بازدید 23237

ورود زنان به روی «سِن» ممنوع!

حلقه حضور بانوان نوازنده در شهرستان‌ها هر روز تنگ‌تر می‌شود و بر اساس یک‌قانون نانوشته، اجازه حضور روی سن را ندارند و بر این اساس تنها باید تماشاگر کنسرت باشند و اجازه نوازندگی یا همخوانی در کنسرت‌های عمومی شهرستان‌ها را ندارند.
کد خبر: ۴۳۱۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱ 02 September 2014
حلقه حضور بانوان نوازنده در شهرستان‌ها هر روز تنگ‌تر می‌شود و بر اساس یک‌قانون نانوشته، اجازه حضور روی سن را ندارند و بر این اساس تنها باید تماشاگر کنسرت باشند و اجازه نوازندگی یا همخوانی در کنسرت‌های عمومی شهرستان‌ها را ندارند.
 
روزنامه شرق در گزارش امروز خود نوشت: زنان نوازنده پشت چراغ قرمز ایستاده‌اند؛ معلوم نیست چه زمانی قرار است چراغ سبز برای آنها روشن شود. حلقه حضور بانوان نوازنده در شهرستان‌ها هر روز تنگ‌تر می‌شود و بر اساس یک‌قانون نانوشته آنها اجازه حضور روی سن را ندارند. بر اساس این قانون زن‌ها تنها باید تماشاگر کنسرت باشند و اجازه‌ای برای نوازندگی یا همخوانی در کنسرت‌های عمومی شهرستان‌ها به آنها داده نمی‌شود.
 
خرداد سال‌ جاری «شرق» گزارشی از ممانعت حضور زنان نوازنده در اصفهان منتشر کرد. بر اساس این گزارش بیش از یک‌دهه است که طبق یک‌قانون نانوشته حضور زنان نوازنده در اجراهای زنده موسیقی در این شهر ممنوع است و گروه موسیقی در صورتی می‌تواند مجوز برگزاری کنسرت دریافت کند که هیچ نوازنده زن یا همخوان زنی در گروه حضور نداشته باشد.
 
این موضوع البته از دید چهره‌های موسیقی به‌دور نمانده و آنها به صورت فردی اعتراض خود را به این مسأله ابراز کرده‌اند. علیرضا قربانی، خواننده ارکستر ملی قبل از اجرای کنسرت خیریه که در بهار سال جاری برگزار کرد، در اعتراض به حذف شش نوازنده زن گروهش گفته بود: «همه آنها خواهران خودمان هستند. این خانم‌ها در عرصه‌های زندگی کار می‌کنند و در اداره، کارخانه و در صحنه‌های اجتماعی مشارکت صددرصد جدی دارند. اینکه چطور می‌توانیم آنها را از موسیقی حذف کنیم، به نظر من یک‌مقدار برخورنده است و جای تفکر و اعتماد بیشتری دارد.»
 
سال گذشته نیز سالار عقیلی، سرپرست گروه «قمر» در اولین اجرایش در اصفهان اظهار کرد: «اولین‌بار است که ما در اصفهان کنسرت برگزار می‌کنیم چراکه تلاش‌های گذشته ما به هدف نرسید، اما یک‌اتفاق نادر هنوز من را در شوک نگه داشته است چون من نتوانستم گروهم را کامل در اختیار داشته باشم. به من گفته شد که بانوان در اصفهان نمی‌توانند روی سن، بنوازند.»
 
محمد قطبی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان در واکنش به ممنوعیت حضور زنان عنوان کرده بود: «وقتی از یک خواننده برای برگزاری کنسرت در اصفهان دعوت می‌شود، باید خودش را با شرایط اصفهان هماهنگ کند. تاکنون نیز این موضوع سبب بروز مشکلی نشده است، چراکه طبق آمار سال گذشته 212 کنسرت در اصفهان مجوز اجرا دریافت کردند که از این تعداد، تنها بین 10 الی 12 کنسرت مربوط به گروه‌های خارج از استان و بقیه مجوزها متعلق به گروه‌های استانی بوده است.»
 
اما بعد از انتشار این مطلب گزارش‌های دیگری از جلوگیری از حضور نوازندگان زن در شهرستان‌ها انتشار یافت. هرچند جرقه اولیه آن از اصفهان زده شد اما ایسکانیوز به نقل از حسین علیزاده - نوازنده تار و آهنگساز - از شیوع این مسأله در بسیاری از شهرستان‌ها خبر داد: «در گذشته تنها در چند شهر، خانم‌ها اجازه حضور روی صحنه نداشتند اما در حال حاضر تقریباً در بسیاری از شهرها گفته شده در گروه، نوازنده خانم نباشد. اخیراً در کنسرتی که با گروه هم‌آوایان در گرگان اجرا کردیم نیز این مسأله مطرح شد و این رویکرد در طول زمان، منجر به حذف بانوان از عرصه موسیقی می‌شود. همه اعضای گروه، با موسیقی زندگی می‌کنند و از این راه امرار معاش می‌کنند. در این شرایط، هم مسأله اقتصادی مطرح است و هم مسأله معنوی.»
 
این خبرگزاری همچنین از ادامه این روند در 13استان کشور خبر داده است: «برخی از تهیه‌کنندگان موسیقی و موسیقیدانان گفتند که چندوقتی است
 
بر‌ اساس یک قانون نانوشته حضور زنان نوازنده در اجرای زنده موسیقی در بعضی شهرها از قبیل اصفهان، تبریز، ارومیه، زنجان، گرگان، تمامی شهرهای استان خراسان، برخی از شهرهای خوزستان و ... ممنوع است و گروه‌های موسیقی اجازه استفاده از هیچ نوازنده زن یا همخوان زنی را در گروه ندارند.»
 
با این‌حال حذف زنان از گروه‌های موسیقی موضوعی نیست که مورد قبول دفتر موسیقی وزارت ارشاد باشد. پیروز ارجمند، مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد در نخستین نشست مطبوعاتی خود به پیگیری این موضوع اشاره کرده و گفته بود اقداماتی در حال انجام است.
 
او در مورد تازه‌ترین پیگیری‌هایی که تاکنون انجام شده، به «شرق» گفت: «وقتی بانوان با حجاب و رعایت موازین شرعی و عرفی در یک فضای سالم که مردان هم در همان فضا فعالیت می‌کنند، حضور دارند، ممانعتی برای حضور آنها روی سن وجود ندارد. ما محدودیت شرعی در این زمینه نداریم. بر اساس کدام قانون شرعی زنانی که تمام شئونات اسلامی را رعایت می‌کنند، برای نوازندگی و اجرای موسیقی مشکل دارند؟»
 
او با بیان اینکه "اینها زنان، مادران و دختران سرزمینمان هستند"، افزود: «این نوع تفکیک جنسیتی و مستثنا‌کردن زنان، با سیاست‌های وزارت ارشاد منافات دارد و اگر در شهرستان‌ها زنان برای حضور روی سن مشکل دارند، مربوط به دیدگاه وزارت ارشاد نیست بلکه در ارتباط با نهادهای دیگر است. به همین دلیل ما به‌دنبال شنیدن سخنان آنها هستیم و می‌خواهیم بدانیم بر اساس کدام مستندات جلوی شرکت زنان در گروه‌های موسیقی گرفته می‌شود.»
 
ارجمند در ادامه به طور مشخص به اصفهان اشاره کرد: «اصفهان از جمله استان‌هایی است که به‌صورت مستقیم و علنی بیان کرده که از حضور زنان روی سن جلوگیری می‌کند. من در سفری که روز سه‌شنبه، 11 شهریور (امروز) به این استان انجام می‌دهم به دیدار مسئولان فرهنگی و هنرمندان این شهر می‌روم و یکی از موضوع‌هایی که قرار است درباره آن گفت‌وگو کنیم، حضور زنان روی سن است.»
 
او ادامه داد: «در برخی از شهرستان‌ها به‌صورت علنی عنوان نمی‌شود که چنین موضوعی صحت دارد و ما هم تا قبل از گزارش روزنامه «شرق» از اجرای چنین قانون نانوشته‌ای به صورت گسترده در جریان نبودیم اما حالا در حال پیگیری آن با مسئولان شهرستان‌ها هستیم و توافقاتی هم در برخی از شهرستان‌ها صورت گرفته است.»
 
به گفته ارجمند، حضور بانوان در عرصه موسیقی دو جنبه دارد؛ جنبه اول به اجرای کنسرت بانوان برای بانوان برمی‌گردد و سالن‌هایی که از این لحاظ مشکل نداشته باشند، برای برگزاری کنسرت بانوان در نظر گرفته می‌شوند همچنان‌که این سالن‌ها در حال حاضر در تهران به پنج سالن افزایش پیدا کرده است.
 
او در ادامه، جنبه دوم حضور زنان در موسیقی را فعالیت در گروه‌ها و در کنسرت‌های عمومی دانست: «اگر جلوی حضور زنان نوازنده را بگیریم، بخشی از عنصر خلاقه بانوان را نادیده گرفته‌ایم. شک نداریم اقوام ایرانی در مورد مباحث مذهبی و دینی حساس هستند اما همین اقوام در فعالیت‌های آیینی خود حضور زنان و مردان را در کنار هم دارند. این آیین‌ها از سالیان دراز در فرهنگ ما ریشه دارند و حالا می‌توانند در شهرها هم با رعایت ضوابط و عرف جامعه اجرا شوند. ما نیز در مورد محتوا و شکل اجرایی این فعالیت‌ها نظارت کافی را داریم.»
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵۴
انتشار یافته: ۵۳
وظیفه زن بزرگ کردن فرزندان و رسیدگی به همسر است، زن واسه چی باید بره بالای سن؟ معلومه که باید ممنوع بشه.
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
واقعاً از دوستانی که منفی میدن عذرخواهی می‌کنم! اشتباهی روی مثبت کلیک کردم!!
از تابناک خواهش می‌کنم یه ترتیبی بده که اگه یه وقت اشتباه میکنیم با کلیک کردن روی گزینه دیگه "اصلاحات" لازم صورت بگیره!!
ناشناس
| France |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
تو این تفکرت ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
محمد جعفر تو دادن کامنتهایی که کفر بقیه را در بیاره استادی. ببین داعش نمایندگی ایرانشو بهت نمیده ؟ حیفه تو دنیا نا شناخته بمونی
بانو
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
وظیفه تو مرد هم اینه مثل کارگر (با عرض پوزش از کارگران محترم) کار بکنی و جون بکنی و شیکم من زن که تو خونه زیر باد کولر خوابیدمو پر بکنی...
حالا برو ده تا زن دیگه هم بگیر که مجبور بشی خرج اونارم بدی....
در ضمن مقوله 75 به 25 رو هم فراموش نکن!!!
از سایت تابناک عاجزانه تقاضا دارم کامنت بنده رو چاپ کنن چون این آقا بار چندمشه اینطور صحبت میکنه
یجا باید جواب بشنوه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
شما همون کامنت فقط اعدام رو ادامه بده!
عسل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
آخه زنایی که کار میکنن بچه بزرگ نمیکنن که. لابد همسایه بچه های تمام شیر زنان وطن مارو که کار میکنن بزرگ میکنه. خجالت بکش.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
اینجا عصر حجر . ما رو چه به این حرفاااااا!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
وظیفه ی زن و مرد ای حکیم دانی چیست ؟
یکی است کشتی و آن دیگری است کشتی بان
چو ناخداست خردمند و کشتیش محکم
دگر چه باک ز امواج و ورطه و طوفان
پروین اعتصامی
نواندیشان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
آب ازسرگذشته .اینهااساس اسلام روقبول ندارندبیایید فروع روبه زور بقبولانید .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
در دیدگاه شما زن میشه بره میزاد وهرچوپان میتونه تعدادی میش داشته باشه چون در قانون نا نوشته امثال شما زن نه تنها حقوقی نداره بلکه بتنهایی انسان نیست در صورتی که اسلام شاهد زنان سخنور واینده ساز جامعه بوده خلاصه روزی جامعه شاهد حضور فعال زنها خواهند بود با تاسف برای زنان مادران وخواهران امثال تو که توسط تان استثمار میشوند
آقا بهتر نیست مثل دوران جاهلیت یکدفعه دختران را در بدو تولد زنده بگور کنیم تا آقایون خیالشون راحت بشه؟
جای تأسف داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
بله اتفاقا این جای تاسف هم بسیار وسیع است و ما هر چی تاسف می خوریم باز هم جادارد.
از نظر ما شهرستانی ها کار خوبی می کنند اتفاقا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
عمرا نیستی،الکی خودتو قاطی شهرستانیا نکن.
آدم ناجور
ناشناس
| Belgium |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
جان
تو اهل کدام شهرستانی
نکنه از شهر مردگان مصر امدی بیرون و چند هزار سال خواب بودی
ali
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
جمع نبند عزیزم. امثال شما خیلی کم هستند تو شهرستانها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
یعنی ما شهرستانیا طالبانیم یا داعش؟؟؟؟
در ضمن از طرف خودت حرف بزن ما مال عصر جاهلیت نیستیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
خوب بخاطر همینه که بهتون میگن: شهرستانی...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
از طرف جمع حرف نزن شما از همان گروهی که از روی کم عقلی خوراک تبلیقاتی غرب در مورد افراط گری مسلمانان رو فراهم میکنید امام علی بدرستی فرمودن من از دوستان نادان بیشتر اسیب دیدم تا از دشمنان دانا یه نگاه به منفی مثبتها بنداز این یه رای گیریه ونشان دهنده جایگاه مسموم گروه شما در جامعه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
از نظر منِ شهرستانی شما فقط به جای شخص خودت صحبت کن!نه ما شهرستانی ها...
ما داریم به وهابیت ایراد میگیریم که فلانه و بهمانه! بابا ما خودمونم داریم بدعت های عجیب غریب ایجاد میکنیم.بابا زن هم انسانه ، این قوانین عجیب غریب چیه که داره هر روز یه چیزیش اعلام میشه.دیروز که خبر اومد زنان نرن کافی شاپ ، امروزم این خبر! بابا چی داره به سرمون میاد؟!من به عنوان یه زن چی ام پس؟ فقط برای تولید مثل و کار خونه و سر و سامون دادن به زندگی یه مرد بی عاطفه خلق شده ام؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
چرا این سختگیریها درزمان اصولگرایان کمتر ه ؟ با وجودی که این فشارها از طرف مدعیان اصولگرایی انجام می شه . جواب واضحه : استفاده ابزاری از دین برای پیشبرد اهداف سیاسی ...
محمد جعفر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
فقط جمله آخرت درست بود.
عسل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
آخه جالبه که همه کارهایی که گفتید رو هم میکنیم. کار هم می کنیم. والا من که سر کار میرم خونم همیشه مرتب تر از خواهرمه. و آشپزی بیشتر می کنم.چون تا ظهر خوابه و . اکثرا از بیرون غذا میگیره. بعضی آقایون که با همچین طرحهایی موافق هستن حتما از زناشون خیری ندیدن و یا تو جامعه در مواجهه با خانمها مشکل دارن و ایمانشون سسته
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
زن آدم هست، کسی نگفته آدم نیست. ولی وقتی با اون شکل و شمایل میاد روی سن برای نمایش خودش نه نمایش هنرش خوب نتیجه اش بسته شدن است!
یک زن باپوشش کامل اسلامی بیاد روی سن تار هم بزنه هیچ اشکالی نداره که هیچ خوب هم هست.
شیوا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
ظاهراازاسلام وحرمت جلوه گری زنان اطلاع نداری
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
اینها هم وهابیند بشکلی دیگر ومعتقد به بی ارزشی زن
حقمون که جهان سومی باشیم .......ازماست که برماست
با داعش و طالبان و القاعده و امثال اینا چه تفاوتی داریم?
بابا داعش و ولش غضنفر خودمونو بچسب
خداوند ان شاءالله تعصب و متعصب را از روی زمین محو کند که به فرموده بزرگان دین ریشه تعصب در جهل است
خيلي هم خوبه
ولي فضا براي جمع زنانه آزاد بايد باشه
مسئولین لطفا تفاوت قوانین داعش و وهابیت رو با این قوانین من دراوردی که به اسم تشیع و ایران داره اجرا میشه روشن بفرمایند تا حداقل بدونیم اسلام کدومه!!!!!
تاسف داره اینقدر از لحاظ فکری عقب مونده باشیم .درحالی که ادعا ازادی داریم
این جور چیزا که می شنوم فکر می کنم مقررات گروه داعش برای بخشی از عراق یا سوریه هست!
احسنت حرفهای خانم عاطفه بسیار قشنگ است خداوند انسان را آزاد آفرید اگر قرآن مطالعه کرده اید از حجاب حرفی زده نشده اینها همه تفسیرهای قران است هر کس هر جور میخواهد تفسیر میکند چرا در مملکت ایران که اسلام است این قدر فساد است برای اینکه به مردم آزادی قانونی آموزش داده نشده است از رانندگی گرفته تا غیره پس در کشورهای اروپایی باید به خاطر بی حجابی مردم یکسره در خیابان با هم دیگر رابطه داشته باشند نه خیر انها فرهنگ آزادی را دارند میدانند که رابطه و خوردن مشروبات الکلی مکان خاص خودش را دارد آنها هم انسانند و دین دارند خدا مسولان را به راه راست هدایت کند و از این خراقات دست بردارند
ریشه های داعش همه جا وجود دارد و کم کم ایران را هم د اعشی ها فرا می گیرند
چرا همه ی اموری که به زن ها مرتبط می شود بایستی خبر ساز و زیر ذره بین باشه؟ ورود به ورزشگاه ، شرکت در مسابقات ورزشی بین المللی ، رنگ لباس ، نوع پوشش ، ساپورت ، روی سن رفتن ، ورود به کافی شاپ ، آرایش ، عکس روی آگهی ترحیم،...
چرا اینهمه محدودیت ؟مگر زن ها شهروند درجه دو هستند؟
خوانندگی و نوازندگی زنان جز بد آموزی چی داره
وقتی یکی از همین بانوان در تلویزیون با افتخار زن را به شکلات تشبیه می کرد که باید همیشه پوست دورش باشد وگرنه مگس جمع میشود و در کل شان زن در ردیف گوهر در صدف و از این جور چیزهاست چه انتظارات بیجایی دارید!
همه ما آدمیم چه زن چه مرد.
مسئله بنیادی حسادت مرد نسبت به زنان است که عامل اصلی ایرادات بی منطق وموجب تصمیمات خارج از بعد انسانیت را درجامعه بوجود می اورد
زن ومرد از یک جنس روح وآب وخاک که فقط از لحاظ ابزاری باهم فرق دارن
لطفاً آدم باشیم
افزایش محدودیت یعنی امنیت ؟
نگاه غیرانسانی و جنسیتی به زنان به پیشرفت و رشد جامعه لطمه فراوان زده و می زند . این امر توهین به مردانی است که آنان را افرادی بی اختیار و شهوی معرفی می کند و نیز توهین به زنانی است که موجوداتی بی اراده و منفعل معرفی می کند . این نوع نگرش تنها به رشد فساد جنسی منجر شده و می شود زیرا برای انسان ها ارزشی در همین حد قایل است و نه بیشتر .
همه ما آدمیم چه زن چه مرد.
هر روز بیشتر به این فکر میکنم از ایران برم تا حداقل یه ذره احترام و شخصیت اجتماعی داشته باشم !!! همه دوستام از ایران رفتن و گفتم نه هیچ جا سر زمین مادری نمیشه ولی دیگه کم کم دارم به این نتیجه می رسم واقعا اشتباه کردم 4 سال وقتم تلف کردم که بخوام خودم و تو جامعه کاری اثبات کنم ! تو اجتماع هم که دیگه بماند !!! فقط جای تاسف داره
دستهایی پشت پرده است که میخواهد زنان را به انزوا و فساد بکشد خیلی گیر دادن به این موضوع ملت هم که ماشاللا هزار ماشاللا بیدار و همیشه در صحنه گول نمیخورند!!
جالب اینه تو استان آذربایجان شرقی حتی برای اجرای موسیقی زنده تو تالار برای مردا باید مجوز گرفت!!!مخصوصا اگر موسیقی آذربایجانی باشه مجوز نمیدن!
من تیتر رو که خوندم فکر کردم از تصمیمات جدید داعشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
گاهی فکر می کنم جهان به این ممنوعیت ها همون قدر میخنده که ما به فتوای وهابی ها می خندیم!
این جاهلیت نیست .کشورت یک کشورمسلمان است.زن ازدیدگاه اسلام نقش والاتری از روی سن رفتن وهم آوازی بامردان ویا نواختن موسیقی دارد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر