بازدید 2859

فعالیت مفتی تندرو لیبیایی در خاک انگلیس

دیلی تلگراف همزمان با اظهارات مقامات ارشد انگلیس درمورد افزایش خطرات گروهای افراطی و تروریستی همانند داعش علیه امنیت این کشور، از حضور و فعالیت های تبلیغی یک مفتی تندرو و شناخته شده لیبیایی در حمایت از گروه های شبه نظامی لیبی ، در شهر لندن پرده برداشت.
کد خبر: ۴۳۰۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴ 31 August 2014
دیلی تلگراف همزمان با اظهارات مقامات ارشد انگلیس درمورد افزایش خطرات گروهای افراطی و تروریستی همانند داعش علیه امنیت این کشور، از حضور و فعالیت های تبلیغی یک مفتی تندرو و شناخته شده لیبیایی در حمایت از گروه های شبه نظامی لیبی ، در شهر لندن پرده برداشت.

به گزارش ایرنا، تارنمای دیلی تلگراف شنبه شب با اشاره به پرسش های مطرح شده درباره علت حضورˈ شیخ صادق بن عبدالرحمان الغریانیˈ در انگلیس نوشت: این روحانی تندرو لیبیایی متهم به استفاده ازیک کانال تلویزیونی اینترنتی مستقر در انگلیس برای تشویق و حمایت از گروه های افراطی شبه نظامی که به لحاظ ایدئولوژیکی دارای شباهت هایی با گروه خونریز داعش در عراق و سوریه هستند ، به منظور براندازی دولت لیبی شده است.

به نوشته این روزنامه، شیخ صادق الغریانی برای انتقال دیدگاه و سخنانش و دادن بیانیه ها و فتواهایش از یک شبکه تلویزیونی اینترنتی به نام ˈالتناصحˈ که در منطقه ˈاکسترˈ لندن واقع است، تاکنون استفاده می کرده است.

دیلی تلگراف افزود: حضور این روحانی تندرو در لندن آن هم در زمانی که دولت انگلیس سطح تهدیدات امنیتی اش را به دلیل خطرات گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق افزایش داده است، باعث شرمساری دولت کامرون خواهد شد.

این روزنامه نوشت: حضور شیخ صادق الغریانی در خاک انگلیس همچنین سبب عصبانیت دولت آمریکا خواهد شد چرا که این مفتی لیبیایی از گروه شبه نظامی تندرو ˈانصار الشریعهˈ که متهم به قتل دیپلمات ارشد آمریکایی در جریان حمله به سفارت این کشور در بنغازی است، ستایش به عمل آورده است.

دیلی تلگراف افزود: با توجه به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط با ضرورت برقراری آتش بس در لیبی و برخورد با کسانی که به آشوب ها در این کشور دامن می زنند، می توان این مفتی لیبیایی را به دلیل حمایت هایش از گروه های شبه نظامی تندرو، از جنبه جنایت جنگی نیز مورد پیگرد قرار داد.

به نوشته این روزنامه؛ حزب کارگر درهمین راستا خواستار توضیح دولت انگلیس در مورد حضور این مفتی شناخته شده لیبیایی و فعالیت هایش در خاک این کشور شده است.

دیلی تلگراف افزود: ˈدیوید هانسونˈ، وزیر مشاور سایه در امور مهاجرت گفته است که وزیر کشور انگلیس باید به این سووال به طور جدی پاسخ دهد.

وی گفته است: اتهامات جدی درباره این شخص که اجازه ورود به خاک انگلیس، به وی داده شده ، وجود دارد و وزیر کشور باید توضیح دهد که چگونه وی توانسته است به بریتانیا سفر کرده و از همین جا به اقدامات تحریک آمیزش در طرابلس ادامه دهد .

به نوشته دیلی تلگراف، شیخ صادق الغریانی ضمن حمایت از اقدامات گروه های افراطی شبه نظامی در لیبی، در ژوئن گذشته فتوی داد که اگر کسی یک عضو این گروه های تندرو را بکشد ، وی به عنوان غیرمسلمان خواهد مرد.

این روزنامه نوشت: شیخ صادق الغریانی مفتی و رییس شورای عالی فتوای لیبی اخیرا از دولت این کشور خواسته بود ازدواج با اتباع خارجی را ممنوع اعلام کند زیرا اخیرا ارتباطاتی بین اتباع لیبی و تبعه های کشورهای دیگر دیده شده است.

دیلی تلگراف افزود: ˈعبدالله الثنیˈ، نخست وزیر لیبی هفته گذشته ضمن محکوم کردن فعالیت های شبکه تلویزیون اینترنتی شیخ صادق الغریانی، این مفتی را به صادر کردن ˈفتوی های دروغین ˈ متهم ساخت.

این روزنامه با اشاره به ارتقای درجه این روحانی تندرو در دو سال گذشته و انتخابش به عنوان رییس شورای عالی فتوای لیبی، اضافه کرد:نخست وزیر لیبی از پارلمان این کشور درخواست کرده است که این مسوولیت از شیخ صادق الغریانی، گرفته شود.

به نوشته دیلی تلگراف، مقامات وزارت کشور انگلیس در حال بررسی این مساله هستند که این روحانی لیبیایی بدلیل اظهاراتش در این شبکه تلویزیونی اینترنتی با هدف سرنگون ساختن دولت لیبی، قانون این کشور را نقض کرده است یا نه.

این روزنامه با اشاره به سفر چند ماه پیش این مفتنی لیبیایی به لندن با استفاده از ویزای توریستی، به نقل از منابع وزارت کشور بریتانیا افزود: شیخ صادق الغریانی می تواند بدلایل امنیت ملی و بدلیل رفتار غیرقابل پذیرش وی که شامل سخنان تندروانه اش می باشد، از خاک انگلیس اخراج شود.

دیلی تلگراف نوشت: یک سخنگوی وزارت کشور دراین باره گفته است ˈ ما به طور معمول درباره موارد مرتبط با اشخاص موضعگیری نمی کنیم .اما ما روشن ساخته ایم که کسانی بدنبال گسترش تنفر و یا تروریسم هستند در بریتانیا از آنها استقبال نخواهد شد و ما اقداماتی علیه این افراد و یا کسانی که بدنبال نقض کردن ارزش های ما هستند صورت خواهیم داد.

روزنامه انگلیسی دیلی میل نیز در شماره اخیرش عنوان کرده بود که ˈمحمد العریفیˈ مفتی سرشناس و جنجالی وهابیت در عربستان سعودی در سفرهایی که طی چند ماه اخیر به انگلیس داشته، از میان جوانان انگلیسی و مسلمانانی که در این کشور اقامت دارند، برای ˈداعشˈ یارگیری کرده و آنان را راهی سوریه و عراق کرده است.

این روزنامه انگلیسی با تعجب نوشت که سفرهای مکرر ˈمحمد العریفیˈ به بریتانیا در حالی صورت می گیرد که وی در بسیاری از کشورهای جهان ممنوع الورود شده است.

این افشاگری ها در حالی صورت می گیرد که «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس عصر روز جمعه گدشته اعلام کرد که بریتانیا بخاطر تهدیدات گروه داعش و سایر گروه های افراطی ، سطح هشدار امنیتی در داخل مرزهایش را به مرحله «شدید» افزایش داده است.

کامرون درباره توجیه افزایش سطح تهدید امنیتی در بریتانیا بدون اشاره به جزییات و شواهد عینی تهدیدات داعش که تا هفته های قبل می شد تبلیغات آنها را حتی در خیابان های لندن دید، گفت: آنچه ما در حال حاضر با وجود داعش در عراق شاهد آن هستیم تهدید امنیتی به مراتب بیشتر و شدیدتری است که تا به حال تصور می کردیم.

داعش سازمانی است که در حقیقت به دنبال ایجاد و سپس گسترش شدید دولت تروریستی اش است.

به عقیده کامرون، این تهدیدات تنها از طریق رسیدگی به دغدغه ها و نارضایتی ها از سیاست خارجی غرب و یا تنها از طریق یافتن راه حلی برای مشکل فقر، دیکتاتوری و بی ثباتی در منطقه حل نمی شود، اگرچه حل این مسائل نیز مهم است بلکه ریشه این تهدیدات ˈایدئولوژی مسموم ˈ این گروه های افراطی است که همه ادیان و مذاهب و همه رهبران دینی آن را محکوم کرده اند.

این سووال هم اینک از سوی برخی از رسانه های گروهی انگلیس مطرح شده که چگونه دولت انگلیس اجازه داده است که برخی از شارحین و مبدعان این تفکرات و دیدگاه های افراطی در خاک این کشور حضور و فعالیت داشته باشند.

بعید به نظر می رسد دیوید کامرون که قرار است در دوشنبه هفته آینده در پارلمان این کشور درباره تدابیر دولت انگلیس برای مقابله با افراط گرایی و تهدیدات تروریستی سخن بگوید ، پاسخی به این سوولات بدهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل