بازدید 5391

تهدید جنگ فراگیر از سوی مقام یمنی

کد خبر: ۴۳۱۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۹ 01 September 2014

مشاور رئیس‌جمهوری یمن امروز دوشنبه از تداوم مذاکرات کمیته ریاست‌جمهوری یمن با جنبش انصارالله درخصوص خواسته‌های معترضان خبر داد و درعین حال گفت که اگر جنگی در یمن روی دهد، این جنگ فراگیر خواهد بود.

به گزارش تسنیم، "فارس السقاف" مشاور رئیس جمهور یمن به روزنامه سعودی الشرق الاوسط گفت: نشست ملی گسترده‌ای در شهر صنعا برگزار شد و در پرتو این نشست، کمیته ریاست جمهوری مأمور مذاکره با جنبش انصارالله به رایزنی‌های خود به‌منظور دستیابی به یک راه‌حل ادامه می‌دهد.

وی افزود: تعدادی از کارشناسان مثل وزیران دارایی و نفت و برنامه ریزی و رئیس بانک مرکزی یمن نیز به این کمیته ملحق شده‌اند که این امر براساس بازنگری در زمینه اقدامات اقتصادی و آزادسازی قیمت فرآورده‌های نفتی صورت گرفت.

السقاف گفت: این کمیته برای خود یک سقف زمانی چهارروزه به‌منظور دستیابی به توافقی اصولی دارد.

وی ابراز عقیده کرد: "این طرح باعث توقف تنش اوضاع شد و اکنون به صدای عقل و منطق گوش فرا داده شده است".

السقاف در پاسخ به سؤالی درباره امکان آنچه خبرنگار روزنامه الشرق الاوسط "وقوع جنگ هفتمی بین الحوثی‌ها و دولت یمن" خواند، گفت: "سخن از جنگ هفتم به‌معنای امتداد شش جنگ گذشته است که بین حوثی‌ها و دولت یمن در دوره رژیم سابق روی داد، اما اگر جنگی روی دهد این جنگ بین حوثی‌ها و نیروهای زیادی در عرصه یمن از جمله دولت یمن، ویرانگر خواهد بود و همچنین جنگی علیه شورای امنیت و جامعه بین المللی و شورای امنیت و منطقه خواهد بود، جنگی فراگیر خواهد بود و کشور را وارد کوران بحران‌های مسلحانه خواهد کرد؛ همان‌طور که در طرابلس و عراق و نظایر آن روی داده است".

به‌نوشته الشرق الاوسط، عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن مشارکت در یک دولت وحدت ملی را به جنبش انصارالله پیشنهاد داده است و السقاف گفت: "همزمان (با این اقدام)، چادرهای تحصن و حضور مسلحانه در اطراف شهر صنعا برداشته خواهد شد".

جنبش انصار الله یمن مشارکت در هرگونه دولت آینده یمن را رد کرده و تاکید می کند که این جنبش بدنبال پست و مقام نیست و بخشی از مردم به شمار می رود.

جنبش انصار الله سه خواسته اصلی "لغو دستور آزادسازی قیمت حامل های سوخت، برکناری دولت فاسد کنونی و اجرای نتایج و مصوبات کنفرانس گفت و گوی ملی را" براساس خواست مردم یمن، خواستار است.

عبدالملک الحوثی یکشنبه شب بار دیگر در سخنرانی خود بر این خواسته ها تاکید کرد و از تلاش "باند فاسد و سلطه گر در یمن" برای مقابله با جنبش مردمی کنونی این کشور سخن گفت و آغاز سومین مرحله اعتراضات و جنبش مردمی را برای رسیدن به خواسته های یاد شده اعلام کرد.

الحوثی همچنین جنبش مردمی را آگاهانه، برحق، عادلانه و مسالمت آمیز توصیف کرد.

وی درهمین راستا از مردم صنعا و مناطق اطراف آن خواست تا در گام های متنوع و تدریجی مرحله سوم جنبش خود امروز در میدان التغییر این شهر گردهم آیند.

رئیس جمهور یمن اخیرا کمیته ای را برای مذاکره با جنبش انصار الله تشکیل داد که خواسته های مردم را رهبری و بر آن پافشاری می کند.

این کمیته پیشتر سفری به صعده داشت و با عبدالملک الحوثی رهبر جنبش الحوثی مذاکره کرد اما این مذاکرات به نتیجه نرسید. جنبش انصار الله به نتیجه نرسیدن این مذاکرات را به علت صاحب اختیار نبودن کمیته یاد شده و نداشتن راهکار منطقی دانست.

درپی آن عبدالملک الحوثی به رئیس جمهور یمن نامه نوشت و رئیس جمهور یمن نیز متقابلا به نامه عبدالملک الحوثی پاسخ داد.

روزنامه البیان چاپ امارات نوشت: عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن خواهان تشکیل دولت وحدت ملی پیش از انحلال دولت کنونی یمن است اما جنبش انصار الله بر لزوم کناره گیری این دولت و سپس مذاکره درباره دولت آینده تاکید دارد.

این روزنامه همچنین از حصول توافقاتی درباره موضوع آزادسازی قیمت حامل های انرژی خبر داد.

مردم یمن اخیرا در اعتراض به دستور دولت برای آزادسازی قیمت های سوخت به خیابانها می آیند. آنها تاکنون سه مرحله از جنبش خود را اجرا کرده اند.

این اعتراضات گسترده در شهر صنعا و سایر مناطق یمن همچنان ادامه دارد. مردم با برپا کردن چادر در اطراف و داخل شهر صنعا تاکید کرده اند که تا تحقق خواسته های خود به تحصن خود ادامه خواهند داد.

دولت یمن از حمایت عربستان برخوردار است و درپی اعتراضات گسترده مردم یمن در روزهای جاری به ضعف و ناتوانی و فساد ریشه دوانده در دولت این کشور، شاه سعودی برای مهار اعتراضات و نجات دولت یمن به تکاپو افتاد و دستور اعطای نفت و پول فوری و بلاعوض به یمن را صادر کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر