بازدید 16288
رئیس‌جمهور در نشست خبری گفت؛

برنامه‌ای برای ملاقات با اوباما ندارم

امروز هم گفتم: همه مسئولیت را به عهده می‌گیرم؛ چه آنچه تاکنون انجام شده و چه در آینده. این قوت قلبی است برای تیم مذاکره کننده که احساس نکنند اگر مشکلی در آینده پیش آمد،‌ بگویم تیم خراب کرده و من نظرم این نبوده. هر سفری که تیم می‌رود، ساعت‌ها صحبت می‌کنیم و در چهارچوب تصمیمات نظام و رئیس‌جمهور تیم مذاکره کننده دارد ادامه می‌دهد.
کد خبر: ۴۳۰۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۰ 30 August 2014
برنامه‌ای برای ملاقات با اوباما ندارمدقایقی پیش، نشست‌خبری حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور در هفته دولت‌ با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی به پایان رسید. محمدرضا حیاتی، مجری مشهور اخبار صداوسیما، اجرای چهارمین نشست خبری رئیس دولت یازدهم را بر عهده داشت. این نشست خبری از العالم، پرس تی وی و جام جم و همچنین شبکه اول سیما به همراه رادیو سراسری به صورت زنده ‌پخش می‌شد.

متن کامل سخنان آغازین رئیس‌جمهور در این نشست خبری به این شرح‌ است؛

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، آقای روحانی در آغاز کنفرانس خبری در سخنانی کوتاه گفت: میلاد حضرت معصومه (س) و امام هشتم را به محضر شما عزیزان و همه ملت ایران تبریک و تهنیت عرض می‌‌کنم. هفته دولت و سالروز شهادت شهید رجایی و شهید باهنر و سایر دولتمردان شهید را گرامی می‌داریم.

دولت در سال گذشته در زمینه‌های گوناگون گام‌‌هایی ‌که برداشته، برای مردم تشریح کرده و توضیح داده و امروز هم به مناسبت اینکه آخرین روز هفته دولت شده و وارد دومین سال کاری دولت یازدهم شده‌ایم، به نکات مهمی اشاره می‌کنم.

در زمینه مسائل اقتصادی، دولت موفق شده است تورم را در‌ یک سال گذشته مهار کرده و به وعده‌ای که به مردم داده بود که تا پایان امسال تورم دوازده ماهه را به ۲۵ درصد می‌رساند، امروز آخرین آمار ما می‌گوید تورم ۲۳.‌۲ و انشاءالله تورم تا پایان سال، کمتر از ۲۰ درصد خواهد بود. پس وعده‌ای که به مردم داده شده، انشاءالله بهتر از آن در عمل محقق خواهد شد. البته تصمیم دولت بر این است که کاهش تورم را در سال‌های بعد هم ادامه دهد؛ یعنی در سال ۹۴ و انشاءالله در سال ۹۵ تورم یک رقمی شود. بنای ما بر این است و امیدوارم خداوند به ما کمک کرده و مردم عزیز ما به این هدف دست یابند.

اگر این کار عملیاتی شود، برای نخستین بار است که پس از چهل سال تورم کشور یک رقمی شده است.

مسأله بعدی بحث رکود، مهم‌ترین مسأله اقتصادی ما بوده است. تلاش بر این بود که در سال ۹۲ از رشد منفی کاسته شود. به گزارش تسنــیم، روحانی افزود: در سال ۹۱ رشد، منهای ۶.‌۷ بوده است و در سال ۹۲، منهای ۱. ۱ بوده است. بنابراین ما تا حدی رشد منفی را کاهش داده‌ایم. البته این آمارهایی که می‌دهم مربوط به بانک مرکزی است که با مرکز آمار تفاوت‌های مختصری دارد. این اختلافات جزئی همیشه بین این دو مرکز آمار بوده است. در سال جاری یعنی ۹۳ تمام تلاش ما این است که از رکود خارج شویم و رشد ما مثبت باشد.

پیش بینی‌ها همه بر این است و انشاءالله امسال به رشد مثبت رسیده و از رکود گذشته و وارد رونق می‌شویم. در این زمینه برنامه‌ریزی‌های بسیار مفصلی را دولت داشته است. بسته خروج از رکود دولت ۱۷۷ بند دارد که سی بند آنکه نیاز به قانون داشته تقدیم مجلس شده و بقیه هم برخی در دولت تصویب شده، یا خواهد شد و یا دستورالعمل اجرایی برای آن‌ها صادر شده. لذا امیدواریم از رکود گذشته و کشور شاهد رونق اقتصادی شود. و طبیعتا اگر رشد تولید داشته باشیم معضل اشتغال هم کم و بیش حل می‌شود. البته این معضل، جدی است. ما امسال امیدواریم پیش بینی‌هایی که برای اشتغال داریم تا پایان سال به آن برسیم.

انشاءالله تا پایان سال حرکت خوبی در زمینه اشتغال خواهیم داشت. در زمینه مسأله درآمد و وضع خزانه و وضع مالی دولت، می‌دانید که سال گذشته بودجه را اصلاح کردیم. بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی را تقدیم مجلس کردیم که البته مجلس به ۱۷۰ هزار میلیارد رساند. در پایان سال وضع درآمدی ما حدودا با رقمی که پیشنهاد کرده بودیم، به مجلس نزدیک بود. ۱۴۸ هزار و خرده‌ای تحقق یافت. سال جاری ما البته تا پایان سال کمی بعید است بر مبنای بودجه مصوب بتوانیم همه آمار و ارقام را محقق کنیم، ولی همه تلاش ما این است که بودجه عمرانی را ‌تا جایی که امکان دارد عملیاتی و اجرایی کنیم.

در پنج ماهه نخست امسال رقم بودجه عمرانی که تخصیص دادیم نسبت به پارسال ۳.‌۲ برابر است در کل. بیش از سه برابر ما بودجه عمرانی پنج ماهه ما نسبت به پنج ماهه پارسال است. اما بودجه استانی سیزده برابر سال گذشته است. لذا یک تحرک بسیار خوبی دولت در زمینه بودجه عمرانی در استان‌ها داشته و در کل هم وضع ما نسبت به پارسال بسیار بهتر است.

در زمینه مسائل اقتصادی البته نکات فراوانی وجود دارد. اگر در پرسش‌های مطرح شد پاسخ می‌دهم. در زمینه وضع آب، وضع لوله‌کشی‌ها و زه‌کشی‌ها در سراسر کشور، مهار آب، در واقع بهره‌وری درست در زمینه آب کشاورزی، دولت قدم‌های بسیار مهمی برداشته است. ما در سال جاری و پایان سال گذشته مجموعاً ۱۰ میلیارد دلار در زمینه آب و لوله کشی و زه کشی اختصاص دادیم که ۲ میلیاردش امسال اجرایی می‌شود و بقیه در سه، چهار سال آینده.

تحول بسیار خوبی در زمینه آب به وجود می‌آید چون یک معضل بزرگ ما معضل آب است. باید دو کار مهم انجام شود یکی مهار آبهای مرزی و دوم اینکه در آب‌های کشاورزی بتوانیم بهره وری را بالا ببریم. بیشترین‌ آب مصرفی کشور حدود ۹۰ درصد در زمینه کشاورزی است و بقیه ۱۰ درصد. اگر بتوانیم در کشاورزی صرفه جویی قابل ملاحظه انجام دهیم، می‌توانیم کمک بزرگی به حل معضل آب داشته باشیم.

در این زمینه در استان‌های غربی کشور و استان خوزستان و سیستان و بلوچستان طرح‌های مفصلی داریم که قبلا در سفرهای استانی اعلام کردم. در پرانتز بگویم مبنای ما در سفرهای استانی این است که پروژه‌هایی که اعلام می‌شود امسال یا نیمه اول ۹۴ به پایان برسد و طرح‌های بزرگ و مهم طرح‌هایی باشد که یا در ظرف دولت یازدهم اجرایی شود یا بخش اعظم آن در سه سال آینده اجرایی شود. مبنای ما بر این است.

هشتمین سفر استانی در هفته آینده انجام خواهد شد.

در زمینه بحث انرژی دولت تلاش بسیاری کرده است. اولا بتوانیم نفت و میعانات گازی را به مقداری که کشور نیاز دارد بتوانیم بفروشیم، چون هنوز در شرایط تحریم هستیم. آن مقدار که جزو برنامه ریزی بوده اجرایی شده. ظرفیت تولید نفت و گاز را بالا بردیم. در زمینه گاز کشور برای صادرت و مصرف بسیار زیاد نیاز دارد امسال ۱۰۰ میلیارد متر مکعب به تولید گاز افزوده می‌شود. همینطور در زمینه طرح‌های مربوط به منابع مشترک.

در زمینه کشاورزی در کل وضع ما از پارسال بهتر است. مثلا در تولید گندم، ما امسال بالای ۷ میلیون تن تاکنون تقریبا خریداری شده است. نسبت به پارسال خیلی متفاوت است. بقیه محصولات ما هم به طور نسبی خوب بوده و در زمینه کشاورزی برنامه ریزی وزارت کشاورزی این است که در چهار، پنج سال آینده کاملا کشاورزی ما متحول شود. البته این برنامه در برنامه ششم هم که در سال آینده تقدیم مجلس می‌کنیم به نحوی منعکس خواهد شد.

در زمینه مسأله محیط زیست که بسیار پیچیده و مشکل کشور ما بوده، قدم‌هایی را برداشتیم. الان در شهرهای بزرگ وضع هوا نسبت به سال گذشته بهتر است. نه اینکه همه مشکل حل شده. بعضی نوشته بودند این‌ها مرهون باد است؛ باد نعمت خداست و استقبال می‌کنیم ولی روزی هم که باد نیست هوا از سال گذشته بهتر است.

به گزارش تـــسنیم، روحانی گفت: توزیع بنزین یورو ۴ تأثیرگذار بوده البته مشکل محیط زیست حل نشده. داریم برنامه ریزی می‌کنیم. برخی برنامه ریزی دراز مدت می‌خواهد و برخی نیازمند یاری کشورهای همسایه هست. در زمینه سلامت فکر می‌کنم نیاز ندارد توضیح دهم، در بخش سلامت کار بزرگی را دولت شروع کرده که فکر می‌کنم در تاریخ ایران بی‌سابقه بوده است. امیدواریم این راه را بتوانیم ادامه دهیم که بار مردم را در زمینه بخش درمان کاهش دهیم.

در قدم اول مطلع هستید که امروز کسی که در بیمارستان بستری می‌شود در شهر زیر ده و در روستا زیر ۵ درصد از مخارج را پرداخت می‌کند و بقیه کارهایی که در سراسر کشور انجام شده که اعلام شده است.

در زمینه مسائل داخلی و سیاسی همه تلاش ما این است که آنهایی که زیستشان در شکاف‌ها هست، به آنها بفهمانیم که این شکاف‌ها رو به پایان خواهد بود و ما آشتی و وحدت را در جامعه بیشتر خواهیم کرد. شکاف‌های سیاسی و اجتماعی را کم می‌کنیم. ملت واحد می‌خواهیم باشیم. امت واحده. دست به دست هم دهیم و بدون وحدت و هماهنگی در کشور عبور از این پیچ تاریخی که مقام معظم رهبری اشاره کردند امکان پذیر نیست. باید متحد باشیم.

البته جناح‌ها و احزاب همه فعالیت خود را انجام می‌دهند. همان طور که رهبری فرمودند جامعه نباید دوقطبی شود. همه فعالان سیاسی در قواعد بازی و در چهارچوب قانون اساسی باید فعالیت کنند تا هم شاهد نشاط باشیم و هم انسجام و وحدت. دولت شکاف بین اقوام و مذاهب را مصمم است که بردارد. برخی ممکن است خوشحال نباشند ولی این کار را ما ضروری می‌دانیم. تمام اقوام و مذاهب و ادیان زیر یک چتر واحد به نام ایران، زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران و همه زیر یک قانون به نام قانون اساسی و هدایت‌های مقام معظم رهبری کار را پیش خواهیم برد. کشور ما یک دولت بیشتر ندارد. در مسائل اجرایی تصمیم گیری با دولت است و دولت تصمیمات را عمل می‌کند.

در چهارچوب وعده‌هایی که در انتخابات، رئیس جمهور به مردم داده و در چهارچوب قانون. از هیچ یک از وعده‌هایی که به مردم دادیم عقب نمی‌نشینیم. اگر جایی بخواهد ما را مجبور کند راه دیگری را انتخاب کنیم، قبل از گردش به راست یا چپ به مردم خبر می‌دهیم و اگر مردم به ما اجازه دادند این کار را می‌کنیم اما تصمیم ما این است که نه یمین و نه شمال. آن جاده مستقیم و طریق وسطی که مسیر اعتدال است را ادامه دهیم. اکثریت قاطع جامعه ما خواهان اعتدال هستند. نه اینکه آن‌ها که به من رأی دادند بلکه جامعه ما خواهان اعتدال است و از افراط و تفریط خیری نبرده. اگر گروه کوچکی می‌خواهد مسیر افراط و تفریط را بروند خواهش می‌کنیم بیایند در مسیر اعتدال و ببینند که خیر در این مسیر است.

در زمینه مسائل فرهنگی ما معتقدیم که فرهنگ جامعه ما پرچمش باید بر دوش صاحبان فرهنگ باشد. و آن‌ها به خوبی با تجربه و دانشی که دارند، این کار را خواهند کرد. دولت آن‌ها را یاری می‌کند. معیار ما قانون است. هیچ گروه و جمعیتی حق ندارد کار خودسر در زمینه فرهنگی انجام دهد. هرچه قانون است به آن عمل کنیم و اگر جایی قانون شفاف نیست باید شفاف کنیم. حاضریم لوایح را در این زمینه تقدیم مجلس کنیم.

مبنای ما در سیاست خارجی این است که چهره واقعی ایران، چهره واقعی انقلاب اسلامی به جهانیان معرفی شود. اسلام رحمانی برای جهانیان تبیین شود. مردم ایران اهل ادب هستند. اهل اخلاق، فرهنگ هستند. می‌خواهند با ملت‌های دیگر زندگی مسالمت آمیز داشته باشند دلیلش این است که در ۲۰۰ سال گذشته ایران به هیچ کشوری تجاوزی نداشته است و اگر به او تجاوز کرده‌اند فقط دفاع کرده است.

می‌خواهیم با کشورهای منطقه و به خصوص همسایه روابط خوب و نزدیکی داشته باشیم. بسیاری از سران کشورهای همسایه به ایران سفر کرده‌اند و من به چند کشور سفر کردم. برنامه ما بر این است که با همسایگان و کشورهای منطقه با وحدت و برادری زندگی کنیم و معضلاتی که برای منطقه پیش می‌آید به کمک مظلوم بشتابیم.

مبارزه ما با تروریسم جدی است و هرکجا باشد با تروریزم و خشونت مخالفیم و هر کشوری و ملتی از ما کمک بخواهد، کمک می‌کنیم. کمک ما به مردم عراق و سوریه و فلسطین و لبنان را در سالهای اخیر شاهد بودید. در زمینه مسأله هسته‌ای مبنای ما ادامه مذاکرات با ۵+۱ است. اگر زیاده خواهی در کار نباشد و اگر صداقت در طرف مقابل باشد، همان طور که طرف ایرانی هم صادقانه حرکت می‌کند و هم جدی است، ما در فرصت باقی مانده می‌توانیم به توافق و تفاهم نهایی دست یابیم.

البته مسیر مقداری پیچیده است اما تاکنون آن طور که از آغاز کار در ذهن ما بوده، پیشرفت کردیم و موفقیت به دست آوردیم. امیدواریم در ادامه کار بتوانیم به توافقات لازم دست یابیم و تحریم ظالمانه غلط غیرقانونی از سر مردم ایران انشاءالله برداشته شود.

****************پرسش و پاسخ  خبرنگاران**************

* خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد: عنوان کردید که مهار تورم از دستاوردهای دولت بوده است، تحلیل برخی تحلیلگران این است که اگر تورم هدفگذاری اش رقمی بالاتر از 15 درصد در نظر گرفته شود، روند نزولی تورم تا پایان امسال صعودی شده و این به تورم سال 94 تأثیرگذاشته و رسیدن به تورم یک رقمی در 95 را با مشکل دچار می کند. آیا هدف‌گذاری نرخ تورم در ماه های آینده تغییر می یابد؟

روحانی: برخی اقتصاددانان همین نظر را دارند و می‌گویند ‌برای اینکه تورم مهارش مداومت داشته باشد، یعنی بتوانیم به نقطه‌ای برسیم که سال ۹۴ هم این تورم را کاهش دهیم و در ۹۵ برسیم به تورم یک رقمی که هدف دولت است. من نگفتم پایان امسال تورم ۲۰ درصد خواهد بود گفتم زیر ۲۰ درصد خواهد بود که می‌تواند هر رقمی باشد. البته ما رقم نهایی را چند ماه دیگر اعلام می‌کنیم که دقیقا پیش بینی ما در اسفند چه مقدار است.

سال قبل برنامه‌ریزی ما بر این مبنا بود که در ۹۲ به ۳۵ و در ۹۳ به ۲۵ برسیم. در ۹۲ به ۳۴.‌‌۷ رسیدیم، امسال برنامه ۲۵ درصد بود و بحث‌های زیادی در جمع اقتصاددانان بود که با این وضع با چه مشکلی مواجه می‌شویم. لذا هدف را به زیر ۲۰ درصد تغییر دادیم.

دو هدف را داریم دنبال می‌کنیم. جمعش سخت است. یکی اینکه می‌خواهیم مهار تورم را ادامه دهیم، و دیگر اینکه تورم امسال چه مقدار باشد که بتواند با این هدف سازگار باشد. حتما باید تورم ما زیر ۲۰ درصد باشد که بتوانیم در سال آینده هم کاهش دهیم؛ اما اینکه زیر ۲۰ درصد یعنی چقدر، ظرف یکی دو سه ماه آینده اعلام خواهیم کرد.

** شبکه المنار لبنان: یک سال پیش رئیس جمهور ایران به تشکیل ائتلاف بین المللی علیه خشونت و تروریزم دعوت کرد. به تازگی هم اوباما دعوت به تشکیل این ائتلاف کرد، ولی ایران و سوریه را مستثنی ساخت. ایران هم به تازگی دعوت به تشکیل ائتلاف منطقه ای کرد. کدام یک از این دو ائتلاف می‌توانند کارآیی بیشتری داشته باشند؟ آیا امسال به حج خواهید رفت؟

روحانی: همان طور که در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کردم، مبنا این است که همه کشورهای جهان علیه خشونت و تروریزم دست به دست هم دهند. طرحی با عنوان ویو مطرح و در مجمع عمومی به اتفاق آرا تصویب شد. در همان سخنرانی و بعد در مصاحبه هایی که در نیویورک داشتم پیش بینی کردم که اگر دنیا اقدامات جدی انجام ندهد گرفتار خشونت و تروریزم آنچنان خواهد شد که ممکن است نه تنها خاورمیانه بلکه بسیاری از کشورهای دیگر را مبتلا کند. امروز می بینیم که افراط و تروریزم در منطقه ما چه میکند. هم گروهکهای تروریستی به ترور ادامه می دهند و هم رژیم صهیونیستی.

کشورهایی که میخواهند ادعا کنند مبارزه میکنند با تروریزم باید در ادعای خود صادق بوده و در اعمالشان صادق باشند. همین گروه های تروریستی در سوریه بودند و ما پارسال به اینها می گفتیم اینها چه خطری هستند. به گزارش خبرگزاری تسنــــیم، روحانی افزود: برخی کشورهای بزرگ امروز می بینند که جنایتکاران دیروز در سوریه امروز در عراق جنایت میکنند. جنایت جنایت است، نمی شود بگوییم اگر یک آمریکایی کشته شد میخواهیم مبارزه کنیم با تروریزم ولی اگر غیرآمریکایی کشته شد تردید کنیم. این معنایش این است که در تروریزم  جدی نیستند. و فقط در بهترین  حال و خوشبینانه منافع ملی خود را می بینند. از نظر ما هر یک انسان بیگناهی کشته شود، مثل اینکه بشریت ذبح و قربانی شده. لذا تصمیم ما برای مبارزه با ترور است. هرکه در این زمینه تلاش کند ما استقبال میکنیم که جهانیان به طور واقعی با تروریزم مبارزه کنند. ما البته در منطقه خودمان نیاز داریم به یک هماهنگی و همکاری و وحدت بین کشورهای منطقه.

من فعلا تصمیمی برای زیارت خانه خدا ندارم گرچه همیشه مشتاق هستیم که حرم پیغمبر را در آغوش بکشیم ولی برنامه ای فعلا در این زمینه نداریم.

* خبرنگار شبکه خبر: دیروز آمریکا تعداد دیگری از شرکت‌ها، افراد و حتی چندین نفت کش را در لیست تحریم‌های جدید قرار داد. پاسخ احتمالی دولت شما به این تجاوز چه خواهد بود؟

روحانی: تحریم غیرقانونی، تجاوز به حقوق ملت بزرگ ایران است. ما باید با همه توان و قدرت در برابر این تجاوز ایستادگی کنیم. البته آنها بهانه شان این است که می‌گویند آنها تحریم را دور زدند. ما برای جلوگیری از دور زدن تحریم دوباره انجام می‌دهیم.

البته که ما تحریم را دور می‌زنیم و با افتخار هم دور می‌زنیم چون غیرقانونی و برخی از آن‌ها را جنایت علیه بشریت می‌دانیم. تحریم در موارد غذایی و دارویی. حتما در برابر هر تحریم راه حل‌های خود را انتخاب می‌کنیم. و دست روی دست نمی‌گذاریم. کار آمریکایی‌ها برای تحریم، کار زشتی بوده و با روح توافقات سازگار نیست. در حالی که مذاکره می‌کنیم برای توافق نهایی، اینگونه اعمال نه با سیاست حل معضلات جهانی از طریق مذاکره سازگار است و نه با مسیر اعتماد سازی. مردم ما نسبت به آمریکا هیچ گونه اعتمادی ندارند، خوب بود آمریکایی‌ها با اعمالشان زمینه را تا حدی فراهم می‌کردند که این اعتماد تا حدی درست شود. ولی این کاری که کردند، بی‌اعتمادی را عمیق‌تر می‌کند.

* خبرنگار کیهان: همان گونه که می‌دانید رهبر معظم انقلاب بر فاصله گذاری دولت با فتنه گران تأکید کردند؛ برنامه دولت محترم برای عمل به این توصیه چیست؟

- روحانی: همه نکاتی که رهبر معظم انقلاب در دیدار فرمودند، دولت برای آنها برنامه ریزی کرده و اجرایی و عملیاتی میکند. مسائلی هم که مربوط به سالهای گذشته است و در کشور وجود دارد، ما در چهارچوب قانون عمل میکنیم. معیار ما قانون خواهد بود و کسی اگر محکومیتی دارد، و محکومیتش برای این است که طرف از حقوق اجتماعی محروم شود، یعنی دادگاه فردی را برای استفاده از حقوق اجتماعی محروم کرده، به قانون عمل می‌کنیم. ولی تخیلی اینکه آقایی در عکسی بوده حالا اینکه مال کی است و به چه منظور بوده و رفته تماشا کند یا چه جور شعاری بدهد را نمی پذیریم که کسی بخواهد بر مبنای توهمات فردی را محکوم کرده یا به دولت بگوید که این فرد از حقوق اجتماعی محروم است.

محرومیت از حقوق اجتماعی حکم دادگاه می خواهد. ما هم بنا بر حکم دادگاه عمل کنیم. اینکه بگویند آقایی کجا بوده یا کجا می خواسته باشد معیاری برای ما نیست. البته آنچه مقام معظم رهبری فرمودند، حتما وزرای محترم به فرمایش‌های ایشان در همه زمینه ها عمل می‌کنند. ضمن اینکه در دولت همه نکات ایشان را اجرایی و عملیاتی می‌کنیم.

* کیودو ژاپن: برداشت شما از ‌اقدام شب گذشته دولت آمریکا چیست؟ آیا فکر می‌کنید تحریم‌ها جدید بوده‌ یا آنکه ادامه تحریم‌های کنونی و قبلی است؟ آیا توافق ژنو نقض شده یا خیر؟ آیا تصمیم به سفر به نیویورک و ملاقات با رئیس جمهور آمریکا دارید؟

- روحانی: آنها همیشه مدعی هستند تحریم جدید نکردیم. همان طور که گفتم بر فرض که حرفشان درست باشد، باز هم منافات دارد با روح توافق ژنو. ضمن اینکه اصل آن تحریم غیرقانونی بوده و شکل جدیدش هم نادرست و غیرسازنده و غیرقانونی است. درباره سفر به نیویورک هم تصمیم قطعی نگرفتم. برنامه ای برای ملاقات با اوباما ندارم.

* ایسنا: دلیل مخالفت با اینترنت پرسرعت چیست؟

- روحانی: مسأله پیشرفت علم بسیار اهمیت دارد. مقام معظم رهبری همواره روی این مسأله تأکید دارند. دولت هم در این زمینه همواره دارد، تلاش می‌کند تا پیشرفت‌های علمی بیش از گذشته باشد. من آمار شرکت‌های دانش بنیان فعال و پارک‌های علمی و فناوری و حتی بر مبنای مقالات و مراجعه به مقالات، پیشرفت ما قابل ملاحظه بوده. هفت هشت ماه که ردیف ما ۱۷ بوده الان شده ۱۵. بعضی فکر می‌کنند رتبه ما کاهش یافته ولی نه بهتر شده. بعضی فکر می‌کنند مثل نمره دبستان است.

یکی از راه‌های پیشرفت علمی، اینترنت پرسرعت است. اگر بخواهی بخشی را دانلود کنی و ساعت‌ها بنشینی گاه‌ آدم خوابش می‌برد. مبنای این دولت به اضافه کردن پهنای باند است. این تصمیم دولت است. این گونه امور تصمیماتش در شورای عالی مجازی گرفته می‌شود. در آنجا بحثش انجام می‌شود. یکی از تصمیمات این دولت ایجاد شبکه ملی اطلاعات است که در این زمینه قدم‌های اولیه برداشته شده. دولت این کار را می‌کند و در آن شبکه ملی سرعت خیلی بیشتر از امروز می‌شود. تصمیم دولت بر ادامه این روند خواهد بود.

* تلویزیون ام‌بی‌سی آمریکا: با توجه به تحریم‌های دیروز و اینکه مذاکرات بار دیگر تمدید شده، چقدر امیدوارید مذاکرات به نتیجه برسد؟ آیا 5+1 الان با حسن نیت مذاکره می کند؟ اگر به نتیجه نرسد چه می شود؟

- روحانی: فکر می‌کنم در جمع ۵+۱ کشوری که رویش خیلی تردید است که آیا حسن نیت کافی دارد یا نه، آمریکایی‌ها هستند. بقیه کشور‌ها که معمولا خیلی در این زمینه‌ها رفتاری از خود نشان ندادند که ببینیم آن‌ها می‌خواهند مذاکرات به نتیجه نرسد. آنچه در مجموعه مذاکرات حس می‌کنیم این است که همه ۷ کشور به دنبال حل و فصل هستند. دلیلش این است که راه قبلی، راه غلط و اشتباهی بوده. راه تحریم پاسخ نداده و به ضرر همه بوده است. راهی که قبلا انتخاب شده باخت باخت بوده و امروز همه به دنبال برد برد هستیم. ولی مذاکرات، سخت است و آسان نیست. حداقل سه تا چهار مساله پیچیده وجود دارد که ساعت‌ها رویش مذاکره شده و باز هم خواهد شد. همین هفته باز هم پایان هفته مذاکراتی با آن‌ها خواهد بود. ما مذاکره را ادامه می‌دهیم تا اینکه به نتیجه برسیم.

اگر حسن نیت در طرف مقابل باشد در زمان باقی مانده امیدواریم به توافق برسیم. تحریم‌های دیروز که به تعبیر آن‌ها جدید نیست، که به نظر ما کار درستی نبوده، به اصل مذاکرات لطمه نمی‌زند. البته در مذاکره یکی از پایه‌ها، اعتماد و صداقت است. اینجور کار‌ها به مسیر اعتماد و صداقت لطمه می‌زند. اما مذاکره را ادامه می‌دهیم.

* تهران‌تایمز: گسترش مناسبات با کشورهای حوزه خلیج فارس در دستور کار دولت بوده. به تازگی آقای امیرعبداللهیان سفری به ریاض داشتند. گسترش روابط با عربستان چقدر جدی است؟

- روحانی: از طرف ایران رابطه خوب با همه همسایگان از جمله عربستان در دستور کار است. می خواهیم با همه همسایگان روابط بهتری داشته باشیم. اختلاف نظرهایی که بین ما و عربستان است نسبت به روابط دوجانبه ما نیست. نسبت به منطقه است. حالا این منطقه از شمال آفریقا تا خاورمیانه است. این اختلاف نظر ها الان هم هست و بعدا هم ممکن است باقی باشد. فکر میکنیم راه حل اختلاف نظر ها، مذاکره و حرف زدن است نه فاصله گرفتن. ما همیشه حاضر بودیم برای مذاکره و الان هم حاضریم.

شرایط منطقه کاملا با گذشته متفاوت شده است. اسرائیل در غزه شکست خورده. تروریست ها در لبنان شکست خورده و شکست های سختی در سوریه و عراق داشتند. اوضاع پاکستان و افغانستان ایده آل نیست. اینها برای دید ما برای آینده منطقه باید مدنظر باشد.

البته اختلاف دیدگاه بین ما و عربستان هست و ممکن است همه آنها حل نشود. اما معنایش این نیست که اگر با کشوری رابطه نزدیک داریم نظراتمان درباره منطقه عین هم باشد. ما با ترکیه روابط بسیار خوبی داریم اما درباره سوریه اختلاف نظر داریم.

* خبرگزاری تیمای انگلستان: بعضی به دنبال تقابل شدید بین شیعه و سنی در منطقه هستند، ایران با توجه به قدرت خود چه کمکی می تواند برای رفع این معضل کند. اگر آمریکایی ها و بقیه دولت‌ها بخواهند برای مقابله با داعش وارد عمل شوند، ایران آماده همکاری نظامی است؟

- روحانی: ما اساسا با تروریزم هر کشوری بخواهد مبارزه کند، آماده کمک هستیم. عراق باشد یا سوریه یا لبنان یا ملت بزرگ فلسطین. آمریکایی‌ها ندیدیم اراده جدی داشته باشند در مبارزه با تروریزم. این گروه های تروریستی مطالعه کنند از کجا به وجود آمد. طالبان و القاعده و انشعاب های آن. همینها در سوریه سه سال داشتند در سوریه می کشتند چطور آمریکایی ها چیزی نگفتند؟ در عراق به کشتار مردم پرداختند. تازه که آمریکا می‌خواهد مبارزه کند می گوید می‌خواهیم از سفارت خود و از کنسولگری خود دفاع کنیم. اینکه مبارزه با تروریزم نیست. این معنایش خیلی بد است. آمریکایی‌ها باید از این لحن بیان شرمنده باشند. همه دنیا باید برابر ترور و تروریزم بایستد. اگر کشوری در دنیا با تروریزم مبارزه کند خوب است و هر کشوری باشد مورد استقبال ماست. اما هیچ برنامه ای برای همکاری و هماهنگی با آمریکاییها در این زمینه نداریم.

* خبرنگار روزنامه شرق: سال گذشته پس از اولین تماس تلفنی شما با اوباما، بازتاب خوبی داشت. الان شما احتمال دارد دوباره سفر کنید به نیویورک. اگر شما نروید دولت شما برنامه مشخصی برای استفاده از این فرصت دارد؟

پیغام از طرف دوستان و همکارانم است، درباره انجمن صنفی روزنامه نگاران. شما در انتخابات 92 امید را به مردم برگرداندید و این امید با کمک همه اهالی رسانه به مردم بازگردانده شد. اما خود روزنامه نگاران کمی نگرانند که این امیدشان ناامید شود. الان انجمن صنفی روزنامه نگاران همچنان پلمپ است. علیرغم تلاش شما. اهالی رسانه نگرانند نهاد و انجمنی زیر نظر دولت یا شبه دولتی بخواهد ایجاد شود و استقلال انجمن صنفی را زیر سوال ببرد. الان فضای دلواپسی زیاد است این روزها خواستیم ما هم دلواپس باشیم.

روحانی: جواب پیغام این است که نگران نباشید(خنده). دولت در فکر تهیه لایحه ای است که تقدیم مجلس می شود. البته می دانید که دولت در برخی زمینه ها باید با قوای دیگر همکاری کند. ما باید با هم تصمیم بگیریم و هماهنگ باشیم. گاهی ممکن است زمان ببرد این تفاهم اما دولت دنبال میکند. قولهایی که دادیم به مردم یا انجمن ها و اصناف و گروه های مختلف را از یاد نبردیم.

سفر به نیویورک معلوم نیست، برای اجلاس محیط زیست هم در نیویورک دعوت شدم البته. اگر تصمیم گیری شود اعلام می شود. اما برفرض اگر نروم، وزیر خارجه حتما به این سفر می رود و در نیویورک وزرای خارجه با هم مذاکره می کنند. امیدواریم فرصت فضای سازمان ملل را بتوانیم استفاده کنیم. چه برای بحث هسته‌ای چه برای روابط با کشورهای دنیا. کشورهای زیادی سرانشان شرکت میکنند که فرصت دیدار و بحث است.

* خبرگزاری فرانسه: به نظر می رسد هر وقت شما یک گام به جلو برمیدارید، برخی می خواهند شما را به عقب برانند. یکی از وزیران شما را استیضاح کردند یا خبرنگاران خارجی مثل یگانه صالحی را بازداشت کردند. چرا برخی افراد به طور آشکار علنا علیه ریاست جمهوری شما ایستادند.

-روحانی: به هر حال در کشور نظرات مختلفی هست. ضمن اینکه نهادها و ارگانها وظایف و مسئولیت هایی دارند در چارچوب اختیاراتشان اقداماتی می توانند انجام دهند. در کشور ما مجلس این حق را دارد که اگر احساس کند وظیفه ای از یک وزیری به درستی انجام نشده، از وزیر سوال کند یا در شرایطی وزیر را استیضاح کند و در نهایت رای دهد. ما از استیضاح وزیر نگرانی نداشته و نداریم. به دلیل اینکه استیضاح راه دولت را تغییر نخواهد داد.

به گزارش تسنیم، روحانی افزود: مسیری که دولت انتخاب کرده، یعنی همان سفارشاتی که به فرجی دانا کردم و به او گفتم دانشگاه باید آرام باشد، از کمیت باید به سمت کیفیت برویم، معیار نصب و عزلت مسائل جناحی نباشد و ... همین ها را به وزیر بعدی خواهم گفت. من قولی که به مردم دادم، مبنای ما اجرای قانون اساسی و قوانین موضوعه است. ما به راهمان ادامه میدهیم. حالا اینکه استیضاح برای مقابله با دولت بوده باشد من هنوز این را درست حس نکردم. ظاهر امر این است که مجلس سوالاتی داشته که به صورت استیضاح مطرح کرده و اکثریت مجلس قانع نشده. ما تسلیم قانون هستیم.

اما ممکن است نظرات هم در کشور واحد نباشد. کسانی باشند حامی دولت باشند به جد. کسانی باشند هم از دولت حمایت کنند و هم منتقد دولت باشد و هم کسانی باشند که مخالف باشند. اشکالی ندارد. در کشور ما این مسائل پذیرفته است. این دولت راهی را ادامه میدهد درصدی حامی هستند و افرادی هم ممکن است نظرات دیگری داشته باشند. آنچه از نظر ما قابل قبول نیست تخریب است. تخریب دولت یا سنگ پیش پای مجریان گذاشتن قابل قبول نیست و مردم نمی پذیرند و اگر کسی بخواهد لباس زیبای نقد را به تن کند و عمل تخریب انجام دهد آن لباس را زود از تنش درآورده و به مردم معرفی کرده و می گوییم لباس تقلبی است. نقد مورد استقبال دولت است حتی اگر لحنش تند باشد.

من در این یک سال بسیار باحوصله بودم نسبت به منتقدین اما نشان دادم نسبت به تخریب بسیار قاطع خواهم بود. چون تخریب یعنی علیه ملت قدم برداشتن و این قابل قبول نیست. اقلیت حق نقد دارد و حق سخن گفتن دارد اما حق تخریب ندارد. اگر خواست تخریب کند در برابرش دولت و اکثریت می ایستند. تا اینجای کار مشکلی در مسیر راهمان آنچنان که شما در سؤالتان بود من نمی بینم. دولت به راه خود ادامه میدهد احساس ما این است که اکثریت قاطع مردم حامی دولت هستند و نظرسنجی ها همین را نشان می‌دهد. در برنامه هایمان، در حد یک سال خود را موفق می دانیم. البته هر دستگاه اجرایی مشکلاتی دارد که باید تحمل کند.

* خبرنگار واحد مرکزی خبر: نظرسنجی ها نشان میدهد بیکاری مشکل اصلی کشور است. به طور مشخص تر و جزئی تر بفرمایید سیاست های دولت در بخش اشتغال چیست؟

-روحانی: مهم‌ترین مشکل ‌اقتصادی ‌و ‌اجتماعی ما بیکاری است که خودش می‌تواند مشکل فرهنگی هم باشد. اگر بگوییم در کنار رکود اقتصادی، مسأله بیکاری که معمولا این‌ها با هم هستند، مشکل بزرگی است. ما دو برنامه داریم. یکی برنامه شکستن رکود و عبور از آن است که ۱۷۷ بندی که ماه‌ها روی آن کار کردیم. فکر می‌کنیم امسال موفق باشیم که از رکود عبور کنیم. و در پایان سال همه پیش بینی‌های ما این است که رشد اقتصادی ما انشاءالله مثبت خواهد بود. البته برخی محاسبات ما و برخی وزرای ما می‌گویند الان از رکود رد شدیم. ولی من با احتیاط می‌گویم در حال عبور هستیم.

وزارت مخابرات به ما وعده داده که امسال سی هزار شغل جدید درست می‌کند ولی ما اعلام نکردیم چون ممکن است این ۳۰ هزار بشود ۳۵ یا ۲۵ هزار. قرار شد بماند آخر سال. در بخش صنعت هم قولهایی داده شده است. الان رشد تولید در خودروسازی ۸۰ درصد است نسبت به ۵ ماهه سال گذشته. در معادن خیلی بهتر شده. در زمینه نفت و گاز حرکت بسیار خوبی داریم. حتما ما اشتغال خواهیم داشت. دیدید یکی از وزرا اعلام کرده ۱ میلیون شغل تا پایان سال خواهیم داشت من نمی‌توانم چنین قولی بدهم اما مسیر اشتغال باز شده است.

الان آمار نشان می‌دهد بیکاری در میان تحصیل کرده‌ها بالاست و در میان بی‌سواد‌ها خیلی پایین است.

* تلویزیون فونیکس چین: تشکر می‌کنم به خاطر برگزاری منظم ترین نشست خبری در هفت سال گذشته. شما گفتید اقتصاد بزرگترین وظیفه شما در سال جاری است. به خاطر تحریم باز هم مشکلات زیادی در تبادلات بین ایران و چین هست. اگر ایران با 5 +1 به توافق هسته ای نرسد و باز هم تحریم جدی شروع شود، شما نقشه دومی برای حل این مشکلات دارید؟ انتظارتان از چین چیست؟

- روحانی: خیلی خوب فارسی حرف می زنید. ما همین الان در شرایط تحریم هستیم ولی روابطمان با چین در حال توسعه است. قرارهای ما با رئیس جمهور محترم چین در حاشیه اجلاس سازمان شانگهای در قرقیزستان و بعد هم در اجلاسی در شانگهای،‌ دو بار با هم مذاکره و ملاقات کردیم. علی القاعده در سفر آتی هم دیدار با هم خواهیم داشت. برنامه ریزی که ما برای توسعه رابطه داشتیم، برخی تحقق یافته و برخی را در حال مذاکره برای تحقق هستیم. در شانگهای با رئیس جمهور چین توافق کردیم که 6 گروه کاری تشکیل دهیم که هرکدام طرح های متناسب با گروه خود را در همین ماه‌هایی که پیش رو داریم بررسی کرده و در سفر آتی رئیس جمهور چین به تهران آماده شود. امیدواریم همه تفاهمات را بتوانیم اجرایی کنیم. البته اگر با 5+1 به توافق نهایی برسیم شرایط متفاوت و کار سهل تر خواهد شد. اما در عین حال در همین شرایط فعلی هم یکی از کشورهایی که در دوران تحریم با ایران همکاری خوبی داشته چین بوده است. و ما این همکاری ها را توسعه دادیم در یک سال گذشته و بعد هم با تفاهماتی که پیش روی داریم توسعه خواهیم داد.

* روزنامه خراسان: از گذشته به شما عنوان شیخ دیپلمات می دادند. به تازگی از جمله امروز فرمودید اگر لازم باشد شخصا مذاکرات هسته ای را هدایت می‌کنم. برخی بر این اساس فکر می‌کنند مذاکرات بناست ‌در سطح بالاتری نسبت به وزارت خارجه دنبال شود. این گونه است؟ برخی هم این گونه تفسیر کردند که انتقاد ریزی از تیم مذاکره کننده است.

- روحانی: پاسخ هر دو منفی است. تیم مذاکرات تیم قوی است. چه شخص ظریف و چه دیگران. کاملا مسلط به موضوع هستند خیلی خوب مذاکره میکنند. خود خارجی ها هم می بینند و برخی ها هم اذعان کردند که تیم ایران تیم قوی است. ما در برابر تیم مذاکره کننده و شخص وزیر خارجه کاملا متشکریم. امروز هم از وزارت خارجه جزو سه وزارت خانه ای بود که دولت از آن تقدیر کرد.

اینکه سطح مذاکرات به سطح سران ارتقا یابد هم جزو برنامه نیست و فکر هم نمی کنم که نیازی باشد. مقصود من این نبود. مقصود من این بود که دولت و رئیس جمهور مسئول مذاکرات است. امروز هم گفتم همه مسئولیت را به عهده میگیرم چه آنچه تا الان انجام شده و چه در آینده. این قوت قلبی است برای تیم مذاکره کننده که احساس نکنند اگر مشکلی در آینده پیش آمد من بگویم تیم خراب کرده و من نظرم این نبوده. هر سفری که تیم می رود ساعتها صحبت میکنیم و در چارچوب تصمیمات نظام و رئیس جمهور تیم مذاکره کننده دارد ادامه می دهد. مقصود من حمایت بیشتر از تیم مذاکره کننده بود. تشکر می کنم از مقام معظم رهبری که در ملاقات اخیر تقویت کردند تیم مذاکره کننده را. در ماه رمضان هم که تیم مذاکره کننده در حال مذاکره بود، ایشان فرمودند من هر وقت یاد آنها می افتم برایشان دعا میکنم و میدانم بار سنگینی بر دوش آنهاست. تیم مذاکره کننده هم حمایت مقام معظم رهبری را دارد و هم حمایت ملت ایران را. از مذاکرات کسی نیست که بگوید از مذاکرات حمایت نمیکنم. البته ممکن است برخی در متن نقدی داشته باشند. دولت به کماله در صحنه است و من این جمله را گفتم تا تیم حس نکند که تنهایی این بار را بر دوش دارد. بلکه این بار بر دوش دولت و دوش همه ماست.

* شبکه تی‌آر‌تی ترکیه: آینده روابط دو کشور ترکیه و ایران را چطور ارزیابی می کنید؟

-روحانی: بسیار خوشحالم که آقای اردوغان در انتخابات موفق شد با رای بسیار خوب. به ایشان هم تبریک گفتم تلفنی. خوشحالم که آقای داوداوغلو مسئولیت نخست وزیری را بردوش دارند. امیدواریم دولت هرچه سریعتر فعال شود. من فکر میکنم در دوران جدید روابط بهتری با ترکیه خواهیم داشت. به دلیل اینکه آقای اردوغان آنوقت هم نخست وزیری بود که مسئولیت اصلی اجرایی بر دوش ایشان بود الان هم رئیس جمهوری است که با آرای مردم انتخاب شده. خیلی مهم است در کشور که ملت یک پارچه رأی بدهند به یک فرد و یک فرد حمایت کل ملت را در کنار خود داشته باشد. البته در مجلس هم نمایندگان رأی از مردم می گیرند ولی حوزه انتخابیه است و کل ملت نیست.

در ترکیه قبلا این حالت نبود و امروز آقای اردوغان مستقیم‌ با آرای مردم انتخاب شده لذا جایگاه ویژه ای خواهد داشت و تغییراتی در قانون ایجاد خواهد شد و اختیارات ویژه خواهد داشت. با اردوغان روابط خوبی داشته و داریم. توافقاتی که با هم داشتیم، اکثرشان اجرایی شده و فقط یک مورد نهایی نشده که آن را داریم دنبال می کنیم. مسائل منطقه، ممکن است درباره‌شان اختلاف دیدگاهی نسبت به سوریه فقط داشته باشیم. در بقیه مسائل منطقه خیلی اختلاف نظر به آن صورت فکر نمیکنم داشته باشیم. در فلسطین و لبنان نظراتمان نزدیک است و از هم دور نیست. اشکالی ندارد که دوست باشیم ولی روی یک مسأله ای هم اختلاف نظر داشته باشیم. امیدواریم آن اختلاف را هم با مذاکرات یا با پیشرفت در مسائل منطقه کم کنیم.

* روزنامه رسالت: جایگاه اقتصاد مقاومتی در برنامه اقتصادی دولت چیست؟ نشانه‌‌های مدیریت جهادی در دولت چیست؟

- روحانی: لایحه خروج از رکود، در واقع یک بخشی از اجرای اقتصاد مقاومتی است. پایه اصلی اقتصاد مقاومتی رشد تولید است. اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که به جایگاهی برسد که دیگران نتوانند بلرزانند و در شرایطی آن را در حصر و محاصره و انزوا قرار دهند.

در تولید یکی از محرک های تولید، صادرات است. صادرات ایجاد تقاضا کرده و حرکت میدهد. الان هم در زمینه مساله خروج از رکود یکی از راه حل هایمان توسعه صادرات غیرنفتی است که تولید را حرکت میدهد. خروج از رکود یکی از پایه هایی است که میتواند اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کند. انشاءالله این را دنبال میکنیم.

مدیریت جهادی یعنی چه؟ اگر این را تامل کنیم، مقصود این است که یک مدیریت عالمانه خالصانه پرتلاشی را یک جمعی انجام دهند. خب حالا بگذریم از اینکه برخی وزرای ما سابقه جهاد دارند از اول در جهاد سازندگی بودند. یا سوابقشان سوابق نهادهای انقلابی مانند سپاه و ... است. از آن هم که بگذریم، اصلا مگر می شود در شرایط تحریم و شرایطی که کشور ما قرار داشت کسی بخواهد مدیریت را در کشورمان بپذیرد و غیرجهادی مدیریت کند. همه آمدند برای فداکاری. مخلصانه هم آمدند. برخی وزرا هم تقریبا با اصرار مسئولیت پذیرفتند. همیشه مدیریت باید جهادی باشد. یک وقت کسی می آید سر کار تا ساعت کارش تمام شود یا اگر خیلی خوب باشد حقوقش حلال باشد ولی یک وقتی می آید مشکلات مردم را حل کند. شب و روز تلاش میکند برای حل معضلات مردم. مدیریت جهادی همین است. مدیریت علمی که توام شود با اخلاص و همچنین تلاش پیگیر.

معنی جهاد، تلاش پیگیر است. انشاءالله مدیریت ما همه‌اش جهادی بوده و خواهد بود. البته وقتی رهبری تذکر میدهند بسیار موثر است تا این حرکت پرشتاب تر باشد در مسیر حرکت جهادی.

* خبرگزاری ایرنا: آقای ظریف بارها گفتند متن پیش نویس توافق نهایی آماده است؛ اما پرانتز و نقطه چین دارد. آیا توافق سیاسی با توجه به بداخلاقی‌های آمریکا حاصل می شود تا توافق هسته‌ای امضا شود؟

- روحانی: در دنیای سیاست همه باید تلاش کنیم. در هنگام توافق یا تفاهم ژنو هم بداخلاقی بود ولی تلاش شد و رسیدیم به تفاهم موقت 6 ماهه. بعد هم باز بداخلاقی بود ولی تمدید شد. البته این بار کار سخت تر است چون به دنبال تفاهم نهایی هستیم. کار سخت و مشکل است. اگر طرف ما کشوری بود که اعتماد و حسن نیت کامل وسط بود، خیلی متفاوت بود نسبت به الان که آمریکایی ها سردمدار هستند.

در عین حال هیچ وقت ناامید نبوده و نیستیم و نخواهیم بود. مذاکرات را با قدرت ادامه میدهیم. سخت است ولی معنیش این نیست که به نتیجه نمی رسیم هیچوقت. من بدبین نیستم نسبت به ادامه و نتیجه کار. سخت هست، پیچیده هست اما با امیدواری انشاءالله کار را انجام می دهیم تا به نتیجه برسیم.

رئیس جمهور در سخنان پایانی گفت: معمولا در مصاحبه مطبوعاتی پایان کار وقت کم می‌آید، شاید راه چاره این باشد که در فرصت نزدیک تری خدمت عزیزان برسیم. البته در ‌این یک سال چهارمین بار است که خدمت عزیزان هستیم. سه چهار نوبتی هم برنامه زنده داشتیم. در سفرهای مطبوعاتی هم نشست خبری داریم. لذا رقم چشمگیری می‌شود. در عین حال هرچه زمان بین نشست‌ها کوتاه‌تر باشد مفید‌تر خواهد بود.


بحق می‌توانم بگویم دولت دلش می‌خواهد با رسانه‌ها تعامل دوسویه داشته باشد. نیازمند است به همکاری همه اصحاب رسانه تا فعالیت‌های دولت را منتقل کنند. سخن و مطالبه و نقد مردم را هم به دولت منتقل کنند. بهترین واسطه باشند در این زمینه. هدف همه ما چیزی جز پیشرفت این کشور نیست. تحمل‌ها را باید بالا‌تر ببریم. نقد‌ها را باید با گوش شنوا بشنویم. دولت خود را نیازمند نقد می‌داند. نقد دلسوزانه که اسمش نصیحت است. منتهی‌‌ همان جمله که معروف است، النصیحه لائمه مسلمین. کسی که نصیحت می‌کند باید اصل امامت را قبول داشته باشد. این معنیش این است که دولت و ریاست و مسئولیت را قبول دارد و حالا می‌خواهد نصیحت و خیرخواهی کند.

انشاءالله همه آن‌ها که تلاش می‌کنند برای بهتر شدن وضعیت کشور، اینکه برخی رسانه‌ها به جناحی و برخی به جناح دیگر منسوب باشند، مشکلی نیست. این دولت، نخستین دولتی است که هر دو جناح در آن حضور پررنگ دارند.

البته در مقطع دیگری هم تقریبا این طور ‌شایع بود که در دولت انجمن اسلامی وجود دارد. در ‌یک سال مشکلی نداشتیم واقعا و همه دولت تلاش کردند برای خدمت به مردم و جامعه. همه رسانه‌ها و حالا رسانه ملی هم انشاءالله روابط دولت با رسانه ملی نزدیک‌تر شود. رسانه ملی کمک کند واقعا و نه اینکه نقد نکند. نقد حق همه است. ولی مقداری کمک بیشتر کند چراکه شرایط عادی نیست. اگر تحریم نبود و منطقه مشکل نداشت و رکود نداشتیم و عادی بود همه چیز، کمک‌ها کمتر هم بود مشکلی نبود. ولی الان نیازمند کمک بیشتر رسانه‌ها، هم رسانه ملی و هم سایر رسانه‌ها هستیم. انشاءالله شاهد یک همکاری تنگاتنگی خواهیم بود که بتوانیم به اهداف ملیمان برسیم و شاهد ثبات و امنیت در کل منطقه باشیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان