بازدید 2139

جزئیات طرح تحول بهداشت از زبان وزیر بهداشت

کد خبر: ۴۳۱۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰ 01 September 2014
وزیر بهداشت ضمن اعلام جزئیات طرح تحول بهداشت از اضافه شدن واکسن‌های جدید به برنامه واکسیناسیون ملی خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی که پیرامون طرح تحول بهداشت برگزار شد، گفت: حمایت‌ها از حوزه سلامت باعث تشویق کارکنان می‌شود تا به این ترتیب ادامه مسیر را با قوت طی کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه آیا به دلیل کوتاهی در اجرای طرح تحول، رئیس دانشگاهی را تغییر داده‌اید یا خیر؟ گفت: تنها در یک مورد تغییر رئیس دانشگاه به این دلیل را داشته‌ایم. در برخی موارد نیز تذکرهای لازم داده شده است.

کمبودهای خانه‌های بهداشت رفع می‌شود

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره آنچه که قرار است در قالب طرح تحول بهداشت اجرایی شود، گفت: پزشک خانواده در شهرهای زیر 20 هزار نفر کلید خورده و اشکالات آن برطرف می‌شود. همچنین خانه‌های بهداشت اصلاح و کمبودها در این زمینه نیز برطرف خواهد شد به طوری که حدود 2000 خانه بهداشت کمبود داریم. اقدامات لازم جهت رفع این کمبودها آغاز شده است.

به گفته وزیر بهداشت، مکمل‌های غذایی به خانواده‌ها و به ویژه زنان باردار و شیرخواران ارائه خواهد شد. واکسن‌های جدید نیز از آبان ماه توزیع می‌شوند. البته واکسن‌های دیگری نیز به برنامه واکسیناسیون ملی اضافه خواهد شد. همچنین اشکالات برنامه پزشک خانواه در دو استان فارس و مازندران بر طرف می‌شود.

وی در این باره افزود: حداقل چهار پزشک عمومی جدید جذب سیستم خواهند شد. شبکه‌ای جدید نیز در حاشیه شهرها برای جمعیتی حدود 10 میلیون نفر راه اندازی می‌شود چرا که حاشیه شهرها فاقد هرگونه خدمات بهداشتی هستند. مباحث نظارتی نیز در این بخش مورد توجه قرار گرفته است.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره همکاری بیمه‌ها با طرح تحول سلامت گفت: بیمه‌ها همکاری خوبی داشته‌اند اما این همکاری می‌تواند عالی هم باشد. بیمه‌های پایه بهتر عمل کرده‌اند، انتظار آن است که بیمه‌های تکمیلی نیز همراهی داشته باشند. همانطور که هیئت وزیران مصوب کرده است بیمه‌ها نباید سطح خدماتشان را کاهش دهند. در این زمینه تخلفاتی وجود داشته که تذکر داده شده است.

رضایت نسبی 73 درصدی مردم از طرح تحول

وزیر بهداشت همچنین درباره رضایت مندی مردم از طرح تحول گفت:‌ مرکز تحقیقات ملی سلامت طرحی را در این زمینه انجام داده است، بر اساس نتایج به دست آمده از این طرح حدود 73 درصد مردم از اقدامات انجام شده رضایت نسبی و قطعی دارند.

حدود 32 درصد نیز خیلی راضی بوده‌اند. عده‌ای هم شکایتی داشته‌اند. بنابراین باید اصلاحات همچنان انجام شود. البته از روز اول هم گفته‌ام که تا پایان سال به ما اجازه دهید و سپس طرح‌ها را به قضاوت بنشینید.مردم صبوری کنند تا نتایج طرح به تدریج مشخص و خدمات ارتقا یابد.

10 تا 15 سال زمان مورد نیاز برای استقرار نظام ارجاع

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر آنکه پیش از این زمان 10 تا 15 ساله را برای اجرای برنامه پزشک خانواده اعلام کرده بودید، آیا اکنون هم همین نظر را دارید؟ گفت: بهتر است در این زمینه تجدیدنظر نکنیم و همان 10 تا 15 سال را در نظر بگیریم. باید منتظر ماند که جامعه پزشکی چه میزان از این طرح استقبال می‌کنند. بسیار امیدوارم که بتوانیم تعداد پزشکان لازم را به مجموعه اضافه کنیم و کارها را پیش ببریم.البته آموزش این پزشکان نیز بسیار مهم است و باید بسته‌های خدمتی مختلفی در اختیارشان قرار گیرد. جهت استقرار نظام ارجاع به معنای واقعی 10 تا 15 سال زمان نیاز است. از اعتبارات تخصیص داده شده هم راضی هستیم و به ادامه کار نیز امیدواریم.

افزایش بار کاری پرسنل اورژانس‌ها


وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در باره افزایش بار کاری پرسنل بیمارستان‌ها به دنبال اجرای طرح تحول گفت: البته برخی مجموعه‌ها مقداری در این زمینه غلو کرده‌اند. افزایش بار کاری همکاران ما زیر 10 درصد بوده است. آمار مراجعات به اورژانس‌ها و بخشهای بستری مشخص است. کار همکاران ما در اورژانس‌ها بسیار زیاد شده است و بی تردید این اقدامات باید رضایت مندی پرسنل را نیز همراه داشته باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل