بازدید 14074

مخالف تحریم روسیه رسما جایگزین اشتون شد

وزیر امور خارجه ایتالیا که از سوی برخی مقامات اروپایی به طرفداری از مسکو متهم می‌شود، جایگزین «کاترین اشتون» شد.
کد خبر: ۴۳۰۶۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۳ 30 August 2014
وزیر امور خارجه ایتالیا که از سوی برخی مقامات اروپایی به طرفداری از مسکو متهم می‌شود، جایگزین «کاترین اشتون» شد.

به گزارش  فارس،«فدریکا موگرینی» وزیر امور خارجه ایتالیا، امروز شنبه با رأی رهبران اروپا، با انتخاب به عنوان رئیس سیاست خارجی اتحادیه در 5 سال آینده، جایگرین خانم «کاترین اشتون» شد.

«دونالد تاسک» نخست‌وزیر لهستان نیز در این انتخابات به عنوان رئیس جدید شورای اروپا معرفی شد. پیش از این رویترز به‌طور غیررسمی خبر انتخاب خانم موگرینی و آقای تاسک را اعلام کرده بود، اما اکنون این خبر به‌طور رسمی اعلام شده است.

برخی از مقامات اروپا و به خصوص رئیس‌جمهور لیتوانی که به رویکرد ضدروسیه شهرت دارد، بارها نسبت به تبعات انتخاب این فرد به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داده بودند.

اندیشکده بروکینگر نیز در مقاله‌ای به دیدار موگرینی از مسکو در زمستان سال گذشته و لحن سخنان وی در «احترام به منافع روسیه» پرداخت و نوشت که این مواضع باعث ایجاد نگرانی‌هایی در خصوص تفسیر این مقام اروپایی از «منافع روسی» شده است.

«فدریکا موگرینی» سیاستمدار نسبتاً جوان اروپایی و وزیر خارجه فعلی ایتالیا، متولد سال 1973 در شهر رم است. وی مدرک دکترای علوم سیاسی خود را از دانشگاه «ساپینتسای» رم گرفت و در پایان‌نامه خود تحت عنوان «فلسفه سیاسی» به رابطه بین دین و سیاست در اسلام پرداخته بود. خانم «موگرینی» از اعضای حزب دموکراتیک ایتالیا است. وی در فوریه سال جاری میلادی، در کابینه «ماتئو رنزی» به سکانداری دستگاه دیپلماسی چکمه اروپا منصوب شد.

«موریگنی» سومین وزیر خارجه زن این کشور است، پیش از این «اما بونینو» و «سوزانا آنجلی» دو تن از جامعه زنان ایتالیا بودند که به کرسی وزارت خارجه تکیه زده بودند.

این سیاستمدار زن اما پیش از تصدی پست وزارت خارجه، سمت‌های دیگری نیز داشته؛ وی در سال 2008 با قرار گرفتن در لیست انتخاباتی حزب دموکراتیک، به مجلس ایتالیا راه یافت، انتخابی که در سال 2013 نیز تکرار شد.

خانم «موگرینی» بنظر می‌رسد احاطه خوبی بر مسائل دفاعی داشته باشد، احاطه‌ای که شاید بتواند برای این روزهای عرصه سیاست بین‌الملل، یک ضرورت باشد؛ وی  عضو کمیسیون دفاعی مجلس بوده است.

در حوزه سیاست خارجی هم این فرد، عضویت در هیئت پارلمانی اعزامی به شورای پارلمانی اروپا و شورای پارلمانی اتحادیه غرب اروپا را تجربه کرده است.

در بحث مذاکره با ایران اما، این سیاستمدار در مذاکرات با ایران فعلا نقشی نخواهد داشت زیرا پیش از این اعلام شده بود که خانم اشتون حتی پس از رها کردن سیاست خارجی اتحادیه اروپا، کماکان و حداقل تا 3 آذر ماه سال جاری، به عنوان هماهنگ‌کننده در رأس نمایندگان 1+5، با ایران هسته‌ای مذاکره خواهد کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان