بازدید 35534

چرا عکس دخترها را در اعلامیه ترحیم نمی‌آورید؟

امروز در تقویم کشورمان روز دختران است. امروز می‌خواهم زبان آنهایی باشم که همه عمر زبان‌ را کوتاه کردند که حرف نزنند، که ساکت باشند، که بلند نخندند، که وقتی شاد هستند فریاد نکشند، که همیشه در پستوها بمانند و به قولی هیس ... ساکت باشند.
کد خبر: ۴۲۹۹۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۶ 28 August 2014
امروز در تقویم کشورمان روز دختران است. امروز می‌خواهم زبان آنهایی باشم که همه عمر زبان‌ را کوتاه کردند که حرف نزنند، که ساکت باشند، که بلند نخندند، که وقتی شاد هستند فریاد نکشند، که همیشه در پستوها بمانند و به قولی هیس ... ساکت باشند.

آنهایی که قبل از به دنیا آمدن‌شان پدر و مادرشان هزار دکتر و متخصص زنان و ژنتیک را واسطه کردند و ماه‌ها رژیم غذایی عجیب و غریب رعایت کردند که بچه‌شان پسر باشد.

آنهایی که قبل از این‌که نتیجه سونوگرافی جنسیت‌شان را معلوم کند که دختر هستند پدر و مادرشان توی اتاق خوابی که آماده کرده بودند به جای عروسک ماشین گذاشتند و سیسمونی آبی خریدند، به هوای این‌که بچه پسر باشد و اما باز دختر شد.

بعد که به دنیا آمدند خیلی‌ها به کنایه به مادر نوزاد گفتند: "دختر به دنیا آورده؟ پس کی نسل مرد را ادامه دهد؟" بعد بزرگ شد و شیرین زبانی کرد و خودش را در دل همه جا کرد، لباس‌های رنگی تنش کردند، موهایش را دم اسبی بستند و به خیابان بردند. وقتی بغل مادرش بود کسی که پشت سر مادرش راه می‌رفت محکم لپش را کشید و گریه‌اش بلند شد و پدر گفت: "خانم بچه را ساکت کن صدای دختر که نباید در خیابان بپیچد".

بعد مهدکودک رفت و پسر بچه‌ها موهایش را کشیدند و میان وعده‌اش را چون زور بیشتری داشتند از او گرفتند و مربی هیچ دخالتی نکرد.

مدرسه که رفت همیشه آرام‌تر از پسرها بود، کلاس را روی سرش نمی‌گذاشت، معلم از دستش گریه نمی‌افتاد. تا این‌که کلاس سوم رسید و برایش جشن تکلیف گرفتند، از این روز باید یاد می‌گرفت مواظب باشد کسی چپ نگاهش نکند، کسی مزاحمش نشود، کسی توی خیابان بد نگاهش نکند، چون داشت بزرگ می‌شد.

این دلهره‌ها را فقط دخترها حس کرده‌اند، دلهره طولانی منتظر ایستادن برای تاکسی، دلهره بوق زدن هزار ماشین غیرمسافرکش، دلهره مردها و پسرهایی که عبور می‌کنند و حس می‌کنند اگر تیکه‌ای به دختر بیاندازند نشان مرد بودن و پسر بودن‌شان است.

این دختر بود که کم کم باید در خانه می‌ماند، جلوی پدر و برادرش بلند نمی‌خندید، حق نداشت مثل پسرها با دوستانش پارک برود، حق نداشت وقتی غروب می‌شود تنها بیرون بماند.

درس خواند و دفترچه انتخاب رشته کنکور که آمد ظرفیت پسرها بعضی از جاها بیشتر بود، شهر دیگری هم نمی‌توانست برود چون خوابگاه نداشت، اصلا مگر می‌شود دختر تنها به شهر دیگری برود؟

بمان خانه تا مرد مناسب پیدا شود و سرخانه و زندگی‌ات بروی. رفت و همه امیدش این بود مادر شود و بهشت را زیر پایش بگذارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کرمانشاه، این هنوز روزگار بسیاری از دخترهاست، هنوز خیلی از دخترها در پستوهای مدرن خانه‌ها می‌مانند چون فکر می‌کنند تقدیر این است، چون فکر می‌کنند دختر باید این باشد.

می‌گویند زنان وضعیت خوبی دارند، در عرصه‌های علمی و اجتماعی و ورزشی حضور دارند، آری دخترانی هستند که به مسابقات ورزشی می‌روند، دخترانی هستند که با روسری و مقنعه کاراته و ووشو بازی می‌کنند و مدال می آورند، دخترانی هستند که ساز می‌زنند و فرش می‌بافند، اما دخترانی هم هستند که روزشان را تنها کنار گله به چوپانی سپری می‌کنند و شب باید به مطبخ بروند و شام آماده کنند.

دخترانی هستند که درحصار سنت افراطی و غلط محصورند و حتی نمی‌دانند امروز روز آنهاست.

همه اینها را یک جامعه شناس می‌گوید که معتقد است حضور زنان و دختران در جامعه تنها پوسته موضوع است و هنوز بسیاری از دختران خصوصا در شهرهای کوچک و مناطق روستایی محدودند.

علیرضا قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا، دلیلش را هم سنت اشتباه مردسالاری می‌داند که گاهی خود دختران به آن دامن می‌زنند و فکر می‌کنند باید همین‌طور باشد.

وی افسردگی، عدم اعتماد به نفس و بی‌تفاوتی را از پیامدهای محدود شدن دختران می‌داند.

به گفته این استاد دانشگاه، حتی در گاهی موارد امکانات هم برای دختران نسبت به پسران محدودتر است. آری محدودتر است تا زمانی که دختران حق استفاده از خیلی امکانات ورزشی را ندارند، تا زمانی که خیلی از رشته‌ها دانشجوی دختر نمی‌پذیرد.

آری خودکشی پیامد محدودیت دختران است، یک روز که به بیمارستان سر بزنی می‌بینی دختر و یا زنان جوانی که مدام زیر شست و شوی معده بالا می‌آورند، یا آنهایی که از شدت سوختگی فریاد می‌زنند "چرا نجاتم دادید؟"

و از همه بدتر که گاهی این محدودیت‌هایی که اعمال می‌شود را به دین خدا نسبت می دهند، که خدا گفته این طور، که خدا گفته زن آن طور.

یک کارشناس مسائل مذهبی اما می‌گوید دین خدا نگفته دختران محدود باشد.

حجت‌الاسلام سیدرضا موسوی در گفت‌وگو با ایسنا یادآوری می‌کند: اگرچه زن و مرد از نظر فیزیولوژیک و برخی موارد متفاوتند، اما در سایر موارد تبعیضی بین آنها وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: البته برخی مواردی که دین به دختران تاکید کرده را نباید محدودیت به حساب آورد، بلکه برای حفظ سلامت خود آنهاست.

پس دین هم نگفته، هیچ کس نگفته. دختر فقط مادر آینده نیست، دختر فقط خواهر نیست، دختر هم انسان است درست عین پسرها. چرا عکس دخترها را در اعلامیه ترحیم نمی‌آورید؟ چرا مجبورند در خانه بمانند؟ تمام کنید این وضعیت را، ما دیگر نمی‌خواهیم در پستوها بمانیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۲۱
انتشار یافته: ۳۷
دخترها تا تکان می خورند میگویند میری جهنم ، ولی پسرها درهمه جا و هرزمان آزاد آزار.انگار بهشت را خداوند برای پسرها آفریده وجهنم برای دخترها!!!!
آخه عکس آرایش نکرده، کم گیر میاد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
:))
خواهش میکنم ترویج فیمینیست نکن، سالها با این بهانه ها ، دختران و زنانمان را به خیابان اوردن برای هوس هوسرانان.....
دختر که دختره ، عکس پیرزنها را هم تو اعلامیه نمی زنند.
در اعلامیه فوت دخترخانمی نوشته بود :
اناالله و انا علیه راجعون! بدلیل فوت سبیه حاج آقا
... مقازه تعطیل است . مراسم تشریح جنازه در
خیابان ... کوچه ... می باشد!
از بسکه جوون ناکام رفته اون دنیا از درد بی پولی و بی شغلی و مسکنی ... عکس دخترا هم بذارند دیگه واویلا تو برزخ سرشون دعوا میشه...چراغ خاموش برن بهتره...
ميشه بگيد چه رشته هايي اقدام به پذيرش دختران نميكنند به جز معدن و دريا؟!!!
بعضي اوقات يك دانشگاه در رشته اي دختر نميگيرد بعضي اوقات پسر و تنها دو رشته است كه اصلا ظرفيت دختر ندارد
٩٧٪فارغ التحصيل هاي زن معدن در معدن كار نميكنند(امار رييس دانشگاه اصفهان)چرا برايشان ظرفيت تخصيص داده شود؟!!
تغييرات ظرفيتي دانشگاه به دليل تعداد بسيار بيشتر دختران شركت كننده است(٦٠به٤٠)براي ايجاد توازن كه البته پارسال ٥٨٪دختر پذيرفته شد٤٢٪پسر
ننه من غريبم بازي زنان شروع شد
بسیار عالی♥♡♥♡
اگه عکسشون در اعلامیه ترحیم باشد اونوقت پسرا همش میگن اگه این رحلت نمی کرد من میگرفتمش
آفرین تابناک، واقعا لذت بردم!
خاک وچوک! چه جسارتا
کو گوش شنوا ... بخاطر دختر بودن باید آرزوی خیلی چیزها رو با خودمون به گور ببریم
اصل حرف در تیتر و متن نابجا نیست ولی آنقدر فضای کثیفی بر جامعه حاکمه که همون عکس خانم ها رو نذارن بهتره. گروهی فاسد مرده و زنده سرشون نمیشه.
اینجوری می شه که ما در تاریخ یخ می زنیم. هنوز از تفکرات جاهلیت رد نشده ایم.
آفرین
آفرین بر شما و قلمتان به نمایندگی از همه ی دختران و مادران هست و نیست شده فریاد مظلومیت سر کشیدید درود بر حق
متن خوبی بود تشکر
متاسفانه ازبرداشتی که ازدین میشود دختروزنان بایداین چنین باشند!
من نمي خوام درمراسم ترحيمم افراد غريبه به عكسم نگاه كننده ،قابل توجه نويسنده مانبايد بدنبال مساوات باشيم بلكه عدالت اعمال شود.
آفرین - ما همه انسان هستیم و در درگاه خدا یکسان- یک مطلب برا تکمیل این متن جالب بگم نقش مادران نسبت به فرزندان بسیار با اهمیت تر از پدران است . تا جایی که از دیر باز سرزمین و زبان را از نسب مادر میدانند . سرزمین مادری و زبان مادری....
بهتر است دختران زود ازدواج کنند تا عنوان دختر نداشته باشند...داشتن دختر بالغ در خانه مسلمان مکروه است
الان فقط مشکل دخترها نیاوردن عکسشون تو اعلامیه مرگشون هست؟ وقتی بمیرن دیگه عکس میخوان چیکار؟یه فکری به حال الانشون بکنین!
تابناک من از طرفدارای این سایت هستم ولی چه نیازی هست که در تمام موارد اظهار نظر میکنید؟یعنی جامعه ما خصوصا قشر بانوان مشکلشون اینه که چرا عکسشون تو اعلامیه ترحیم چاپ نمیشه؟این سوال به عقل جن هم نمیرسه نمیدونم به چه دلیلی این چیزارو مینویسید،بهتره وقت تون رو روی موارد مهمتر بذارید و به این هواشی بی ارزش نپردازین
ممنون
مهم نیست تایید نشه
متن خوبی بود تشکر
با نویسنده موافقم؛ محدودیتهای عرفی در جامعۀ ما نسبت به زنان و دختران حیرت آور و باعث تأسفه.
به عنوان یک دختر واقعا متاسفم به خاطر یه همچین نوشته سطح پایینی که بیشتر ناشی از عقده ها و گره های فروخورده بود تا برخاسته از آگاهی درایت روشنفکری و عزت نفس...
برابری، مساوات نیست.
همینجوری توی خونه ها موندین یا بقول خودتون محدودین وضع کشورمون اینه خدا نیاره اون روز که مثل پسرا آزادی داشته باشین وای به حال این مملکت
زیبا و پر محتوا و حقیقت و از آنجا که حقیقت باید خاموش باشد یعنی خاموشش می کنند پس من فقط می توانم بگویم متاسفام از این اوضاع و بس
همان جوری که خیلی زنها مشکل دارند مردها هم همان قدر بلکه بیشتر مشکلات خاص خودشان رو دارند .از همون اول باید فکر پول و کار باشی .بعد باید بری سربازی. تاازدواج کردی فکر نفقه و مهریه ..... هر قشری مشکلات خاص خودش رو داره فقط مردها مظلوم هستند کسی یادشون هم نمیکنه
به همان دلیل که آنان را به ورزشگاه های ورزشی برای تشویق قهرمانان کشورشان در مسابقات راه نمی دهند. !!
اقراق بیش از حد در خصوص محدود کردن با چه انگیزه ای انجام شده را باید از خود نویسنده پرسید و این مظلوم نمایی برای دختران است که هزار مشکل درست کرده
واقعا بوی فمینیستی از این کلام بر می آید .
مطلبی که خود خانم ها هم تمایلی به آن ندارند چرا باید اینگونه مطرح بشه !؟؟
امروز زنان و دختران ما حضور پررنگی در جامعه دارند .
حالا چرا نويسنده گير به عكس ترحيم دخترا داده ؛ بياييم فكر شادي كردن دخترها باشيم
فيمينيست ديگه چه صيغه اي هست حداقل عزيز فارسي بگو !
تابناک توام مشکل داریا!!!
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی