بازدید 15189
۷

رودخانه کارون آبی برای انتقال به زاینده‌رود ندارد

امروز ما می‌بینیم برخی ‌استان‌هایی که مدعی تشنگی هستند، افکار عمومی جامعه را منحرف می‌کنند. آمار نشان می‌دهد ‌این عزیزان زیاده‌خواه؛ دو برابر سرانه کشور آب آشامیدنی دریافت می‌کنند. صحبت ما این است که اگر قرار باشد، آبی از سرچشمه‌ها برداشت شود، باید با‌ محاسبه‌ای فنی، دقیق و کار‌شناسی انجام پذیرد.
کد خبر: ۴۳۱۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۶ 02 September 2014
رودخانه کارون آبی برای انتقال به زاینده رود نداردچند سالی است که رودخانه زاینده‌رود ‌اصفهان خشک شده و مسئولان این استان، یکی از دلایل این خشکی را برداشت بیش از حد آب در بخش بالادستی رودخانه زاینده‌رود می‌دانند. در همین حال، چند روز پیش، مردم اصفهان در تجمعی در کنار رودخانه زاینده‌رود به خشکی این رودخانه اعتراض کرده و خواستار رسیدگی مسئولان شدند.

به گزارش «تابناک»، مسئولان استان اصفهان بر این باورند، ‌یکی از راهکارهای حل کمبود آب استان اصفهان، بهره‌برداری از پروژه‌های انتقال آب از دیگر شهرها به این استان است، که البته با مخالفت جدی مسئولان و مردم استان‌های همجوار روبه‌رو شد.

در همین راستا، جواد سعدون‌زاده، نماینده مردم آبادان و رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با «تابناک» به بررسی موضوع کم آبی و انتقال آب از کارون به زاینده‌رود پرداخته است.

وی در آغاز گفت: انتقال بی‌رویه و غیر کار‌شناسانه آب از سرشاخه‌های کارون مربوط به تونل‌های متعددی مثل کوهرنگ ۱، ۲ و ۳ و چشمه لنگان است که در سال‌های گذشته و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تدارک دیده شده بود. البته کوهرنگ ۳ هنوز به بهره برداری نرسیده است. با این حال، مقدار زیادی از آب سرچشمه‌های کارون برای مصارف متعدد شرب، کشاورزی و صنعتی از سرشاخه‌های کارون بزرگ برداشت کردند.

سعدون‌زاده افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر دیده شده که بدون مطالعات زیست محیطی و فنی، باز تونل‌هایی برای انتقال آب از سرشاخه‌ها‌ی کارون در حجم بسیار بالا مانند تونل گلاب ۲ و بهشت‌آباد برای انتقال آب از سرچشمه‌های کارون توسط هموطنان اصفهانی انجام پذیرفته است. با توجه به اینکه ما در سال‌های اخیر ‌مشکلات خشکسالی منطقه را داشته‌ایم و همچنین افزایش جمعیت در پایین دست زاگرس، کثرت جمعیت و تنوع بر‌داشت آب در طول مسیر کارون، همه این‌ها عواملی است که حیات ‌و بستر کارون را به مخاطره انداخته، به گونه‌ای که در پایین دست این رودخانه بزرگ که یک زمانی شکوفا‌ترین و سرسبز‌ترین جلگه‌های کشور به شمار می‌رفت، امروز‌ آب به شکل وحشت آوری در مواقع پرآبی از ۴۰۰۰ بالا نرفت و حتی برداشت آب در بستر‌ پایین دست برای مصارف شرب را نیز ناممکن کرد. در تابستان‌های سی و شوری آب حتی از ۶۰۰۰ میکروموس فرا‌تر رفت، در حالی که حد متعارف آب قابل خوردن و بهداشتی، ۱۵۰۰ است.

این نماینده مجلس تأکید کرد: با این فرض و این آمار و ارقام سخن گفتن از آب اضافه و هدر رفته در خلیج فارس و خور موسی در نقطه صفر مرزی‌، کاملا غیر واقعی و غیر کار‌شناسانه است. کل اعتراض و نگرانی نمایندگان استان خوزستان و استان‌های مرتبط با این رودخانه بزرگ و همچنین جمعیت انبوهی که در پایین دست رودخانه کارون زندگی می‌کنند و زندگی آن‌ها وابسته به این رودخانه است، این است که با وجود این همه چالش‌، هیچ گونه توجیه فنی و کار‌شناسی برای افزایش برداشت آب حتی برای مصارف شرب ‌توجیه‌ناشدنی است.

سعدون‌زاده در ارتباط با اینکه چرا نمی‌توان آب از کارون به زاینده‌رود برد، عنوان کرد: به دلیل اینکه زمانی ما اجازه داریم از نظر مباحث اصولی، آبی را از سرچشمه‌های رودخانه برداشت کنیم که مردم پایین دست و حتی دبی رودخانه دچار چالش اساسی نشوند و یک رودخانه خروشان تبدیل به یک رودخانه مرده و شور نگردد، چرا که رودخانه این یک منبع و موهبت الهی است؛ رودخانه متعلق به کل کشور است. سدهای متنوعی که در امتداد کارون بزرگ پیش بینی شده ‌و مقداری از برق کشور را تأمین می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین طرح‌های ملی و بسیار گسترده‌ای که از‌ مصوبات سفر مقام معظم رهبری موسوم به طرح ۸۰۰ هزار هکتار در زمینه کشاورزی، کشت نیشکر، باغات و زمین‌های کشاورزی در مقیاس دو میلیون هکتار و تمدن بزرگی که در جلگه خوزستان وجود دارد، همه این‌ها اگر این تونل‌ها اجرایی شوند و افراط در برداشت از سرچشمه‌ها کارون ادامه یابد، همه این‌ها از بین خواهد رفت.

نماینده مردم ابادان همچنین گفت؛ از نظر مباحث اخلاقی و دینی باز هم عدالت اقتضا می‌کند که ما به دنبال رفاه خود نباید باشیم. اگر رفاه باعث شود که هموطنان ما نتوانند امور کشاورزی و زندگی خودشان را اداره کنند ـ به گونه‌ای که تأمین آب شرب نیز امری دشوار خواهد بود. به چالش کشیدن مردم در این مقیاس می‌تواند در مرزهای جمهوری اسلامی که امروز باید آرام و محکم باشد، امر درستی نیست. نباید این مردم شهید‌پرور را ناراضی کرد و یک نارضایتی گسترده در آن‌ها پدید آورد.

سعدون‌زاده پیرامون کارهای انجام گرفته تاکنون گفت: ما در نشست‌هایی که در سال گذشته با رئیس جمهور، وزیر نیرو و دبیر شورای عالی امنیت ملی و همچنینن آقای لاریجانی داشتیم، بنده، رئیس نمایندگان استان خوزستان، گزارش را تقدیم ‌و استدلال کردیم ‌ما مخالف استفاده از سرچشمه‌ها برای مصارف آب شرب نیستیم؛ هرچند اگر برداشت برای آب شرب باعث شود که کارون بمیرد، باید در تصمیم‌گیری تأمل کرد.

وی درپایان عنوان داشت؛ امروز ما می‌بینیم برخی از استان‌هایی که مدعی تشنگی هستند، افکار عمومی جامعه را منحرف می‌کنند. آمار نشان می‌دهد که این عزیزان زیادت خواه دو برابر سرانه کشور آب آشامیدنی دریافت می‌کنند. صحبت ما این است که اگر قرار باشد آبی از سرچشمه‌ها برداشت شود باید بر اساس یک محاسبه فنی، دقیق و کار‌شناسی انجام پذیرد.

باید رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای آب کشور با منطق کار‌شناسانه مانع خشک شدن کارون بزرگ شود. از وزیر نیرو هم می‌خواهیم که در زمینه مدیریت اب زیر بار فشار سیاسی و جو سازی نرود و به کار‌شناسان خود دیکته کند که مدیریت آب باید بر اساس منطق کار‌شناسی و در جهت عمومی کشور باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۷۹
انتشار یافته: ۷
یادش بخیر پارسال خرداد ماه با همسرم رفتم اصفهان. کنار سی و سه پل و پل خواجو عجب آبی داشت. باور کردنش سخته که الان هشک شده.
یادمه اصفهانیا میومدن زیر پل و آواز میخوندن...
تونل گلاب 2 برای انتقال آب از کارون نیست جناب نماینده!
تنها راه این است که صنایع ای که آب زیاد مصرف می کنند (فولاد ) به شهر های بندری (بندر عباس ) منتقل گردد و وزارت کشاورزی هم الگو کشت مناسب با شرایظ آب و هوایی منطقه برای هموطن های عزیز در استان اصفهان اراه نماید
با ور کنید با لابی گری و سیاسی بازی و تعصب قومی ، مشکل حل نمی شود فقط باعث صرفه زمان و هزینه می گردد .
زاینده رود فقط یک راه دارد انهم پذیرفتن حقه اب شیخ بهایی.تمامی این مشکلات از زمانی شروع شد که مدیریت اب را از اصفهان گرفتند.جالب است بدانید که سد زاینده رود در چند دهه پیش با پول کشاورزان شرق اصفهان ساخته شده و معروف است به سند کوهرنگی
تمام صنایع و کارخانه ها در تبریز و اصفهان متمرکز شده برای همین هم مشکل آب دارند.
از مردم بخواید درستش کنن.کلا همه چیزا تو این مملکت تقصیر مردمه
با سلام و احترام
با تشکر از نماينده آبادان در بحث منطقي پيرامون انتقال آب لازم مي دانم چند نکته فني در خصوص تونلهاي کوهرنگ ارائه نمايم به لحاظ فني در بحث هاي انتقال آب بخشي از متوسط آورد سالانه را بعنوان دبي انتقال در نظر مي گيرند تا از هزينه احداث تونل صرفه جويي گردد در طرح هاي انتقال آب کوهرنگ دبي انتقال را تقريبا برابر با دبي متوسط رودخانه در نظر گرفته اند و براي حقآبه زيست محيطي در بعضي از ماههاي سال هيچ آبي در نظر نمي گيرند بحث ما انتقال نيست بحث انتقال عادلانه و کارشناسانه است به لحاظ عقلاني اگر در پايين دست در جلگه حاصلخيز اگر خوزستان امکان کشاورزي وجود دارد نيازي به انتقال آب به ديگر استانها براي کشاورزي نيست مگر براي شرب که مقدارش بسيار کمتر از مقادير کنوني است در کنار اين از زه آب فاضلاب و تصفيه آن مي توان در کشاورزي استفاده کرد به جاي سرمايه گذاري هنگفت روي انتقال از پول نفت براي استاني خاص روي سرمايه گذاري پول نفت درکشاورزي استان خوزستان برنامه ارائه کنيد تا هم کشور از واردات محصولات کشاورزي بي نياز شود هم بيکاري استان کنترل شود.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر