بازدید 10028
احمد توکلی در گفت‌و‌گو با «تابناک»؛

برخی نمایندگان چهره مجلس را مشوه و دولت را معامله گر می‌کنند

برخی نمایندگان برای تحمیل نظر بر وزرا، سؤال و تحقیق و تفحص را امضا می‌کنند و بعد پس می‌گیرند. با این کار، هم چهره مجلس را مشوه و هم دولت را به معامله‌گری وادار می‌کنند که البته هر دو بد است. سؤال و استیضاح ابزار‌های قانونی است که به نمایندگان داده شده تا برای حفظ مصلحت مردم به کار ببریم.
کد خبر: ۴۳۱۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۰ 04 September 2014
     بعضی نمایندگان چهره مجلس را مشبه و دولت را معامله گر می کنندپس  از استیضاح فرجی دانا، وزیر علوم و تحقیقات، دوباره زمزمه‌های استیضاح‌های بعدی وزرا به گوش می‌رسد که این اخبار از سوی برخی طیف‌های داخل مجلس تأیید و توسط طیف‌های دیگر تکذیب می‌شود.

به گزارش «تابناک»، یکی از انتقادات همیشگی دولت یازدهم از مجلس، تعدد سؤالات نمایندگان از وزراست، به گونه ای که مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهور چندی پیش به صراحت از عملکرد مجلس در میزان سؤالات از وزرا انتقاد کرد. این در حالی است که مجلس شورای اسلامی ادعا می‌کند، میزان سؤالات از این دولت در مدت مشابه از دولت سابق کمتر است.

در همین راستا، احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با تابناک به ماجرای استیضاح فرجی دانا و احتمال مطرح شدن استیضاح جدید پرداخته است.

وی نخست پیرامون موضوع استیضاح جدید در مجلس گفت: برخی از نمایندگان از عملکرد بعضی از وزرا ناراضی هستند؛ اما به نظرم در این برهه زمانی، استیضاح جدید راهکار خوبی در تعامل با دولت نیست؛ برای نمونه، امروز وضعیت اقتصادی کشور خوب نیست، ولی اگر همه ما دست به دست هم بدهیم، امید است از مشکلات اقتصادی در وضعیت اخیر بگذریم و معیشت مردم را از فشار خارج کنیم.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه اگر مشکلات اقتصادی در کشور مهم است، چرا زمزمه‌های استیضاح وزیرانی غیر از حوزه مباحث اقتصادی به گوش می‌رسد، گفت: یکی از اشکالات در مجلس همین موضوع است که مردم احساس می‌کنند، توجه مجلس به مسائل واقعی زندگی مردم کم است و نمایندگان بیشتر به سراغ مسائل فرهنگی و سیاسی می‌روند. در حالی که مجلس باید فعال شود و پیگیری کند و نباید این تلقی در جامعه به وسیله تعدادی از نمایندگان تقویت و باعث دلزدگی بیشتر مردم از مجلس شود.

وی همچنین افزود: به عنوان پیش گیری عرض می‌کنم، باید به این مسائل توجه داشته باشیم که بدون کمک همه قوا نمی‌توانیم کشور را از پرتگاه نجات دهیم.

احمد توکلی در ارتباط با استیضاح وزیر علوم گفت: من تلاش خودم را کردم که این استیضاح اتفاق نیفتد، ولی متأسفانه آقای فرجی دانا به گونه ای رفتار کردند که مجلس نگران شد، ادامه روند موجود در دانشگاه‌ها نتایج بدی در کشور داشته باشد. رفتار آنان ناقض ثبات در دانشگاه بود و عملکرد ایشان این نظر را تقویت می‌کرد.

توکلی ادامه داد: مثلا معاون محترم آقای فرجی دانا دو بار در مورد مسأله بورسیه سراغ من آمد. من به ایشان عرض کردم، شما در برخورد با تقلب و تخلف در اعطای بورس به شدت مقابله کنید و ما از شما حمایت می‌کنیم و کسی مشکلی ندارد، ولی با برخوردهایی که صورت گرفت، شائبه شاخ و شونه کشیدن قوه مجریه با قوه مقننه بود. چون بنده مجلس را نماد جمهوریت نظام می‌دانم و خود آقایان همین ادعا را دارند؛ این رفتار که مجلس هرکاری کند ما بر سر اعتقاداتمان ایستاده‌ایم، چاره‌ای جز استیضاح برای مجلس نگذاشت.

وی در پایان درباره تعداد سؤال از وزرا که مورد انتقاد دولت است، گفت: من این انتقاد دولت از مجلس را تا اندازه‌ای وارد می‌دانم. در مجلس نمایندگانی هستند از قدرت قانونی خودشان به درستی استفاده نمی‌کنند. اینکه نماینده‌ای اختیار دارد، سؤال کند مسلما درست است، ولی اینکه این اختیار را چگونه اعمال می‌کنند قابل بحث است.

برخی نمایندگان هستند که برای تحمیل نظر بر وزار، سؤال و تحقیق و تفحص را امضا می‌کنند و بعد پس می‌گیرند. با این کار هم چهره مجلس را مشوه و هم دولت را به معامله‌گری وادار می‌کنند که البته هر دو این‌ها بد است. سؤال و استیضاح ابزار‌های قانونی است که به نمایندگان داده شده که برای حفظ مصلحت مردم به کار ببریم. اگر نماینده‌ای از گارگزاری ایرادی دارد که قابل اثبات است، ارائه دهد و از وزیر بخواهد آن را برطرف کند.

اما اگر نماینده بخواهد کسی را نصب کند، این تخلف است، زیرا نماینده حق انتصاب کسی را ندارد. البته دولت هم مشکل دارد، چون به این فشار‌ها تمکین می‌کند. اگر دولت تمکین نکند، این موضوعات به تدریج کم می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۶
انتشار یافته: ۱۰
بعضی از نمایندگان به نفع شخصی بیشتر فکر میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
بعضی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
در زمان کاندید شدن هر نماینده آنقدر پول خرج میکند که چند برابر حقوق دریافتی یک نماینده که در این چند سال دریافت میکنند
در این میان آیا این نماینده میتوانند به فساد دیگران اعتراض کند
و یا اینکه خودش در خلوت دست به ........ میزند
برخی وزرا به منافع باندی فکر می کنند
سلام میه نماینده ای که به فکر مردم باشد داریم فقط در فکر باندبازی سیاسی هستند.
متاسفانه متاسفانه اسامی برخی نمایندگان در بین بورسیه های غیر قانونی بود. همین باعث شد که بی طرف بودن مجلس در استیضاح را کمی زیر سوال می برد . مثلا یکی برای تحصیلات عالیه ادبیات فارسی بورسیه شده بود . خوب حق بدید دیگه
کی از اشکالات در مجلس همین موضوع است که مردم احساس می کنند که توجه مجلس به مسائل واقعی زندگی مردم کم است
بالاخره ما نفهمیدیم آقای توکلی دولت نباید به فشار نمایندگان تمکین کند یا باید تمکین کندو از طرفی میگویی دولت گفت در وزارت علوم ما کار خودمان را میکنیم که این حرف مجلس را مجبور به استیضاح وزیر کرد از طرفی میگویید اگر دولت تمکین نکند این مسایل کم کم حل میشود. بالاخره کدام ساز شما باید دولت را برقص بیاورد؟
چهره مجلس از اول انتقلاب تا حالا از این مشوش تر نبوده. نام این مجلس در خاطره ها خواهد ماند
از قبل معامله شده آقاي توكلي!! مثلا مديران شركنهاي دولتي و مخصوصا خودروسازي همگي از ارتباط مجلس و فرمانداري و استانداري سود ميبرند و هميشه ثابت هستند البته در چرخه چرخ و فلك سوار هستند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار