بازدید 2640

شکاف و اختلاف در کابینه رژیم صهیونیستی

کد خبر: ۴۳۱۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۳ 02 September 2014
وزرای کابینه رژیم صهیونیستی بر سر از سرگیری مذاکرات سازش با تشکیلات خودگردان فلسطین دچار اختلاف نظر شده‌اند؛ اختلافی که به جر و بحث میان آنها در نشست داخلی کابینه منجر شد.

به گزارش  فارس، به نقل از روزنامه «هاآرتص»، «زیپی لیونی»، وزیر دادگستری و «موشه یعالون»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پنج‌شنبه گذشته، در نشست داخلی کابینه، درباره اینکه آیا مذاکره با فلسطینی‌ها را از سر بگیرند یا نه، به بحث و جدل پرداختند.

سه نفر از وزرایی که در این نشست حضور داشتند، به هاآرتص گفتند، مباحث داغ (در کابینه)، حول این موضوع بود که آیا اسرائیل اکنون بعد از پایان جنگ غزه باید، یک ابتکارعمل دیپلماتیک به تشکیلات خودگردان فلسطین و جامعه بین‌المللی ارائه کند یا خیر. در پایان این نشست، یعالون گفت، «زمانی که موضوع عقب‌نشینی از مناطق بیشتر و نیز محدوده آزادی عمل نیروهای نظامی در کرانه باختری به عنوان بخشی از مذاکرات دیپلماتیک با فلسطینی‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد، اسرائیل باید از آنچه در غزه رخ داد، درس بگیرد.»

وی افزود، آنها به ما می‌گویند روند دیپلماتیک، مشکل با غزه را نیز حل خواهد کرد، اما اسرائیل باید از آنچه در غزه رخ داد، درس بگیرد؛ جایی که وزارت جنگ اسرائیل برای مقابله با حماس و جهاد اسلامی آزادی عمل ندارد.

یعالون ادامه داد:‌ «اسرائیل باید از جنگ در غزه درس بگیرد که نباید برای پروسه دیپلماتیک عجله کند بلکه باید به آرامی و محتاطانه حرکت کند.». او همچنین با مذاکره با فلسطینی‌ها تا زمانی که دولت وحدت ملی آنها پا بر جاست، مخالفت کرد.

طبق گفته سه وزیری که در این نشست حضور داشتند، زیپی لیونی با ناراحتی به این سخنان واکنش نشان داد و با بالا بردن صدای خود گفت، «اسرائیل باید مذاکرات معنادار را شروع کند تا با هجمه‌های قانونی و دیپلماتیکی مقابله کند که به دنبال جنگ در غزه، انتظار آنها می‌رود.»

وی افزود: « راه این کار، از یک سو، از سرگیری مذاکرات با محمود عباس و تشکیلات او درباره راه‌حل دائم است و از سوی دیگر، همکاری با آمریکا، اتحادیه اروپا و سایر کشورها برای تغییر واقعیت در غزه، از جمله، بازگرداندن تشکیلات خودگردان به نوار غزه، جلوگیری از مسلح شدن دوباره حماس و نظارت بر بازسازی این منطقه.

یکی از وزرایی که در نشست کابینه حضور داشت، به هاآرتص گفت، این رویارویی نشانه اختلاف عمیق درباره مسئله فلسطین است. لیونی و «یعیر لاپید»، وزیر دارایی اسرائیل برای گفت‌وگو اعمال فشار می‌کنند اما در اقلیت قرار دارند.

به نوشته این روزنامه، هر چند،‌ نتانیاهو اخیرا از «افق جدید دیپلماتیک» سخن گفته اما به نظر می‌رسد موضع او با یعالون یکی است. به نظر نمی‌رسد که او هیچ ابتکار عمل دیپلماتیکی در مقابل فلسطینی‌ها تدوین کرده باشد.

یک مقام ارشد اسرائیلی نیز گفت، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در حال بررسی سفر به اراضی اشغالی در هفته جاری و گفت‌وگو با نتانیاهو و محمود عباس بود اما بعد از اینکه فهمید هیچ یک از این دو تمایلی به گفت‌وگو ندارند، از این کار منصرف شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل