بازدید 5034

ایران در معرض زلزله بیش از 7 ریشتر

کد خبر: ۴۳۰۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲ 31 August 2014
معاون بحران و پدافند غیر عامل مرکز مدیریت حوادث کشور، ملی شدن حوادث را یکی از آسیب‌ها برای مدیریت بحران‌ها دانست و ادامه داد: باید سطح حادثه مشخص شود و برای هر حادثه بسته مناسب تهیه شود.

به گزارش ایسنا، حمید رضا خانکه، امروز نهم شهریورهاه 93 در نشست اولین کارگاه دو روزه اصول مدیریت سلامت در حوادث و بلایا مازندران گفت: مردم ایران در مواقع بروز حوادث مهمترین مطالبات و تقاضایشان سلامت است و وقتی یک فردی را با لباس اورژانس ببینند مردم به او اعتماد می‌کنند و آرامش می‌گیرند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تعداد مصدومین و آسیب‌های اجتماعی ناشی از حوادث و بلایا کمتر شده و این ناشی از بالا رفتن توان پزشکی و آمادگی نیروهای خدماتی و هلال احمر است.

معاون بحران و پدافند غیرعامل مرکز مدیریت حوادث کشور، مسیر شهرنشینی در ایران را نسبت به دیگر کشورها سریع تر دانست و افزود: 93 درصد کشور ما در معرض زلزله بیش از 7 ریشتر قرار دارد.

وی با بیان اینکه ما هر سال شاهد لرزشهای زلزله هستیم افزود: ما در حادثه زلزله رودبار 47 هزار در زرند 1600 و در بم 27 هزار نفر را از دست دادیم.

خانکه با بیان اینکه بیشترین علت مرگ و میر در طول تاریخ کشور ما به دلیل خشکسالی و زلزله بوده است، تصریح کرد: ما نگرانی‌مان از حوادث توریست داخلی است و باید استان‌ها برای مبارزه با حوادث و بلایا آماده باشند.

وی ملی شدن حوادث را یکی از آسیب‌ها برای مدیریت بحران‌ها دانست و ادامه داد: باید سطح حادثه مشخص شود و برای هر حادثه بسته مناسب تهیه شود.

این مسئول عنوان کرد: برگزاری تمرین‌ها و مانورهای آتش نشانی باید طبق یک برنامه بوده و از برگزاری مانورهای هیجانی بدون منطق و هدف پرهیز شود.

وی با اشاره به اینکه وقوع حوادث سبب تضعیف سیستم امنیتی می‌شود، افزود: ایران در 10 سال گذشته جز 10 کشور حوادث و بلا خیز بوده است و در سال 1385 تا کنون پلیس کمک کرده که هر سال 5 درصد کاهش پیدا کرده است ولی در سال گذشته آمار حوادث بسیارزیاد بوده است.

معاون بحران و پدافند غیر عامل مرکز مدیریت حوادث کشور وقوع حوادث را موجب تهدید بخش سلامت، دارایی و محیط دانست و ادامه داد: حوادث در دنیا فقط ناشی از دستکاری بشر در طبیعت است و مهمترین کاری که در برابر حوادث می‌توان انجام داد دور شدن از محل حادثه است.

خانکه عنوان کرد: 80 درصد تخریب ساختمان در مواقع بروز زلزله ناشی از ساختمان‌های با نمای سنگی و شیشه است.

وی افزود: اولین جای مراجعه مردم بعد از زلزله، بیمارستان است و نیاز است تا در ساخت بیمارستان دقت بیشتری شود و بیمارستان‌ها باید همچون مساجد، محکم ساخته شوند.

خانکه با اشاره به اینکه بالای 90 درصد مردم ایران از حوزه سلامت دانش کمی دارند، تاکید کرد: یادگیری اصول اولیه و اقدامات و کمکهای اولیه توسط افراد و خانواده‌ها، آموزش توسط صدا و سیما و تبیین خطرهای ناشی از حوادث طبیعی و غیر طبیعی و نیز آموزش روحانیون و مداحان برای آمادگی در مواقع بحران ضروری است.

وی افزود: اغلب حوادث ما ناشی از دستکاری بدون تحقیق و پژوهش در طبیعت است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان