بازدید 5877
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت خبر داد

تولید گازوئیل پاک از جلبک در ایران

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: در سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی توانستند از میکرو جلبک‌ها گازئیل پاک تولید کنند که در آینده این فناوری دنیا را منفجر خواهد کرد و در دسترس ما هم قرار دارد اما به آن توجهی نمی‌کنیم.
کد خبر: ۴۳۱۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۸ 02 September 2014
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: در سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی توانستند از میکرو جلبک‌ها گازئیل پاک تولید کنند که در آینده این فناوری دنیا را منفجر خواهد کرد و در دسترس ما هم قرار دارد اما به آن توجهی نمی‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، نصرت‌الله سیفی در ششمین همایش CNG اظهار داشت: مصرف انرژی جهان بر خلاف تصور بعضی‌ها به شدت در حال رشد است و انرژی‌های جایگزین هم هنوز راه زیادی تا گرفتن جای انرژی‌های فسیلی در پیش‌رو دارند چنانکه حتی زغال‌ سنگ هم با شرایط و تکنولوژی‌های جدید در حال بازگشت به سبد سوخت جهان است.

وی تأکید کرد: بیشتر افزایش مصرف انرژی هم در حمل‌ونقل است چنانکه سه چهارم مصرف انرژی دنیا در حمل‌ونقل اتفاق خواهد افتاد و بیشترین رشد در این حوزه نیز به آسیا اختصاص دارد.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ادامه داد: در سال 2050 خودروهای هیدروژنی و هیبریدی نقش اصلی را خواهند داشت اما تا آن زمان CNG می‌تواند به عنوان سوخت دوره جایگزین مصرف شود.

وی افزود: سالانه معادل 330 میلیون بشکه نفت خام در حمل‌ونقل استفاده می‌شود.

سیفی با بیان اینکه ما سبد مصوب سوخت داریم، اضافه کرد: سهم خودروهای هیبریدی در سبد سوخت 5 درصد، سهم CNG حدود 25 درصد و سهم بنزین دیزل 70 درصد است.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ادامه داد: الان بحث ما رساندن سهم CNG به 40 درصد است و مطالعات نشان می دهد تعداد جایگاه‌ها کم است و مشکل سوخت‌گیری است چرا که قرار بود خودروها در هر بار سوخت‌گیری با گاز بالای 400 کیلومتر را طی کنند که محقق نشد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر 10 درصد ناوگان سبک و 50 درصد ناوگان سنگین کشور فرسوده است و مصرف سوخت خودروهای تولید داخل 1.5 تا 2 برابر خودروهای خارجی است.

سیفی تصریح کرد: در حمل‌ونقل ریلی هم یک ناکارآمدی تاریخی داریم که در واقع ناشی از آن بود که حمل‌ونقل ریلی ایران در دعوای متفقین و متحدین ایجاد شد و بعد هم که کار آنها تمام شد حمل‌ونقل ریلی ما هم رها شد.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با اشاره به ورود LPG به سبد سوخت گفت: وزارت صنایع به شدت و به صورت غیر منطقی موافقت اصولی صادر کرد و در حالی که قرار بود تنها 100 هزار خودرو تولید شود برای تولید 400 هزار کیت LPG موافقت اصولی داد؛ سپس آقای زنگنه دستور داد CNG وارد شود و LPG جمع شود.

وی اضافه کرد: در کشور اتفاقاتی شاید مهم‌‌تر از انرژی هسته‌ای هم می‌افتد اما به آن توجه نمی‌شود چنانکه در سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی توانستند از میکرو جلبک‌ها گازوئیل پاک تولید کنند اما چون این کار صرفه اقتصادی ندارد فعلاً رها شده است.

سیفی تصریح کرد: در آینده این فناوری دنیا را منفجر خواهد کرد و در دسترس ما هم قرار دارد اما به آن توجهی نمی‌کنیم.

وی با اشاره به فرصت‌های پیش‌رو در حوزه سوخت گفت: در 5 سال گذشته قوانین خیلی خوبی از جمله قانون اصلاح الگوی مصرف، قانون برنامه پنجم، قانون اختیارات وزارت نفت، اصلاح اساسنامه شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه 93 را داشتیم که پیش از این از آنها محروم بودیم.

وی افزود: در عین حال نقاط ضعفی نیز در صنعت خودروهای گازسوز داشتیم که قیمت نامناسب سیلندرهای داخلی از آن جمله‌ است چنانچه به اعضای هر لیتر سیلندر خارجی 3.5 دلار و به ازای سیلندر داخلی 7 دلار پرداخت شده است.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت عدم تولید خودروهای OEM و عدم توجه به استفاده از ظرفیت‌های داخلی را از جمله دیگر نقاط ضعف صنعت CNG دانست.

وی در ادامه با اشاره به نقاط قوت کشور در این صنعت گفت: با استفاده از گاز طبیعی در حمل‌ونقل 36 میلیارد لیتر صرفه‌جویی شده است در حالی که حتی 10 میلیارد دلار هم در صنعت CNG سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم.

سیفی فراهم شدن امکان افزایش قیمت بنزین، ایجاد اشتغال، تدوین استاندارد ملی و امکان صادرات تجهیزات و خدمات مهندسی را از جمله دیگر نقاط قوت کشور در این حوزه دانست.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در ادامه گفت: به وزارت نفت طرحی داده‌ایم که به جای طلب 3 میلیارد دلاری ترکمنستان بابت واردات گاز از این کشور خدمات فنی مهندسی در حوزه CNG به آنها صادر کنیم که لااقل 300 میلیون دلار آن بلافاصله قابل انجام است.

وی با اشاره به فرصت‌های بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه گفت: طرح‌هایی را در بخش حمل‌ونقل با استفاده از این بند قانون پیش‌بینی کرده‌ایم که یکی از آنها جایگزینی ناوگان فرسوده تاکسی با خودرو‌هایی است که حداقل پیمایش آنها 400 کیلومتر در هر سوخت‌گیری باشد که می‌تواند CNG بسوزاند یا از موتور الکتریکی استفاده کند.

سیفی تصریح کرد: این طرح یک میلیارد و 240 میلیون دلار ارزش خواهد داشت و پیش‌بینی می‌کنیم در اثر اجرای آن 3.2 میلیارد لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی شود.

وی ادامه داد: طرح بعدی ما جایگزینی ناوگان فرسوده اتوبوس با اتوبوس‌های CNGسوز است که در این بخش 17 هزار اتوبوس جایگزین می‌شود 4.3 میلیارد لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود و به یک میلیارد و 795 میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت افزود: شهرداری تهران نیز پیشنهاد طرح جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی را به جای بنزینی‌های فرسوده مطرح کرده است که 200 میلیون دلار هزینه خواهد داشت.

سیفی تصریح کرد: در مجموع 3 میلیارد دلار پروژه سوخت جایگزین طراحی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در هر تاکسی 6 هزار دلار، اتوبوس 104 هزار دلار و هر موتورسیکلت‌ 300 دلار پرداخت خواهد شد و واردکننده و سازنده برای ما تفاوتی ندارد.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ادامه داد: به ازای حمل هر مسافر اضافه در مترو 12 سنت می‌توانیم کمک کنیم و در مجموع به متروی 7 کلانشهر کشور پیش‌بینی کمک 760 میلیون دلاری را داریم.

سیفی در ادامه با اشاره به طرح‌های در دست بررسی در حوزه صرفه‌جویی در مصرف سوخت گفت: یک طرح 10 میلیارد دلاری در راه‌آهن را روی میز داریم که به ازای هر تن کیلومتر یک سنت و هر مسافرکیلومتر 2 سنت پرداخت خواهد شد.

وی افزود: 2 میلیارد دلار برای نوسازی ناوگان خودروی سنگین بین شهری در دست بررسی داریم که علاقه داریم شرکت‌های حمل‌ونقل به این موضوع وارد شوند.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اضافه کرد: طرح‌ حمایت‌ از موتورهای درون سوز با مصرف پایین که سایپا و وزارت دفاع آن را ارائه کرده‌اند را نیز بررسی می‌کنیم.

سیفی گفت: در حال حاضر تقریباً تعداد جایگاه‌های CNG کافی است اما با افزایش ناوگان کم خواهد آمد که طرح توسعه این جایگاه‌ها را به ارزش 3.5 تا 4 میلیارد دلار بررسی می‌کنیم.

وی ادامه داد: طرح دیگر ما گازرسانی به 500 هزار مشترک روستایی به وسیله CNG و مینی LNG است که بخش اعظم آن در CNG خواهد بود و صنعت کمپرسورسازی و حمل‌ونقل غیر لوله‌ای از این طریق می‌تواند فعال شود.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تصریح کرد: بند «ق» امسال وجود دارد و امیدواریم تا یکی دو سال آینده نیز وجود داشته باشد اما بعد از آن به دلیل واقعی شدن قیمت سوخت دیگر چنین بندی در قانون نخواهد بود و چنین فرصتی وجود نخواهد داشت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان