بازدید 16624
۷

وقتی هزینه تاکسی به صرفه تر از اتوبوس باشد

تا جایی که مشخص است همواره هزینه های استفاده از اتوبوس های شهری کمتر از نرخ کرایۀ تاکسی ها بوده است تا حداقل شهروندان رغبت کنند برای کمک به کاهش آلودگی های شهری از آنها استفاده کنند اما گویا در برخی از شهرها از جمله کرج این رویه جهتی برعکس را به خود گرفته است.
کد خبر: ۴۳۰۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۷ 31 August 2014
تا جایی که مشخص است همواره هزینه های استفاده از اتوبوس های شهری کمتر از نرخ کرایۀ تاکسی ها بوده است تا حداقل شهروندان رغبت کنند برای کمک به کاهش آلودگی های شهری از آنها استفاده کنند اما گویا در برخی از شهرها از جمله کرج این رویه جهتی برعکس را به خود گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرهای محمدشهر و ماهدشت و برخی از شهرک های اطراف این دو شهر مهم استان البز که در مجموع جمعیتی افزون بر 200 هزار نفر را در خود جای داده اند مسلماَ بایستی از ناوگان حمل و نقل شهری مناسبی برخوردار باشند.

همانطور که مشخص است مقداری از بار مسئولیت حمل و نقل مسافران دو شهر مذکور بر دوش اتوبوس های شهری که زیر نظر سازمان اتوبوسرانی کرج و حومه فعالیت می کنند است و به طبع شهروندان نیز درجهت کاهش هزینه ای تردد خود بخصوص در شاهراه کرج- ماهدشت که یکی از پرترددترین مسیرهای استان البرز است از این اتوبوس های شهری استفاده می کنند.

اما مشکلی که هم اینک در رابطه با اتوبوسهای مسیرهای فوق الذکر مشهود است عدم گرایش شهروندان به استفاده از این وسایط نقلیه عمومی است؛ و به گفته شهروندان مسئله «هزینه» علت اصلی این عدم گرایش است. به این معنی که برای این شهروندان تفاوت خاصی در هزینه استفاده از اتوبوس و تاکسی وجود ندارد و شهروندان برای استفاده بهینه از وقت و سرعت عمل در کار خود  تشخیص می دهند که بهتر است از تاکسی استفاده کنند.

می خواهم زودتر و بی دردسرتر به محل کارم برسم

حمید زرنگ که یکی از شهروندان ساکن جنوب شهرستان کرج است در این باره عنوان می کند: فکر نمی کنم که کسی عقیده داشته باشد که نحوه پرداخت کرایه اتوبوس در مسیری مثل صفادشت- کرج یا مثلاَ ماهدشت- کرج عادلانه باشد.

این شهروند می افزاید: برای مثال من که بیشتر از اتوبوسهایِ خط صفادشت – کرج استفاده می کنم باید از ورودی شهرک جعفر آباد تا محمدشهر که تنها چهار، پنج کیلومتر است 800 تومان کرایه بدهم و کسی هم که تا مترو که تقریبا پنج، شش کیلومتری بیشتر مسافت دارد، همان کرایه را بدهد. به نظر می رسد کرایه مسیر من که تقریباً نصف مسیر ایستگاه متروست باید نصف یا حداقل کمتر از مبلغ کنونی محاسبه می شد.

معصومه شریفی یکی دیگر از شهروندان نیز در این باره می گوید: اگر قرار باشد من از ورودی عباس آباد تا ورودی مشکین دشت 800 تومان پرداخت کنم پس بهتر است همان تاکسی سوار شوم که زودتر و بی دردسرتر به محل کارم برسم. چون کرایه تاکسی هم با کرایۀ اتوبوس برابر است.

با شهروندان دیگری هم در این باره گفتگو کردیم. اکثر کسانی که روزانه درمسیرهای یادشده تردد دارند استفاده از تاکسی را هم در بحث هزینه و هم در بحث زمان مقرون به صرفه تر از استفاده از اتوبوس می دانند.

تفاوت 100 یا 200 تومانی کرایه ها رغبت سوار شدن به اتوبوس را کاهش می دهد

مدیر عامل سازمان حمل و نقل همگانی محمدشهر نیز موضوع گرایش بیشتر شهروندانِ جنوب شهرستان کرج به تاکسی را رد نمی کند و در این باره به خبرنگار مهر می گوید: مطمئناً تفاوت 100 یا 200 تومانی کرایه های اتوبوس با تاکسی رغبت بیشتری را برای استفاده از تاکسی بوجود آورده است.

بهنام محمدی ادامه می دهد: برای حل این مشکل طبیعی است که گفته شود باید نرخ کرایه اتوبوس ها در مسیرهای مثل محمدشهر- کرج را کاهش بدهیم اما این نکته را نیز نباید فراموش کنیم هزینه استهلاک یک اتوبوس بسیار بیشتر از یک تاکسی است و همین امر در بحث اعتباری، سازمان اتوبوسرانی را با چالش روبرو خواهد کرد. در نتیجه بهتراست که برای دریافت بهتر از چند و چون کرایه های اتوبوس از زوایه دید مسئولین سازمان اتوبوسرانی کرج و حومه به قضیه نگاه شود.

به گفته وی یکی از دلایل کاهش رغبت به استفاده از اتوبوس نیز دو تکه شدن مسیری همچون صفادشت، محمدشهر و یا ماهدشت به کرج در این رابطه است.

یادآوری مجدد اینکه: مسافران این خطوط قبلاَ بصورت مستقیم به ایستگاه شاه عباسی می رفتند و حالا باید در ایستگاه مترو محمدشهر یا پایانه البرز پیاده شوند و برای رسیدن به مرکزشهر کرج اتوبوس دیگری را سوار شوند.

افزایش مقدار یارانه در بخش ناوگان اتوبوسرانی یکی از راه حل هایی است که این مسئول برای رفع مشکل یاد شده عنوان می کند و در این خصوص معتقد است که: اگر بخواهیم بگوییم که کرایه اتوبوسها بایستی چقدر باشد که مردم از آنا استقبال کنند؟ باید گفت که معمولاً این میزان نسبت به تاکسی ها تقریباً 50 درصد کمتر است.

ارتقای سیستم البرزکارتها یک راه حل کاربردی

مدیر مرکز اطلاع رسانی سازمان اتوبوسرانی کرج و حومه هم بروز مشکل یاد شده در خطوط اتوبوسرانی مسیر پرتردد جاده ماهدشت کرج را رد نمی کند و در این رابطه اعلام می کند که در برخی از مسیرهای دیگر مثل میدان کرج- بیلقان-گچسر نیز مشکل عدم همخوانی کرایه ها با مقدار مسیر طی شده وجود دارد.

حمیدرضا دلشاد ضمن بیان مطلب فوق در ادامه گفتگویش با مهر بیان می کند: در بحث «سیستم البرزکارت» که هم اینک در ناوگان اتوبوسرانی شهر کرج و حومه نسبت به راه اندازی آن اقدام شده است، ما ظرفیت ارتقاء داریم تا بتوانیم برای مشکل کرایه ها در ایستگاه های مختلف به وسیله این سیستم یک راهکار کاربردی ارائه دهیم.

دلشاد با اشاره به اینکه «در حال حاضر عملاَ بایستی به همان کرایه های تک نرخی بسنده کرد» در همین رابطه اضافه می کند: باتوجه به اینکه در یک اتوبوس مسافران بیشتری در هر ایستگاه در حال پیاده شدن یا سوار شدن هستن خیلی سخت است که در هر ایستگاه راننده اتوبوس بخواهد مثل راننده تاکسی کرایه مشخصی را دریافت کند اما رفع این مشکل در بحث «سیستم البرزکارت» امکان دارد و حداقل میتوان کرایه های «تک نرخی» موجود را به «دو نرخی» مبدل کرد.

وجود 1500 دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل شهری و بین شهری کرج

همچنین مدیر مرکز اطلاع رسانی سازمان اتوبوسرانی کرج و حومه در پاسخ به این پرسش که هم اینک چند دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل شهری و بین شهری کرج وجود دارد؟ اظهار می دارد: در حال حاضر در حدود هزار و 500 دستگاه اتوبوس شهری و بین شهری در ناوگان اتوبوسرانی شهرستان کرج وجود دارد و از این تعداد 850 تا 900 دستگاه در خودِ شهر کرج فعال هستند.

سهم 20 درصدی اتوبوسها در حمل و نقل شهری کرج

به گفته وی سهم حمل و نقل عمومی شهری در کرج توسط اتوبوسها 20 درصد است و تاکسی ها نیز تقریباً 40 درصد بحث تردد مسافران شهر کرج را برعهده دارند و باقی این سهم نیز به اتومبیل های شخصی مربوط است.

ضرورت عملیاتی کردن بسترسازی های اولیه برای عبور و مرور آسان اتوبوسهای شهری و احداث خطوط ویژه در این مورد از دیگر مواردی است که به گفته دلشاد سازمان اتوبوسرانی کرج و حومه برای ارتقای سطح کیفی تردد شهری با اتوبوس بدان نیازمند است.

در مجموع آنچه که مشخص است در سال های اخير با گسترش آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها، مسئولان دستگاه های اجرايی با تدوين برنامه هايی در صدد کاهش بار این آلودگی زیانبخش یا بحث ترافیک برآمده اند و در اين راستا بی شک ترغيب مردم به استفاده از وسايل نقليه عمومی بسیار اثر بخش است و نباید مغفول بماند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۷
حتما راه حل این مشکل اینه که کرایه تاکسی رو دو برابر کنید :))))))))))
حتماً باز میخوان کرایه تاکسی هارو اضافه کنن؟
اتوبوسای کرج با کارت 450 هستش بدون کارت 500 تومن
تاکسی هم همین مسیر 600 تومن
ادم با تاکسی میره خوب
تازه کارت مترو هم قبول نمیکنه
البرز کارت می خواد
مگه ما چنتا کارت میتونیم نگهداریم؟ عابر بانک ها، البرز کارت، کارت مترو، کارت ملی، کارت دانشجویی، کارت عذا، کارت خوابگاه، کارت ازمایشگاه،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
الان به مسئولین بگی جواب میدم کارت ملی رو بزار خونه کارت ما رو بزار جاش
کرایه تاکسی داخل شهرک فاز یک اندیشه که بسیار راه کوتاهی است 600 تومان است که اصلا منصفانه نیست ته فاز تا سر فاز 600 تومان
طی مسافت ته فاز تا سر فاز در یک دقیقه
چرا رفتید کرج.تو حود تهرانم اینطوره...من مسیرم سمت شهر ری هست.از خونه تا مترو کرایه تاکسی 500 تومنه با اتوبوس 450 تومان.....واسه اتوبوس باید 20 دقیقه حداقل علاف بشیم
اقا خانم اینجوری نگو کم نمیکنن کرایه تاکسی رو مکنن 2000 هزار تومن تا ما رقبت کنیم اتوبوس سوار شیم اضافه کنن کم نمیکنیم همین رو خدا بده برکت هر کیبخواد سوار میشه هر کینخواد نمیشه کرایه بهارستان تا افسریه 3000 تومن با تاکسی با اتوبوس 500 تومن ببین میسرفه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار