بازدید 2513

حمله رسانه‌ای علیه خیزش دوباره مردم یمن

رضا دهقانی
کد خبر: ۴۳۱۵۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۰ 02 September 2014
 درباره اعتراضات اخیر یمن و خیزش دوباره مردمی، طبیعی است که همچون سال 2011 تلاش‌های کشورهای عربی خلیج فارس به خصوص عربستان سعودی در جهت کنترل این اعتراضات پیش رود.

جدای از اقدامات سیاسی شورای همکاری خلیج‌فارس که بانی اصلی «ابتکار خلیجی» در سال 2011 بود و بیانیه شورای امنیت علیه انقلابیون و همچنین تلاش‌های بی وقفه ریاض برای کنترل اوضاع یمن بار سنگینی نیز بر روی رسانه‌های عربی و غربی گذاشته شده است.

آنچه در یمن می‌گذرد خیزش مردمی و مسالمت آمیز است که تاکنون جز تحصن و اعتراض مدنی هیچ گونه اقدام مسلحانه یا خشونت آمیزی مشاهده نشده است. همچنین بنا به سخنان صریح «عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش الحوثی، هدف معترضان براندازی نظام یمن نیست بلکه آن ها خواستار استعفای دولت و  نبود فساد و فقر و بازگشت یارانه سوخت هستند.

اما رسانه‌های وابسته به کشورهای عربی خلیج فارس و بالتبع تمامی کشورهایی که در طرح ابتکار خلیجی مشارکت فعال داشتند سعی دارند یک حمله روانی علیه انقلابیون در پیش بگیرند.

پیش از وارد شدن به مبحث اصلی نوشتار لازم است گفته شود، «ابتکار خلیجی» عنوان نشستی در تاریخ 3 آوریل 2011 است که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل طی آن با سپردن مصونیت قضایی به «علی عبدالله صالح» معاون وی «عبدربه منصور الهادی» را به جای وی نشاندند و بدین ترتیب توانسته شد انقلاب یمن به طور موقت تحت کنترل قرار گیرد.

در ادامه به این موضوع پرداخته خواهد شد که دستور کار شبکه های خبری و روزنامه‌های معاند، این روزها علیه مردم یمن چیست.

ابتدائا به این موضوع اشاره کنیم که تمام سعی رسانه‌ها در این است که این خیزش را طائفی و مختص حوثی‌ها جلوه دهند، حتی زیدی‌ها هم مد نظر نیست بلکه بسیار محدود تر شده و انقلابیون به عنوان طرفداران حوثی‌ها معرفی می‌شوند.

با رصد شبکه‌هایی چون العربیة و روزنامه‌هایی چون الشرق الاوسط و العرب اونلاین متوجه می‌شویم که مدام این گزاره بیان می‌‌شود که حوثی‌ها در پی بسط سلطه شیعی خود در یمن هستند. اما آن‌ها هیچ اشاره ای به این نمی‌کنند که فی‌المثل بازگشت یارانه سوخت چه ارتباطی به گسترش نفوذ شیعیان دارد؟

سیاست دوم این‌گونه رسانه‌ها که بسیار هم بر آن تأکید می‌شود، آشوب طلب جلوه دادن انقلابیون و اتهام تلاش برای آتش افروزی و جنگ داخلی است.

این خط خبری مدام پی‌گیری می‌شود، چرا که مردم یمن پس از سه سال آشوب و درگیری‌ها و نفوذ شدید القاعده تحمل دور جدید خشونت‌ها را ندارند و دقیقا به همین دلیل است که عبدالملک‌الحوثی مردم را به تحصن و اعتراضات مدنی فراخوانده است.

تا کنون هیچ اقدام خشونت آمیزی از سوی معترضان مشاهده نشده است، هیچ گلوله‌ای هم شلیک نشده و رهبران انقلاب کاملا به این موضوع توجه دارند.

موضوع دیگری که در دستور کار رسانه‌های معاند قرار گرفته است، تبلیغ مدام بر این اتهام است که معترضان حوثی قصد براندازی نظام را دارند. انقلابیون از ابتدا به این امر واقف بوده‌اند که اعتراضاتشان با کمترین هزینه برای مردم پیش برود و به همین علت هم از ابتدا خواستار برآورده شدن مطالباتشان بوده‌اند و در صورت عدم تحقق این امر برکناری دولت و نه براندازی حکومت را به زبان آورده‌اند.

رهبر جنبش الحوثی بارها این موضوع را تکرار کرده که هدف ما براندازی نظام یمن نیست، بلکه خواستار استعفای دولت «محمد باسندوه» و برچیده شدن فساد و ناکارآمدی دولت هستیم.

انقلابیون با این کار هم می‌خواهند مطالبات اصلی را برآورده کنند و دردهای مردم یمن را التیام بخشند و هم موجبات حساسیت کشورهایی چون عربستان و کشورهای ذی نفع را فراهم نکنند، اما گویی دغدغه اصلی ریاض و آل سعود این است که هیچ یک از مطالبات مردم، پاسخ داده نشود.

اتهامی دیگر که رسانه‌های مذکور به انقلابیون وارد می‌کنند و در قضایای عراق و سوریه نیز به تکرار مشاهده شده است، اتهام خط گیری از جمهوری اسلامی ایران است تا بدین شیوه بتوانند خیزش مردمی را در کنترل خود داشته باشند و سرکوبش کنند.

اتهام دخالت ایران در اوضاع یمن، هرچه باشد بهانه‌ی خوبی در دست دولت یمن قرار داده تا به هیچ یک از مطالبات برحق مردمی توجهی نکند.

این روزها اعتراضات مردم یمن به علت حساسیت بالای کشورشان از لحاظ ژئوپلتیکی و سیاسی به بهانه‌های مختلف نادیده گرفته می‌شود. کشورهای عربی خلیج‌فارس تحمل هیچ گونه اصلاحاتی در یمن را ندارند. چرا که پیروزی مردم در این کشور یعنی ایجاد فضای امید در کشورهای خلیج‌فارس برای اعتراضات مردمی علیه حکومت‌های امیرنشین وابسته.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل