بازدید 10322
۳

بچه‌ها تبلت‌هاتونو روشن کنيد!

ورود تلفن، موبايل، اينترنت و همه گير شدن فضاي مجازي در سال‌هاي اخير با کمک تلفن‌هاي هوشمند و تبلت ها، شکل رابطه‌ها را عوض کرده، دانش آموزان دوره ابتدايي هم حالا با کمک کامپيوتر‌ها و پاي تبلت‌ها يشان بيشتر ياد مي‌گيرند تا دنياي واقعي.
کد خبر: ۴۳۱۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲ 02 September 2014
بحث الکترونيک کردن مدارس چند سالي ست به راه افتاده و درباره طرح‌هايي مانند جايگزين شدن کتاب‌ها و دفتر‌ها و خودکارها با تبلت‌ها بحث و کارهاي آزمايشي صورت مي‌گيرد، ورود تکنولوژي‌هاي نو به عرصه‌هايي مانند آموزش را يک تحول بنيادين مي‌نامند،کارشناسان معتقدند اين ابزارها جهان را دگرگون کرده اند و درکنار جهان انسان را نيز دگرگون کرده اند، آيا تقسيم بندي نسل‌ها با تکنولوژي شايع در هر عصر کار درستي است، آيا اين گسست واقعي ست، قضاوت بعضي از ميان سال‌ها و کهن سال‌ها درباره نسل‌هاي جديد درست است، به جز جايگزين شدن جامعه جوان‌ها، نوجوان‌ها و پيرها دگرگوني اي توسط تکنولوژي هم اتفاق مي‌افتد و نسلي را از نسل قبل متفاوت مي‌کند؟

به گزارش ابتکار، نسل مجله، نسل سينما، نسل تلفن، نسل موبايل، نسل اينترنت، نسل تبلت، چنين تقسيم بندي‌هايي در کنار تقسيم زمان به سلسله‌ها و گرايش‌هاي همه گير مي‌تواند کارآمد باشد. يک انسان دهه چهلي در کنار جنبش‌هاي اجتماعي، با رسانه‌هايي مانند راديو، سينما، ادبيات يا رسانه‌هايي از اين دست، تعين پيدا مي‌کند. در اين دوره نوشتار، نوع غالب رسانه است و شعر فارسي بعد از قرن‌ها حرکت لاک پشتي و - گاهي با عقبگرد- به يکباره پوست مي‌اندازد، رمان و رمان نويس پديد مي‌آيد، چند کارگردان شکل مسلط فيلم سازي را نفي مي‌کنند و راديکال ترين گروه‌هاي سياسي متولد مي‌شوند. درباره نسل دهه هشتاد يا نود هم نمي‌توان بدون در نظر گرفتن اينترنت و تلفن هوشمند صحبت کرد.اين جمله کليشه اي درباره بهتر بودن اوضاع در گذشته‌ها از کجا ناشي مي‌شود، اين تصور که نسل‌هاي جديد هميشه در حال از دست دادن هستند يکي از صحبت‌هاي ثابت بين پا به سن گذاشته هاست.

دکتر بهادري، روانشناس، مي‌گويد: «اين تصوري است که هر نسل نسبت به نسل قبل دارد اين اعتقاد که همه چيز دگرگون شده است نزد اغلب نسل‌هاي وارد کهن سالي شده وجود دارد.اخت شدن کوکان با وسيله‌هاي هوشمند مانند تلفن‌هاي جديد و تبلت که برخلاف ابزار‌هاي قبلي بيشتر قابليت تبديل به شي وابسته کننده را دارا هستند، شکل عواطف نسل جديد را تحت تاثير قرار خواهد داد. آنها به جاي لمس واقعيت تنها با لمس صفحه‌هاي سياه در حال تجربه کردن هستند و در واقع هيچ تجربه اي نمي‌کنند نوعي بي تجربگي را تجربه مي‌کنند. شکل گردهم آيي‌ها،بازي‌ها،دوستي‌ها و ياد هم افتادن‌ها همه غير واقعي هستند ( نه به معني دروغين). نامه پيامي قابل لمس بود، حتي در تلفن شکل رابطه با صوت است صوت هم حالت مادي دارد، اما ابزار‌هاي چت مانند فس بوک يا وايبر يا برنامه‌هايي از اين دست رابطه‌ها را ساده تر، راحت تر و به دور از تنش‌هاي واقعي ساخته است. اين دنياي مجازي شکل واقعي و قدرت ارتباط را دگرگون کرده و قدرت مادي آن را نابود کرده است.»

تکنولوژي زندگي را راحت تر و نياز آن به کار بدني را کمتر کرده، رابطه‌ها راحت تر شده و هر کس امکان برقراري تماس با همه را پيدا کرده، مديريت رابطه‌ها راحت تر شده، و راز و رمز از آشنايي‌ها و دوستي‌ها کنار زده شده، شما اگر حال کسي را نمي‌پرسيد نمي‌خواهيد حال او را بپرسيد يا ببينيد هر آن امکان اين کار را داريد. براي نسل ده هشتاد تصوري از جهان بدون موبايل نبود همانطور که براي متولدين اواسط اين دهه، دنياي بدون اينترنت معني ندارد. براي آنها جهان با اينترنت آغاز مي‌شود و اينترنت چيز جدايي است نسبت به چاپ، تلويزيون يا سينما؛ اينترنت بازسازي مجازي دنياي واقعي ست.

دکتر معصومي، جامعه شناس، مي‌گويد:« ورود تلفن، موبايل، اينترنت و همه گير شدن فضاي مجازي در سال‌هاي اخير با کمک تلفن‌هاي هوشمند و تبلت ها، شکل رابطه‌ها را عوض کرده، دانش آموزان دوره ابتدايي هم حالا با کمک کامپيوتر‌ها و پاي تبلت‌ها يشان بيشتر ياد مي‌گيرند تا دنياي واقعي، بايد جلوي اسيب‌ها ي اين مسئله گرفته شود و والدين اجازه ندهند کودکانشان ارتباط با دنياي واقعي را از دست بدهند، بايد آنها را وادرا به کار بدني و ورزش کرد تا عوارض کاهش پيدا کند، بايد در استفاده کودکان از اينترنت محدوديت قائل شد. اينترنت يک فضاي جهاني يک رنگ است و باعث خواهد شد ارزش‌هاي بومي و فرهنگ‌هاي اقليت از بين برود و نسل‌هاي آينده ما در دل فرهنگ جهاني هضم شوند».

سال گذشته،مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران در جشن هوشمندسازي مدارس شهر تهران گفت: «طرحي را آماده کرده‌ايم که بر اساس آن دانش‌آموزان از تبلت بدون سيم کارت در مدارس استفاده خواهند کرد”. در حال حاضر تبلت به عنوان يکي از جديدترين و جذاب ترين فناوري‌هاي اطلاعاتي با سرعت شگفت انگيزي جاي خود را در عرصه وسايل چندرسانه اي ديجيتال باز کرده است. مدل‌هاي متنوع، سادگي و جذابيت استفاده و کاربردهاي مختلف، اين ابزار را در رديف پرفروش ترين ابزارهاي فناوري قرار داده است.يوسف نوري رييس مرکز آمار و فناوري اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش درباره طرح ورود تبلت مدارس مي‌گويد:»در راستاي اجراي طرح هوشمندسازي مدارس، طرح تبلت آماده و در جلساتي که با حضور مسئولان آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شده، اجراي آزمايشي اين طرح در مدارس تهران مورد بررسي قرار گرفته است، طرح کاملا آزمايشي اجرا مي‌شود تا بازخوردهاي آن را بررسي شود، چرا که نتايج جهاني اين طرح را احصا کرده‌ايم، اما براي اجراي طرح در گستره بيشتر و تعميم به همه مدارس، نيازمند اجراي آزمايشي آن در مدارس هستيم، استفاده از ابزار الکترونيکي براي ارائه يک مطلب درسي مي‌تواند زمان آموزش را تا 50 درصد زمان مورد نياز در شيوه آموزش سنتي کاهش دهد. از اين رو بهره گيري از فناوري‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي در امر آموزش، منجر به صرفه جويي در وقت، صرفه جويي در خريد ابزارهاي مصرفي و مواردي از اين دست و به تبع آن حذف بسياري از هزينه‌هاي مستقيم و غير مستقيم خواهد شد.اين جريان در نهايت با تسريع و تعميق فرايند يادگيري نقش ويژه اي در افزايش نرخ بازگشت سرمايه انساني ايفا مي‌نمايد».

تبلت يک وسيله شايع بين دانش آموزان است و والدين به چشم يک وسيله کمک اموزشي به ان نگاه مي‌کنند. خانواده‌هاي قشر پايين هم با تبلت مانند داستان ال اي دي و يخچال سايد باي سايد برخورد کردند و بازار اين وسيله از همه گونه مشتري دارد. اين ابزار بازي به عنوان جايگزين ميکرو و سگا و پلي استيشن حتي، تبديل به وسيله محبوب کودکان شده حالا لمس با انگشت جاي دسته‌ها و دکمه‌ها راگرفته است. اين وسيله به عنوان يک وسيله کمک آموزشي هم استفاده مي‌شود و به اعتقاد بسياري از معلم‌ها مي‌تواند باعث تقويت کارکرد مغز و يادگيري بيشتر دانش آموزان شود و همزمان آموزش را از ابزار‌هاي قديمي مانند کتاب و تخته سياه بي نياز کند.
دکتر بهادري در اين مورد مي‌گويد:« با کاهش علاقه به مطالعه و به دنبال آن کاهش علاقه به خواندن تاريخ، اين نسل رفته رفته در محاسبه موقعيت خود دچار از خود بيگانگي خواهد شد درک نادرستي از اينکه چطور و چگونه در چنين وضعيتي زندگي مي‌کند خواهد داشت و در بدترين حالت چنين سوالي برايش مطرح نخواهد شد. يک نسل بيرون از تاريخ که بيشتر از ماده با مجاز سر و کار دارد. تنها موردي که نسل‌ها مي‌توانند ادعا کنند تنبل شدن نسل بعدي ست. تنبل شدن نه به معني راحت طلب شدن اين صفت در مقايسه پديد مي‌آيد کودکي که از سه سالگي با گوشي همراه و اينترنت آشنا مي‌شود زندگي را همچون پدر و مادرش درک نخواهد کرد. و بخش عمده اي از جهان براي او همين دنياي داخل تبلت‌ها و گوشي‌ها خواهد بود،او بخش بزرگي از عمرش را به جاي جهان ملموس قرار است در دنياي تصاوير در دنياي مجاز سپري کند. درباره آينده تکنولوژي در فيلم‌هاي هاليودي هشدار داده مي‌شود: جهاني که تحت سلطه ماشين‌ها و مغزهاي مصنوعي قرار مي‌گيرد.انسان‌ها برده تکونولوژي خواهند بود، چنين اتفاقي نه اينکه محال باشد اما بيشتر به تخيل مربوط است. براي انسان گسست از تاريخ همان برده وضعيت شدن است و خود را در يک ثبات ديدن، ثباتي که از اول برپايه اينترنت و تبلت بنا شده و پذيرفتن شرايط به عنوان يک وضعيت طبيعي؛جهان با همه قوانين انساني و غير انساني حاکم بر آن. تکنولوژي تنها موجودي است که وضعيت را دگرگون مي‌کند، يک دگرگوني صوري؛ تا چند سال ديگر آنطور که وعده مي‌دهند چشم شما مي‌تواند تبديل به مانيتور شما گردد. به گفته کارشناسان اي تي اما آن بيرون چيزي دگرگون نخواهد شد، قيمت تبلت‌ها ارزان تر و در دست رس خواهد شد اما چيزي در عالم ماده دگرگون نخواهد شد، توليد اين نسل تضمين ثبات است و خرابکاري اينترنتي جاي اعتراضات را خواهد گرفت. چيزي که در نهايت تبديل به خسارت مادي خواهد شد و نه دگرگوني. شبکه‌هايي مانند فيس بوک و توئيتر در کنار ساختن فضايي براي مبادله اطلاعات شخصي و خبررساني، مورد استفاده حرکت‌هاي رهايي بخش هم قرار گرفت، اين ابزارها جنبه‌هاي مهارناپذير و کارکردهاي پيش بيني ناپذير هم پيدا مي‌کنند؛ مانند بلايي که ويکي ليکس بر سر سيستم اطلاعاتي آمريکا آورد، اما ويژگي عمده اين جهان مجازي دم دمي مزاج بودن آن است، نوعي عمل از روي عصبيت که فروکش کردن و به وجود آمدنش خيلي فاصله نخواهند داشت و اين عصبيت بعد از سرريز دوباره از يک حوزه ديگر سر بيرون خواهد آورد، جنجال‌هاي فضاي مجازي براي نابود شدن به وجود مي‌آيند تا جاي خود را به جنجال ديگري بدهند».

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۳
به جای اینکه تبلت رو وارد مدارس کنید امکانات ورزشی مدارس رو بالا ببرید طوری که بچه های یک مدرسه بتونن در زنگ ورزش بین مثلا والیبال و بسکتبال و شنا و فوتبال یکی رو انتخاب کنن و یاد بگیرن من خودم برنامه نویس وب هستم ولی باور کنید بچه ها بیشتر از همه چی به یک بدن سالم نیاز دارن
تهاجم غرب با سلاح تبلت، ورود تبلت باید مثل ورود اسلحه ممنوع شود.
بجای تبلت و این جنگولک بازی ها 4 تا وسیله آزمایشگاهی و کارگاهی بخرید و کار عملی و فنی به دانش آموز بیاموزید.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها