بازدید 4075
ابتکار:

کانون های آلودگی هوا شناسایی می شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از شناسایی کانون های آلودگی هوا در سطح کشور خبر داد.
کد خبر: ۴۳۱۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۶ 02 September 2014
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از شناسایی کانون های آلودگی هوا در سطح کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه ابتکار عصر سه شنبه در نشست مشترک با اصحاب رسانه تصریح کرد: ستاد مبارزه با گرد و خاک تشکیل شده و شناسایی کانونهای ملی گردو غبار در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تجهیزات پایش و اندازه گیری نیز خریداری شده است، اضافه کرد: با همکاری هواشناسی می توانیم به صورت موثر کانون های آلودگی را شناسایی کنیم.

ابتکار تاکید کرد: در عین حال در هر استان برنامه کنترل کانون های گرد و غبار فعال شده است و نتایج نشان می دهد مهمترین این کانون کشور عراق است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه به دلیل شرایط فعلی عراق تفاهم نامه مدیریت آلودگی را نمی توان در این کشور اجرایی کرد، اضافه کرد: تا زمانی که امنیت به این کشور بازنگشته نمی توان برنامه های مشترک را به اجرا درآورد.

وی مسئله اصلی مدیریت گرد و خاک را مدیریت سرزمین عنوان کرد و گفت: در خیلی از مناطق از بین رفتن مراتع و خشکی تالاب ها به کانون های جدید آلوده کننده تبدیل شده است.

ابتکار نقش سازمان های مردم نهاد محیط زیست در این حوزه را موثر خواند و افزود: فعال سازی سمن ها در تیم سازی و جلی مشارکت مردمی و دیده بانی مسائل زیست محیطی از سیاست های دولت تدبیر و امید است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: تلاش بر این است موانع ثبت سازمان های غیر دولتی برداشته شود و این گروه از تشکل ها بتوانند راحت تر فعالیت کنند.

وی در واکنش به سوالی مبنی بر برنامه های کنترل آلودگی خودروها ادامه داد: برنامه کاهش آلودگی هوا از سال 79 تا 84 اجرا شد و در ادامه با تعطیلی در بازه زمانی 84 تا 92 مجددا از سر گرفته شده است.

ابتکار دستاورد بزرگ اجرای این برنامه را حذف بنزین آلوده در سراسر کشور عنوان کرد و گفت: اندازه گیری در شهرهای تهران، کرج و اراک این موضوع را تائید می کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه  یک سوم روزهای ناسالم کاهش یافته است، تصریح کرد: در عین حال توزیع بنزین یورو چهار مرحله به مرحله در کشور اجرایی می شود.

وی با اذعان به اینکه برنامه جامع کاهش آلودگی هوا ابعاد مختلفی دارد، ادامه داد: یکی دیگر از مصوبات ما ارتقا خودروهای تولیدی کشور به استاندارد یورو چهار بود.

ابتکار تاکید کرد: محیط زیست کشور اعلام می کند که تمامی خودروهای تولیدی کشور از این استاندارد برخوردار هستند و در عین حال جای کار در صنعت خودروسازی همچنان وجود دارد.

معاون رئیس جمهور تاکید دارد که برای رفع مشکل ترافیک و بهبود کیفیت هوا حمل و نقل عمومی در شهرها باید رونق بگیرد.

وی افزود: این طرح باید در استان های مختلف از جمله در اردبیل اجرایی شود و ما به سمت حمل و نقل عمومی برویم و با توسعه اتوبوس و قطار برقی حتی از بخشی از بحران ها جلوگیری کنیم.

ایتکار در خصوص سوال خبرنگار مهر مبنی بر وضعیت گونه های جانوری در معرض انقراض اضافه کرد: از دو هزار گونه جانوری برخی گونه ها مانند سمندر لرستان، پلنگ و میش مور در خط قرمز انقراض هستند.

وی تصریح کرد: از هزار و 728 گونه گیاهی اندمیک نیز بیشتر گونه های بومی در تهدید هستند.

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به غیر از ببر مازندران و شیر ایرانی که سال ها پیش منقرض شد گونه منقرض شده نداریم.

وی در خصوص وضعیت پلنگ اضافه کرد: در پلنگ و یوزپلنگ آموزش، حفاظت از زیستگاه ها و ممانعت از تصادف با حیوان به صورت جدی پیگیری می شود.

ابتکار با تاکید به اینکه شکار در کشور ممنوع است و کشتن حیوان خلاف شرع است، تصریح کرد: در وضعیتی که یک گونه در معرض انقراض است شکار افتخار در بر ندارد.

به گفته معاون رئیس جمهور شکار فقط در موارد خاص با اخذ پروانه و آن هم بر اساس سیاست گذاری و کار کارشناسی انجام می شود.

وی افزود: پروژه حمایت از یوزپلنگ ایرانی آغاز شده و از انقراض این حیوان جلوگیری شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه صحبت های خود به وجود صنایع آلاینده در کشور اشاره کرد و گفت: ما صنایع آلاینده در کشور داریم اما برای اصلاح فرایند و کاهش آلودگی اقداماتی صورت گرفته است.

ابتکار الزام در گذاشتن فیلتر، خود اظهاری واحد صنعتی و نصب دستگاه سنجش آلایندگی از جمله این اقدامات عنوان کرد و بیان داشت: در صورتی که واحد صنعتی تمکین نکند برخورد قانونی با واحد صنعتی صورت می گیرد.

وی افزود: مایل نیستیم واحدهای صنعتی را تعطیل کنیم اما در صورتی که همکاری نکنند مجبور به انجام می شویم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار