بازدید 25382
وقتی صدا و سیما تذکرات متعدد را ندید گرفته و بهانه می‌آورد؛

رسانه ملی، سلامت مردم را برای دریافت بودجه گروگان گرفته است!

شاید عجیب باشد ‌در کنار پارازیت، سرب و دیگر مواد مسموم ناشی از سوخت موتور خودرو‌ها، دخانیات، گرد و غبارهای معلق در هوا، فست‌فود‌ها، نوشیدنی‌های گازدار، خوردنی‌های تولید شده در صنایع غذایی و حاوی مواد نگهدارنده، آلودگی همراه با آب‌های زیرزمینی و میوه و تره‌بار و...، سازمان صدا و سیما، نقش کارآمدی در تهدید سلامت عمومی جامعه دارد!
کد خبر: ۴۳۰۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰ 01 September 2014
شاید عجیب باشد ‌در کنار پارازیت، سرب و دیگر مواد مسموم ناشی از سوخت موتور خودرو‌ها، دخانیات، گرد و غبارهای معلق در هوا، فست‌فود‌ها، نوشیدنی‌های گازدار، خوردنی‌های تولید شده در صنایع غذایی و حاوی مواد نگهدارنده، آلودگی همراه با آب‌های زیرزمینی و میوه و تره‌بار و...، سازمان صدا و سیما، نقش کارآمدی در تهدید سلامت عمومی جامعه دارد!

به گزارش «تابناک»، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت که عملکرد قابل قبولی در دولت یازدهم از خود به جای گذاشته و به همین دلیل، یکی از سه وزیری بود که در روزهای گذشته، ‌‌رئیس جمهور از وی تقدیر کرد، با انتقاد از عملکرد صدا‌و‌سیما در تبلیغ کالاهای مضر، از بی نتیجه بودن پیگیری‌های پیاپی در این باره خبر داد و سرانجام قضاوت در این زمینه را به مردم واگذار کرد.

بر پایه ماده ۳۷ قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، وزارت بهداشت موظف است، هر ساله فهرست اقدامات و کالاهای آسیب‌رسان به سلامت و داروهای با احتمال سوء مصرف را در کارگروهی، به سرپرستی این وزارت‌خانه و عضویت وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی، رفاه و تأمین اجتماعی و صنایع و معادن و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور‌، تعیین و ابلاغ نماید و متخلفان موظف به پرداخت جریمه هستند؛ جریمه‌ای که با هر بار تکرار، دست‌کم ۲۰ درصد بر آن افزوده می‌شود و با این حساب، بدهی مدیران صدا و سیما سر به فلک گذاشته است!
وی با اشاره به اینکه بنا بر قانون، وزارت بهداشت هر ساله فهرست کالاهای آسیب‌رسان را تهیه کرده و نسخه‌ای از آن را در اختیار سازمان صدا و سیما قرار می‌دهد، به نسیم گفت: ما بار‌ها نامه نوشتیم و تذکر دادیم، ولی توجهی به این حرف‌ها و تذکرات نشده و پخش تبلیغات کالاهای آسیب‌رسان در رسانه ملی ادامه دارد. وقتی به آن‌ها معترض می‌شویم که چرا این چنیین تبلیغاتی ‌پخش می‌کنید، می‌گویند‌ دولت بودجه نمی‌دهد و ما باید از این راه، بخشی از اعتبارات مالی خود را تامین کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: در این موضوع ‌حلقه‌ای گم شده‌ که یا نیاز به قانون دارد یا اگر قانون است، نیاز به یک مجری قاطع دارد؛ بنابراین، ما کوتاهی نکردیم و ابزار بازدارنده هم نداریم؛ آنقدر اطلاع رسانی کردیم که فست فود و غذاهای پرنمک و پر چرب مضر است که فکر نمی‌کنم کسی در ایران از این موضوع بی‌اطلاع باشد. از طرفی هم نمی‌توانیم جلو‌ تولید این مواد را بگیریم، پس مردم باید انتخاب عاقلانه داشته باشند.

آن گونه که سخنان وزیر نشان می‌دهد، بارها و بارها ممنوعیت تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان را در رسانه ملی پیگیری شده، ولی با‌ ابزارهای قانونی مانند تذکر هم نتوانسته‌ایم، مانع پخش تبلیغات امثال چیپس و پفک شویم و از این روی، ترجیح داده‌ایم آگاهی رسانی به مردم را بیشتر مورد توجه قرار دهیم و از ایشان بخواهیم با قضاوت درست، به نوعی ضد تبلیغات صدا و سیما عمل کنند!

این در حالی است که بر خلاف ماجرای آمیختن پالم با محصولات لبنی، این بار لحن وزیر نشان از نوعی ناامیدی دارد و از این روی، عجیب به نظر می‌رسد، ولی اگر بدانیم سوابق پیگیری این موضوع توسط وزرای بهداشت سابق، به نقطه شفافی نمی‌رسد، چه بسا درک ماجرا برایمان آسان‌تر شود.

اگر در سخنان وزرای بهداشت دولت‌های قبل دقیق شویم، درخواهیم یافت که همواره طرح ایراد به عملکرد صدا و سیما در حوزه سلامت، با اشکال گرفتن به تبلیغ کالاهای ممنوعه در این رسانه آغاز می‌شده و همواره «بودجه ندارم»، «مجبوریم» و پاسخ‌هایی از این دست، یگانه راهکار مسئولان این سازمان برای سرپوش نهادن بر تخلف خود در این زمینه بوده است.
 
این در حالی است که با جست‌وجو در بایگانی اخبار، درخواهیم یافت، مدتی است گلایه مسئولان وزارت بهداشت به این نقطه‌ضعف رسانه ملی، ماهیت حقوقی یافته و اگر به مماشات با آن برخورد نشده بود، چه بسا تا به امروز حل و فصل شده بود.

اما نخستین مقامی که به این موضوع اشاره حقوقی کرد، علیرضا مصداقی نیا، معاون دکتر مرضیه محید دستجردی، وزیر بهداشت دولت دهم بود که عمر وزارتش به انتهای دولت قد نداد و عزل شد. این تذکر از این روی جالب توجه بود که مقام مسئول وزارت بهداشت، رسانه ملی را به اجرای قانون دعوت کرده و در پایان گفته بود: تمایل داریم با همکاری و همراهی یکدیگر این قانون را اجرا کنیم و علاقه‌مند به مراجعه به قوه قضائیه نیستیم.


این انتقاد بعد‌ها از زبان دکتر محمدحسن طریقت منفرد، وزیر سابق بهداشت تکرار شد. او که ریشه بسیاری بیماری‌ها را در گذشته بیماران خوانده بود، از عادت کردن ذائقه کودکان به خوردن نمک انتقاد کرده و عامل آن ‌را تبلیغات صدا و سیما خوانده و گفته بود: ‌در این باره تذکر‌های بسیاری داده شده، ولی صدا و سیما توجه جدی نکرده است. قبول داریم که این سازمان مانند دیگر نهاد‌ها مشکلات اقتصادی دارد و باید درآمد داشته باشد، ولی تا اندازه‌ای که به لحاظ مسائل کوتاه‌مدت باشد قابل فهم است؛ اما واقعاً عوارض ‌جبران‌ناشدنی دارد.

اینجاست که راحت‌تر می‌توان قضاوت کرد، سخنان وزیر بهداشت فعلی درباره بی‌توجهی سازمان صدا و سیما به تذکرات قانونی و بهانه قرار دادن کمبود بودجه، اتفاقی تکراری و به شدت مسبوق به سابقه است و می‌توان از آن با گروگان گرفتن سلامت مردم برای اصلاح بودجه یاد کرد.

به عبارت بهتر، مسئولان رسانه ملی که بر اساس قوانین و اسناد بالا دستی موظفند در حوزه سلامت آگاهی‌سازی کرده و به عنوان بازو‌ رسانه‌ای وزارت بهداشت عمل کنند، نه تنها به این نقش خود عمل نمی‌کنند، بلکه آشکارا بر خلاف آن کار می‌کنند تا به گفته وزرای بهداشت از گذشته تاکنون، نقش پر رنگی در آسیب زدن به سلامت عمومی داشته و در عمل تفاوتی با دیگر تهدید کننده‌های سلامت مردم نداشته باشند؛ با آلودگی هوا، سموم محلول در آب یا موجود در مواد غذایی، با سبزی‌هایی که با فاضلاب آبیاری می‌شوند، مرغ‌های هورمونی و...!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴۱
انتشار یافته: ۳۲
تبلیغ پفک و چیپس قبل از شروع برنامه کودک واقعا سلامتی کودکان را نشانه گرفته.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
آقای وزیر!چرا اسامی شرکت های لبنی استفاده کننده از پالم رو اعلام نمی کنید؟یعنی همین قدر هم حق نداریم که در پاسخ به سالها دروغ این شرکت ها لا اقل از خرید دوباره(چه سالم و چه ناسالم) از این شرکت ها دست بکشیم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
والله که بی ربط نیست:ناشناس عزیز،بیاییم برای آخرت فرزندانمان هم به اندازه ی سلامتی دنیایشان نگران باشیم.چقدر از برنامه های ماهواره که متاسفانه همه گیر شده برای فرزندانمان مفیده؟؟ شیطان پله هارو با حوصله با ما میاد.پله هایی به سوی عذاب الهی....میدونم اگر این کامنت + و - داشت اکثرا منفی می دادند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
ا این که خوبه!من فکر میکنم صدا و سیما قاتی کرده.در برنامه "به خانه برمیگردیم" این طرف استدیو یک پزشک داره میگه درمان چاغی قرص های اینترنتی نیست و ورزش رژیم طبیعی و... اون طرف استدیو یه خانم اومده داره پکیج لاغی شرکتش رو تبلیغ میکنه!!!!!!!!!! من دیدم شاخ درآوردم! آگهی بازرگانی تا درون برنامه هم نفوذ کرده. یعنی آنتن یک برنامه زنده رو با اون همه بیننده (اکثر خانمهای خانه دار میبین)علنی علیه سلامت استفاده میکنه! نوبرش رو آوردی جناب ضرغامی
ناشناس
| Spain |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
واسه چی منتظر اعلامی دوست عزیز؟ اعلام میخواای چیکار بهترین روش برای مصرف لبنیات تهیه لبنیات از لبنیاتی های سنتی و محلی هست.
ندا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
صداسیما یه رقیب داخلی میخواد
رقبای خارجی که هنوز بیدارش نکردن!!
... مگر کسی می تواند از صدا وسیما شکایت کند که چرا با سلامت جامعه بازی می کنید؟ مگر بوجه تعیین شده براساس نیازهای اعلام شده اش نیست؟ مگر خود وزارت بهداشت یا ارگانهای دیگر کمبود بودجه ندارند؟ آیا باید سلامت جامعه را به این بهانه به خطر بندازند. بایستی مسئولین صدا و سیما در دادگاه مجاکمه شوند. اگر این اتفاق در کشورهای دیگر می افتاد چقدر در بوق و کرنا می کردیم؟؟؟
اگه شما به صدا و سیما بگی ..... برات تیزر پخش کنه اگه پولش رو بدی این کار رو هم می کنه، صدا و سیما فقط پول رو می شناسه، صدا و سیمایی که فرهنگ جامعه رو می خواد بسازه.


تابناک هم اگه از ضرغامی انتقاد کنی چاپ نمی کنه، خیلی از ضرغامی می ترسه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
محمد جعفر بازم تو
ناشناس
| Spain |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
میگم محمد جعفر داری راه می افتی ها. داره ازت خوشم میاد. آقا همینی که محمدجعفر گفت.
متاسفانه صدا و سیما منافع ملی کشور را نادیده گرفته و آسیب های جبران ناپذیری به سلامت جامعه وارد می کند.
اگر انقدر مضر هستند که وزیر بهداشت می گوید چرا وزارت بهداشت به انها پروانه بهربرداری می دهد؟ راستی آقای وزیر جریان شیر و روغن پالم چی شد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
پروانه بهره برداری رو وزارت بهداشت نمیده
در مورد روغن ها هم وزارت نظرش رو داد
بقیه با سایر قواست قوه قضاییه و ....
در مورد چیزی که نظر میدی بد نیست اندک اطلاعی هم داشته باشی
اگه ممکنه این تبلیغ.... رو هم پیگیری کنید خیلی تبلیغ میکنن ولی وقتی به مربی های ورزش صحبت می کنین تایید نمی کنن من یه .... خریدم قرار بود میز .... هم اشانتیون به من بدن ولی وقتی آوردن دیدم یه جای اون شکسته هر چی پیگیری کردم به جایی نرسیدم اصلا نمی دونیم باید کجا شکایت کنیم تو رو خدا مردم رو از حقوقشون و اینکه چه چطوری باید به حقوقشون برسن با خبر کنین این یه مسئولیته .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
رفتی ....گرفتی؟بابا تو دیگه کی هستی؟چقد متنفرم از این....
وزارت بهداشت هم دست کمی از بهداشت ندارد وقتی که به همین کارخانجات اجازه تولید می دهد من پزشک شاغل در بهداشت هستم ولی این صحبت جناب وزیر را پاس کاری می دانم در زمانی که ابزار برخورد تماما در دست خود ایشان است مگر همین چیبس و پفک که نام می برید کد بهداشتی ندارندو.....
پاسخ ها
هم وطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
بنده از اين نظر پزشک تعجب مي کنم برادر عزيز برخي محصولات توليدي ممکن است اگر چنانچه در چارچوب مناسب خود تهيه گردد براي برخي از افراد در سنين و يا شرايط مصرف آن زيان آور نباشد اما همين محصول براي برخي گروه سني و يا برخي افراد در شرايط خاص مضر باشد لذا انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت به اين سبب منطقي بنظر نمي رسد
تنها راه درخواست از مردم برای تحریم کالاهای تبلیغی در صدا و سیماست. من هرچه که صدا و سیما تبلیغ کند را تحریم می کنم و حتی المقدرو آن کالا را نمی خرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
بالاخره يك نظر هوشمندانه و حرف حساب شنيديم
بفرمائید جسم و اعصاب مردم را . . . .
خیلی برنامه دارند این صدا و سیما!!
تعطیل کنندش نخواستیم به خدا.
در یک نظر سنجی ار مردم بپرسین که صدا و سیما میخواین یا نه.
این صدا و سیما سنگ همه رو به سینه میزنه جز مردم.
خودرومون پرایده، جاده هامون پر از خندقه، هواپیمامون موتورش موتور هلیکوپتره(ایران 140 یا آنتونوف)، توی شیر و لبنیاتمون پالمه، توی بنزینمون سرب و بنزنه، سوسیس کالباسمون معلوم نیست گوشت چیه توش............. خداوکیلی تصادفی زنده ایم ما.
پاسخ ها
پراید سوار
| Spain |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
نظر بنده هم به نظر شما نزدیکتر است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
نظر بنده نیز ایضاً
آقای وزیر از برخورد سازنده و برخوردهای به جای شما نشکر می کنیم
با سلام
به نظر من اساساً هر آنچه که برای فروشش تبلیغ میکنند قابل اعتماد و استفاده نیست...چون جنس و کالای خوب خیلی زود جای خودشو در بازار مصرف پیدا میکنه...شما یه نونوایی خوب تو اون سر شهرم که باشه میشنوی و میری پیداش میکنی...مشکل دیگه ترویج فرهنگ مصرف کالاهای غیر ضروری و تغغیر الگوی مصرف ماست که اینم اجتناب ناپذیره
واقعا فکر میکنیم داریم غذای سالم میخوریم؟
1 مثال ساده میزنم : 1 کیلو تخمه آفتابگردون چنده؟ هر چند کیلوش 1 لیتر روغن میده ؟ حالا چطور ما 1 لیتر روغن میگیریم 5000 تومن ؟ پس به جای روغن آفتاب گردون ما دقیقا چی می خوریم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
از دوستی پرسیدم گفت میتوانیم تا 30 درصد مثلا به روغن افتاب پالم بزنیم . گفتش شما قوطی روغن جامد های جدید رو نگاه کن نصفش سفت و نصفش شله این برای ترکیب روغن هاست . شما در نظر بگیر اگر روغت تسویه نشده باشه 1100 دلار میشه خامش کیلوئی تقریبا 2800 تومان . حالا با گمرک و حمل و انبار داری و هزینه تسویه و بسته بندی و مالیات و کارگر و برق و ...... اونوقت روغن 100 در صد خالص بخوای باید بالای لیتری 8 هزار تومان بدیم . آره برادر من متاسفانه درسته ..
و همچنان مناظره ای که هیچگاه برای عملکرد خود رسانه ملی پخش نمیشود!
ضرغامي بايد پاسخگو باشه فقط و فقط ضرغامي.
کاش یک رفراندوم برگزار میکردن که اصلا صدا سیما باشه یا نباشه
درود بر اين وزير
ببنيد وقتي يك نفر متخصص در موضوعي
اظهار نظر ميكنه ابعاد كار واحساس مسئوليت ميكنه در مقابل مردم
مقايسه كنيد در مقابل جواب مسئول
رسانه !واحساس مسئوليت انها رو
فقط دنبال هزينه كردن ودرامد بهر قيمتي
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر