بازدید 18428

باید تأمین آب برای مردم همه استان‌ها یکسان باشد

موضوع آب «ملی» است. مردم استان چهارمحال‌‌وبختیاری، خوزستان، یزد، کرمان، اصفهان و.. برای ما در تأمین آب یکسان هستند. باید نیاز مردم کشور تأمین شود که البته این بستگی به مدیریت آب در وزارت نیرو دارد. ‌این نکته نیز ضروری است که آب شرب، بر آب کشاورزی و صنعت اولویت دارد.
کد خبر: ۴۳۱۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۷ 01 September 2014
مقصر خشکی آب زاینده رود چه کسانی هستند؟

ایران جزو مناطق کاملا خشک جهان و همچنین در کمربند خشکسالی ‌قرار گرفته است. بنا بر پیش‌بینی جهانی در سال ۲۰۵۰ ایران از جمله کشورهای درگیر با بحران جدی آب تلقی می‌شود.

به گزارش «تابناک»، متوسط بارندگی در جهان سالانه ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلی‌متر، متوسط بارندگی در آسیا ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلی‌متر و متوسط باندگی در کشور ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلی‌متر است. در این میان، برخی استان‌های کشور از جمله استان‌های فلات مرکزی ایران با کمبود جدی‌تر آب روبه‌رو هستند.

مثلا چند سالی است که رودخانه زاینده رود در اصفهان خشک شده و مسئولان، یکی از دلایل این خشکی را میزان بارندگی در این استان ـ که بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلی‌متر است ـ می‌دانند. در همین حال، چند روز پیش مردم اصفهان در تجمعی در کنار رودخانه زاینده‌رود به خشکی این رودخانه اعتراض کرده و خواستار رسیدگی مسئولان شدند.

یکی از راهکارهای حل کمبود آب استان اصفهان، بهره‌برداری از پروژه‌های انتقال آب از سایر استان‌ها به این استان است، که البته با مخالفت جدی مسئولان و مردم استان‌های همجوار روبه‌رو شده است.

در همین راستا، محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز گفته است؛ تأکید ویژه رئیس جمهور به معاونت برنامه‌ریزی این است که آنچه اعتبار برای احیای زاینده‌رود و حل مشکل کمبود لازم است، حتماً باید تخصیص داده شود.

در همین راستا، حجت الاسلام سالک، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با «تابناک» به بررسی موضوع کم آبی استان اصفهان و خشکی زاینده‌رود پرداخته است.
مقصر خشکی آب زاینده رود چه کسانی هستند؟

وی در آغاز گفت: کمبود آب در استان اصفهان دلایل زیادی دارد؛

۱ ـ خشکسالی: خشک شدن تالاب گاو خونی، باعث شده ‌که بیش از هزار قنات در یزد و کرمان خشک شوند. این خشکسالی آثاری دارد، از جمله اینکه کشاورزان دیگر نمی‌توانند کشاورزی کنند و بی‌کاری زیاد می‌شود.

۲ ـ کاهش بارش: بارندگی در این سال‌های اخیر کم بوده ‌و باعث کمبود شدید آب شده است.

۳ ـ مدیریت آب: بر پایه قانون توزیع آب باید آب رودخانه زاینده‌رود مدیریت شود. با کمال تأسف این اتفاق نمی‌افتد و این یکی از مسائل مهم است. باید برداشت از آب‌های بالا‌دستی استان اصفهان کنترل شود، ولی تا جلسه چند روز پیش در تهران این موضوع‌‌ رها بود‌. برای همین در استان‌های بالا دستی مجوز برداشت آب بی‌رویه داده‌اند و این یک بخش‌ اعظمی از علت کمبود آب است.

برداشت آب در بخش بالادستی آب زاینده‌رود نزدیک به ۲۰۰ میلیون متر مکعب در سال است؛ بنابراین، اجرای قانون در راستای مسأله آب به خصوص قوانین توزیع آب قابل توجه است. باید «حق آب‌های» مردم پایین دست رودخانه پرداخت شود.

سالک در ادامه گفت: دو مقوله در زمینه آب مهم است؛ یکی اینکه چهارده استان گرفتار خشکسالی هستند و باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای کرد. نکته بعدی انتقال آب به فلات مرکزی ایران است.

وی گفت: هم‌اکنون‌ پنج میلیون تن در استان اصفهان با کاهش فشار آب شرب روبه‌رو هستند و اصفهان در معرض یک بحران است. البته مردم این استان، مردم مظلومی هستند که دیر حرکت می‌کنند، ولی اگر حرکت کردند، منطقی و عاقلانه حرکت خواهند کرد. تجمع مردم در کف رودخانه، نوعی اعتراض به نوع مدیریت توزیع آب زاینده‌رود بود.

این نماینده مجلس نهم بیان داشت: یکی از مصوبات دولت قبل، تونل بهشت آباد است. تونل بهشت آباد به طور ثقلی و با تضمین بیش از صد سال، آب را به زاینده رود انتقال خواهد داد. برخی ‌می‌‌گویند، در پروژه بهشت آباد آب باید با لوله و نه تونل منتقل شود. در حالی که اگر این کار با ‌لوله‌ انجام شود، هزینه‌های بسیار گزافی باید داد. این تونل در‌ استان اصفهان است و ربطی به استان‌های دیگر از جمله چهارمحال و بختیاری ندارد. این تونل ۶۷ کیلومتر است که ۱۷ کیلومتر از این تونل زده شده ‌و بقیه آن نیز باید به سرعت انجام شود.

سالک در ارتباط با اعتراض برخی ‌مردم و مسئولان خوزستان نسبت به انتقال آب کارون به اصفهان گفـت: رودخانه کارون در کمترین میزان خود، ۱۱ میلیارد متر مکعب آب دارد و وقتی پر آب باشد، ۲۲ میلیارد متر مکعب آب آن است؛ بنابراین، اگر یک میلیارد مکعب آب بخواهد به فلات مرکزی ایران انتقال داده شود، ضرری به جایی نمی‌‌رساند. اینکه باید آب در خوزستان و سایر استان‌ها مدیریت شود، حرف درستی است که از آب استفاده کنند تا به خلیج فارس نرود.

وی افزود: برخی می‌گویند‌ آب خلیج فارس را شیرین کرده و به فلات مرکزی پمپاژ کنیم. در حالی که با طرح بهشت آباد با ۶۳ کیلومتر تونل، می‌شود آب شیرین به فلات مرکزی انتقال داد. در این طرح آب شیرین با پای خودش به رودخانه زایند‌رود می‌آید.

ما اینجا به وزیر نیرو عرض می‌کنیم که آقای وزیر زاینده رود حیات کشور است. شما باید به زاینده رود همیشگی فکر کرده و مدیریت کنید، نه برای یک رودخانه فصلی برنامه‌ریزی کنید.

وی در پایان علت انتقال آب زاینده رود به سایر استان‌ها و شهر‌ها و استفاده در کارخانجات صنعتی گفت: در گذشته، مدیریت آب کشور منطقه‌ای بود و کشور به پنج بخش تقسیم شده بود، ولی هم‌اکنون مدیریت آب استانی شده است. حرف ما این است که بر پایه مصوبه شورای عالی آب، مدیریت آب از مبدأ زاینده‌رود تا تالاب گاو‌خونی زیر نظر وزیر است و باید اعمال شود.

از سوی دیگر، عده‌ای موضوع آب را سیاسی کرده‌ و به آن دامن می‌زنند. موضوع آب «ملی» است. مردم استان چهارمحال بختیاری، خوزستان، یزد، کرمان، اصفهان و.. برای ما در تأمین آب یکسان هستند. باید نیاز مردم کشور تأمین شود که بستگی به مدیریت آب در وزارت نیرو دارد. البته این نکته ضروری است که آب شرب بر آب کشاورزی و صنعت اولویت دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵۰۷
انتشار یافته: ۶۷
اولین مقصر، همون گزینه سوم، یعنی مدیریت اشتباه آب توسط ارگانهای ذیربطه.
اما یکی دیگه از عوامل اصلی و بسیار مهم که بهش اشاره نکرده اید، تماشای برنامه های ماهواره ایه که باعث قهر خدا شده.
پاسخ ها
Ali
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
سالها اصفهانی ها همه امکانات و صنایع دولتی و بزرگ رو برای خود کشیدن و بردن و با توجه به اعتبارات دولتی اختصاص یافته بهشون در حق بقیه استان ها ظلم شد و آب رو هم که برای زیبایی و قشنگیش سالها بردن دیگه عادت کردن. حالا که قراره فقط یه کم جلوی اون ظلم تاریخی گرفته بشه و با واقعیت خشک اصفهان رو به رو بشن سخته. ضمن اینکه همین الان هم اصفهان مشکل آب آشامیدنی و حتی صنعتی رو اصلا نداره و با تونل های عجیبی که زدن، فکر آینده ها رو هم کردن ولی با جنجال و خبرسازی میخوان بازهم امتیاز بگیرن. تابناک عزیز لطفا منتشر کن
علی
| United Kingdom |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
تابناک داره فقط اعتراضات مردم اصفهان رو اعلام میکنه.جمعه 7.6.93 هم مردم اهواز جمع شدن که اقا از سرشاخه نبرید برید از جایی که به خلیج فارس میریزه ببرید کسی مشکلی نداره نزارید مدیریت ابی که نماینده اصفهان بیان کردن اینبار برای کارون پیش بیاد ثانیا اصفهان مشکل اب اشامیدن نداره برای صنعت اصفهان.
خواهشا نظرمو پخش کنید
مقصر آنهایی هستند که آب زاینده رود را به خوزستان برده اند مقصر آنهایی هستند که کشت محصولاتی که آب زیاد لازم دارند مثل هندوانه و سیب زمینی و چغندر قند را در اصفهان ترویج کرده اند مقصر آنهایی هستند که ابرهای باران زا را از آسمان اصفهان به سمت پایتخت هدایت میکنند بازم بگم بگم...
پاسخ ها
ندا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
زینال از اون معجونه که خوردی یه کم به من هم بده
ناشناس
| United States |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
خدا خیرت نده که با هر موضوع جدی این طور برخورد می کنی. عزیز من! شما از کشت شرق اصفهان چی می دونی؟ اصلا دیگه چیزی باقی نمونده
شمس کیا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
سلام
یک معلم اصفهانی هستم که در منطقه لنجان و فلاورجان تدریس می کنم
وچند سالی هست دارم حرص می خورم که چرا در دراین منطقه باید برنج کشت شود همین حالا با این که رود خشکیده مدم دارند اخرین رمق چاهها را بالا کشیده وشالیزار درست می کنند مشکل از مردم نیست مشکل از دولت است که جلوگیری نمی کند و کشت جایگزین معرفی نمی کند
اب زاینده رود جریان ندارد ولی اگر به حوالی مبارکه بروید می بیند هنوز اب را دارند به فولاد وذوب اهن می رسانند
از باغات گردوی سامان(با مجوز ریس جمهور سابق) و... وخیار یزدی هم که سر در نمی اورم
مردم من تشنه هستند ولی علت بی کفایتی وعدم مدیریت است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
آب زاینده رو بردند برای کارون؟؟؟!
یعنی تونلهای کوهرنگ رو برای انتقال آب زاینده رود به کارون احداث کردند؟؟!
مشکل بی صاحبی و قحط الرجال بودن در استان های خوزستان و چهارمحال و بختیاریه و گرنه اگه چند تا مدیر و نماینده مثل مدیران و نمایندگان اصفهان تو این دو تا استان وجود داشت این طو با وقاحت و به سادگی برای تیشه زدن به ریشه حیاط و محیط زیست و معاش مردم این دو استان تصمیم گیری نمیشد!
خرمی و آبادی خرمشهر و آبادان و دزفول و اهواز و ... اش رو عراق نابود کرد. ثروت حاصل از نفتش توی اصفهان و تهران و خراسان و هر جای دیگه ای به غیر از خوزستان سرمایه گذاری و منبع برکت شد. آب کارون و دزش هم فدای اصفهان و قم و یزد و تهران و...!
مردم خوزستان هم برن خاک غنی شده عراق رو تنفس کنند!
گرمای ۷۰ درجه تحمل کنند!
محرومیت بکشند!
...
فدای سر مردم بقیه ایران!
تابناک عزیز
مگر این موضوع دست یه نفره که فقط میخواین تیتر بزنین؟
این مشکل ناشی از عدم مدیریت افراد مختلف هست که مواردی مثل.... براشون مهم تر از معشیت مردم و آب و ... است.
بیخود وقت مردم را تلف نکنید و همه میدونن که جریان چیست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
آقاجان ملت بی سواد نیستند.92 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف میشه که راندمان آن 35 درصد تا 38 درصد هست.شما و مسئولین مربوطه همه جا سرمایه گذاری کردید به جز کشاورزی که مادر تمام صنایع هست.همه این بی مسئولیتی ها و نادانی ها را چه کسی پاسحگو هست؟حالا هرچه مردم صرفه جویی کنند اصلا تاثیری در میزان آب در دسترس ندارد.چون 4درصد آب در بخش حانگی استفاده میشود.راندمان آب در دنیا بالای 60درصد هست.متاسفانه هیچ شخص لایقی نیست که کار را به سرعت و با مدیریت جهادی پیش ببرد.بحران آب برای مملکت درست شده و روز به روز بیشتر میشود و امنیتی هم شده.چرا برخی با ندانم کاری و حتی در مواردی انگار با دشمنان این مملکت دست به یکی شده اند تا مملکت را نابود کنند.خدا تمام مسئولین رو مسئولیت پذیر و مردعمل کند وگرنه همین الان به درک واصل شوند تا بیشتر از این سربار مملکت نباشند.
مردم استان چهارمحال بختیاری،خوزستان، یزد، کرمان، اصفهان و.. برای ما در تامین آب یکسان هستند..!!!! آقاي نماينده : نفت خوزستان و ثروت هايش سالهاست كه غارت ميشود اما كسي نميگوييد يكسان هستند!!!!! بيكاري در بين عرب هاي خوزستان كه مردم بومي و اصيل خوزستانند بيداد ميكند اما كسي نميگويد يكسان هستند....اللهم عجل لوليك الفرج
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
من نه خوزستانی هستم و نه عرب . فارسم و از همان فلات مرکزی ایران که با خشکسالی دست بگریبانه ولی حرف این فرد رو صد در صد تأیید می کنم. حقیقتا خوزستان و مردمش در این کشور مظلوم واقع شده اند . تقریبا همه ثروت و درآمد این کشور از خوزستانه ولی چرا باید مردمش اینطور محروم باشند؟ حتما یه لیاقتی داشتند که دست خلقت اینچنین منابعی رو در سرزمین هاشون قرار داده . لااقل اندکی از این ثروت رو برای خودشون هزینه کنید.
چرا از مسايل سياسي آب پرده برداري نميكني
مقصران انسانهایی هستند از همین آب و خاک.
به نظر من مقصر اصلی ... (غیر قابل انتشار )
ای کاش مشکل کم آبی با مدیریت درست و عملی نه فقط حرف ، در همه جای ایران زودتر حل بشه....حیف رودخانه هامون که اینقدر بی رحمانه دارن یکی یکی خشک میشن....من اصلا نمیتونم از کنار زاینده رود رد بشم دست خودم نیست خیلییییی ناراحت میشم...
پاسخ ها
م ن ر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
راست میگی شما
من هم روم نمیشه از رو پل هلای اهواز رد بشم دلم آتیش میگیره
یاد اون همه آب که به خاطرم میاد اشکم در میاد تا پای پی ساختمان هتل فجر سابق ( پارس حاضر) آب بود ...
زار زار زار
میهمان در جواب م ن ر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
اره م ن ر عزیز....هممون جایی که بزرگ شدیم خاطره داریم....وقتی این نظرات مغرضانه رو نسبت به هر شهر میبینم می گم از ماست که برماست...ما حتی به خودمونم رحم نمیکنیم همش توهین، فحش....واقعا جه فرقی میکنه ...این خشکسالیها فاجعه هست....من کارون و دریاچه ارومیه رو ندیدم ولی هرموقع خبرهای مربوط به خشک شدنشونو میخونم گریه ام میگیره میتونم حس کنم چه حالی دارن مردمش چون منم با زاینده رود کلی خاطره دارم...هر شب میرفتیم لب پل مارنان.....یادش بخیر....خدایااااااااااااااا همه شهرای من تشنه هستن
جوان اهوازی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
یاده کارون بخیر که کشتی میومد توش . یکی از اقوام ما به وسیله کوسه تو کارون دستش از دست داده . الان که دیگه اب فاضلاب فقط تو کارونه
راست میگن به خدا 1 میلیارد کاری نمیکنه !!!
تنها کاری که میکنه اینه که درصد شوری آب شرب خوزستان که همین الان به لطف جیب خود مردم خوزستان با هزینه هنگفت خرید دستگاه تصفیه آب خانگی و هزینه ماهانه حدود 100000 ریال جهت تعویض فیلترها با هزار زور و دردسر شیرین میکنن رو روز به روز شور تر بکنه !!!
اصلا هیچ اتفاقی نمی افته
اصفهان و زاینده رود حیات کشور هستن و باقی ملت هیچ ...
حتما می خواهند آب را به اصفهان ببرند تا در لنجان برنج بکارند!!!
پاسخ ها
کمالی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
همین الانم آب زاینده رود تا لنجان میرسه و برنج میکارن ولی بعد از ذوب آهن دیگه آب نیست. پس ربطی به برنج کاری لنجان نداره. چون اونقدری که فکر میکنی آب مصرف نمیکنه.
البته مسئله ای نیست آب کارون رو به زاینده رود میدیم، بعد کارون خشک شد از یه استان دیگه به کارون آب میدیم همین طوری با مدیریت اشتباه اوضاع رو پیش می بریم. کی به کیه؟
اصفهانی و مظلوم بودن!!!! اگر ظالم نباشند مظلوم نیستند.(نویسنده و گرداننده اصفهانی تابناک تا حالا هرچی منفی علیه اصفهانیها داده ام حذف کردی ظالم )
ای کاش مشکل کم آبی با مدیریت درست و عملی نه فقط حرف ، در همه جای ایران زودتر حل بشه....حیف رودخانه هامون که اینقدر بی رحمانه دارن یکی یکی خشک میشن....من اصلا نمیتونم از کنار زاینده رود رد بشم دست خودم نیست خیلییییی ناراحت میشم...
از طرف دیگر عده ای موضوع اب را سیاسی کرده اند و به آن دامن می زنند. موضوع آب «ملی» است. مردم استان چهارمحال بختیاری،خوزستان، یزد، کرمان، اصفهان و.. برای ما در تامین آب یکسان هستند. باید نیاز مردم کشور تامین شود که بستگی به مدیریت آب در وزارت نیرو دارد. البته این نکته ضروری است که اب شرب بر آب کشاورزی و صنعت اولویت دارد.
اینکه خودش داره میگه برا کشاورزی آب رو میخایم.مجبورن تو کویر برنجکاری راه بندازند.
از مسئولان محترم کشور و استان اصفهان تقاضا داریم برای حل مشکل کم آبی اصفهان و خشک شدن رودخانه زاینده رود اقدامات لازم رو انجام بدهند. خشک شدن زاینده رود علاوه بر اینکه باعث مشکل آب شرب و زندگی مردم عادی و نیز خسارت به محیط زیست شده به بخش کشاورزی و صنعت توریسم اصفهان و شهرهای هم جوار آسیب جدی زده است. در کنار همه این موارد چهره شهر اصفهان به عنوان یکی از کلان شهرهای ایران را زشت و بی روح نموده است. از مسئولان محترم تقاضای رسیدگی فوری داریم.
چهار مهالیها آب خوردن ندارند بعد اصفهانیها برای برنجکاری آب میخواهند واقعا دلها برای اصفهانیها بسوزه!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
چرا دروغ میگی؟ چهارمحالیا اب رو از سرشاخه زاینده رود برای باغات گردو و بادام و ... که در سفر احمدی نژاد به اونها وعده شد با پمپ فشار قویی میکشن و علاوه بر اون کارخونه های اب معدنی فراوانی هم که اونجا هست به همین بهانه نمیذارن 1 قطره اب از چهارمحال رد بشه! کجا اب برای خوردن ندارن؟
یکی از مقصران اصلی خود اقای سالک به عنوان حامی اصلی مدیریت دولت قبل است که مشکلات عدیده ای برای نظام ومملکت بوجود اورد و زاینده رود یکی از هزاران مشگل دولت نابودگر قبل است
آقا من یه سوالی دارم...تنها مردم اصفهان مظلوم هستند؟ آیا نباید سهمی برای مردم "مظلوم" چهارمحال و بختیاری برای بهره برداری سهمشون از آب در نظر گرفته شود؟ چرا باید آب شیرین رو در فصل گرم تابستون در زاینده رود رها کرد تا تبخیر شود یا به یزد و کرمان انتقال داد به جای اینکه از این آب در سرچشمه رود در منطقه چهارمحال برای کشاوری استفاده کرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
شما قبل از اظهار نظر یه سری به شرایط مدیریت آب در استان چهارمال بزنید خیلی چیزها دستگیرتان میشه!
کمبود آب شرب در اصفهان برای 5 میلیون نفر یک سیاه نمایی بزرگ از زحمات کارشناسان و متخصصان اصفهان است که بهترین و گواراترین آب ها را به اصفهان رسانده اند
آقا من یه سوالی دارم...تنها مردم اصفهان مظلوم هستند؟ آیا نباید سهمی برای مردم "مظلوم" چهارمحال و بختیاری برای بهره برداری سهمشون از آب در نظر گرفته شود؟ چرا باید آب شیرین رو در فصل گرم تابستون در زاینده رود رها کرد تا تبخیر شود یا به یزد و کرمان انتقال داد به جای اینکه از این آب در سرچشمه رود در منطقه چهارمحال برای کشاوری استفاده کرد؟
پاسخ ها
م ن ر
| France |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
بابا تابی جون تو روز روشن پارتی بازی
این مجید ما رو دو بار انتشار دادی فدات !!!
تا جایی که ما اطلاع داریم بهشت آباد توی چهارمحال و بختیاری اون هم وسط استان' پس تونل بهشت آباد به چهارمحال و بختیاری هم مربوط میشه, مگر اینکه یکی درست کرده باشند!!!
آقاجون، آب کمه

کسی مقصر نیست

می خواین یه عده از تشنگی بمیرن که کف زاینده رود آب جریان داشته باشه و نمای شهر خوشگل باشه؟ می خوام صد سال سیاه خوشگل نباشه، به قیمت نابودی کشاورزی و حیات یه منطقه وسیع.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
آقای عزیز، ای کاش یکم مطالعه داشتی. بهتره قبل از اظهار نظر یکم پیرامون محیط زیست و مسایل خشکی و همچنین سفره های آب زیر زمینی مطالعه کنی بعد بیایی نظر بدی
اصلا مقصر همون کشاورزایی هستند که 50 اینچ آب زیادتر برداشت کرده اند نه توسعه بیرویه فضهای شهری نه توسعه بیرویه فولاد و ذوب آهن و دیگر صنایع که نیاز به مصرف شدید آب دارند. اگر با تونل میخاست مشکل اصفهان حل بشه که تا حالا 5 تا تونل انحرافی از سرشاخه های کارون برا زاینده رود حفر شده . در ثانی تونل گلاب 2 تونلی است که باعث انحراف مسیر رودخانه میشود و فقط باعث میشود باغات چند کشاورز بی آب شود . کشاورزی از جنس همانهایی که در پی احداث سد گتوند بی خانمان شدند. حتی اگر تونل گلاب 2 حفر شود بازهم مشکل کم آبی اصفهان حل نخواهد شد چون برنامه ای برای مدیریت مصرف ندارند
صنایع سنگین و پر مصرف مثل ذوب آهن و فولاد رو جمع کنن ببرن کنار خلیج فارس تا مشکل تامین آب آسون تر بشه...
این آقا از مدافعین سرسخت احمدی نژاد بود و در زمان آن رییس جمهور جوگیر در استان چهار محال مدیریت را از اصفهان گرفتند همین شد که حالا شده است. حالا می خواهد مردم اصفهان را به شورش دعوت کند. تفاوت ایشان با موسوی چیست. معنایش این است که ما مجاز به هر کاریم
وقتی که آب شرب را جهت صنایع فولادی مانند فولاد مبارکه و ذوب اهن دز نظر بگیرند این کم ابی رخ می دهد قرار شد که فولاد مبارکه در کناربندرعباس باشد ولی آنرا به اصفهان انتقال دادند و این صنعت آب زیادی مصرف می کند همینطور ذوب آهن و سایر صنایع که برای تاسیسات خود آب استفاده می کنند از طرف دیگرکشاورزی کاملا به صورت سنتی اداره می شود در کرمان و یزد هم همینطور صنایع فولاد آبهای زیر زمینی را بی رحمانه مصرف می کنند و در نتیجه صد ها هکتار از اراضی پسته خشک شده تمامی این موارد به دلیل تصمیم های نادرست و عدم برنامه ریزی صحیح می باشد اگرکشاورزی و صنایع فولاد را درست برنامه ریزی کنند ما با مشکل آب مواجه نخواهیم بود
من به عنوان یک خوزستانی موافق برداشت اب ازکارون وهدایت ان به سوی مرکز کشورهستم تااب شیرین به خلیج فارس نرود شمامیبینیدکه چقدراب شیرین وارددریامیشودولی مردم اصفهان اب ندارند.امابه مسجدسلیمان هم اب بدهند.
معلوم است که صابون مردم اصفهان به تنتان نخورده که می گویید مردم مظلوم اصفهان اگر آنها را به حال خود بگذارید می گویند ذخایر کل ایران باید در اختیار ما قرار بگیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
خیلی حرف مفت میزنی بدبخت اگه اصفهانیا نبودن که حالاعراقی توهمون شهرشما داشتن خوش میگذروندن .اون روزی که اصفهان 300شهیدتشییع شدجنابعالی کجابودی شایدهنوز به دنیانیومده بودی
هرچگانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
متاسفم که مردم کشورم راحت به هم توهین میکنند.زود وارد بازی شدی برادر
تابناک خواهش می کنم برای یک بار هم که شده نظر من را منتشر کنید. بگذارید آنچه هست گفته شود تا راه حل پیدا شود. رئیس جمهور قبلی در سفرش به استان چهار محال و بختیاری گفت حتی یک قطره آب نباید از این استان خارج شود و فیلم ان موجود است و بارها در برنامه های مردمی نشان داده شده است. هزاران هکتار از اراضی بالادست رودخانه در مناطق سامان و غیره در خاکهای سنگلاخی به کشت هلو و بادام و شلیل اختصاص یافته و اراضی را برخی افراد خاص تصاحب کردند. فکر نشد که تمدن هزاران ساله پایین دست در عرض 4 سال با این تصمیم نابود می شود. استان اصفهان میزبان چندصد هزار مهاجر از استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری است که از امکانات آن استفاده می کنند چرا عزیزانی که مقاومت می کنند چشم بر روی این حقایق می بندند. این عین سد کردن مسیر بندگان خداست که قران به آنها تذکر جدی داده است. اگرچه ای کاش در استان اصفهان ما هم فولاد و ذوب آهن نداشتیم که نه شغل برای مهاجران ایجاد کنیم، نه هوا را آلوده کنیم و نه آب محدود در دسترسمان را مصرف کنیم. استان اصفهان قطب کشاورزی و گردشگری کشور می بایست می بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
بهتر همشون بگی رئیس جمهور قبل گفت اگه مردم شما نیاز به اب دارند نباید اب به جای دیگه منقل بشه شما بیاید من مبریمتون نشونتون می دم چقدر اب از سد خارج میشه چقدر اون از استان چهارمحال بختیاری خارج میشه بعدا متوجه میشد چه بلای سر زایند رو میاید همون رئیس جمهور قبل اجازه برداشت 8% از اب برای مردم چهارمحال بخیتاری رو داد که همون 8 درضد هم برداشت نمیشه اگه ی خواد ججم اب خروجی از رو با حجم اب خروجی استان رو اندازه میگیرم
سسسلام
در اینکه باید در بحث مدیریت اب نه در اصهان بلکه در کل کشور با برنامه و جدیت کار شود شکی نیست ولی چگونگی بعضی کارها کار را بدتر میکند.
هنوز بعد از این همه سال برای مردم خوزستان که تقریبا دو سوم اب کشور در ان هست اب شرب تهیه نکردید و پولی خرج نکردید در عین حال که پول مملکت را همین استان می دهد.
ومردمش هنوز اب شرب بهداشتی ندارند و برای سیستم اب و فاضلاب استان که سبب بروز بیماریها میشود کاری نکرده ایم ان وقت پول کشور سرازیر میشود برای چند استان و لاقی استانها می شودند شهروند درجه سه.
تونلی که در عمق سیصد متری زده شود تمام اب منطقه چهارمحال را تخلیه میکند .و به سمت اصفهان می برد ایا اینکار انسانی است؟؟؟؟
تابناک عزیز در مورد ظلمی که به مردم مظلوم آزربایجان در خصوص دریاچه اورمیه شده چه میگویی
تا جائی که من خبر دارم زمان شاه طرح احداث 12 تونل و مهار و انتقال آب مازاد بر مصرف که از طریق کارون به دریا می رود تصویب و اجرائی شد ولی با شروع انقلاب مصادف و اعتبار لازم تامین نشد ، حالا پس از گذشت بیش از 36 سال که با خشک سالی و کاهش بارندگی مواجه شده ایم نمی دانیم چکار باید بکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
12 تونل حالا این کی گفته این تونل ها 3 تا بودن نه 12 تا
نه بابا اصفهانيها آب خوردن ندارن نه زاينده رود اما كارون خشك نشده آب رود اصفهان خشك شده برنج ميخواهيم چي كار آب خوردن نداريم رودخونه نداريم خسيسها آب راهم دريغ ميكنيد؟ آب چاهها نيترات داره اصفهانيها انواع مرضها را به خاطر آب و هواي آلوده دچار شدن ديگه چي بگم
با سلام
طبق شواهدي كه اخيرا بدست آمده و در روزنامه نور خوزستان نيز مطالبي در مورد آن منتشر يافت مسئولين عزيز اصفهاني در منطقه اي بنام باغ بادران جلوي آب زاينده رود سدي ساخته اند تا بدين وسيله آب زاينده رود به اصفهان نرسد و بتوانند به اين بهانه آب را از سرشاخه هاي كارون به اصفهان منتقل كنند .. من خودم شخصا به اين منطقه نرفته ام اما ديگر شنيده ها حاكي از وجود درياچه اي بزرگ در اين منطقهو در پشت اين سد است ... تابناك عزيز در صورت امكان در خصوص اين مسئله تحقيق و اطلاع رساني فرماييد .. شايد مسئله راحتتر از اين حرفها حل شود ... الله اعلم
پاسخ ها
هرچگانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
هر شنیده ای رو راحت نپذیرید.حرفی کاملا غیر علمی بود
مقصران اصلی خشکی زاینده رود

1- مسئولانی که سخاوت مندانه در دوره های گذشته از حق آبه مردم اصفهان در زاینده رود صرف نظر کردند و در مقابل دیدگان مردم تشنه اصفهان آب را با لوله به استانهای هم جوار تقدیم کردند
2- نمایندگانی که قبل از بروز بحران بی ابی و بروز وضعیت قرمز ژست فراملی گرفته و اتمام هرچه سریعتر پروژه های بهشت آباد و تونل گلاب را به فراموشی سپردند
3- مدیرانی که با حضور در بعضی استانها فرمودند هرکس برف و سرما میخورد آبش را هم بخورد و برداشت بی رویه آب را از بالادست رودخانه رقم زدند.
4- افرادی که پس از اعتراض کشاورزان شرق اصفهان برای بی آبی آنها را با شمر ابن ذی الجوشن یکی دانسته و آنها را از مخالفت با ارسال آب به استانهای هم جوار بر حذر داشتند
5- افرادی که با تحریک استانهای غربی آنها را جهت ارسال فقط یک میلیارد متر مکعب آب شیرین که به خلیج فارس میریزد بر حذر داشته و ندای وا اسلاما سردادند.
6- مصرف بی رویه صنایع ذوب آهن و فولاد و.... که با توجه به زمان پرآبی زاینده رود در اصفهان ساخته شد و الان فقط دود و آلایندگی و بی آبی اش شامل مردم اصفهان شده است

بازم بگم!!!!!!
تنها راه حل فقط و فقط مدیریت صحیح و جامع و کلی نگر منابع آب در کل کشور است، من یک اصفهانی ام و واقعا دلم برای شهرم و رودخانه زاینده رود می سوزد. دلیل اصلی را هم ساخت سدهای بی خود و بدون مطالعه در کشور، آبیاری محصولات کم بازده ماننده بادام در کوه ها و بلندیهای چارمحال، عدم رعایت حقآبه رودخانه ها بوسیله استانهای مجاور، عدم رعایت کشت مدرن و کشاورزی سنتی غرقآبی و همانگونه که در اول اشاره نمودم مدیریت بخشی نگر و مدیریت غیر صحیح بر منابع آبی می دانم.
مشکل دیگر اصرار به آّبرسانی به شهرهایی مانند یزد یا کرمان به روشهایی غلط است! مردمان یزد یا کرمان قرنهاست که خودشان می دانند چگونه با بی آبی و از راه قنات و غیره زندگی کنند، آنوقت ما با اصرار میخواهیم با خط لوله به آنها آب برسانیم!! به هر صورت بحران آب در کشور از خیلی جدی هم بدتر و بالاتر رفته و مسئولین بایستی یک فکر خیلی خیلی جدی برای کل کشور از جمله نقاط بحرانی مانند اصفهان بکنند.
یک دهه قبل غربی ها در مقالاتشان می گفتند که جنگهای آینده در خاورمیانه "جنگ آب" خواهد بود، پس تا خدای ناکرده مردم شهرها و استانهای مختلف به جان هم نیافتاده اند بایستی فکری جدی کرد.
با سلام
متاسفانه تحلیل آقای سالک کاملاً غیر واقعی است.
اولاً برداشت بالا دستس ها کاملاً استاندارد و آبیاری انها قطره ای و مدرن است.
دوماً دبی اب در سرچشمه سد زاینده رود و پل زمان خان ( طول مسافت 60 )اندازه گیری شده و جالب اینکه دبی آب در پل زمان خان بیشتر است.
سوماً آب رودخانه وحشتناک باز است ولی چرا به اصفهان نمی رسد؟
ایشان گفته اند زاینده رود حیات کشورست بنده و مردم خوزستان به ایشان عرض میکنیم نه آقا خوزستان و کارونش حیات کشورند . اگر یک روز نفت این منطقه توقف پیدا کند سایر مناطق ایران باید کاسه گدایی دست بگیرند مردم مظلوم و صبور خوزستان گرما - شوری آب ضایعات ناشی از تصفیه نفت توسط پالایشگاهها - خطرات ناشی از حمله احتمالی بیگانگان به مرزجنوبی کشور - کمبود امکانات - کمبود بودجه های رفاهی و .... را تحمل کرده اند ولی دیگر اجازه نخواهند داد که آب شربشان را بخواهند انتقال دهند تا زاینده رود شما پرآب شود و شبها دخترا و پسرانتان کنار آن بنشینند و صحنه های دور از اخلاق و غیر شرعی را بوجود آورند و به ریش مردم و جوانان خوزستان بخندند . ما مردم خوزستان حاضریم جایمان را با شما و همین زاینده رودتان عوض کنیم و شرافتمندانه قول بدهیم که هیچگاه ناله هم سر ندهیم و شما مردم اصفهان بیایید در خوزستان و کارون هم برای خودتان . پس لطفا تمامیت خواه نباشید مردم سایر مناطق ایرانهم آدمند و فرزندانشان حق زندگی دارن .
متاسفانه کشاورزی در اصفهان به هیچوجه توجیح پذیر نیست. هکتارها زمین زیر آب رفته تا برنج کاشته بشه! از طرفی فولاد مبارکه و ذوب آهن در یک منطقه خشک قرار گرفته و اندک آب موجود رو میمکه.


هرزمان نگاه به اصفهان از یک شهر صنعتی و کشاورزی به یک شهر توریستی رفت زایند رود درست میشه.

این نکته رو هم بگم که نصف جمعیت حال حاضر اصفهان، خوزستانی یا بختیاری هستن و این صحبت ها که آب کارون متعلق به خوزستانی ها هست حرف بی معنی و بی اساسی هست.
اصفهانیو مظلومیت خخخخخخخخ!
یکی از علل کمبود اب افزاش مصرف اب در فولاد مبارکه و ذوب اهن اصفهان است.
استانی که کم اب است و از کم ابی رنج می برد چرا باید صنایعی را گسترش دهد که مصرف اب زیادی دارند!؟
سلام.یک اصفهانی شاغل در خوزستان هستم.خطه زرخیز خوزستان سراسر مظلومیت و نجابت است اینو به واقع عرض میکنم چون دیدم.امکانات در این استان اصلا با استانهای دیگه قابل قیاس نیست.البته به عنوان یه اصفهانی عرض میکنم اگر انتقال اب کارون به زاینده رود باعث بروز بحران زیست محیطی یا کشاورزی یا شرب برای مردم ان خطه دارد من به نوبه خود با این انتقال مخالفم.اما در کل مردم نجیب و عزیزمان مراقب باشید به خاطر سیاستهای مغرضانه و اشتباه یه عده بی کفایت به هم توهین یا بی احترامی نکنید.خدایا خشک سالی را از این سرزمین ریشه کن کن
آقای نماینده اصفهان در صحبت هاشون حرفای خاصی زدن و گفتن برای ما تامین آب همه استان ها یکسان است و حرفایی که صرفا برای گول مالیدن سر بچه ها کاربرد داره و برای جلب حمایت های مردمی که میدونن قاطبه مردم ایران مخالف شون هستن گفته شده. یکسری آمار و حساب و کتاب کرده در مورد حجم آبی که باید انتقال پیدا کنه و آب شیرینی که باید در زاینده رود جاری بشه که اینها توهین امیزه ولقتی حتی اختیارات بقیه استان ها رو هم زیرپا میذارن و به حقوق احترام نمیذارن.
هیچ استدلالی برای انتقال این حجم عظیم آب به زاینده رود ندارند، حقابه ای که شیخ بهایی نوشته یا نیاز به آب آشامیدنی و ... طبعا دیگر رنگی ندارد.
اون موقع که اومدن وسط کویر صنایعی که نیاز بسیار زیاد به آب دارن ، مانند ذوب آهن فولاد مبارکه ای که قرار بود در کنار دریا و در بندرعباس تاسیس بشه رو با همین کارا و حق خوری به اصفهان بردن باید فکر این روز رو میکردن ، تازه برنجکاری وسط کویر رو ندید بگیریم .
با بردن اب کارون دشمنی تو کشور زیاد میشه . من به شخص میگم حرامه و راضی نیستم اب رودهای خوزستان که مال مردم استانه بره اصفهان حرامشون باشه به حق علی
مقصر اصلی لرستانی ها هستند که بین خوزستان واصفهان قرار گرفته اند لرستان بهشت گم شده تونه خدا پیداش نکنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار