بازدید 35287
گزارش «تابناک» از متن و حاشیه‌های انتخابات هیأت رئیسه شورای شهر تهران؛

اصلاح‌طلبان هیأت رئیسه را تمام و کمال تحویل اصولگرایان دادند+فیلم

در پایان نشست و پس از رأی‌گیری، مشخص شد ‌مهدی چمران، فردی که تقریبا یک سال پیش جایگاه ریاست شورای شهر تهران را به احمد مسجد جامعی داده بود، بار دیگر توانسته با ‌اکثریت آرا به ریاست این شورا برسد؛ البته تفوق آرای اصولگرایان بر آرای اصلاح‌طلبان ادامه یافت تا سمت‌های دیگر هیأت‌رئیسه نیز توسط ایشان درو شود.
کد خبر: ۴۳۱۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۲ 02 September 2014
شاید توجه به تنش‌های پیش از رأی‌گیری، بهترین گواه برای پی بردن به حساسیت انتخابات امروز هیأت رئیسه شورای شهر تهران بود؛ تنش‌هایی که با انتقال یک عضو آسیب‌دیده در تصادف به شورا و حضور عضو دیگری که روز گذشته در سوگ مادر نشسته و گفته می‌شد ممکن است در نشست امروز حضور نیابد، خودنمایی می‌کرد و در پایان رأی‌گیری ثابت شد تا چه اندازه برای هر دو جناح حاضر در شورا اهمیت داشته است.

به گزارش «تابناک»، نشست امروز شورای شهر تهران در حالی برگزار می‌شد که انتخاب رئیس شورای شهر تهران برای دومین سال، مهم‌ترین و آخرین دستور کار آن بود تا بتوان حدس زد پس از گذشت یک سال نسبتا آرام در این پارلمان، بار دیگر تب و تاب‌های سیاسی بالا گرفته و اصولگرایان و اصلاح طلبان یک بار دیگر مقابل هم صف‌کشی کنند.

چمران جایگاه ریاست را پس گرفت

حاشیه‌های نشست‌
* در حالی که پیشتر از احتمال غیر علنی بودن رأی‌گیری سخن به میان آمده و خبرنگاران حاضر در محل شورا را به تردید دچار کرده بود، پیش از رأی‌گیری، علنی بودن نشست اعلام شد.
* با ورود به دستور جلسه انتخابات هیأت رئیسه و پیش از آغاز رأی‌گیری، احمد مسجد جامعی، رئیس شورا و مهدی چمران، رقیب سایه به سایه وی برای کسب این سمت، از یکدیگر دعوت کردند که کاندیدای سمت ریاست شورای چهارم برای سال دوم شوند.
* پیش از رأی‌گیری یکی از اعضای شورا خواستار ابقای ترکیب کنونی هیأت رئیسه شد که این پیشنهاد واکنش تند یکی دیگر از اعضا را به همراه داشت.
* مجادلات میان اعضای اصولگرا و اصلاح‌طلب پیش از رأی‌گیری، با بالا گرفتن بحث کاشانی و دوستی صحن شورا را متشنج کرد که ذکر یک صلوات، حسن ختامی بر آن بود.
در پایان نشست و پس از رأی‌گیری، مشخص شد ‌مهدی چمران، فردی که تقریبا یک سال پیش جایگاه ریاست شورای شهر تهران را به احمد مسجد جامعی داده بود، بار دیگر موفق شد با ‌اکثریت آرا به ریاست این شورا برسد.

بر پایه آرای گرفته شده، مهدی چمران ۱۸ رأی و احمد مسجد جامعی ۱۳ رأی از مجموع ۳۱ رأی را به دست آوردند.

انتخاب نائب رئیس به دور دوم کشیده شد


در انتخاب نائب رئیس شورا، در حالی که مرتضی طلایی و احمد حکیمی‌پور از دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب کاندیدای تکیه زدن بر این کرسی بودند، در دور نخست رأی‌گیری، هیچ یک نتوانستند حائز اکثریت آرا شوند.

در دور نخست هر یک از کاندیدا‌ها ۱۵ رأی کسب کردند و یک رأی سفید در گلدان انداخته شد؛ بنا‌بر‌این، بار دیگر این رأی گیری با توزیع تعرفه‌های جدید با رنگ متفاوت از سر گرفته شد.

طلایی هم به هیأت رئیسه رسید


در دور دوم رأی گیری برای انتخاب نائب رئیس شورا، مرتضی طلایی، عضو اصولگرای شورای شهر تهران توانست به سمت نائب رئیس شورا دست پیدا کرده و احمد حکیمی‌پور، رقیب خود را پس بزند.

بر پایه آرای شمارش شده، طلایی ۱۷ رأی و حکیمی‌پور ۱۴ رأی از مجموع ۳۱ آرای اخذ شده را از آن خود کردند..

علی صابری، عضو شورای شهر تهران که شب گذشته در اثر تصادف آسیب دید و در بیمارستان به سر می‌برد، با برانکارد و با لباس بیمارستان به همراه تکنیسین آمبولانس به شورا آمد تا یکی از عجیب ترین حاشیه های انتخابات امروز را رقم بزند.
علی صابری، عضو شورای شهر تهران که شب گذشته در اثر تصادف آسیب دید و در بیمارستان به سر می‌برد، با برانکارد و با لباس بیمارستان به همراه تکنیسین آمبولانس به شورا آمد تا یکی از عجیب ترین حاشیه های انتخابات امروز را رقم بزند.

انتخاب منشی‌های شورا آغاز شد

پس از مشخص شدن نائب رئیس، نوبت به انتخاب دو منشی شورا رسید که برای این سمت، آقایان تندگویان، ساعی، قناعتی، جدیدی و خانم راستگو کاندیدا شدند.

انتخابات در این مرحله به این صورت است که بر هر تعرفه رأی، نام دو تن نوشته خواهد شد و در پایان، پس از شمارش آرا اگر کسی توانست حائز نصف به علاوه یک رأی شود، انتخاب خواهد شد و در غیر این صورت، انتخابات تکرار می‌شود.

منشی اول انتخاب شد؛ باز هم یک اصولگرای دیگر

در پایان دور نخست رأی‌گیری، ابوالفضل قناعتی، عضو اصولگرای شورا موفق شد با ‌اکثریت ۱۸ رأی، به سمت منشی اول شورا برگزیده شود. قناعتی روز گذشته در سوگ مادر نشست و بر این اساس برخی گمانه زنی‌ها حکایت از ‌حضور نیافتن وی در نشست امروز داشت و حتی برخی اعضای هم‌طیف وی را بر آن داشت که خواستار تعویق انتخابات هیأت رئیسه شوند.

این در حالی است که پس از وی، محمد مهدی تندگویان و الهه راستگو با آرای برابر ۱۵ رأی، به دور دوم راه یافتند و ساعی و جدیدی، دو ورزشکار نامدار کشور که اکنون جامه عضویت شورا پوشیده‌اند، آرای اندکی به دست آوردند.

هم اکنون توزیع تعرفه‌های جدید با رنگ متفاوت برای برگزاری مرحله دوم انتخاب منشی شورا جریان دارد.


منشی دوم انتخاب شد؛ اصطلاح‌طلب سابق!

الهه راستگو، عضوی که در انتخابات سال گذشته با اصلاح‌طلبان راهی شورای شهر تهران شده و در انتخابات هیأت رئیسه نخستین سال، با رأیی که بر خلاف وعده خود به اصولگرایان داد، جار و جنجال زیادی به راه انداخت و سرانجام‌ از حزب متبوعش اخراج شد، توانست با ‌۱۶ رأی، از ۱۵ رأیی که به تندگویان داده شده بود، پیشی گرفته و نخستین فردی باشد که جایگاه خود در هیأت رئیسه شورا را محفوظ بدارد.

رأی گیری برای انتخاب سخنگوی شورا ادامه دارد و برای تکیه زدن بر این کرسی، رضا تقی‌پور، عضو اصولگرای شورا و همچنین اسماعیل دوستی، عضو اصلاح‌طلب شورای چهارم کاندیدا شده‌اند.

سخنگوی شورا هم از اصولگرایان برگزیده شد


پس از پایان رأی‌گیری برای انتخاب سخنگوی شورا، آشکار شد که آخرین سمت هیأت رئیسه نیز به اصلاح طلبان نرسیده و یک عضو اصولگرای دیگر به این سمت برگزیده شده است.

نتیجه آرای شمارش شده، حکایت از آن دارد که رضا تقی‌پور توانسته با ‌۱۶ رأی به سمت سخنگویی شورا رسیده و اسماعیل دوستی، تنها ۱۴ رأی کسب کرده است.

گفتنی است در این مرحله، یک رأی سفید در گلدان انداخته شد.

اصلاح‌طلبان هیأت رئیسه را تمام و کمال تحویل اصولگرایان دادند

بدین ترتیب انتخاب هیأت رئیسه شورای چهارم شهر تهران برای سال دوم با پیروزی کامل اصولگرایان و شکست مطلق اصلاح طلبان به پایان رسید که در نوع خود هم عجیب است و هم می‌تواند نشان از تغییراتی در عملکرد شورا برای سال پیش روی داشته باشد.


فیلم «تابناک» از روند دست به دست شدن قدرت در شورای شهر تهران را مشاهده کنید

دانلود
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۸۶
انتشار یافته: ۷۴
الحمد لله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
این منفی ها نشان از عصبانیت تمامیت خواهان و افراطیون چپ گرا هست که تحمل رای مخالف خودشون رو ندارن!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
بابت چي
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
چرا حزبی رای ندادن؟
شایان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
این چه وضعشه ببین یه نفر که با پرچم اصلاحطلبا وارد شورای شهر شد داره چیکار میکنه ها.
ناشناس
| United Kingdom |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
شما از همون جماعتی هستید که وقتی تیم فوتبال مورد نظرتون می بره می گید خدا رو شکر ، الحمد اللهو انگار رحم خداوندی برای دیگر تیم که شما طرفدارش نیستید وجود نداره. خداوند حمداش را از شما دریغ نکند!
اصلاح طلبان به شورا نگاه سیاسی ندارند. مهم نیست چه کسی رییس باشد.
مگه از خونه باباش آورده که جایگاهش باشه؟ شما خنک شده اید که این تیتر رو زده اید؟
احتمالا احمد دنيا مالي ، الهه راستگو و رضازاده رايشون را نسبت به بار قبل عوض كردند و اين بار به چمران راي دادند ... اي راستگو !
برگه سفید یا برای رضا زاده است یا برای راستگو
انتخابات بعدی تکلیف18 نفر را مشخص می کنیم
ایوالله
شکر
خیلی مبارکشون باشه به جایگاه شایسته خود باز گشتند
پاسخ ها
دیوونه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
مثکه انتخابات ریاست جمهوری براتون خیلی زجر آور بوده که اینجور شکر میکنی ولی اون اصلی 3 سال دیگه یا 7 سال دیگه رئیس جمهوریه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
آره خیلی هم شایسته هستند؟؟؟ مثلا قبلا چه کار خاصی کردند که باعث شایستگی شده؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
از تعداد منفی هایی که گرفتی بفهم داستان چیه ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
تعداد منفي ها رو بشمار تا نظر مردم رو هم بفهمي (مشت نشانه خروار است)
خدا را شکر مشکلات مملکت یکی یکی داره حل میشه....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
8 سال حكومت اصولگرايان بود كه مشلات عديده شكل گرفت
خواب بودي شما
خدایا مملکت ما رو از این جناح و جناح بازیا نجات بده.
خداراشكر
سبحان الله...استغفرالله......اتوب الی الله
حق به حقدار برگشت توانایی اقای چمران بیشترازاین حرفهاست قسمت مهمی ازارامش درشورای شهرتهران درچندسال گذشته وخدمات ارزشمند شهرداری مدیون مدیریت ایشان است.
انشالله تو انتخابات بعدی حسابی جبران می کنیم ... هم مجلس هم شورا !!!!
خداروشکر
غیر از این بود تعجب می کردیم.
حقش بود
مسجد جامعی عمدا کنار رفت چون قراره به عنوان وزیر در دولت روحانی معرفی بشه. احتمالا وزیر علوم
چه سالن شیکی دارن ! همش چوبه ...
انشالله دوباره یه احمدی نژاد دیگه به جهان معرفی کنند!!!!!!!!!
حق به حقدار رسید
تکلیف خانم راستگو معلوم هست؟اصلاح طلب؟ اصولگرا؟ اصلاح طلب سابق ؟ اصولگرای جدید؟ یا اصلا اصول طلب ؟یا اصلاح گرا؟ یا یه چیزی تو همین مایه ها؟ /
اگر إصلاح طلبان در جلسات شركت نكنند جلسات از حد نصاب خواهد افتاد و تشكيل نخواهد شد پس اين به مفهوم بأخت آنان نيست
بنده هم به نوبه ی خودم این پیروزی را پیشگاه ملت تبریک می گویم و امیدوارم بقیه مشکلات کشور هم یک یکی حل بشه ولی ایکاش در همین جلسه در خصوص داعش هم موضعگیری می کردند حیف شد
انشاالله به مشكلات شهرتهران افزوده نشود.
توجه اقایان اصولگرا را به رای هایی که به نظرهای مردم داده شده جلب میکنم.نظر اکثر مردم ایران با نظر شما اصولگرایان یکی نیست.
آیا ترکیب جدید ریاست شورای شهر تهران با ترکیب تفکری تهران نشینان - حتی حدودی - شباهت دارد؟ چگونه است یک عده ای با ادعای اصلاح طلب بودن رأی مردم را جلب کرده ولی پس از ورود به شورا به شکل مخالف رأی می دهند؟!
حالا حي يقه شهردار بچسبيد ديديد حق به حق داررسيد
همه جا پیشرفت اتفاق می افته اینجا ایران پس رفت
خواهشادست ازاين كارها برداريدآباداني شهرچه ربطي بايد به سياست وجناج بازي داشته باشه مشكلات شهر را بايدبرطرف كردخسته شديم از اين باند بازيها.
ایشالا تو انتخابات مجلس جبران می کنیم
دوباره چمران و تعریف از شهید چمران
تا انتخابات بعدی سمتها مبارکشان باشد .
تابناک عزیز ضمن تبریک به مهندس چمران باید عرض کنم که در خبر مربوط به سخنگو اشتباه تایپی دارید اصلاح کنید لطفا.... بجای اصلاح طلب هم اصولگرا نوشتین
تا انتخابات بعدی سمتها مبارکشان باشد .
خدارو شکر
از دست تهرانگردی های بی اثر هم راحت شدیم دیگه!!!!!
اصول گرایان با کسب هر قدرت و پستی دلشان شاد و با از دست دادن آن دلشان غمگین می شود - در حالی خدا و خدمت باید ملاک باشد نه پست و قدرت .
وقتی کلی ادم مثل خانم ابتکار رد صلاحیت شه همین میشه دیگه
اصلاح طلبان نتوانستند در این مدت کاری از پیش ببرند جز تهران گردی اقای مسجد جامعی
حالا شورای شهر تهران چی هست که برد و باختش مهم باشه..مهم مجلس و ریاست جمهوریه
حاصل یک سال شناخت درست از سیستم جدید بود. همین در مجلس بعدی خواهد شد
اين راي وانتخاب چمران نويد پيروزي اصولگرايان در مجلس وانشالله دولت دوازدهم مي باشد.اصولگرايان عزيز اتحدوا اتحدوا
انشاالله عملکردشان برای شهر تهران مفید باشد.
انتخاب خانم راستگو را به جامعه راستگویان تبریک عرض میکنم
ايول اصلاحات چيه؟ ما بايد سنتي باشيم و قدرت را به اهلش بسپاريم!
از تعداد مثبت و منفی ها میشه فهمید چه گروهی محبوبیت بیشتری در جامعه داره.خوشبختانه سایت تابناک هم که اصلاح طلب نیست تا اصولگرا ها بهونه بگیرن
مردم دنبال خدمت هستند نه شعار
خدا را شکر که جناب آقای مهندس چمران مجددا" رئس شورای شهر تهران شدندواقعا حقش بود
به نظرتون مشکوک نیست ؟
تسليت!!!
اصلاح طلب و اصولگراش مهم نیست
انشالله عملکرد خوبی داشته باشن
حالا ببینیم چه گلی به سر می زنند؟؟!!! ایا مشکلات تهران را حل میکنند؟؟!!!
حالا هرکدام از این دو جناح در زمان ریاست خود چه گلی به سر شهر و شهروندان زدند . فقط یک بازی سیاسی است و منافع شخصی و گروهی
بايد احمدي نژاد و مشايي شهردار و معاون شهردار تهران كرد
آفرين به اصولگرايان متحد به خصوص خانم الهه راستگو شاخص بارز اصولگرايان
منک حال کردم. یه عده ی تو این مملکت فهمیدن به کیا باید رای داد.
در انتخابات بعد مردم هوشیارتر عمل خواهند کرد
اقاي چمران نميخواد بازنشسته بشه تا ميدون براي جوانترها باز شه
درود بر الهه راستگو شجاع زن ایران
درود بر الهه راستگو شجاع زن ایران
درود بر الهه راستگو شجاع زن ایران
درود بر الهه راستگو شجاع زن ایران
درود بر الهه راستگو شجاع زن ایران
درود بر الهه راستگو شجاع زن ایران
درود بر الهه راستگو شجاع زن ایران
درود بر الهه راستگو شجاع زن ایران
درود بر الهه راستگو شجاع زن ایران
درود بر الهه راستگو شجاع زن ایران
درود بر الهه راستگو شجاع زن ایران
درود بر الهه راستگو شجاع زن ایران
درد این مملکت و این ابر شهر شاید فقط با توزیع مناسب قدرت و حساب بردن جریان ها از یکدیگر کمی تسکین یابد ...
تعداد منفی و مثبت نشون میده چه کسانی در بین مردم اکثریت هستند
انشاا... به امید فردا
جالبه! نظراتی که مخالف زیاد داره منتشر میشه ومنفی میگیره! شاید به این علته که منفی دادن فیلتر نمیشه :)
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر