بازدید 69881

هر آنچه باید از فن‌آوری Ultra HD ۴k بدانید

شاید شما هم امروز یا فردا برای خرید یک تلویزیون با ابعاد بزرگ در قالب LCD یا LED به بازار بروید. اصلا شاید در مورد گو‌شی‌های هوشمند با صفحه نمایش از نوع ۴K شنیده باشید. در هر صورت بهتر است، اطلاعاتی درباره وضوح صفحه نمایش‌ها داشته باشید و مهم‌تر از همه در مورد آخرین این فن‌آوری‌ها یعنی‌‌ همان ۴K.
کد خبر: ۴۳۱۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰ 02 September 2014
هر آنچه که باید در مورد تکنولوژی Ultra HD 4k بدانید
شاید شما هم امروز یا فردا برای خرید یک تلویزیون با ابعاد بزرگ در قالب LCD یا LED به بازار بروید. اصلا شاید در مورد گو‌شی‌های هوشمند با صفحه نمایش از نوع ۴K شنیده باشید. در هر صورت بهتر است، اطلاعاتی درباره وضوح صفحه نمایش‌ها داشته باشید و مهم‌تر از همه در مورد آخرین این فن‌آوری‌ها یعنی‌‌ همان ۴K.

به گزارش «تابناک»، بی‌گمان مهم‌ترین تحولی که اکنون در صفحه نمایش‌های به کار رفته در دستگاه‌های دیجیتال اعم از گوشی‌های هوشمند و به ویژه تلویزیون‌های بزرگ ابعاد، به‌کار‌گیری تکنولوژی وضوح بالای ۴K است. شاید در آغاز کار این موضوع چندان برای شما مهم نباشد، اما مطمئن باشید داشتن اطلاعات در این خصوص بسیار به کمک شما خواهد آمد.

همانند همه موضوعات مهم دیگر در دنیای فن‌آوری این یکی هم چندان ساده نیست و باید با یکسری از مفاهیم از قبل آشنا شد. پس بگذارید وارد دنیای ۴K شویم تا ببینیم این فن‌آوری جدید چه چیزی برای سر و کله زدن دارد.

هر آنچه که باید در مورد تکنولوژی Ultra HD 4k بدانید
پیش از ورود به اصل مطلب بگذارید نخست کمی درباره فن‌آوری HD یا High Definition یا‌‌ همان وضوح بالا صحبت کنیم. این مفهوم در ارتباط با وضوح صفحه نمایش‌هاست و دو جنبه ‌دارد؛
پایین‌ترین وضوح HD در صفحه نمایش‌ها برابر با ۱۲۸۰ پیکسل در طول و ۷۲۰ پیکسل در عرض است که به شکل خلاصه ۷۲۰p نوشته می‌شود. این وضوح در صفحه نمایش‌ها و تلویزیون‌هایی با قیمت پایین یافت می‌شود.

از آن سوی بالا‌ترین وضوح HD برابر با ۱۹۲۰ پیکسل در ۱۰۸۰ پیکسل است که به شکل خلاصه ۱۰۸۰p نوشته می‌شود. بیشتر تلویزیون‌های موجود در بازار و برخی از دستگاه‌های لپ‌تاپ و گوشی‌های هوشمند و به ویژه تبلت‌ها از این وضوح استفاده می‌کنند.

هر آنچه که باید در مورد تکنولوژی Ultra HD 4k بدانید

اما وضوح Ultra HD 4K چیست؟

همانند وضوح HD وضوح Ultra HD نیز دو مورد را در بر دارد: ۴K و ۸K. وضوح ۴K در واقع با دو برابر کردن وضوح ۱۰۸۰p به دست می‌آید، هم در طول و هم در عرض. در نتیجه این وضوح برابر با ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل است که برخی از سازندگان آن را با نماد ۲۱۶۰p نمایش می‌دهند. این وضوح دقیقا ۴ برابر تعداد پیکسل‌های ۱۰۸۰p است.

اما وضوح ۸K باز هم وضوح ۴K را در طول و عرض دو برابر می‌کند و در نتیجه وضوح برابر با ۷۶۸۰ در ۴۳۲۰ پیکسل را به دست می‌دهد. وضوح ۱۶ برابری در ۱۰۸۰p. البته این وضوح هنوز برای کاربری خانگی چندان رواج نیافته است.

در تصویر زیر می‌توانید به سادگی همه آنچه را در بالا گفته شد، کاملا مشخص و روشن ببینید. در این تصویر FHD به معنی Full HD یا‌‌ همان ۱۰۸۰p ‌و SD یا Standard Definition برابر با ۶۴۰ در ۴۸۰ پیکسل است که‌‌ همان وضوح DVD است. پس هم اکنون می‌توانید تفاوت یک تصویر DVD و ۴K را به سادگی تشخیص دهید.
هر آنچه که باید در مورد تکنولوژی Ultra HD 4k بدانید
توجه داشته باشید که این تصویر، مقایسه بین وضوح تصاویر است و نه اندازه صفحه نمایش‌ها. برای نمونه، شاید ‌یک صفحه نمایش ۴۲ اینچ از وضوح HD یا FHD و یا ۴K برخوردار باشد. هر چقدر وضوح بیشتر باشد، در این صفحه نمایش ۴۲ اینچ اندازه پیکسل‌ها کوچک‌تر خواهد بود.

تفاوت بین وضوح تصاویر چه اهمیتی دارد؟


تا اینجا ما فقط کمی اطلاعات و عدد و رقم به شما داده‌ایم. اما پرسش اصلی این است که اصلا این امر چه تفاوت و اهمیتی دارد؟ چرا به صفحه نمایش یا تلویزیون با وضوح بالا‌تر نیاز دارید؟

همه این‌ها در یک کلمه خلاصه می‌شود: جزئیات. در واقع هر قدر وضوح صفحه نمایش شما بالا‌تر باشد، قادر به دیدن جزئیات بیشتری از تصاویر هستید که آن‌ها را واقعی‌تر می‌کند. دیدن تارهای مو یک مثال خوب است. در عالم واقع، اگر با دقت به موهای خود یا کسی نگاه کنید، می‌توانید تارهای مو را جداگانه ببینید.

اما در یک صفحه نمایش HD دیدن تارهای مو به تفکیک در بیشتر موارد امکان پذیر نیست. دلیل این امر آن است که یک تار مو بسیار باریک‌تر و کوچک‌تر از یک پیکسل در وضوح HD است؛ اما هر قدر که با افزایش وضوح پیکسل‌ها کوچک‌تر شوند امکان دیدن تار‌های مو به شکل واقعی فراهم می‌شود:
هر آنچه که باید در مورد تکنولوژی Ultra HD 4k بدانید
نکته‌ای دیگر در خصوص Ultra HD این است که این فن‌آوری از استانداردهای جدید در نرخ فریم یا Frame Rate و فضای رنگ‌ها بهره می‌برد. به این معنا که دامنه رنگ بیشتر و دقت بالاتری را در رنگ‌ها ایجاد می‌کند. همچنین سرعت نمایش تصاویر در آن بیشتر بوده و برابر با ۱۲۰ فریم در ثانیه است؛ یعنی در یک ثانیه از یک فیلم با وضوح Ultra HD ۱۲۰ عکس از مقابل چشمان شما عبور می‌کند.

این گونه که به نظر می‌رسد، فن‌آوری Ultra HD توانسته است دنیای مجازی را بیش از همیشه به دنیای واقعی نزدیک کند؛ اما یک نکته در این میان اهمیت اساسی دارد. آن اینکه صرفا داشتن یک صفحه نمایش Ultra HD به این معنا نیست که شما تصاویر با کیفیت تری می‌بینید. در واقع منبع شما نیز باید از تکنولوژی Ultra HD برخوردار باشد.

معنی دیگر این سخن آنکه اگر یک تصویر HD را در یک صفحه نمایش ۴K نظاره کنید، اساسا هیچ تفاوتی با یک دیدن این تصویر در یک صفحه نمایش HD ندارد. همچنین تکنولوژی ۴K در صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند که در ‌‌نهایت ۵ یا ۶ اینچ هستند، ‌در خروجی تفاوتی ایجاد نمی‌کند، زیرا به قدری پیکسل‌ها در این صفحه نمایش کوچک شده‌اند که تشخیص وضوح با چشم غیر مسلح ناممکن است و در نتیجه تفاوت وضوح عملا بی‌مورد است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۳۵
خوب بود... میشه بفرمایید توانایی چشم انسان تا چقدر هست؟ یعنی این قدرت افزایش پیکسل (که قطعا مشتریش انسان ها هستند) تا چقدر ادامه پیدا میکنه؟
پاسخ ها
هیدجی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
دوست عزیز توانایی چشم انسان در تشخیص رو باید با واحد نقطه در اینچ سنجید. برای گوشیها و صفحات کوچک بالای 350 نقطه در اینچ دیگه برای انسان قابل تشخیص نیست. اما در تلوزیون چون از فاصله دورتر قرار داره این عدد بسیار کمتر میشه. برای یک تلوزیون 40 اینچ با کیفیت 4k میزان نقطه در اینچ میشه حدود 110 نقطه در اینچ. که با توجه به فاصله مثلا 2 متری یا بیشتر کیفیت بسیار بالایی خواهد بود.
ش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
چشم انسان با این تصاویر 16k میباشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
راست گفتیا !!!
گیرم 20.000.000 پیکسل، چشم من که ظرفیتش مشخصه !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
چشم انسان 135 مگاپیکسله و 4k به میزان 8 مکاپیکسل و 8k به میزان 32 مگاپیکسل و 16k به میزان 128 مگاپیکسل.
ولی درک انسان از کیفیت تصاویر به میزان پیکسل هایی که در حال نظاره می باشد است. و چون کل پیکسل های تلویزیون را با هم نمی بیند قدرت درک بالاتر از 16k را هم دارد. در مورد درک تراکم پیکسل هم بستگی به سایز قابل مشاهده توسط چشم انسان و نیز فاصله دارد
تابی عالی بود ممنون
با سلام چیزی به عنوان 8K نداریم بعد از 4K تکنولوژی بعدی 16K خواهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
2k و 8k هم داریم دوست عزیز
سما
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
اتفاقا خواستم اشاره کنم، که اگر 4 به تعداد 4 بخش صفحه تکرار بشه میشه 16 و دیگه 8 نداریم!
اما در درستی نظرم تردید کردم ...
بسیار عالی و کامل
ممنون
صدا و سیمای ما تازه به فکر این افتاده که یک شبکه اچ دی درست کنه تلوزیون 4k خریدیم چی ببینیم؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
مرفه.
خوب بود میگفتید سیستم دی وی بی که در ایران استفاده میشه۷۲۰پیکسله تا مردم بدونن تلویزیون 4kبدرد تماشای صدا وسیما نمیخوره
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
قراره 1080 بشه دیگه. اما فک نکنم جایی تو دنیا 4K پخش کنه
آریا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
فرض کن پخش صدا و سیما هم 4k باشه . مگه دیدن میزگرد با حضور .... و .... و .... نیاز به رزولوشن بالا داره؟ خخخخخخخخخخ
تشکر مفید بود
با تشکر از گرداورنده و مترجم محترم
گناهانتون هم با رزولوشن 4k در دفتر اعمالتون، ثبت میشه.
واقعا ممنون بابت این گزارش جالب، مفید و جامع
سلام ... خاطره
یادش بخیر!
وقتی کار با کامپیوترو شروع کردم، هنوز دایناسورها منقرض نشده بودند!
اونوقتا حافظه ها کاغذی بود! کارت پانچ! (بعدا شدند نوارهای مغناطیسی!)
روی هر کارت هم 64 (بایت) کارکتر ذخیره میشد حداکثر!
جابجا کردن یک گیگابایت و یک ترابایت، تریلی کمرشکن (یا بوژی!) می خواست، فککنم!!
البته در حد چند مکابایت رو با وانت هم جابجا می کردند!
از پای کارتخوان این سوپر کامپیوتر، تا دیگری، لیفتراک داشتیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
واقعا اینها خاطرات شماست؟ تو ایران که اون نسل از کامیپیوتر هیچ وقت رواج پیدا نکرد حتی نسل های خیلی بعدش هم مثل 386 و 486 هم در موارد خاصل استفاده می شد؟؟؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
چرا از این کامپیوترها داشتیم، الان رو نگاه نکن تحریمیم !!!
ماشین سازی داشت، ... .
مطلب مفید و جالبی بود . متشکرم
درسته تلويزيون 4K ساخته شده ولي فيلمي يا برنامه تلويزيوني با كيفيت 4K ساخته نشده كه شما با اين تلويزيون نگاه كنيد و چون كيفيت تصاوير دريافتي كم مي باشد در نتيجه اين تلويزيون با تلويزيونهاي HD فرقي ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
mersi in shod harf hesab 400k byad ya nyad che farghi dare
ياشاسن تابناک
اطلاعات بسيار مفيدي بود
بسيار عالي بود سپاس
جهت تكميل بد نيست اينم من بگم كه تلويزيون ديجيتال كه تازگي صدا سيما پخش ميكنه و فراگير شده با كيفيت 720p پخش ميشه و كيفيت FHD يا 1080p همون تك شبكه آزمايشيه كه تازگي و بصورت آزمايشي فقط در تهران پخش ميشه.
مطلب بسیار خوب و واضح در حد وضوح HD برابر با ۱۹۲۰ پیکسل در ۱۰۸۰ پیکسل بود.
ممنون ازشما تابناکی ها.
فقط 3gp
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
قشنگ گفتی حمید
سلام متشكرم ؛اگر در مورد تكنولوژي به زبان ساده مثل اين مورد باز بنويسيد عاليه اما از شما خواهش ميكنم در مورد بحران اب وچگونگي مصرف ان در منزل وادرات بنويسد شايد موثر واقع شود علي شفيعي
نویسنده مطلب وقتی در مورد ۷۲۰p و ۱۰۸۰p دارد توضیح میدهد عنوان میکند که منظور از ۷۲۰ و ۱۰۸۰ تعداد پیکسل هایی است که در طول به کار رفته اما در تصویر طوطی ۱۰۸۰ اشاره به تعداد پیکسل هایی است که در عرض استفاده میشه؛
حالا سوال اینکه کدوم یکی درست است؟؟؟؟
مدیر پایگاه ممنون از دقت نظر شما مخاطب گرامی. اصلاح شد.
من در چند سايت در مورد تلويزيونهاى با فرمت 4k مطالعه كردم توضيحات نويسنده بسيار جالب و مفيد بود !
chera dar khosoos hafezeh morede niaz 4k chizi nemigid had 5 dahghigheh 4k mosavie 1 GB AST PAS BAYAD BEFEKRE HAFEZEH BALATAR HANM BASHIM
مطلب بسیار خوبی بود و من لذت بردم که انقدر کامل نوشتین
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار