بازدید 4546

ترکیه کاردار سفارت آمریکا را احضار کرد

در پی فاش شدن شنود مکالمات مقامات ارشد دولتی و نظامی ترکیه از سوی دستگاه های اطلاعاتی آمریکا، کاردار سفارت این کشور در آنکارا به وزارت خارجه ترکیه احضار شد.
کد خبر: ۴۳۱۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۴ 01 September 2014
در پی فاش شدن شنود مکالمات مقامات ارشد دولتی و نظامی ترکیه از سوی دستگاه های اطلاعاتی آمریکا، کاردار سفارت این کشور در آنکارا به وزارت خارجه ترکیه احضار شد.

به گزارش ایرنا، ˈبلند آرینچˈ سخنگوی دولت ترکیه روز دوشنبه در پایان نشست هیات دولت جدید به ریاست ˈاحمد داود اوغلوˈ نخست وزیر ترکیه، با اشاره به خبر رسانه های این کشور از شنود مکالمات مقامات ارشد دولتی و نظامی ترکیه از سوی دستگاه های اطلاعاتی آمریکا گفت: به دلیل اینکه هنوز سفیر جدید آمریکا به آنکارا نیامده، کاردار این کشور به وزارت خارجه احضار و در این مورد با وی گفت و گو شد.

آرنیچ توضیح بیشتری در باره گفت و گوهای مقامات وزارت خارجه ترکیه با کاردار آمریکا ارایه نکرد.

در پی افشای شنودهای غیرقانونی آژانس اطلاعاتی آلمان در ترکیه، مطبوعات آلمان از جاسوسی های دراز مدت دستگاه های جاسوسی آمریکا و انگلیس در ترکیه خبر دادند.

بر پایه این گزارش، هفته نامه ˈاشپیگلˈ نوشت: آژانس امنیت ملی آمریکا از طریق دستگاه های محرمانه امنیتی در استانبول و آنکارا از مدت ها پیش مکالمات مقامات ارشد دولتی و نظامی ترکیه را شنود کرده اند.

بنابر این گزارش، فعالیت های جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا در ترکیه ارتباط نزدیکی با دستگاه های امنیتی و محرمانه انگلیس داشته که در نهایت پس از دسترسی به اطلاعات محرمانه درباره رهبران ارشد دولتی و نظامی، سیاست های خارجی و امنیت انرژی، آن ها را در اختیار دستگاه های جاسوسی و امنیتی لندن نیز می گذاشته است.

ماه گذشته انتشار خبر جاسوسی آلمان از ترکیه که از سال 2009 میلادی آغاز شده، با موجی از انتقادات رهبران آنکارا روبرو شد.

مخالفان اردوغان مدعی هستند که سازمان اطلاعات آلمان به اطلاعاتی در مورد حساب های بانکی افراد نزدیک به دولت در سوییس دست یافته و به این دلیل دولت آنکارا با نگرانی از احتمال فاش شدن آن ها اقدام جدی علیه این شنودها انجام نمی دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار