بازدید 7519
۸

خيام در راه نيويورک

مجسمه حکيم شاعر بزرگ ايراني که در کشور ساخته شده بود راهي نيويورک گرديد تا از اين پس فرهنگ و هنر ايراني نماينده اي در اين شهر بزرگ داشته باشد.
کد خبر: ۴۳۱۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۳ 03 September 2014
مجسمه حکيم شاعر بزرگ ايراني که در کشور ساخته شده بود راهي نيويورک گرديد تا از اين پس فرهنگ و هنر ايراني نماينده اي در اين شهر بزرگ داشته باشد.

حسين فخيمي هنرمند مجسمه ساز ايراني، عصر روز دوشنبه 10 شهريورماه بعد از ساعت‌ها کار آماده سازي و بسته بندي، مجسمه «خيام» را به مقصد منهتن نيويورک بدرقه کرد. وي متولد 1324 در شهرستان ابهر است. وي پروفسوراي طراحي و مجسمه سازي خود را از دانشکده هنرهاي زيباي مادريد دريافت کرده و دوره هاي مختلفي را گذرانده و داراي گواهي مجسمه سازي از «ُدن خوان آوالوس» مجسمه ساز مشهور اسپانيا، گواهي طراحي از حسين شيخ از استادان هنرستان کمال‌الملک، گواهي ساخت و ساز مدال و نشان از دانشکده هنرهاي زيباي مادريد، گواهي درجه گراور از دانشکده هنرهاي زيباي مادريد، گواهي ريخته گري برنز از کارگاه آرپولساي مادريد است.

به گزارش مهر، حسين فخيمي از پيشکسوتان هنر مجسمه‌سازي در ايران عصر روز 10 شهريور ماه در حالي سومين نسخه مجسمه «خيام» خود را بدرقه کرد که اين هنرمند تا ساعت‌ها در کنار گروهي از متخصصان به دقت و ظرافت هر چه تمام گرد مجسمه‌اش مي‌چرخيد و بر چگونگي بسته‌بندي و حمل و نقل صحيح مسافرش به سمت آمريکا نظارت داشت. امور بسته‌بندي و حمل و نقل در نهايت دقت کارشناسان و مسئولان حمل و با درايت خالق آن انجام شد و بعد از ساعت‌ها تلاش و پيگيري اين اثر جاودانه که مجسمه خيام شاعر شهير ايراني است، رهسپار شهر منهتن در نيويورک شد.

فخيمي مجسمه خيام را در سه نسخه ساخته است که يک نسخه آن ارديبهشت ماه امسال در نيشابور زادگاه اين شاعر و فيلسوف ايراني نصب شد، نسخه دوم اين اثر نيز قرار است به فلورانس ايتاليا سفر کند و نسخه سوم آن هم مورد استقبال شهرداري منهتن نيويورک قرار گرفته و به زودي مهمان هميشگي اين شهر خواهد بود.

فخيمي درباره ويژگي‌هاي شخصيتي خيام نيشابوري که در ساخت اين اثر به آنها توجه داشته است، توضيح داد: وقتي کار ساخت اين تنديس به من واگذار شد، به اين فکر کردم که پيش از طراحي و ساخت مجسمه بايد خيام را به خوبي بشناسم. شناخت من از او در اندازه يک شاعر بزرگ ايراني بود اما در مطالعات و پژوهش‌هايي که درباره اين بزرگمرد ايراني طي مدت 6 ماه انجام دادم به زواياي مختلف شخصيتي و علمي او بيشتر پي بردم و متوجه شدم که خيام تنها يک شاعر بزرگ نبوده است بلکه او منجم، فيلسوف و رياضي دان بسيار برجسته اي بود که مي‌توان از او به عنوان پدر علم دنيا ياد کرد.

خالق تنديس صلح در مقر سازمان يونسکو در ادامه درباره جنس مجسمه خيام و چگونگي انتخاب اين متريال افزود: در پژوهش‌هايي که داشتم بهتر ديدم که از سنگ استفاده کنم و به اين منظور حدود يک سال و نيم در معادن سنگ ايران و کشورهاي شرقي و غربي آن جستجو کردم اما در نهايت به اين نتيجه رسيديم که مجسمه خيام را بهتر است از سنگهاي معادن ايران بسازيم و سرانجام يک قطعه سنگ 18 تني و دو قطعه سنگ 12 تني را انتخاب کرديم که در نهايت اين سه اثر را در ابعاد 2 متري ساختم. در مغرب زمين از نيم دوم قرن نوزدهم با ترجم رباعيات خيام به زبان انگليسي توسط فيتز جرالد (1883 – 1809 ميلادي) و سپس ترجمه‌هاي ديگر به اين زبان و زبان‌هاي ديگر، شهرت و محبوبيت خيام روز به روز بيش‌تر شده است. به طوري که اين شاعر و فيلسوف برجسته کشورمان نقشي اثر گذار در زندگي روز مره ي غربيان پيدا کرده است.به گونه اي که زندگي اين شاعر شرقي دستمايه خلق يک اثر سينمايي بزرگ گرديد.

خيام در هاليوود


عمر خيام نام فيلمي آمريکايي است که به کارگرداني ويليام ديترله، کارگردان آلماني در سال 1956 ساخته شده‌است و در سال 1957 به اکران درآمد. اين فيلم در مورد زندگي عمر خيام، رياضيدان و شاعر ايراني سده يازده ميلادي است.از آنجا که جزئيات زندگي خيام چندان شناخته شده نيست در اين فيلم ماجراهايي خيالي براي زندگي او تصور شده و در ميان اين ماجراها دستاوردهاي علمي و ادبي واقعي او، همچون ابداع گاهشمار تازه و سرودن چامه‌هاي معروف نيز گنجانده شده‌است. در اين فيلم، عمر خيام با دختر پادشاه وقت مهرورزي مي‌کند و دسيسه فرقه حسن صباح براي کشتن پسر پادشاه را خنثي مي‌سازد. نقش عمر خيام در اين فيلم بر عهده کورنل وايلد است و در اين فيلم مايکل رني، در نقش حسن صباح و خواننده معروف ايما سوماک در نقش کارينا ظاهر مي‌شوند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۸
دست مریزاد استاد....
استاد فخیمی به عنوان یک ایرانی و علی الخصوص یک نیشابوری از شما تشکر می میکنم.

ما لعبتکانیم و فلک لعبت باز
از روی حقیقتی نه از روی مجاز
یک چند درین بساط بازی کردیم
رفتیم به صندوق عدم یک یک باز
در روزگاری که همه جا رگ و ریشه ما را با تیشه می زنن و آثار و نمادهای ایرانی را مصادره می کنن ، این خبر مسرت بخش بود واقعا. ممنون از شما بابت انعکاسش.
افرين به شما استاد گرانقدر
درود بر پرفسور و مردان ایران زمین
دست مريزاد هنرمند، باعث افتخار مايي ...
ضمن تشکر از این هنرمند پیش کسوت. باید عرض کنم چهره ای که از خیام در این مجسمه دیده می شود متاسفانه راضی کننده نیست و خیام فیلسوف و ژرف نگر را به نمایش نمی گذارد.
کار بسیار نیک و پسندیده..
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها