بازدید 7054

علت گرانی تخم‌مرغ چیست؟

در حالی که مرغداران از فروش تخم‌مرغ تولید شده در واحدهای تولیدی‌شان رضایت ندارند چندی است بازار تخم‌مرغ دچار نوسان شده و قیمت این محصول به شانه‌ای 10 هزار تومان رسیده است. البته کارشناسان بازار رها شده مصرف و سیستم ناقص توزیع را علت گرانی این محصول و فاصله‌ زیاد قیمت آن از درب مرغداری تا بازار مصرف می‌دانند.
کد خبر: ۴۳۱۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۶ 02 September 2014
در حالی که مرغداران از فروش تخم‌مرغ تولید شده در واحدهای تولیدی‌شان رضایت ندارند چندی است بازار تخم‌مرغ دچار نوسان شده و قیمت این محصول به شانه‌ای 10 هزار تومان رسیده است. البته کارشناسان بازار رها شده مصرف و سیستم ناقص توزیع را علت گرانی این محصول و فاصله‌ زیاد قیمت آن از درب مرغداری تا بازار مصرف می‌دانند.

به گزارش ایسنا، تخم‌مرغ یکی از محصولاتی است که طی سال‌های گذشته با نوسانات قیمت بسیاری مواجه بوده و علی‌رغم اجرای طرح‌های بسیاری از جمله واگذاری بازار آن به بخش خصوصی، نوسانات و افزایش قیمت این محصول همچنان ادامه‌دار بوده است و در این میان بازار خرده‌فروشی و مغازه‌داران هم که نظارت چندانی بر عملکرد آنها صورت نمی‌گیرد هر زمان محصولشان را به هر قیمتی که خواسته‌اند به مردم فروخته‌اند.

یکی‌ دیگر از دلایل گرانی تخم‌مرغ در بازار داخلی به نظر می‌رسد صادرات بدون برنامه برای ایجاد تعادل در بازار داخلی است چراکه هرگاه صادرات این محصول کاهش یافته و عرضه آن در بازار بیشتر از تقاضا شده است قیمتش پایین آمده و هرگاه صادرات بیش از حد نیاز انجام شده گرانی تخم‌مرغ مجددا سبب نارضایتی مردم شده است.

البته فرزاد طلاکش – دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار – در این باره گفت: صادرات تخم‌مرغ طی پنج ماهه نخست امسال نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته نصف شده است؛ به گونه‌ای که در پنج ماهه نخست سال گذشته بیش از 25 هزار تن تخم‌مرغ صادر شده بود در حالی که تا پایان مرداد امسال صادرات این محصول به کمتر از 18 هزار تن کاهش یافته است.

وی افزود: در شرایطی که مصرف‌کنندگان از قیمت بالای خرده‌فروشی تخم‌مرغ رضایت چندانی ندارند مرغداران نیز از فروش محصولشان زیان می‌بینند چرا که به دلیل بالا‌ بودن عرضه نسبت به تقاضا هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری با افزایش حدود هزار تومانی به 3800 تومان رسیده درحالی که قیمت تمام شده این محصول برای تولید‌کنندگان کیلویی 4500 تومان است.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار خاطر نشان کرد: در سال گذشته طرح توزیع تخم‌مرغ در قالب سبد کالای حمایتی دولت اجرا شد مرغداران تصور کردند این طرح همچنان ادامه پیدا خواهد کرد و براین اساس مرغ‌های پیر را که بیش از دو سال از سن‌شان گذشته بود در ابتدای امسال به کشتارگاه نفرستادند و این امر سبب شد جمعیت آنها به 10 میلیون در واحد‌های پرورشی برسد.

طلاکش ادامه داد: افزایش جمعیت مرغ‌های تخم‌گذار سبب مازاد عرضه بر مصرف و زیان بیش از 300 میلیارد تومانی مرغداران در پنج ماهه نخست امسال شد.

وی تاکید کرد: علت اصلی افزایش قیمت مرغ و فاصله‌ قیمت این محصول از درب مرغداری تا بازار مصرف، رها شدن سیستم توزیع این محصول از درب مرغداری تا بنکداری‌ها، عمده‌فروشی‌ها و مغازه‌های سطح شهر توسط دستگاه‌های نظارتی است که علی‌رغم پیشنهاد انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار مبنی بر اجرای طرح حک‌ کردن قیمت روی محصول برای ثبات بازار تخم‌مرغ هنوز از سوی مسئولان برای اجرا حمایت نشده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر