بازدید 4773

تعطیلات نمایندگان بیش از تعطیلات دانش آموزان!

مجلسی ها در حالی تعطیلات یک ماهه تابستانی خود را با "سر زدن به حوزه های انتخابیه" توجیه می کنند که هر ماه ، یک هفته برای سرکشی به حوزه های انتخابیه پیش بینی شده است.
کد خبر: ۴۳۰۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹ 30 August 2014
نمایندگان مجلس در حالی از روز چهارشنبه 5شهریور تا پایان تابستان به تعطیلات رفته اند که به صورت متعارف هر ماه یک هفته را به عنوان سر زدن به حوزه انتخابیه در تعطیلات هستند.

به گزارش خبرنگار عصرایران، نمایندگان مجلس بر اساس آئین نامه داخلی خود در فصل تابستان حدود یک ماه تعطیلات تابستانی دارند که بخش اول در اوایل تابستان و بخش دوم در آخر تابستان قرار دارد و به این ترتیب از روز چهارشنبه مجلس ایران تعطیل شد تا جلسه بعدی مجلس 30 شهریور برگزار شود!

این در حالی است که همواره یکی از مهمترین انتقادات نمایندگان نسبت به تعطیلات زیاد تقویم سالانه کشور بوده اما تا کنون اقدامی برای کاهش تعطیلات تابستانی خود انجام نداده اند.

دو سال قبل طرح هایی برای کاهش و یا لغو تعطیلات تابستانی نمایندگان مطرح بود که با مخالفت اکثریت نمایندگان منتفی شد.

تعطیلات طولانی مدت مجلس به عقیده کارشناسان و برخی نمایندگان باعث دور شدن مجلس از تحولات جاری کشور و بازماندن از وظایف تقنینی و نظارتی خود است.

از این گذشته مجلس با حجم انبوه طرح ها و لوایح انباشته شده مواجه است و علاوه بر این بیش از 300 سئوال نمایندگان از وزیران در نوبت رسیدگی قرار دارد. بنابراین تعطیلات تابستانی نمایندگان مجلس که وظیفه اصلی شان تقنین و نظارت است با وجود حجم کارها و جای سؤال دارد و با هیچ بهانه ای قابل توجیه نیست چرا که نمایندگان مجلس به طور طبیعی هر ماه یک هفته را به عنوان سر زدن به حوزه انتخابیه در تعطیلات هستند.بنابراین، توجیه تعطیلات تابستانی با مسأله سر زدن به حوزه های انتخابیه مقبول نیست.

با یک حساب سر انگشتی میتوان دریافت که نمایندگان مجلس در سال که 52 هفته است کمتر از 36 هفته کار مفید دارند که در طول هفته نیز سه روز در جلسات علنی حضور پیدا می کنند بر این اساس تعطیلات نمایندگان مجلس بیشتر از تعطیلات مدارس است.

طبق ماده 84 آیین‌نامه داخلی مجلس، تعطیلات تابستانی مجلس هرسال30روز است که زمان آن با تشخیص مجلس تعیین می‌شود. در مجلس هشتم طبق نظر هیأت رئیسه، تعطیلات 30 روزه به دو تعطیلی 15روزه تبدیل شد. بین هر 15روز تعطیلی، نمایندگان سه‌هفته به مجلس می‌آیند. ماده 85 آیین‌نامه داخلی نیز تصریح دارد که نمایندگان یک‌ماه در هر سال حق استفاده از مرخصی با حقوق را دارند. استفاده از مرخصی ضروری بدون حقوق نیز، با موافقت هیأت رئیسه، حداکثر یک ماه در سال خواهد بود و درصورت عدم‌استفاده می ‏توانند در سال‏های بعد استفاده کنند.

هر چند ممکن است برخی مجالس به حدی دور از شأن "خانه ملت" عمل کنند که اگر کلاً هم تعطیل شوند به نفع مردم باشد ولی در یک ساختار عقلانی، تعطیلی یک ماهه یکی از قوای سه گانه مملکت، چندان اصولی به نظر نمی رسد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۵
انتشار یافته: ۱۱
با پاراگراف آخرت خیلی خیلی حال کردم.
وقتی قانونگذار و مجری قانون یکی میشود مانند اینکه شاکی و متشاکی یک نفر است ، آیا بیش از این انتظار دارید ؟ اگر نفع شخصی باشد بــــــــــــــعله!!!!!!!! ولی اگر نباشد نــــــــــه خیـــــــــر !!!!!
چه حالی میکنند این نماینده ها.واقعا دغدغشون خیلی زیاده.
لطفا يك مجلس ديگر درست كنيد كه مردم بتوانند نمايندگان اين مجلس را در آن به دليل اين كم كاري ها و بدكاري ها استيضاح كنند.
با تشكر
همون بهتر که همش تعطیله .کاش سالی یک هفته مجلس باز باشه
عجب بهره وری مفیدی...
سلام چرا توجیه؟
شما تمام نماینده ها رو زیر نظر داریرد که اینجوری اظهار نظر میکنید
آفرین تابناک زدی به هدف اگه تعطیلات بده برای خودشون که بدتره،همینه کارای مملکت بر زمینه!
کلا تعطیل باشه دولت بهتر کار می کنه و رشد اقتصادی بالاتر میره
تعطیلات نمایندگان =تعطیلات مهد کودک ها . طفلکی ها میروند ببینند با بورسیه های 3000 نفری چکاری میشه کرد ؟
تعطيلات تابستانه وزمستانه شاغلين در دانشگاه آزاد را حذف كردند وبه تعطيلات نمايندگان مجلس اضافه شد!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل