بازدید 12206

جمع‌آوري ماهواره چه اندازه موثر بوده است؟

هر چند وقت يك‌بار نيروي انتظامي با حكم به پشت بام مي‌آيد و ماهواره‌ها را جمع مي‌كند، البته چند ماهي مي‌شد كه از اين اتفاق‌ها نيفتاده بود اما هفته گذشته دوباره ماموران آمدند.
کد خبر: ۴۳۱۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۶ 02 September 2014
مرحله تازه جمع‌آوري ماهواره از پشت بام‌ها در پايتخت مجددا آغاز شد، يك هفته از آغاز اين طرح مي‌گذرد و علاوه بر ورود نيروهاي پليس با حكم قضايي به خانه‌ها، نامه‌يي به روساي ساختمان‌ها از طرف پليس امنيت عمومي ارسال شده است، در اين نامه نوشته شده «به اطلاع مي‌رساند در راستاي طرح جمع‌آوري تجهيزات ماهواره‌اي از سطح شهر تهران بزرگ، حسب ابلاغ پليس امنيت اخلاقي تهران بزرگ و پيرو دستور مقام محترم قضايي به كليه ساكنين محترم در ساختمان ابلاغ مي‌گردد كه ظرف مدت 48 ساعت نسبت به جمع‌آوري داوطلبانه تجهيزات ماهواره در مشاعات، محل‌هاي عمومي ساختمان اقدام، در غير اين صورت نسبت به جمع‌آوري آن و برخورد كيفري با استفاده‌كنندگان از آن اقدام خواهد شد.»

به گزارش اعتماد، اين طرح طي روزهاي اخير با جديت ازسوي ماموران پليس آغازشده و همچنان نيز در مناطق مختلف شهر به خصوص شمال، شمال غرب، شمال شرق وغرب ادامه دارد. «اعتماد» براي روشن شدن هر چه بيشتر موضوع علاوه بر حضور در مناطق مختلف تهران و با پرس و جو از شهروندان درباره شروع طرح جمع‌آوري ماهواره، درخواست مصاحبه با مسوولان پليس امنيت عمومي ارسال كرد كه نهايتا از آنها پاسخي دريافت نكرد.

نامه به روساي ساختمان‌ها براي جمع‌آوري ماهواره


مرد ساكن خيابان سعادت‌آباد مي‌گويد: «نامه‌يي از سمت پليس به ساختمان نرسيده فقط هر چند وقت يك‌بار نيروي انتظامي با حكم به پشت بام مي‌آيد و ماهواره‌ها را جمع مي‌كند، البته چند ماهي مي‌شد كه از اين اتفاق‌ها نيفتاده بود اما هفته گذشته دوباره ماموران آمدند.» اهالي ساختمان‌هاي اين منطقه در هفته گذشته به صورت اتفاقي شاهد اين ماجرا بوده‌اند. اما اين ماجرا در سمت شرق تهران به گونه‌يي ديگر در حال پيگيري است، مرد ساكن خيابان رسالت مي‌گويد: «چند روز پيش نامه‌يي از سمت رييس پليس امنيت عمومي براي ساختمان ارسال شد كه در اين نامه به اهالي هشدار داده شده بود كه اگر طي 48 ساعت خود اهالي ماهواره‌هاي شان را تحويل دهند ديگر ماموران به ساختمان نمي‌آيند و اگر اين اتفاق نيفتد عواقب كيفري خواهد داشت، حال رييس ساختمان بايد سراغ هر واحدي برود تا ماهواره شان را از او بگيرد، اين مساله موجب درگيري ميان خود اهالي ساختمان مي‌شودو اصلا شرايط خوبي نيست.»اين موضوع همواره از بحث‌هايي بوده است كه در ميان مسوولان باعث به وجود آمدن اختلاف نظرهايي شده است، رييس‌جمهور كشورمان چندين بار از جمع‌آوري ماهواره‌ها انتقاد كرده است. روحاني سال گذشته و در سفر به نيويورك، در پاسخ به اين پرسش كه آيا در ايران ماهواره ممنوع است؟ گفته بود: «در ايران همه به راحتي به شبكه‌هاي ماهواره دسترسي دارند و حتي روي پشت‌بام‌هاي هر روستايي آنتن ماهواره مي‌بينيد. روحاني در تازه‌ترين اظهارنظر خود در خصوص ماهواره‌ها نيز گفت: در پشت بام‌ها و بالكن‌ها با ماهواره مبارزه كرديم اما تاثيري نداشت؛ نه ايمان مردم پر زد و نه هويت مردم از دست رفت.»وي همچنين با بي‌اثر دانستن جمع‌آوري چندباره ديش‌هاي ماهواره‌يي از روي پشت‌بام خانه‌ها گفته بود: «مساله مهم‌تر مساله حريم خصوصي است. حريم خصوصي بسيار مهم است. من تعجب مي‌كنم. نيروي انتظامي توسط رسانه‌يي اعلام كرده بود كه با راپل مي‌توانيم روي پشت بام برويم، چون خصوصي نيست و مجموعه ?? آپارتمان است. من واقعا دچار حيرت شدم زيرا اگر پشت بام فضاي مشاع است، براي صاحبان آپارتمان است، نه براي نيروهاي انتظامي.»در ادامه پيگيري‌هاي اعتماد، خانم ساكن خيابان تجريش در اين باره گفت: «چند ماه پيش يك‌بار ماموران آمدند و ماهواره‌ها را جمع كردند اما در اين يك هفته خبري از كسي نبوده است اما در اين چند باري كه اين اتفاق افتاده است معمولا با حكم قضايي وارد خانه مي‌شدند و ديش‌ها را جمع مي‌كردند.» مرد ساكن خيابان سيد‌خندان نيز مي‌گويد: «نزديك به سه هفته پيش ماموران به يكي از ساختمان‌هاي اين كوچه آمدند و ماهواره‌ها را جمع كردند اما اين كار هميشه باعث رعب و وحشت ميان مردم مي‌شود، با يك ماهواره مگر قرار است چه اتفاقي بيفتد، با وجود اين همه تكنولوژي در ايران ديگر جلوي ماهواره را گرفتن كار منطقي به نظر نمي‌رسد.»

جمع‌آوري ماهواره در غرب تهران بيشتر است

به نظر مي‌رسد كه موج جمع‌آوري ماهواره بيشتر در غرب تهران است اما دليل روشني ندارد. براساس گزارش ايرنا نيروي انتظامي چهارشنبه پنجم شهريور با ورود به برج‌هاي تعاوني‌هاي هفت گانه كاركنان نهاد‌هاي مختلف دولتي در منطقه بهرود سعادت آباد اقدام به جمع‌آوري دوباره بشقاب‌هاي ماهواره از اين واحد‌ها كرد. به نقل از نگهباني ساختمان تيسفون واقع در خيابان شهيد صبحي منطقه بهرود، نيروهاي پليس با در اختيار داشتن حكم قضايي از نگهبان ساختمان درخواست مي‌كنند كه براي جمع‌آوري بشقاب‌ها به پشت بام راهنمايي شوند. اين چندمين بار است كه نيروهاي انتظامي براي جمع‌آوري بشقاب‌هاي ماهواره‌يي وارد برج‌هاي سعادت آباد مي‌شوند. خانم ساكن خيابان مطهري درباره جمع‌آوري ماهواره‌ها گفت: «حدود يك ماه پيش بود كه آمدند و ديش‌ها را بردند چند روزي است كه مي‌گويند به ساختمان‌ها نامه فرستاده‌اند و گفتند كه خودتان ماهواره را تحويل دهيد، مردم اگر از سمت صدا و سيماي خودشان برنامه‌ها و اخبار خوب دريافت كنند هيچ‌وقت سمت ماهواره نمي‌روند و برنامه‌هاي شبكه خودشان را نگاه مي‌كنند. اين ساختمان‌هايي كه نامه براي‌شان آمده دچار اختلاف خواهند شد زيرا كسي ديش ماهواره‌اش را به رييس ساختمان نمي‌دهد.»به گفته يكي از شاهدان عيني محله شهرك قدس، ماموران دو روز پيش با حكم قضايي وارد ساختمان‌ها مي‌شدند و اقدام به جمع‌آوري ديش‌ها مي‌كردند، اين شاهد عيني به «اعتماد» گفت: «صبح بود كه ماموران آمدند و معمولا آن موقع از صبح اين خيابان و كوچه‌ها خلوت است و با سرعت زيادي اين ديش‌ها را جمع كردند و رفتند، آنها براي ورود به ساختمان‌ها حكم قضايي داشتند.»

سياست جمع‌آوري چه اندازه موثر بوده است؟

در همين راستا علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در خرداد ماه در اظهارنظري درباره ماهواره گفته بود: «ما الان چقدر از شبكه‌هاي ماهواره‌يي استفاده مي‌كنيم؟ شيعيان در نقاط مختلف دنيا هر كدام يك ماهواره اجاره كرده‌اند و همه حرف‌هاي‌شان را مي‌زنند. زماني ما نمي‌توانستيم حتي يك كتاب را به عربستان بفرستيم. الان مي‌توانيم از طريق ماهواره و اينترنت حرف‌هاي‌مان را منتقل كنيم. اما به جاي استفاده از امكانات آنها را محدود مي‌كنيم تا ديگران هم از آنها استفاده نكنند. در حال حاضر امريكايي‌ها مشغول نصب 14 ماهواره در ارتفاع پايين‌تر از 1000 كيلومتر هستند. بعد از آن شما راحت مي‌توانيد با موبايل‌هاي‌تان شبكه‌هاي ماهواره‌يي را در كوچه و خيابان ببينيد. ما به جاي اينكه فكر كنيم چگونه بهترين استفاده را از اين امكانات ببريم فكر مي‌كنيم چطور رويش پارازيت بيندازيم كه ديگران هم نتوانند از آنها استفاده كنند. بايد اين ذهنيت اصلاح شود وگرنه با اين فكر‌ها فرهنگ رشد نمي‌كند.»زماني كه در سال 1373، قانون منع استفاده از ماهواره تصويب شد، در تبصره ماده 2 آن مقرر شده بود: «مهلت جمع‌آوري تجهيزات موجود دريافت از ماهواره از تاريخ تصويب اين قانون يك ماه است» و اينك بعد از 20 سال، آن يك ماه تمام نشده است .
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۷۵
انتشار یافته: ۲۳
تا زمانی که با دارنندگان ماهواره، برخورد قضایی صورت نگیره، جمع آوری فایده ای نداره.
"جمع‌آوري ماهواره چه اندازه موثر بوده است؟ "
واقعا خیلی موثر بوده!بطوریکه الان اکثر مردم از آن استفاده می کنند!
با سلام
توي همين تهران من كانالهاي ايران رو نميتونم دريافت كنم. دستگاه ديجيتال هم خريدم نشد. يه ماهواره نصب كردم همه رو گرفتم. خوب بهتر نيست اول خودتونو اصلاح كنين و اينقدر توي اين شرايط بد اقتصادي به مردم فشار وارد نكنين.
پاک کردن صورت مسئله .

چه فایده
هیچ فایدیی ندارد
من نمي دونم اين چه قانوني كه مجلس تصويب كرده ولي كسي رعايت نمي كنه
مثلا از فردا همه تصميم بگيرن از چراغ قرمز عبور كنن پليس چند تا ماشين رو مي تونه جلوشون رو بگيره و جريمه كنه
پس رعايت قانون رابطه مستقيمي با مردم داره كه به اون احترام بگذارن و رعايت كنن در غير اينصورت اون ديگه قانون نيست
به جاي جمع كردن ماهواره كه يك چيز شخصيه به نظر خيلي ها بهتره براي اعتياد و سرقت از منازل مردم نيروي انتظامي وقت بگذارد
%%%%%%%%0
خوب کاری کردند .بزرگترها رعایت نسل اینده را نمی کنند دارند فرهنگ غربی را حاکم می کنند.
ماهواره ودجالواره
جای تاسف داره به جای اینکه این مشکل از صدا و سیما حل بشه از خونه های مردم حل میشه کیفیت برنامه های سیما هر روز پایین تر میاد و سریال ها هر روز بدتر نمونش ستایش که 20 سال پیر شدنش با یه عینک بود و در مقابل کیفیت برنامه های ماهواره هر روز بالاتر میره و جذب مخاطبش بیشتر میشه و مدیران فرهنگی و امنیتی ما راه اشتباه گذشته رو باز هم دارن میرن این بار با مجوز...
فقط ایجاد اشتغال و درامد مجدد میشه برای فروشندگان دیش و نصابها
یادم هست یه زمانی برای استفاده از ویدئو بایستی آنرا در 10 دستمال می پیچیدیم و با ترس و لرز فیلم عقابها را نگاه می کردیم ولی حالا چی؟ ویدئو کجا رفت؟ چرا طالبانی برخورد می کنیم؟ این تکنولوژی است و باید بر آن سوار شد و از آن استفاده نمود. فرهنگ سازی گرد نه محدودیت ایجاد نمود. یک چاقو هم می توان از آ؛ن استفاده صحیح نمود و هم آدم بکشد. در زمان نه چندان درو با این سرعت رشد تکنولوژی همه ی شبکه ها در کوچه و خیابان و کوه و دشت بدون نیاز به هیچ ابزار خاصی قابل دریافت خواند بود . قبول ندارید نگهای به گذشته و حال بندازید و با هم مقایسه کنید. آیا تا 15 سال پیش فکر می کردید هرکسی در هرنقطه زمین می تواند با کسی دیگر تلفنی صحبت کند؟
کمک شایانی به ایجاد اشتغال برای جوانان جویای کار بوده است . مشاغلی از قبیل فروش و نصب، نصب بعد از تعمیر، نصب بعد از اتفاقات غیر مترقبه مثل وزش باد وطوفان ،نصب ....
جمع اوری ماهواره فقط باعث رونق کار نصابان ماهواره شده
جمع اوری نوار کاست وشکستن ان در داخل ماشینها جمع کردن ویدیو ........اگر جواب داده جمع اوری دیش وماهواره هم جواب خواهد داد........
باور و فرهنگ عمومي مردم يك مقوله پليسي نيست بخشي از مردم قبول ندارند كه ماهواره منشا انحراف اخلاقي است
الحمدلله برای نصابها پر نون و آب بوده!!
متاسفانه این کار خوبی نیست که به حریم شخصی مردم وارد می شوند،بااین کارها مردم را بد بین می کنید،چندین سال این کار را کردند جواب نداده،با تکنولوژی که نمی شود جنگ کرد،هرگز نباید چیزی را که نمی توانید بهتر از آنرا جایگزینش سازید از بین ببرید،این کار هم مثل تفکیک جنسییتی شهرداری است.
متاسفانه مطالعه دقیق توسط کارشناسان در این حوزه صورت نگرفته که مردم بیشتر چه برنامه هایی را از طریق ماهواره مشاهده میکنند که این از وظایف ذاتی صدا و سیما میباشد که مشابه آن برنامه ها را بسازد تا بصورت اتوماتیک مردم به برنامه های داخلی گرایش پیدا کنند چراکه تجربه 30 ساله در کشور نشان داده که برخورد قهری و پلیسی و امنیتی در حوزه های اینچنینی اثر بسیار بدی در جامعه میگذارد .لطفا نیروی انتظامی آماری بدهد که در چند سال گذشته این نوع رفتار چقدر باعث کاهش استفاده از ماهواره شده بلکه همه شاهد هستیم که به جرات میتوان گفت نزدیک به 90 درصد از کل کشور از تجهیزات دریافت برنامه های ماهواره ای استفاده میکنند . دوستان و مسئولین محترم نیروی انتظامی آیا بهتر نیست که این همه هزینه و وقت و نیروی خود را صرف بالا بردن امنیت و مبارزه با دزدی و جنایت و ایجاد آرامش در جامعه بکنید باور کنید وضعیت امنیت در کشور مخصوصا
کلانشهری مثل تهران بسیار پایین آمده .خدا را شاهد میگیرم در 2 هفته گذشته در محله ما 5 مورد سرقت ساختمان و خودرو اتفاق افتاده . بخدا قسم نوجوانهای 13 ساله چه دختر و چه پسر بصورت علنی و با هیچ گونه ترسی در انظار انواع مواد مخدر را استفاده میکنند و بخدا قسم............... دوستان عزیز خواهش میکنم کمی علمی تر و منطقی تر به مسائل نگاه کنید .شما اصل را ول کردی و به مسائلی که بهیچ عنوان مربوط نمیشه پرداخته اید. موفق باشید.
هر کسی می دونه که با این کارها فرهنگ درست نمی شه. همه کشورهای دنیا دارن از تکنولوژی و ماهواره استفاده می کنن . تکنولوژی روز به روز پیشرفت می کنه و بهترین کار ممکن اینه که فرهنگ را از دستوری بودن در بیاریم و بسپاریم به منبع اصلی اش یعنی جامعه.. با امواج نمیشه جنگید.. دشمن ما عدم درک صحیح هست نه ماهواره
با اینتر نت و سی دی چیکار میشه کرد ؟
در جهت ارتقای کیفیت تجهیزات ما که خیلی موثر بوده. هر بار یه سیستم بهتر گذاشتیم!!!
اب در هاون کوبیدنه!!

بلخره یه روزی شاید ماهواره های جیبی به بازار بیان اونوقت چیکار میخواین بکنین؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار