواند تصمیم صحیح، عادلانه و قابل اجرا در بخش های مختلف بدهد. مثلا به افرادی که از قدیم صحب زمین و املاک بوده اند و چاه داشته اند، مجوز برداشت می دهد. اما اگر شما یک کشاورز جوان باشید و زمینی داشته باشید و بخواهید واقعا مجوز داشته باشید و بر اساس مقررات برداشت آب کنید و هزینه اش را هم بپردازید، مجوزی در کار نیست. یعنی اجبار به حفر چاه غیر مجاز. البته این سیاست در خیلی جاهای دیگه هم هست.
راه این است که دولت برای همه افراد جامعه راهی را برای شرکت در مدیریت آب باز نماید. وقتی در جایی کشاورزی دارید که همسایه شما هر چه قد می خواهد برداشت آب دارد ولی به شما هیچ مجوزی داده نمی شود، چکار می کنید؟ راه علاج چاه غیر مجاز است که آفت امروز مصرف آب در بخش کشاورزی است
همه دوستان و عزیزان طرح های خوبی دادند ولی به نظر من :
کافیه مدیران ناکارامد ایرانی طرح ندن! تز ندن! تا نظر نخبگان و دانشمندان ایرانی و تجارب سایر کشور ها نسخه حل این مشکل باشه . اونا فقط اعلام کنند. عیبی نداره طرح هم به نام خودشون رسانه ای کنند.ولی تلاش کنند طرح عالی و کارآمد، از منابع مالی بهره مند بشه و بحث فرهنگ استفاده بین مردم اصلاح بشه.
طرح گرافیکی "عکس چند تا شیر آب که قطره آب آخر از شیر میچکه " که همه جای شهر نصب کردن، به عقل هر کسی میرسه! حتی یک تبلیغ برای فرهنگ سازی مناسب رو هم بلد نیستند.بجای نشون دادن نیمه خالی لیوان نیمه پر رو نشون بدیم . راهکارو تبلیغ کنیم .
برای برنج آوازه و 21 و محسن و ... جایزه میلیونی میدن . برای بهترین طرح برای رفع مشکلات کشور مخترع و طراح و ... دور میزنیم . جایزه و پاداش و تشویق هم بماند...بایگانی شدن طرح تو کشوی ...

خدا عاقبت هممونو بخیر کنه .
1- تعیین یک استاندارد برای مصارف خانگی با توجه به تعدادخانوار و قطع اتوماتیک در صورتی که از آن بیشتر باشد.
2- آبیاری قطره ای با تامین هزینه آن از طرف دولت.
3- تعطیلی تولیداتی که آب زیاد مصرف میکند .
4- جدا کردن آب مشروب و سایر مصارف
5- تخریب چاههای غیر مجاز .
6- کنترل برداشت از آبهای زیر زمینی.
7-تعطیلی پروژه ها و صنایعی که آب بیشتر مصرف میکند در قبال ایجاد و توسعه مشاغلی که آب کمتر مصرف میکند.
8-آموزش وفرهنگ سازی در استفاده از آب.
بارندگی سالیانه در کشور حدود 413 میلیارد متر مکعب است که از این مقدار 130 میلیارد متر مکعب قابل استحصال است و 88میلیارد متر مکعب در بخش کشاورزی با بهره وری 33 تا 40 % استفاده می شود. هموطنان عزیز و محترم لطفا به موارد زیر توجه کنید:
1- آبخیز داری زیستی در کشور که توسط مراتع و جنگلها بصورت طبیعی انجام می شود و مهمترین و بزرگترین اهمیت را در کاهش تبخیر و تغذیه آبخوانها دارد در حال از بین رفتن است.
2- روشهای آبخیز داری فیزیکی مورد استفاده در کشور با اقلیم خشک و نیمه خشک کشور سازگار نیست و بیشتر تشتک تبخیر ساخته ایم
3- با کنترل چیزی حدود 3 درصد تبخیر در سطح کشور تو سط ابداع و نو آوری قادریم کسری مخزن آبخوانها که معادل 9 میلیارد متر مکعب است را در سال جبران کنیم
4- کشاورزی ایران فاقد زیر ساخت لازم برای ایجاد بستر لازم برای افزایش بهره وری و راندمان آب است بدلایل متعدد مانند عدم یکپارچه سازی ، عدم ایجاد بانک اطلاعاتی بروز در بخش کشاورزی، عدم شناخت مزیت ها و غیره
5-عدم مدیریت، کنترل و نحوه استفاده از زه آبهای شور در کشور
6- استفاده نادرست از فاضلاب و پسابها در بخش کشاورزی
7- عدم استفاده از پتانسیل عظیم گلخانه های هیدروپونیک با سیستم CHP
8- نداشتن الگوی مناسب کشت در مناطق مختلف کشور
9- عدم فرهنگ سازی در احترام به مقوله آب
10- توزیع نامتناسب جمعیت
11- واردات آب مجازی
و موارد متعدد دیگر
خواهش من از مسئولین اینست که مراتع را احیاء کنید، جنگلها را حفظ کنید. کمربندهای سبز در جهت باد های غالب توسط پساب ایجاد کنید، یکپارچه سازی اراضی یک ضرورت انکار ناپذیر و سنگ بنای توسعه پایدار در بخش کشاورزی و آب است و به دانش هموطنان خارج از کشور اطمینان کنید. به امید روزهای بهتر برای محیط زیست ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
خو دکتر جان .... اینا که گفتی قبول تو کتابا هم اومده... پروزه چی شد که باید متوقف شه؟؟؟
من هندونه ایرانی میبینم انگار فحش میخورم.یک کیلو هندونه چقدر آب میبره؟هر لیتر آب معدنی 500 تومان هندونه کیلویی 600 تومان.چرا آب و خاک سرزمین مون رو داریم مفت به یغما میدیم.با همون مقدار آب میتونی بطری آب معدنیش کنی هم میتونی معادل یک کیلو هندونه رو وارد کنی هم چند لیترش رو صادر کنی هم چند لیترش رو واسه مصرف داخل کشور ذخیره کنی
پاسخ ها
hamid
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
آی امسال تو جنوب هندونه عالی کیلویی 200 تومن خوردم. بی برنامگی در کشور خصوصا در اقتصاد و کشاورزی غوغا میکنه.
تمام پروزه های پتروشیمی که در مسیر خط اتیلن مرکز وغرب کشور در بعضی شهرها وبا درخواست نمایندگان ان شهرها در مجلس درحال احداث هستند باعث نابودی کشاورزی و منابع زیر زمینی آب ان شهرها خواهند شد .
جلوی پمپ های بی رویه چهارمحال بختیاری گرفته بشه
پاسخ ها
مصعود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
پمپ بی رویه به کجا؟؟؟؟ به اصفهان؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
که چی بشه... که شما اصفهانیها اب را تو زاینده خشک هدر بدین
1- صنعت ساختمان سازی آب را به صورت فراوان هدر می دهند. اکثرا کارگرها در ابتدای کار ساختمان این کار را می کنند. بهتر است ماکنیزم و راه کار اطلاع رسانی به آنان در سراسر ایران منسجم انجام شود.
2- باید تانکرهای آب جهت ذخیره حداکثر آب باران در نظر گرفته شود و به صورت رایگان به روستاها و نقاط کم باران توزیع شود. باید حداکثر تلاش جهت به هدر نرفتن آب باران انجام شود.
3- از تشکلهای مردم نهاد که سابقه کار در این حوزه دارند حداکثر استفاده شود. اکثر این تشکلها در زمان ریاست جمهوری سابق تعطیل شده اند.
4- گروههای مردم نهاد با دوچرخه در کوچه ها به صورت نمادین اطلاع رسانی کنند. این کار با کمک شهرداری مناطق میسر می شود.
بارندگی سالیانه در کشور حدود 413 میلیارد متر مکعب است که از این مقدار 130 میلیارد متر مکعب قابل استحصال است و 88میلیارد متر مکعب در بخش کشاورزی با بهره وری 33 تا 40 % استفاده می شود. هموطنان عزیز و محترم لطفا به موارد زیر توجه کنید:
1- آبخیز داری زیستی در کشور که توسط مراتع و جنگلها بصورت طبیعی انجام می شود و مهمترین و بزرگترین اهمیت را در کاهش تبخیر و تغذیه آبخوانها دارد در حال از بین رفتن است.
2- روشهای آبخیز داری فیزیکی مورد استفاده در کشور با اقلیم خشک و نیمه خشک کشور سازگار نیست و بیشتر تشتک تبخیر ساخته ایم
3- با کنترل چیزی حدود 3 درصد تبخیر در سطح کشور تو سط ابداع و نو آوری قادریم کسری مخزن آبخوانها که معادل 9 میلیارد متر مکعب است را در سال جبران کنیم
4- کشاورزی ایران فاقد زیر ساخت لازم برای ایجاد بستر لازم برای افزایش بهره وری و راندمان آب است بدلایل متعدد مانند عدم یکپارچه سازی ، عدم ایجاد بانک اطلاعاتی بروز در بخش کشاورزی، عدم شناخت مزیت ها و غیره
5-عدم مدیریت، کنترل و نحوه استفاده از زه آبهای شور در کشور
6- استفاده نادرست از فاضلاب و پسابها در بخش کشاورزی
7- عدم استفاده از پتانسیل عظیم گلخانه های هیدروپونیک با سیستم CHP
8- نداشتن الگوی مناسب کشت در مناطق مختلف کشور
9- عدم فرهنگ سازی در احترام به مقوله آب
10- توزیع نامتناسب جمعیت
11- واردات آب مجازی
و موارد متعدد دیگر
خواهش من از مسئولین اینست که مراتع را احیاء کنید، جنگلها را حفظ کنید. کمربندهای سبز در جهت باد های غالب توسط پساب ایجاد کنید، یکپارچه سازی اراضی یک ضرورت انکار ناپذیر و سنگ بنای توسعه پایدار در بخش کشاورزی و آب است و به دانش هموطنان خارج از کشور اطمینان کنید. به امید روزهای بهتر برای محیط زیست ایران
فقط تو استان فارس تا دلت بخواد چاه غير مجاز حفر شده اينو جلوش رو بگيرن خودش كليه
در پاسخ به نظر سطل اب جوش :

بای بگویم جمله طنز امیز کاملا درستی بود .
شک نکنید تا حالا در برخورد با فرهنگهای مهاجم چه خوب چه بد، همینگونه عمل کرده ایم .
و مهم این است که اتفاقا کشورهای غربی در مصرف اب کاملا درست وحساب شده کار کرده اند و فرهنگی که ما در مصرف اب در پیش گرفته ایم دقیقا همان فرهنگ اب جوش در برابر سطل اب یخ است بی انکه به محسنات این فرهنگ در کشورهای دیگر توجه کنیم .
همانطور که همه را از نان خوردن انداختید اکنون همه را از آب خوردن بیاندازید . و ما کارهای بسیار در پیش رو داریم که انشاالله همگی به نفع پیشرفت این تمدن خواهد بود
با سلام وعرض تشکر لطفا از کسترش شهره وساخت و ساز بی رویه حومه جلوگیری و در عوض به فواصل هر 80 تا 100 کیلومتر شهر جدید ساخته و فضای بین آن دورا به کاشت درختان جنگلی تکمیل کنید و از طرفی مجوز ایجادکارخانجاتی که به آب زیادی احتیاج دارند در سواحل آبهای کشور قرار دهید ،از تغییر مسیر طبیعی رودخانه ها اکیدا" خودداری نمایید ، از نیروگاه های حرارتی کمتر استفاده کنید و بیشتر به نیروگاه های بادی و یا آبی واتمی استفاده کنید ضمنا از دادن مجوز برای احداث استخر در منازل شهری اکیدا"خودداری کنید ،میر رودخانه های منهی به شهرها را کف سازی تا از هدر رفتن آب جلوگیری شود و خلاصه به محیط زیست طبیعت احترام بگذارید ونه محیط زیست سرمایه داران دارای ویلا و استخرهای فراوان و...
چون منابع آبی ما کمه و کلا ایران کشور کم آبیه بهتر بیشتر محصولات کشاورزی رو به جای تولید ولرد کنیم و الکی 80 درصد آب کشور رو هدر ندیم و محصولاتی را بکاریم که آب کمتری نیاز داره و با صادر کردن اون محصولات ، محصولاتی رو وارد کنیم که امکان کاشتش با توجه به مصرف بالای آب تقریبا وجود نداره در این صورت کشاورزامون بیکار نمیشن و آب کمتری هم هدر میدیم
با سلام
اول پروژه باروری ابرها را عملیاتی کنیم دوم اگر مصرف آبی کشاورز را که قشری ضعیف می باشند می خواهیم نصف بکنیم از درآمد هدفمندی یارانه ها به مقدار درآمد صرفه جویی از آب برای کشاورز جبران کنیم 3- از نیروگاههای هسته ای صد مگاواتی کوچک که بازدهی بالای تولید آب شیرین دارند مثل سایر کشورها استفاده کنیم .150(هزار مترمکعب آب در روز تولید دارند )4- با ایجاد سیل بند از هدر رفت آب باران در فصول مختلف سال جلوگیری شود 5- آموزش در رسانه های گروهی و تکرار آن در خصوص نحوه مصرف آب 6- ایجاد تصفیه خانه ها در تمام شهرها به اندازه نیاز .مکانیزه نمودن کلیه زمین های کشاورزی و قطره ای نمودن آبیاری با کمک بلاعوض دولت .
1- ایجاد پلیس آب بمنظور گشت مداوم و جلوگیری از هدر رفت آب در خیابان ها و تذکر به ÷ر مصرف ها بخصوص اونهایی که جلوی منزلشان را با اب جارو میکنند. این پلیس زی نظر شهرداری فعالیت کند.
2- نظارت و بررسی میزان کافی و مورد نیاز واقعی صیفی جات مصرفی داخل و جلوگیری از کاشت بی رویه هندوانه خیار سبز گوجه فرنگی شمام خربزه که باعث میشه هم کشاورزان محصولشان را با قیمت مناسب بفروشند هم محصول رو دستشون نمیمونه هم اب کم مصرف میشه.
3- توصیه اکید به مسوولین شهرداری برای ابیاری فضای سبز در شب ها توضیح اینکه در طول روز میزان تبخیر خیلی بالاست.
4- جلوگیری از کاشت درختانی که مصرف آب زیادی دارند مثلا اکالیپتوس.
5- جداسازی مصرف آب شرب و سایر مصارف. میتوان حتی فروش آب را مثل بنزین کارتی کرد.
کارخانه های فولاد مبارکه پتروشیمی وذوب آهن اصفهان باید هرچه سریعتر از این منطقه خشک به سواحل خلیج فارس انتقال داده شوند لازم به ذکر است این صنایع نیاز به آب فراوان دارند که یکی از دلایل کم آبی این منطقه میباشد.انتقال ای صنایع به سواحل دریا خود باعث صرفه وسود آوری بیشتر میباشد زیرا مواد خام وارداتی (فولاد وذوب آهن) ومحصولات صادراتی با هزینه کمتر قابل دسترسی خواهد بود.
كشور ما نسبت به خيلي از كشورهاي دنيا مشكل بارش نداره.مشكل مديريت آبهاي بارندگي و آبهاي زير زميني است.در فصل بارندگي بيشتر آبها هدايت نشده و هدر ميروند.
يكي از راهكارهاي خوب زدن يك درياچه بزرگ در مركز كشور و هدايت آب خليج فارس به اين درياچه است.حداقل در چند استان اصفهان و يزد و ...مشكل كم آبي حل ميشه.
دقیقا همون برنامه ای که بقیه کشورها مثل آلمان پیاده کردند و موفق بودند. کل کشور فقط به مدت 2 ساعت آب شرب داشته باشند و در اون دوساعت هم اگر از حد متعارف بیشتر مصرف کردند آب آن ها قطع شود. کشاورزی رو هم بدهند دست مهندسان کشاورزی نه دست کشاورزان سنتی که به صورت وراثتی کشاورزی رو به ارث برده اند. اگر قیمت آب رو ببری بالا جواب نمیده چون کشاورز هم قیمت هندونه و خربزش رو میبره بالا.
ببنین به صرف اینکه هرکس خودش بگویید و همان جور اعمال گردد درست نیست باید ریشه یابی کلی شود موقعی که گنجایش یک محل ....است وبر اساس برج سازی به یکبار گنجایش محل ....توسعه پیدا میکند در صورتیکه انشعاب ها هیچ تغییری نکرده است
پروژه های ذوب آهن و فولاد در اصفهان اساسا بدون کارشناسی وسط کویر شروع به کار شدند و تا آنجایی که می دانم ذوب آهن قرار بود در ماهشهر راه اندازی شود چون آنجا می توان از آب دریا جهت خنک سازی استفاده کرد...
اما امان از پارتی بازی!!!
آخرش مجبور میشن برای درمان یک "غلط" یک بار دیگر غلط بکنند.. و آن هم انتقال آب از سایر قسمت های کشور برای مصارف صنعتی و نه شرب!!
کسایی که میگن خشکی زاینده رود به خاطر صنایع ذوب اهن و فولاد هست جواب منو بدن: ذوب اهن از زمان پهلوی در اصفهان بود و مشکل اب هم وجود نداشت سال 74 فولاد مبارکه هم تاسیس شد و تا امروز حدود 19 ساله این 2 همزمان فعالیت دارند.پس چرا اصفهان و زاینده رود 10-12 ساله مشکل اب داره؟ اون 8-9 سال پس چطور زاینده رود اب داشت؟
بااحترام به کلیه ی نظرات عزیزان مشکل خیلی بزرگتر از این حرفاست منظورم رو ساده تر بگم طمع چشم عده ای روکور کرده باید جای خودشون رو درپست های مهم به فراد دلسوزبدهند این هم که شدنی نیست ومشکل با نظر حل نمی شه باید همت کرد
1-فرهنگ سازی در مدارس بخصوص ابتدایی حتی با موضوع انشائ در فصل بهار که برای تمام خانواده ها هم یاد اوری می باشد
2-کنترول شهرداری ها.چون شهر ها توسط کارگران شهرداری ها اداره می شود نه مدیران ان.هر جور که دوست دارن استفاده می کنن.کم زیاد.اب در رفت از فضای سبز...هروز حداقل در تهران می بینیم که از بلوارها.و فضاهای سبز اب بسیاری هدر می رود
3-از این همه هزینه های بیجا و ...کشور کم کنن مثل سفرهای داخلی و خارجی دولتی ها و نمایندگان مجلس .....و صرف بهنه سازی نوع ابیاری در کشاورزی کنند
4-در شرکت ها/ادارات/اماکن عمومی و خیلی از جا ها که بنظر نمی رسن اب شرب بخاطر تاسیسات خراب هدر مشود که نیاز به برنامه ریزی و مدیریت دارن
5-برای هر واحد اپارتمانی یک کنتور نصب تا مردم استفاده صحیح تر را حداقل بخاطر جیب خود یاد بگیرند
6-جدا کردن اب اشامیدنی از اب شستشو
7-تعویض لوله ها و شاه لوله های زمان رضا شاه
8-تصویب قوانین بازداره برای مصرف کنندگان و مهمتر از ان مدیرانی که به اصطلاح دارند مدیرت می کنن که بدانند باید جوابگو باشد
9-سامان دهی وضعیت کشاورزی و ابیاری در کشور به روشهای کشورهای پیشرفته
10-وای از این استخرها بخصوص این همه استخر خصوصی و خانوادگی در شهر های بزرگ.واقعا کی نظارت می کنه در وضعیت بحرانی که این اب استخرها از کجا...چرا...
کو گوش شنوا
بازهم بهانه‌ای برای تعطیلی یک طرح
کی می‌خواهیم از این سعی و خطا دست برداریم؟ از اول چرا این طرح داده شد؟ حالا واقعاً داشتن چند استخر عمومی در کشور باعث مشکل می‌شه این‌همه آبنما در قستمتهای مختلف و استخرهای خصوصی برای افراد خاص مشکل زا نیست؟
جكه كردن لوله هاي اب جه در أماكن و خيا بأنها يكي از راه هاي اصلي حدر وفتن اب هست. براي نمونه يك ظرف بزركي را زير شير هاي اب كه در خانه جكه ميكنه قرار بدهيد در حدود جند ساعت ظرف بر ميشود اكر اين كار را در ٢٤ ساعت حساب كنيد متوجه ميشويد كه حدود يك تن اب بخاطر يك جكه كوجك از دست داديم
1- سدهایی جدیدی که با روند تغییرات آب و هوایی فعلی، آب قابل توجیهی ، برای ساخت آن ها بطور اقتصادی باقی نخواهند ماند.
2- طرح های انتقال آبی که روند تغییرات اقلیمی در آینده آن ها ، نشان دهنده فقدان آب در حوضه آبریز اصلی دارای حقابه است.

3- بهینه سازی ظرفیت سدهای جدید در حال مطالعه و یا ساخت با منابع مورد پیش بینی آب در سال های آتی عمر مفید.
4- طرح و ساخت صنایع آب بر (دارای مصرف زیاد آب و یا تغییر دهنده کیفیت آب)در نقاطی از کشور که پیش بینی ها نشان دهنده آینده آبی نامناسب برای آنها است.
5- تعطیلی الگوهای کشت پر آب بر در نواحی دارای مشکل آب مانند برنج و نیشکر در استان خوزستان و فارس و..
قیمت آب باید واقعی شود
زمانی که میخواستن اب را به یزد ببرند قرار این بود که از کارون به زاینده رود اب منتقل کنند و بعد اب به یزد بره.ولی به دلیل این که حفر کوه زمانبر بود گفتند اب را به یزد میبریم و بعدا در طول زمان کوه را حفر میکنیم و از سر شاخه کارون اب را منتقل میکنیم ولی بعد از چندین سال ابی به زاینده رود منتقل نشد که هیچ جناب احمدی نژاد در چهارمحال رفتن و به مردم گفتن هر چقدر دوست دارید اب برداشت کنید.اصفهان و زاینده رود در این موضوع نه سر پیاز بوند یا ته پیاز قرار بود یه ابی به یزد منتقل بشه ولی با جنجالی کردن موضوع توسط مسئولین خوزستان و بی کفایتی در مدیریت اب این وسط فقط ما ضرر کردیم الانم با ربط دادن به ذوب اهن و فولاد قصد دارند افکار را منحرف کنن این در حالیه که 19 ساله ذوب اهن و فولاد همزمان در اصفهان فعالند و مشکل اب اصفهان 10-12 سال (از زمان انتقال اب به یزد) ایجاد شده و اگر پروژه تکمیل بشه این مشکل هم برطرف میشه.
ایران حودرو و سایپا و شرکتهای صنعتی دیگر باید به کنار دریای جنوب منتقل شوند. پایتخت باید بر اساس اقتصاد خدماتی اداره شود و صنعت از آن خارج شود. کشور باید دست کم دو یا سه مرکز جمعیتی با جاذبه های تهران داشته باشد تا وضع جمعیتی تهران از انفجار در آید. توسعه خدمات اینترنتی و ارتباطی و تجارت و نظارت اینترنتی هم در این اوضاع موثر است. آبیاری کشاورزی باید بهینه شود...
همه میدانیم که کشورمان کم آب است ولی در مصرف آن بی رویه وبی مسئولیت عمل میکنیم به عنوان مثال در شهرما(شیروان)حدود دوماه است که به علت کمبود آب مادرشبانه روز حدود شش ساعت آب داریم یعنی از12شب تا6یا7صبح ولی شهرداری این شهر چمنهاوپارکهاراباآب شرب آبیاری میکند درحالیکه دراین کمبودآب نیازی به چمن و...نیست باید اهم ومهم رادرنظر گرفت ودیگر اینکه ارزش وبهای آب مصرفی باید لااقل 5برابر کنونی باشد تامردم قدر آن رابدانند و اسراف نکنند وازهمه مهمتر جلوگیری از هدر رفت آب توسط شبکه های فرسوده میباشدکه باید این شبکه های فرسوده بازسازی شوند.
اول از همه اينكه قيمت آب بسيار ارزانه. متاسفانه عده اي رو فقط با زور جبر ميشه به صرفه جويي مجبور كرد. نمونه ش صبحها از جلو درب منازل رد ميشيد ببينيد چند نفر دارن حياط ميشورن.
نكته بعد بحث كشاورزيه. من نميدونم كاشت برنج تو استانهاي گرمسير چه توجيهي داره؟ و چرا ما هنوز مثل شوروي فكر ميكنيم تمام محصولات رو بايد خودمان بكاريم. تركيه كاشت تعدادي از محصولات رو منتقل كرده سودان. چون هم ارزانتره هم پربار تر . بزرگترين آفت آب ما كشاورزيه كه ٩٢درسد آب رو مي بلعه.
ونكته آخر ، با عرض پوزش ما هنوز از آب تصفيه شده و آشاميدني براي سيفون توالت استفاده مي كنيم.
1- تاوقتی که مردم هرروز شاهد سرریز آب از فضاهای سبز به کف خیابانها باشند بطوری که با رد شدن ماشین سروصورت عابرین پیاده خیس می شود کمبود آب را باور نمی کنند 2- شهرداری ها می توانند بجای چمن از سنگهای تزینی استفاده نمایند و درختها را از طریق آبیاری قطره ای آبیاری نمایند و پرسنلی که از صبح تا شب مشغول آب پاشی به چمنها هستند به لوله های آبیاری قطره ای رسیدگی کنند تا یک قطره نیز هدر نرود 3- ای کاش در این 10سال اخیر 10 درصد منابعی که خرج انرزی هسته ای شد خرج آب می کردیم
یکی دیگه از چشمه های مدیریت جهانی این بود که "آن جناب" در چهارمحال به مردم گفتند هر چقدر دوست دارید اب برداشت کنید اولویت با شماست بعد بقیه استانها!!! و وقتی گفتند برای مشکل اب زاینده رود چه برنامه ای دارید گفت برید دعا کنید بارون بیاد!! (عین واقعیت هست و میتونید با جستوجو در اینترنت به وااقعی بودنش پی ببرید).در چهارمحال باغ احداث کردند و کشاورز بدبخت اصفهان بیکار شد.اقایون مگه ظلم شاخ و دم داره؟ کشاورز های اصفهان کسایی هستند که این شغل ابا اجدادیشون بوده و هیچ راه ارتزاق دیگه ای جز کشاورزی ندارند.اما این اقایون که یهو سر 2-3 سال شدند باغدار بالاخره قبلش شغلی دیگه داشند.
وای مردم چقدر دلشون پره ....


مسئولین بیدارید یا نه ؟؟؟!!!ي!
در زمینه کشاورزی استفاده از آب برای کشت و زرع باید باز گردد به زمینهائی که قبل از سال 57 به کشاورزی تخصیص داده شده بوده اند زیرا بر روی این زمینها حق مکتسبه حاکم است و علت اصلی کمبود آب زیر کشت رفتن بیرویه زمینهای موات بدون پیش بینی علمی چگونگی آبرسانی به آنهاست.هر گونه جیره بندی آب در ارتباظ با کشاورزی اثری بجز نابودی باقیمانده کشاورزی و تولیدات کشاورزی که حیاتی ترین نقش را در زنده ماندن مردم کشور و عدم وابستگی غذائی ملت را تشکیل نخواهد داشت.سر چشمه حیات هر ملت تولیدات غذائی و کشاورزی آن ملت است بدون مطالعات علمی راه بی بازگشتی را در پیش نگیریم.مقدار آبهای زیر زمینی و غیره هر کشور با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیائی و جمعیت آن کشورقابل محاسبه و پیش بینی است و تراکم جمعیت در نقاط پر جمعیت آن نقاط را با کمبود آب مواجه میکند.تخریب کشاورزی و سرازیر شدن جمعیت بطرف شهرها که موجب تراکم بی رویه جمعیت شهرها شده است یکی از مهمترین علل کمبود آب در نقاط شهری است زیرا آبهای زیرزمینی شهر ها و حومه آنها نمیتواند پاسخگوی احتیاجات آبی این جمعیت ها باشد.علمی فکر کنیم و علمی عمل نمائیم.
تا قوانین در مملکت حاکم نشه .و هیچکس جرات قد علم کردن دربرابر قانون نداشته باشه .جلوگیری از حفر چاههای غیر مجاز برای همه کس از غنی و فقیر جلوگیری از انشعابات غیر مجاز کنار رودخانه ها( نمونه اش بروید کنار زاینده رود از پل زمان خان تا باغبهادران اکثرا ویلایی وانشعاب غیر مجاز اکثرا هم مال کارو بار چاقها ست. باغات زیادی در کنار رودخانه ها رونق گرفته که باید جمع آوری بشه ....ساخت کارخانجات پر مصرف آب از مناطق خشک به کنار دریا ...بازسازی لوله کشی آب شهر ...نصب دستگاهای فروش آب اشامیدنی در کنار معابر و خرید از طریق کارت اعتباری .....سیستم آبیاری مکانیزه کشاورزی بجای سیستم سنتی عصر حجر ..انتخاب مدیران توانمند وباسواد وتخصص در رشته کشاورزی نمیرانی که در کارهایشان رودربایستی و فامیل بازی حرف اول را بزنه...ساخت حوضچه های جمع آوری آبهای باران
جهت استفاده برای فضای سبز شهر ها لایه روبی کلیه قناتها وآب انبارها ..آموزش از مدارس و آشنا کردن فرزندان با مصرف درست آب استفاده از تجربیات کشورهای پیشرفته صنعتی ...ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
سلام علیکم
به نظر حقیر کاهش سی درصد در ابیاری کشاورزی باغات منوط به استفاده از سیستم ابیاری قطره ای است . ولی برای جلوگیری از سرقت پمپ و لوله ها و... نیاز به مجوز دیوار کشی باغ است هم اینک مجوز حصار کشی 40 سانت دیوار و بقیه نرده را با یک سال و نیم دوندگی و اجازه از هفت اداره که هر کدام هفت خوان رستمی است را می دهند!!!! که در نهایت علی ایحال در مورد راقم سطور به استحضار می رساند که 5 دفعه نرده های باغ حقیر را طراران به سرقت بردند و امار نزد کلانتری محل موجود است و با میلیونها تومان ضرر در نهایت از خیر ابیاری قطره ای باغ و گلخانه گذشتیم و به سیستم پیشین ابیاری غرقابی روی اوردیم و عطای انجام وظیفه و کار خیر را به لغایش بخشیدیم و 4 تکبیر زدیم بر انچه که بود . به هر حال اگر نظر دست اندرکاران در صرفه جویی اب جدی است مجوز دیوا ر 2.5 متری را توشیح نمایند تا باغداران بتوانند سیستم ابیاری قطره ای را پیاده کنند . والا با شعار دادن نمی توان به مصدر مطلوب صرفه جویی در اب رسید .
و من ا.. المستعان
افزایش جمعیت باید تعطیل شود باید کاری کرد جمعیت کشور روی 80 میلیون فیکس شود . هر سال که دو میلیون جمعیت به این کشور اضافه می شود و اگر هر نفر در روز 300 لیتر آب مصرف کند در سال می شود 2190000000000 لیتر این فقط برای مصرف عادی آنها هست حالا برای شغل آنها و تفریح آنها چقدر آب مصرف خواهد شد باید محاسبه کنیم . آیا به نظرتان اینقدر آب هر سال به منابع آبی ما اضافه می شود یا کم می شود . این جمعیت 80 میلیونی که آلان داریم چه دستاوردی داشته که قبلاً جمعیت 50 میلیونی ما نداشته .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
با دم کردن اصولا مخالفم

اما آینه مقعرم بد نیست

دهه شصت جمعیت ایران دم کرد.
کوپن
مدارس سه شیفته
کنکور
ازدواج
مسکن
شغل

حالا نباید از اون ور بوم بیفتیم
والا 10 بیس سال دیگه ...
دراین مملکت تنها کاری که احتیاج به هیچ گونه مجوزوتخصصی نداردکشاورزی است زمینی بخریدیااجاره کنیدوشروع کنید دلالانی برای شما آب تامین میکنندیااز رودهای زهواردررفته ودرحال مرگ یاآب چاه اعم ازبامجوزیابی مجوز۰ درحالی که بسیاری ازچاههای حفرشده برای باصطلاح باغ داری درحقیقت برای تامین آب جهت کسانی است که محلی سایه دارباآب روان جهت خوش کذرانی وکیف میخواهند وبه هیچ وجه حاضر به تغییرروشهای آبیاری جویباری باروشهای نوین نمیباشند۰ درخصوص فضاهای موردنیاز فرهنگی وورزشی بایستی گفت حالا آب شده بهانه کم کاری وفسادهای بوقوع پیوسته وگرنه یک استخر المپیکی با۳هزارمترمکعب آب ودربدترین شرایط مصرف روزانه دویست مترمکعب میتوانددرهرروزبه بیش ازهزارنفرخدمات بدهد! وباسیرکولاسیون وتصفیه واستفاده مجدد به مقادیرکمتری آب نیازمیباشد۰آقایان مسیول شمااستخررامیساختی بعدطلب آب میکردید۰
* ساختمان سازی بسیار کنترل شده و محدود بشه (خداییش خونه خالی زیاده)
* آب شرب و غیر شرب جدا بشه و بحث تصفیه آب جدی گرفته بشود
* حتی المقدور کارخانه های صنعتی (مخصوصا شهرهای مرکزی ایران مثل اصفهان) به مناطق نزدیک آب دریا انتال یابند
* حفر چاه به طور کلی متوقف بشود و چاه های اضافه و غیرقانونی بدون هیچ ملاحظه ای تخریب شوند و با متخلفین در این مورد به شدت برخورد بشه !!!! (نه اینکه 200 تومن جریمه بشن)
* قیمت آب شرب افزایش پیدا کرده و به صورت اعتباری فروخته شود (نمیدونم شاید بهم بخندین ولی توی مستربین طرف برای وصل برق خونش میومد کارت میکشید که ایده خوبیه)
* عمل کنیم ، توی ایران همه راه حل ها رو از حفظیم ولی موقع عمل که میشه میگیم باید فرهنگ سازی بشه بعد ؛ آخه تا کی باید دست روی دست گذاشت ؟؟!!!
* جریمه برای هدر دادن آب شرب در نظر گرفته بشه !!!!! مثلا هرکی جلوی مغازه یا خونشو با آب شرب بشوره یا ماشینشو ...
*
*
...
تبدیل شوره زارهای استان قم به مزارع !
من یادمه اولین روزهایی که اتوبان کاشان به قم افتتاح شده بود تا خود شهر قم حتی یک بوته خار نمیدیدی ولی حالا از چهل کیلومتر مانده به قم به لطف انتقال بی حساب آب از ... ، مزارعی را شاهد هستیم که در استان کلستان هم مانند ان را پیدا نمیکنید !
در ضمن یکی را پیدا کنید در مورد ساخت سد پانزده خرداد و جانمایی ان و تحقیقاتی که قبل از ساخت در مورد ان شده بود توضیح دهد !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
اين آب از سرشاخ هاي دز به قم آورده شده است !!
چرا دریای خزر رو به خلیج فارس یا دریای عمان کانال کشی نمی کنید.چقدر میتونه به تغییر اکوسیستم ایران.درامد ملی/در امد مردم/ایجاد شغل/به حاشیه نشین های کانال /ترانزیت از طریق کشتی و لنج /کشورهای شمالی ایران ....کمک کنه.
ارزشش از جاده ابریشم کمتر نخواهد بود و ایران زنده خواهد شد.
سخته و هزینه بر ولی قابل اجر
به فکر اینده گان هم باشیم.بقه کاشتن شماها دارین میخورین .حد اقل شما هم بکارید تا دیگران بخورن.نصیب مردم هم نشد نشد
يك مساله اي كه هيچ كس بهش توجه نميكنه بخصوص گروههاي مردم نهاد و حاميان محيط زيست و خود مردم ما مقوله آب مجازي است . ما مردم اسراف كرا هستيم در خصوص مصرف مواد غذايي ركود شكن شده ايم و دور ريز اونهم خيلي زياد است . مردمي كه در شهرهاي بزرگ زندگي مي كنن فكر مي كنن كاري از دسشتون براي صرفه جويي در مصرف آب برنمياد فكر مي كنن فقط با شير آب ببندد چون نه حياط دارند نه مي تونن ماشين بشورن يا فرش بشور ن يا چيز ديگه و لي همين مردم وقتي ميرن مغازه مواد غذايي ميخرن اسراف زيادي مي كنن . اگر دور ريز مواد غذايي را به صفر برسونيم مي تونيم خيلي بيشتر ار اونچيزي كه فكر مي كنيم در مصرف آب صرفه جويي كنيم چون براي توليد هر محصول كشاورزي هزاران متر مكعب آب صرف شده است كه اين فرآيند برگشت تاپذير بوده و عملا با دور ريختن ان مواد غذايي علاوه بر هزينه اضافي به خودمان آب را هم دور ميريزيم دور ريختن يك عدد پرتغال يعني دور ريختن 200 ليتر آب !!! در حاليكه آبي كه بر اثر بازگذاشتن شير آب هدر مي رود باز به چرخه باز مي گردد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
نظر خیلی خوبی بود
یعنی خیلی راحت و به صورت غیر مستقیم ، صرفه جویی کنیم در مصرف آب

ونه فقط آب ،
بلکه
گاز
برق
و...

اما افسوس
افسوس که این روزها مصرف بی حد و حساب و تجمل گرایی ارزش محسوب می شود
متاسفانه تصمیم گیریهای شتابزده پس از 36 سال از گذشت انقلاب.
در ایران 92 درصد مصرف در بخش کشاورزی است .در جهان حدود 72 درصد.راندمان آبیاری در ایران حدود 35 درصد و در کشور عربستان حدود 65 درصد است.برای تولید یک کیلو گندم در ایران 2000 لیتر آب مصرف می شود و در جهان حدود 1300 لیتر.بخش شرب و صنعت بخش کوچکی از مصرف آب مبی باشد که با ده درصد افزایش راندمان آبیاری می توان بیش از کل مصرف کنونی در این بخش ها آب یجاد نمود. در کشوری خشک مانند ایران طرح خودکفایی گندم با این راندمان خیانت به کشور است.
مصارف آب در بخش کشاورزی وصنعت تا جایی که میدانم بیش از ده برابر مصارف خانگیست. جایی که یک پمپ آب برای آبیاری مزارع برنج در منطقه کم آب پاسارگاد فارس شبانه روز روشن است توصیه به مردم در مورد صرفه جویی بیفایده است.البته منکر این نیستم که باید مدیریت مصرف باید نهادینه شود.از طریق کاملا علمی و با اصلاح نباتات گونه های کم مصرف بایستی کشت شود.اکنون آب از نفت گرانبهاتر است.
1-فرهنگ سازي دائمي نه بصورت مقطعي و بدليل خشكسالي2- واقعي كردن هزينه هاي استفاده از آب و برق3-تسريع در استفاده از انرژي هاي نو از جمله بكارگيري صفحات خورشيدي براي توليد برق در مقياس بالا4- جلوگيري از تغيير اقليم شهرها توسط شهرداري ها و گسترش چمنكاري5-استفاده از كولرهاي گازي پر بازده بجاي كولرهاي آبي كم بازده با مصرف آب فراوان در تابستان در دراز مدت6- اجبار مالكين و سازندگان واحدهاي مسكوني به استفاده از سايبان براي كولرهاي آبي منصوبه7- تسريع در بكارگيري كشاورزي مدرن جهت كشت محصولات8- انتقال صنايع به استان هاي ساحلي9- گسترش استفاده از آب بسته بندي شده
طرح افزایش جمعیت وقتی که ما برای 75 میلیون جمعیت آب کافی نداریم چه لزومی دارد؟ بنظر بنده نه تنه نبایستی تشویق بکنیم بلکه بایستی بیش از دو یا سه فرزندرا شدیدا جلوگیری کرده وجریمه های سنگین اعمال کنیم.
دربخش کشاورزی اب بایستی بصورت حجمی به کشاورزان فروخته شود ونه بصورت هکتاری.ضمنا ازکشتهای پرمصرف مثل برنج خصوصا در استانهاییک مشکل اب دارند مثل اصفهان جلوگیری شود.
من خودم در کارگاهی در منطقه شش تهران در نزدیکی خیابان شیرودی دیدم که با آب آشامیدنی تانکر بزرگی را پر کردند و سپس جهت استفاده در جدول گذاری خیابان قرنی نرسیده به پل کریم خان بردند . واقعا تاسف آور است این کار پیمان کاران شهرداری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار