بازدید 2900
آخرین تحولات افغانستان؛

ابهام در آینده ریاست جمهوری افغانستان ادامه دارد

در نشست رهبران تیم‌های انتخاباتی ریاست‌ جمهوری افغانستان با حضور مقام‌های آمریکایی در کابل، پیشنهاد شده است که قدرت در دولت آینده این کشور، ۶۰ به ۴۰ به نفع رئیس اجرایی دولت آینده افغانستان تقسیم شود.
کد خبر: ۴۳۱۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۲ 01 September 2014
ابهام در آینده ریاست جمهوری افغانستان ادامه دارددر نشست رهبران تیم‌های انتخاباتی ریاست‌ جمهوری افغانستان با حضور مقام‌های آمریکایی در کابل، پیشنهاد شده است که قدرت در دولت آینده این کشور، ۶۰ به ۴۰ به نفع رئیس اجرایی دولت آینده افغانستان تقسیم شود.

به گزارش «تابناک»، یک منبع آگاه در مورد محتوای نشستی که بین سران تیم‌های «اصلاحات و همگرایی» به رهبری «عبدالله عبدالله» و «تحول و تداوم» به رهبری «اشرف‌غنی احمدزی» با حضور مقامات آمریکایی برگزار شده در کابل برگزار شده بود گفته که در این نشست موضوع مورد بحث بر سر چگونگی و روند توافقات سیاسی میان تیم‌های انتخاباتی و دست یافتن به یک نتیجه سریع بوده است.

در این نشست مشترک، یکی از مقام‌های آمریکایی پیشنهاد کرد ‌برای توازن قدرت در افغانستان صلاحیت‌های و مسئولیت‌ها به صورت ۶۰ به ۴۰ به نفع رئیس اجرایی در دولت آینده افغانستان تقسیم شود. بر اساس پیشنهاد این مقام آمریکایی که نام وی فاش نشده است، قرار شده تا تیم انتخاباتی که مسئولیت ریاست اجرایی دولت آینده را به عهده می‌گیرد، ۶۰ درصد قدرت و تیمی که پست ریاست‌ جمهوری افغانستان را به دست می‌آورد، ۴۰ درصد در قدرت سهیم شود.

تاکنون هیچ واکنشی از سوی تیم‌های انتخاباتی عبدالله و احمدزی در مورد این پیشنهاد منتشر نشده ‌و پذیرش یا رد آن مشخص نیست. یک منبع آگاه از اعضای تیم اصلاحات و همگرایی به خبرگزاری «جمهور نیوز» گفته که عبدالله عبدالله خود را مستحق ریاست‌جمهوری می‌داند و در مذاکراتی که با اشرف‌ غنی احمدزی داشته، از وی خواسته تا پیشنهادهای خود را در مورد پست ریاست اجرایی دولت آینده افغانستان مطرح کند.

این منبع افزود: عبدالله پس از نا‌امیدی در مورد روند بازشماری و ابطال آرای دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری افغانستان با لایحه ناظران بین‌المللی، مصمم شده تا از موضع قدرتمندتری با تیم رقیب وارد تعامل و گفت‌وگو شود. با این حال، «حامد کرزی» رئیس‌جمهور کنونی افغانستان نیز با افزایش فشار بر کاندیدا‌ها می‌خواهد تا دو طرف‌ روز سه شنبه یازدهم شهریور ماه سال جاری با یکدیگر به توافق برسند، در غیر این صورت وی ارگ ریاست‌ جمهوری را ترک خواهد کرد.

این در حالی است که «ایمل فیضی» سخنگوی رئیس جمهور افغانستان، ترک کامل ارگ از سوی حامد کرزی را رد کرده است. مقامات کاخ ریاست‌ جمهوری‌ افغانستان نیز اعلام کرده‌اند ‌در صورت مشخص نشدن تکلیف رئیس‌جمهور جدید افغانستان و ‌تفاهم نداشتن کاندیداهای افغان تا روز سه شنبه، «بسم الله محمدی» وزیر دفاع این کشور در نشست ناتو در «ولز» انگلیس شرکت خواهد کرد.

به اعلام نتیجه نهایی نزدیک شده‌ایم


سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت: اکنون با بازشماری بیش از ۸۶ درصد کل آرا به اعلام نتیجه نهایی نزدیک شده‌ایم و روند بازشماری به حالت عادی در جریان است و خبر ایجاد هرج و مرج در این روند درست نیست.

«نور محمد نور»، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان لحظاتی پیش به رسانه‌ها گفت: در روند بررسی و بازشماری آرای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان تاکنون ۸۶.‌۵۲ درصد کل صندوق‌ها ‌بازنگری شده و ‌۳هزار و ۷۷ صندوق دیگر ‌مانده است.

وی افزود: فردا نیز در حضور ناظران ملی و بین‌المللی و رسانه‌ها، نشست بعدی جهت تصمیم‌گیری در مورد پایگاه‌های رأی‌گیری در ساعت ۱۵:‌۳۰ به سمع و نظر مردم و مسئولین خواهد رسید.

نور گفت: امروز کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان صحبت‌هایی با نهادهای دست‌اندرکار در روند رسیدگی و ابطال آرای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان داشت تا هماهنگی بیشتری بین این کمیسیون و فعالان این بخش صورت بگیرد.

وی ابراز امیدواری کرد تا سلسله تفاهم‌هایی که با سازمان ملل متحد و دیگر نهاد‌ها انجام شده، باعث نتیجه‌گیری سریع در روند بررسی و ابطال آرا شود و همین موضوع ‌هر چه زودتر به پایان برسد تا کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان بتواند نتیجه نهایی دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را اعلام کند. نور محمد نور اذعان داشت: روند رسیدگی و شمارش دوباره صندوق‌ها به خوبی پیش می‌رود و در روز گذشته ۷۰۴ صندوق ‌بررسی شد که ‌۵۰۷ صندوق مربوط به روند ویژه شمارش ۶هزار صندوق انتخاباتی است.

وی گفت: شمار صندوق‌هایی که به طور ویژه ‌بررسی شدند، به ۳هزار و۴۹ عدد می‌رسد و از آغاز روند بررسی و بازشماری آرا، ۱۹ هزار و ۷۵۱صندوق ‌رسیدگی شده که در مجموع ۸۶.‌۵۲ درصد کل آرا را شامل می‌شود و از ۲۲هزار و۸۲۲ صندوق تنها ۳هزار و۷۷ مورد دیگر باقی مانده است.

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در مورد جمع بندی نتایج که تا ۵ عصر روز گذشته به طول انجامید گفت: از مجموع۱۷ هزار و ۴۶۵ چک‌لیستی که وارد مرحله پردازش ابطال آرا شده‌اند، ‌۱۵هزار و ۹۷۰ چک لیست مرحله نهایی را پیموده و منتظر اعلام و تصمیم‌گیری علنی در مورد نتیجه آنان هستیم.

وی تأکید کرد: در روند بررسی و ابطال آرا بیش از صد کارمند هستند و همه فعالیت‌ها اعم از بررسی و شمارش آرا تا ورود به سیستم ابطال و پردازش آن زیر نظر ناظران ملل متحد انجام می‌شود.

نور محمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در مورد توقف مقطعی در روند بررسی آرا یا به وجود آمدن مشکل در مرکز رسیدگی به آرای کمیسیون گفت: اخبار منتشره از سوی تلویزیون طلوع نادرست بوده و خبر پدید آمدن هرج‌ومرج در کمیسیون درست نیست.

وی ادامه داد: کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان مصمم است تا این روند هرچه زود‌تر به پایان رسد.

فردا، ضرب‌الاجل تیم «عبدالله» برای انتخابات

سخنگوی تیم «اصلاحات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله لحظاتی پیش در نشستی خبری به اعلام آخرین مواضع این تیم انتخاباتی در رابطه با روند بررسی و بازشماری آرای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان و تشکیل حکومت وحدت ملی پرداخت.

لحظاتی پیش، ‌«فاضل سنچارکی» سخنگوی تیم «اصلاحات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله در نشستی خبری به اعلام مواضع این تیم انتخاباتی در رابطه با روند بررسی و بازشماری آرای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان پرداخت‌ و‌ گفت: در بخش سیاسی مذاکرات ما با تیم مقابل با میانجی‌گری ملل متحد زمانی آغاز شد که تصمیم بر این بود، حکومت وحدت ملی مبتنی بر بررسی آرای انتخابات صورت می‌گیرد و این یعنی تیم اصلاحات و همگرایی هیچ گاه حاضر نیست ‌تقلب را قبول کند.

سنچارکی افزود: فکر می‌کنیم که اگر بررسی واقعی صورت بگیرد و نتیجه واقعی اعلام شود، آن وقت حکومت وحدت ملی به معنای واقعی تشکیل خواهد شد و زد و بند سیاسی در مورد انتخابات از نظر تیم اصلاحات مردود است.

سخنگوی تیم عبدالله تصریح کرد: حکومت وحدت ملی تا زمان اعلام نتایج شفاف و پس از بررسی آرا غیرممکن است و بدانید که مردم در برابر اعلام شتاب‌زده نتیجه انتخابات جبهه خواهند گرفت.

وی ادامه داد: با قاطعیت در اینجا اعلام می‌کنیم که هدف ما ایجاد ‌ساختاری متوازن قدرت بود اما در روند سیاسی و تکنیکی انتخابات افغانستان تقلب شد.

سنچارکی خاطر‌نشان ساخت: تا فردا ضرب‌الاجل تعیین می‌کنیم که اگر شفافیت در روندهای سیاسی و تکنیکی اتفاق نیفتد، هر دو روند از سوی تیم ما ‌مطلق مردود اعلام شده و مطلق آن‌ها را ترک خواهیم کرد.

وی گفت: از جامعه جهانی و مسئولان دست‌اندرکار انتخابات می‌خواهیم تا فردا اطمینان بدهند که روند تکنیکی و سیاسی صادقانه پیش می‌رود.

سخنگوی تیم عبدالله اظهار داشت: متأسفانه با کسانی وارد گفت‌وگو شدیم که خود در تقلب دست دارند. در اینجا اعلام می‌کنیم که حاضر نیستیم با تقلب‌کاران حکومت وحدت ملی را تشکیل دهیم، بلکه ما متعهد به تشکیل وحدت ملی با کسانی که حامی رأی واقعی مردم افغانستان باشند، هستیم.

سنچارکی ادامه داد: طرف مقابل ما در انتخابات با دنیا، جامعه افغانستان و تیم ما بازی می‌کند، اکنون یک مثلث تقلب شکل گرفته و اعمال فشار امنیتی و اقتصادی می‌کنند تا ما و ملت افغانستان را تحت فشار گذارند.

وی افزود: تیم مقابل وسیله و ابزار دست ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان شده است.

سخنگوی تیم اصلاحات و همگرایی اذعان داشت: اگر تا فردا به خواسته‌های مردم توجه نشود ما هم افشاگری می‌کنیم و فردا در سطح رهبری خواسته‌های خود را مطرح می‌سازیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار